handdator

Visa fullständig version : Bartoll-Träning


zelbe
2007-11-07, 18:44
Tjena!

Jag tänkte höra vad ni tycker om Joachim Bartolls träning?

Dvs. ungefär 3 helkroppspass i veckan varierat med set och reps varje vecka osv. T.ex. 1a pass 5 reps, 2a pass 8 reps, 3e pass 15 reps. Underkropp/överkropp. Ja, hans teorier och träning helt enkelt.

Själv kör jag på det just nu dvs. 3 helkroppspass i veckan och jag kan säga att jag ökar rejält från när jag körde 2 muskelgruppar per pass osv.

Rekomenderar detta starkt, vad tycker ni?

GolDog
2007-11-07, 19:05
Körde med hans halvkropps pass, 4 ggr i veckan, (iofs körde jag 5 ggr i veckan) och jag gillade de grovt, kommer antagligen gå tillbaks till det framöver igen....

zelbe
2007-11-07, 19:10
Körde med hans halvkropps pass, 4 ggr i veckan, (iofs körde jag 5 ggr i veckan) och jag gillade de grovt, kommer antagligen gå tillbaks till det framöver igen....

KulKul, ökade du bra osv? :)

von huff
2007-11-07, 19:16
Jag tycker att det är för lite träning fär armarna

zelbe
2007-11-07, 19:20
Jag tycker att det är för lite träning fär armarna

Kan stämma, dock tycker jag man får mycket stimulans i dem eftersom schemat grundar på basövningar och där är de mycket involverade, var också så i början men faktiskt så har dem växt på bra = )

C.E.J.
2007-11-07, 19:44
Körde hans helkroppspass riktigt länge med grymma resultat. Armövningar behövs inte, många och tunga drag och pressar bygger armar like nothing else.

Spene
2007-11-07, 19:47
8*5 bänk och 8*5 militärpressar ger fin stimulans för triceps för mig och 8*5 sittande rodd samt 8*5 chins ger rejäl pump i biceps. Nu snackar jag om hans halvkroppspass, men poängen gäller fortfarande; armar aktiveras i nästan all överkroppsträning. För min del är det armarna som känts mest slut efter ett bartoll-pass.

Enda är väl att det känns lite klent för ryggen ibland, speciellt när marklyften ligger på underkroppsdagarna. Men å andra sidan så blir det rygg 3-4 gånger i veckan om man räknar marklyft och böj som rygg/ländryggsövningar.

För den som fortfarande vill pumpa mer biceps är det ju dessutom bara att lägga till något set eller en övning.

Jag gillar det mesta som Bartoll skriver och det jag inte är nöjd med i hans program ändrar jag själv.

pragmatist
2007-11-07, 19:54
Hur mycket man förlitar sig på armarna i drag- och pressövningar är ganska individuellt. Somliga får mycket träningseffekt i armarna av att köra t.ex. chins medan andra inte får mycket alls.

Spene
2007-11-07, 19:59
Hur mycket man förlitar sig på armarna i drag- och pressövningar är ganska individuellt. Somliga får mycket träningseffekt i armarna av att köra t.ex. chins medan andra inte får mycket alls.
Om schemat är obalanserat för en individ eller om denne vill prioritera något lite extra så är det bara att testa i en vecka och känna efter hur passen tar och var. Generellt tror jag att Bartolls armträning bör räcka fint, ett tips kan väl vara att inte gå in och pumpa biceps först utan köra större övningar först som roddar o.s.v. Därefter kan den specifika bicepsträningen komma som en finishing touch.

zelbe
2007-11-07, 20:07
Körde hans helkroppspass riktigt länge med grymma resultat. Armövningar behövs inte, många och tunga drag och pressar bygger armar like nothing else.

Kul o höra :), gjorde du ett eget då eller körde ett som han hade gjort? Kan du länka / paste ungefär dessa träningspass isf så jag kan se om mitt är liknande :)

UGoFirst
2007-11-07, 20:32
Kör nu enligt min egen lilla version av Bartolls halvkroppsschema.
På Hög-/Medelvolym dagarna varierar jag mellan att köra 12 och 8 reps.
De övningarn inom parates är övingar som jag ibland (ganska sällan) hoppar över om jag har bråttom eller nåt sånt.

Överkropp -Lågvolym
Bänkpress/Hantelpress
Sittande rodd
Militärpress
Latsdrag
(Smalbänk)

Set:4-5
Reps:4-6

Underkropp -Högvolym/Medelvolym
Knäböj
Stela mark
Benspark
(Mage+vader)

Set:4
Reps:8-10/12-15

Överkropp -Högvolym/Medelvolym
Sned bänkpress/hantelpress
Skivstångsrodd
Pullovers
Hantelpress (axlar)
(Biceps)

Set: 4
Reps: 8-10/12-15

Underkropp -Lågvolym
Marklyft
Benpress
Lårcurl
(Mage+vader)

Set:4-5
Reps: 4-6

-----------------------

Kört enligt det i 1 månad nu, och tycker att det funkar utomordentligt.
Tränar mån,tis,tor,fre så det funkar perfa.

major Pectoralis
2007-11-07, 21:01
Tjena!

