handdator

Visa fullständig version : Simpel måltid, duger den?


frezon
2007-11-07, 19:14
Tjena, jag har lite funderingar på ett vädigt simpelt lagat mål,
som det blir ganska mycket av när jag blir tvungen att laga maten själv hemma.

Det handlar om Pytt i panna, närmare bestämt 250 gram av densamma, och jag har räknat ut på ett ungefär näringsinnehållet:
1975 kJ / 475 kcal
13 g protein
55 g kolhydrater
22,5 g fett

Detta brukar få sällskap av lite drygt 100 gram broccoli vilket jag tycker smakar helt okej faktiskt! Min fråga är då hur "bra" detta målet är vid träning där målet är lite diffust än så länge, men som med största sannolikhet handla om att minska lite i fett och försöka behålla muskelmassa.
Jag har aldrig varit någon som håller en riktigt strikt kost, men till just det här målet, vad kan man lägga till? ta bort? Alla synpunkter är välkommna!

mvh

Eddie Vedder
2007-11-07, 19:18
Pytt i panna med broccoli är en jättebra måltid.:thumbup:

Visst kanske fetthalten kan diskuteras men behöver man mycket energi så är det ju bara ett plus tycker iaf jag. Att skilja på "träningsmat" och annan mat finns ingen anledning till, bra mat är bra mat oavsett ens mål.

Efter träning skulle jag dock rekommendera något fettsnålare även om det i sig är en bra måltid.:)

frezon
2007-11-07, 19:27
Edit: Vikt, ca 90 kg. Längd, 187 cm. Ålder, 19 år. Träningsnivå, 4-6 hårda träningspass/vecka.

frezon
2007-11-07, 19:28
Okej, skönt att höra :P några bra tips på tilllagad mat som är lämplig efter träning tro? :D

Eddie Vedder
2007-11-07, 19:34
Vanlig mat, det är ingen raketforskning. Kyckling och snabbmakaroner, gröt med mjölk, fil och müsli, kött och potatis med brunsås och lingonsylt etc.

Sofy
2007-11-07, 20:30
Vanlig mat, det är ingen raketforskning. Kyckling och snabbmakaroner, gröt med mjölk, fil och müsli, kött och potatis med brunsås och lingonsylt etc.


Här vore det kanske bättre med antingen pasta med "normal" koktid, eller en fiber-variant. Snabbmakaronerna har ju högre GI (är ingen expert här) och de med lite längre koktid tar längre tid för kroppen att bryta ner, som jag har förstått det resulterar det i längre och bättre mättnadskänsla. Det var bara min tanke...

Eddie Vedder
2007-11-07, 20:35
Här vore det kanske bättre med antingen pasta med "normal" koktid, eller en fiber-variant. Snabbmakaronerna har ju högre GI (är ingen expert här) och de med lite längre koktid tar längre tid för kroppen att bryta ner, som jag har förstått det resulterar det i längre och bättre mättnadskänsla. Det var bara min tanke...

Onödiga detaljer om man äter en nyttig baskost.

Och varför ska man eftersträva långsammare magsäckstömning i måltiden efter träning? Då väljer man ju medvetet ett mindrer bra alternativ för återhämtningen och att medvetet välja något sämre känns ju.....ja sämre.

För övrigt är all pasta långsamma kolhydrater.

King Grub
2007-11-07, 20:38
Här vore det kanske bättre med antingen pasta med "normal" koktid, eller en fiber-variant. Snabbmakaronerna har ju högre GI (är ingen expert här) och de med lite längre koktid tar längre tid för kroppen att bryta ner, som jag har förstått det resulterar det i längre och bättre mättnadskänsla. Det var bara min tanke...

"Snabb" i snabbmakaroner syftar på koktiden, inte kolhydraternas beskaffenhet.

För övrigt är all pasta långsamma kolhydrater.

Inte gnocchi. http://forum.body.se/images/smilies/tunga.gif

Sofy
2007-11-07, 21:13
"Snabb" i snabbmakaroner syftar på koktiden, inte kolhydraternas beskaffenhet.



Inte gnocchi. http://forum.body.se/images/smilies/tunga.gif

så allt man har läst om att snabbmakaroner är "sämre pasta" än vanlig stämmer inte menar du? Nåt har ju bevisligen gjorts med den för att den blir mjuk snabbare...

Sen kan jag hålla med om att man inte behöver vara fanatisk, men personligen gillar jag fibervarianten!

Morty
2007-11-07, 22:33
Jag gick på samma nit som du, innan grub lärde mig (<3)
Anledningen till att snabbpasta är snabb är att väggarna på pastan är mindre, vilket minskar koktiden. I magsäcken spelar det ingen roll, det är söndertuggat iaf.

Eddie Vedder
2007-11-07, 22:41
så allt man har läst om att snabbmakaroner är "sämre pasta" än vanlig stämmer inte menar du?

Vad avgör om något är "bra"? Om "snabbheten" är avgörande enligt dig är det två ungefär lika bra livsmedel, men givietvis är inte fullkornspasta och pasta bakad på raffinerat mjöl lika näringsrikt och fiberrikt.

