handdator

Visa fullständig version : Latsdrag


Martinl
2007-11-07, 18:39
Var och träffade en instruktör under en timma på ISKU som förklarade att i latsdrag så skulle man sitta helt rakt med ryggen, spänd mage och dra rakt nedåt. Släppa ut i toppläget och spänna in skulderbladen innan man drar. Jag har alltid suttit lite snett bakåt och dragit ner.
Hon har säkert rätt men skulle bara vilja dubbekolla med medlemmarna här på kolozzeum så man inte börjar köra under lång tid med något felaktigt.

Sniggel
2007-11-07, 18:45
Ja det är väl det utförande som instruktören beskrev som är det mest strikta och som förhindrar "dåligt fusk". Lutar du dig lite tillbaka får du kanske lite rörelse och/och eller statisk träning i erector spinae (vilekt inte behöver vara fel) och du kommer förmodligen att använda mer utav rhomboideus. Nackdelen är att fokus kan försvinna från latsen när du lutar dig bak.

Martinl
2007-11-07, 18:50
Jo hon frågade mig innan hon sa något ifall jag ville träna latsen eller trapzen. När jag sa lats sa hon, okej men kör så här då istället...

Får hoppas de uppdaterar denna:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Janitorr
2007-11-07, 19:19
jag gillar att köra med omvänt grepp istället, mer skonsamt för mina axlar, samt att man får mycket bättre ROM. Dessutom känns det mer långt ner.

C.E.J.
2007-11-07, 19:46
Menar du IKSU? Kom till Sporthallen istället, bara ett litet offtopic tips.

Sheogorath
2007-11-07, 20:03
Jo hon frågade mig innan hon sa något ifall jag ville träna latsen eller trapzen. När jag sa lats sa hon, okej men kör så här då istället...

Får hoppas de uppdaterar denna:
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Det du tycker att de ska "uppdatera" är ett perfekt strikt latsdrag. Han utför ett fullt svep utan "steg" och bröstet möter stången utan att draget avslutas med ett kontaktlöst ryck. Man kan mycket väl använda mycket mer momentum i höften (roddliknande rörelse) och övningen blir bara bättre.

Instruktören din hade inte rätt om hon instruerade annorlunda. Hon hade haft rätt om hon instruerat vertikaldrag bak nacke. Då ska man bara dra rakt ner.

Titta:

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBRearPulldown.html

Alles klar?

Martinl
2007-11-07, 23:35
Instruktören din hade inte rätt

Okej, tur att jag frågade då.

Sheogorath
2007-11-08, 07:22
Okej, tur att jag frågade då.

Du hade absolut inte skadat dig av att bara köra ett "latsdrag bakom, fast framför!" men du får ut så mycket mer av övningen genom att göra som skrivet i tråden. :thumbup:

Martinl
2007-11-08, 17:55
Du hade absolut inte skadat dig av att bara köra ett "latsdrag bakom, fast framför!" men du får ut så mycket mer av övningen genom att göra som skrivet i tråden. :thumbup:

Jo jag har alltid haft ryggen böjt snett bakåt, så det var ju glädjande. Eller iof, har ju ingen bra ryggutveckling ändå kom jag på :)

Tänkte höra i övrigt, det där med att spänna magen. Hur ser du på det, hon nämnde att man bör göra det i princip alla övningar. Märker faktiskt i stångcurl, militärpress osv att man får mycket bättre kontakt eftersom man inte fuskar lika lätt då. Vad säger du?
Och när det gäller att släppa ut armar och axlar helt och sedan dra ihop skulderbladen "av sig själva" innan man drar ned med armarna. Vad tror du om det?

Tänkte höra föresten vart du bygger dina argument på, har du gått någon form av utbildning eller liknande? Inte för att ifrågasätta men nu blir det liksom ditt ord mot hennes så det vore ju bra att veta.

Tack!

DenSisteMohikanen
2007-11-08, 18:07
Testade faktist igår att inte böja så mycket bakåt i latsdrag samt släppa ut i toppläget och spänna in skulderbladen innan man drar och se på fan vilken sjuk jävla kontakt jag fick, mådde nästan illa efter varje set :D...

Blir så här i forsättningen, såg förresten en instruktör träna för någon vecka sen och han utförde övningen som trådskapare beskrev. Dvs rak rygg och väldigt strikt, plus att han körde på riktigt höga vikter så....

Martin Löwgren
2007-11-09, 11:04
Jo jag har alltid haft ryggen böjt snett bakåt, så det var ju glädjande. Eller iof, har ju ingen bra ryggutveckling ändå kom jag på :)

Tänkte höra i övrigt, det där med att spänna magen. Hur ser du på det, hon nämnde att man bör göra det i princip alla övningar. Märker faktiskt i stångcurl, militärpress osv att man får mycket bättre kontakt eftersom man inte fuskar lika lätt då. Vad säger du?
Och när det gäller att släppa ut armar och axlar helt och sedan dra ihop skulderbladen "av sig själva" innan man drar ned med armarna. Vad tror du om det?

Tänkte höra föresten vart du bygger dina argument på, har du gått någon form av utbildning eller liknande? Inte för att ifrågasätta men nu blir det liksom ditt ord mot hennes så det vore ju bra att veta.

Tack!
Jag tycker det verkar som at du faktiskt träffat en vettig instruktör. Tacka och bocka nästa gång du ser na.

/Axon

Sheogorath
2007-11-09, 18:19
Jo jag har alltid haft ryggen böjt snett bakåt, så det var ju glädjande. Eller iof, har ju ingen bra ryggutveckling ändå kom jag på :)

Tänkte höra i övrigt, det där med att spänna magen. Hur ser du på det, hon nämnde att man bör göra det i princip alla övningar. Märker faktiskt i stångcurl, militärpress osv att man får mycket bättre kontakt eftersom man inte fuskar lika lätt då. Vad säger du?


Jag tycker att tricket ofta är att spänna rumpan i stående övningar med rörelser över huvudet. Då anspänns samtidigt bukmuskulatur utan att du behöver tänka på det, och bäckenet roteras så att ryggraden skyddas bättre. I marklyft och knäböj ska du dra in maximalt med luft i magen för att skydda diskarna. Så hur man anspänner buken beror faktiskt på vilken övning man gör.



Och när det gäller att släppa ut armar och axlar helt och sedan dra ihop skulderbladen "av sig själva" innan man drar ned med armarna. Vad tror du om det?



Gör rörelsen i ett svep och brösta upp dig mot stången och möt den med övre bröst, utan att få en ryckig slutrörelse. Då kan du inte misslyckas. Övningen begränsas kraftigt om man delar upp den i steg och inte vågar använda momentum från höften m.m. som nämnt i tråden.



Tänkte höra föresten vart du bygger dina argument på, har du gått någon form av utbildning eller liknande? Inte för att ifrågasätta men nu blir det liksom ditt ord mot hennes så det vore ju bra att veta.

Tack!

Jag har f.f.a. styrketränat i ett par år (5-6) och under denna tiden varit ovanligt intresserad för rörelselära och anatomi. Jag är analytisk till förbannelse :D Jag har läst mycket och tagit till mig mycket kunskap från duktigt folk här på forumet. Arne Persson, stahlberg m.fl.

Jag håller nu på att skaffa mig en legitimation som sjukgymnast eftersom mitt tränings/anatomi-intresse drog mig dit. :)