Jag tänkte höra vad ni tycker om Joachim Bartolls träning?

Dvs. ungefär 3 helkroppspass i veckan varierat med set och reps varje vecka osv. T.ex. 1a pass 5 reps, 2a pass 8 reps, 3e pass 15 reps. Underkropp/överkropp. Ja, hans teorier och träning helt enkelt.

Själv kör jag på det just nu dvs. 3 helkroppspass i veckan och jag kan säga att jag ökar rejält från när jag körde 2 muskelgruppar per pass osv.

Rekomenderar detta starkt, vad tycker ni?

Det fungerar säkert. Bara en anmärkning: tro inte att det där är "Bartolls träning" bara för att han är en av de mest internetskrivande förespråkarna...

C.E.J.
2007-11-07, 21:26
Kul o höra :), gjorde du ett eget då eller körde ett som han hade gjort? Kan du länka / paste ungefär dessa träningspass isf så jag kan se om mitt är liknande :)

Jag tog väl efter det exempelschema han angav när han skrev artikeln i Body men böt ut vissa övningar som jag visste inte "funkade" på mig med såna som jag gillade. Släng in sånt här bara, med lite olika varianter:

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Push press
Rodd
Dips
Chins, och om du kan tekniken,
Ryck
Frivändning
Överstöt

Har jag missat nåt? Alla möjliga variationer på de där och du har övningar för en BRA tid framöver.

EDIT: I Body-artikeln var det 4x5 på tung dag och 2x15 på lätt dag, minns inte vad det var på mellandagen men säkert 3-4x6-8. Vilotiden varierade också, men minns tyvärr inte.

zelbe
2007-11-07, 22:30
Jag tog väl efter det exempelschema han angav när han skrev artikeln i Body men böt ut vissa övningar som jag visste inte "funkade" på mig med såna som jag gillade. Släng in sånt här bara, med lite olika varianter:

Marklyft
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Push press
Rodd
Dips
Chins, och om du kan tekniken,
Ryck
Frivändning
Överstöt

Har jag missat nåt? Alla möjliga variationer på de där och du har övningar för en BRA tid framöver.

EDIT: I Body-artikeln var det 4x5 på tung dag och 2x15 på lätt dag, minns inte vad det var på mellandagen men säkert 3-4x6-8. Vilotiden varierade också, men minns tyvärr inte.

Jo, då ser det ut som mitt :) , Vilan består väll runt ca 60s på tunga passen, 90 på mellantunga passen och 120 på lätta passen.

Klicken
2008-08-06, 02:44
Kör nu enligt min egen lilla version av Bartolls halvkroppsschema.
På Hög-/Medelvolym dagarna varierar jag mellan att köra 12 och 8 reps.
De övningarn inom parates är övingar som jag ibland (ganska sällan) hoppar över om jag har bråttom eller nåt sånt.

Överkropp -Lågvolym
Bänkpress/Hantelpress
Sittande rodd
Militärpress
Latsdrag
(Smalbänk)

Set:4-5
Reps:4-6

Underkropp -Högvolym/Medelvolym
Knäböj
Stela mark
Benspark
(Mage+vader)

Set:4
Reps:8-10/12-15

Överkropp -Högvolym/Medelvolym
Sned bänkpress/hantelpress
Skivstångsrodd
Pullovers
Hantelpress (axlar)
(Biceps)

Set: 4
Reps: 8-10/12-15

Underkropp -Lågvolym
Marklyft
Benpress
Lårcurl
(Mage+vader)

Set:4-5
Reps: 4-6

-----------------------

Kört enligt det i 1 månad nu, och tycker att det funkar utomordentligt.
Tränar mån,tis,tor,fre så det funkar perfa.



Ska man byta övningar efter varje vecka eller ska man köra precis så som det står i x antal veckor? Han skrev att det var viktigt att byta övningar så att musklerna inte skulla vänja sig eller har jag fel? Ska man höja vikten varje vecka med 1-2% eller hur ska man göra? Tacksam för svar!

Ser nu att det är en gammal tråd jag gräver i, men det är bättre att skriva här än att starta en ny tråd om precis samma sak!

Endura
2008-08-06, 12:59
Ska man byta övningar efter varje vecka eller ska man köra precis så som det står i x antal veckor? Han skrev att det var viktigt att byta övningar så att musklerna inte skulla vänja sig eller har jag fel? Ska man höja vikten varje vecka med 1-2% eller hur ska man göra? Tacksam för svar!

Ser nu att det är en gammal tråd jag gräver i, men det är bättre att skriva här än att starta en ny tråd om precis samma sak!

Vet inte om du läst själva artikeln han skrivit: länk (http://forum.body.se/showthread.php?t=83)

Han menar att huvudsaken är att du varierar övningarna och intensiteten med jämna mellanrum, sen är resten mest förslag. Du kan anpassa det efter hur det funkar för dig, bara du "följer hans logik".

Jag har själv valt att köra en 3-split som jag varvar lätt/tungt.
#1 tungt
#2 lätt
#3 tungt
#1 lätt
#2 tungt
#3 lätt
vila

Du kan välja vissa övningar som passar bäst de dagar du kör "lätt" och andra de dagar du kör "tungt", det räcker som variation.

Att öka belstningen med 1-2% behöver inte betyda bara vikterna (vilket han förtydligar i tråden jag länkade till) utan kan innebära att du avklarar ett set snabbare än förra gången, klarar en rep mer osv... Bara det blir ett slags "avancerande" med tiden och inte stangerar.

Taragon
2008-08-06, 13:04
Väldigt bra förklarat Endura :thumbup:

Hejnomax
2008-08-06, 13:26
Aja baja bartoll! :)


Saxat:


Workout 1

Sets: 3

Reps: 5

Rest: 60 seconds between sets

Load: Choose a weight that forces you to near-failure for the last rep of the last set.*

*This is the recommended load for all workouts.

Workout 2

Sets: 3

Reps: 8

Rest: 90 seconds between sets

Workout 3

Sets: 2

Reps: 15

Rest: 120 seconds between sets


© 1998 — 2004 Testosterone, LLC. All Rights Reserved.


Länk (http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=DRN&q=total+body+training+chad+waterbury&btnG=S%C3%B6k&meta=)

Doctor Snuggles
2008-08-06, 13:36
Ypperligt upplägg generellt sett. Kör något liknande, med minimalt antal övningar och i princip bara ett arbetsset + uppvärmningsset.
Som sagt så om man har nån del som laggar så är det bara att lägga lite extra krut där.
Enda skillnaden är att jag kör en cykel: börjar från typ 15 reps o sen höjer vikten med 1-2.5kg varenda pass tills man kommer ner till 3-5 reps, och sen börjar om cykeln med lite mer vikt än tidigare.
Passet innan man börjar om cykeln kör jag ofta ett extraset på den vikten jag tänkt köra nästa pass för att kolla var jag ligger i styrka.

Taragon
2008-08-06, 13:37
Aja baja bartoll! :)

Han säger ju själv att han har läst av honom med flera.

Post nr 10:
http://forum.body.se/archive/index.php/t-1700.html

Klicken
2008-08-06, 14:34
Vet inte om du läst själva artikeln han skrivit: länk (http://forum.body.se/showthread.php?t=83)

Han menar att huvudsaken är att du varierar övningarna och intensiteten med jämna mellanrum, sen är resten mest förslag. Du kan anpassa det efter hur det funkar för dig, bara du "följer hans logik".

Jag har själv valt att köra en 3-split som jag varvar lätt/tungt.
#1 tungt
#2 lätt
#3 tungt
#1 lätt
#2 tungt
#3 lätt
vila

Du kan välja vissa övningar som passar bäst de dagar du kör "lätt" och andra de dagar du kör "tungt", det räcker som variation.

Att öka belstningen med 1-2% behöver inte betyda bara vikterna (vilket han förtydligar i tråden jag länkade till) utan kan innebära att du avklarar ett set snabbare än förra gången, klarar en rep mer osv... Bara det blir ett slags "avancerande" med tiden och inte stangerar.



Jo jag har läst artiklen men jag förstod inte det dära med byta övningar, men nu förstår jag. Jag trodde att man skulle byta nya övningar varje vecka osv osv men nu förstår jag att man inte behövde det! Tack för ett bra svar!

JFO
2008-08-06, 14:41
Vet inte om du läst själva artikeln han skrivit: länk (http://forum.body.se/showthread.php?t=83)

Han menar att huvudsaken är att du varierar övningarna och intensiteten med jämna mellanrum, sen är resten mest förslag. Du kan anpassa det efter hur det funkar för dig, bara du "följer hans logik".

Jag har själv valt att köra en 3-split som jag varvar lätt/tungt.
#1 tungt
#2 lätt
#3 tungt
#1 lätt
#2 tungt
#3 lätt
vila

Du kan välja vissa övningar som passar bäst de dagar du kör "lätt" och andra de dagar du kör "tungt", det räcker som variation.

Att öka belstningen med 1-2% behöver inte betyda bara vikterna (vilket han förtydligar i tråden jag länkade till) utan kan innebära att du avklarar ett set snabbare än förra gången, klarar en rep mer osv... Bara det blir ett slags "avancerande" med tiden och inte stangerar.

Normal fördelning alltså.

Hejnomax
2008-08-06, 15:52
Han säger ju själv att han har läst av honom med flera.

Post nr 10:
http://forum.body.se/archive/index.php/t-1700.html

Man kan ju länka eller åtminstone ange källa när man drar ett program rakt av