Men många tränande individer äter redan så oerhört mycket fibrer och mycket oraffinerade spannmålsprodukter att det säkert kan vara en fördel att byta ut fullkornsvarianter mot förädlade varianter då och då.

Alfred Nobel
2007-11-07, 23:11
Havregrynsgröt med ägg = optifrukost (imo)

Sofy
2007-11-08, 08:11
Ok, jag är med. Bra förklaring där Morty!

frezon
2007-11-09, 19:46
Havregrynsgröt med ägg = optifrukost (imo)

Brukar äta mannagrynsgröt med smöröga i mitten :D inte supernyttigt med smör kanske men det blir förj**la gott *drool*

nickodemus
2007-11-09, 20:46
Är det färdiggjord pytti panna så är innerhåller det väl egentligen bara skit.
Jag åt Pytti panna 3-4 gånger i veckan förut, eftersom det var så pass enkelt att tillaga.
Men så träffade jag en kostkille på friskis och svettis som gjorde att jag inte har ätit det en enda gång efter det.
Potatisen är alltför ofta pulvermos som pressats ihop och köttet är väl inte det bästa.
Samma kille berättade också att Milda Coulinesse (som många många använder) innehåller aceton :/

Eddie Vedder
2007-11-09, 20:54
Är det färdiggjord pytti panna så är innerhåller det väl egentligen bara skit.

Nej det gör det definitivt inte.

Ingredienserna i vanlig "Klassisk Krögarpytt" från Felix som kanske får ses som en mer "onyttig" variant än vad man kan få tag på om man letar efter dom nyttiogaste varianterna av färdiggjord pytt i panna:

Stekt potatis (potatis och härdad vegetabilisk olja), korv (nöt- och griskött [41%], bacon [7%], vatten, potatismjöl, sojaprotein, salt, kryddor och antioxidationsmedel askorbinsyra) (21%), stekt gul lök (lök och vegetabilisk olja), gris- och nötkött (9,5%), worchestershiresås (vinättika, vatten, socker, vinäger, vitlök, rostad lök, salt och kryddor [bl.a. chilipeppar] ).

Var ser du skiten i ovanstående?

nickodemus
2007-11-09, 20:58
Vad jag har förstått så är potatisen pulvermos, som man härdat och fått den att se ut som riktigt potatis.
Jag kan ha helt fel, men killen som sa det till mig var svår att inte tro på, äckligt kunnig inom kost och innehåll i olika produkter osv.

Eddie Vedder
2007-11-09, 21:02
Vad jag har förstått så är potatisen pulvermos, som man härdat och fått den att se ut som riktigt potatis.
Jag kan ha helt fel, men killen som sa det till mig var svår att inte tro på, äckligt kunnig inom kost och innehåll i olika produkter osv.

Det du säger stämmer troligtvis. Oljan är ju härdad t.ex. Om den är delvis härdad eller fullhärdad framgår dock inte av ingrediensförteckningen. Så jag tror inte killen har fel, jag undrar bara varför du påstår att det är skit.

Det är väl ändå att ta i? Dessutom finns som sagt massa olika varianter av pytt i panna, t.ex. kycklingpytt med mer grönsaker och mindre fett.
Jag tog den minst nyttiga varianten som exempel och inte heller den är ju på något sätt katastrofal. Inget att leva på kanske men ett påstående som att det bara skulle innehålla skit håller jag absolut inte med om.

nickodemus
2007-11-09, 21:13
Näe att det innehåller skit kanske var och ta i.
Färdiglagad pytti panna är ju bättre än en färdigpizza men sämre än någon annan färdigrätt.

Köttet är håller kanske inte den högsta kvaliten osv, men eftersom det är så pass lätt att tillaga, och med lite ägg och rödbetor till så är det juen okej måltid.

Överens Eddie? : )

Eddie Vedder
2007-11-09, 21:16
Överens Eddie? : )

Hehe, ja vi kan nog vara överens.;)

frezon
2007-11-09, 22:23
Nej det gör det definitivt inte.

Ingredienserna i vanlig "Klassisk Krögarpytt" från Felix som kanske får ses som en mer "onyttig" variant än vad man kan få tag på om man letar efter dom nyttiogaste varianterna av färdiggjord pytt i panna:



Haha lustigt, det är precis krögarpytt från Felix som ligger hemma i frysen. :smash: Jag är lite lat av mig kanske som käkar färdigmat över huvudtaget, men som någon skrev, det är väldigt enkelt och går snabbt. Men finns det några bättre (läs: nyttigare) alternativ så är jag mer än gärna villig att byta ut Felix :hbang:

Eddie Vedder
2007-11-09, 22:27
Haha lustigt, det är precis krögarpytt från Felix som ligger hemma i frysen. :smash: Jag är lite lat av mig kanske som käkar färdigmat över huvudtaget, men som någon skrev, det är väldigt enkelt och går snabbt. Men finns det några bättre (läs: nyttigare) alternativ så är jag mer än gärna villig att byta ut Felix :hbang:

Gå in på Felix hemsida så hittar du ju deras alternativ. Annars är det ju bara att titta efter andra varianter i disken på affären.
Krögarpytt är godast tycker jag, men att testa olika saker är ju aldrig fel. Kycklingpytt är oxå kanongott tycker jag.:thumbup: