handdator

Visa fullständig version : Svartsjuk


Spawn
2007-11-07, 16:41
Hur gör man för att bli mindre svartsjuk. Jag kan bli totalt förbannad när tjejens killkompisar smsar henne även fast jag vet att hon inte skulle göra något. Men det är dom jag inte är så säker på. Jag litar på henne men kan ändå inte släppa svartsjukan. Hur fan ska jag göra hon är precis likadan som jag och vi har lite smått problem med detta.

Övrig info varit tillsammans i snart 1 år "alla hjärtans dag"
Har inga problem för övrigt bara detta.

Hjälp mig snälla :)

Tack på förhand

JJ
2007-11-07, 16:59
Hur gör man för att bli mindre svartsjuk. Jag kan bli totalt förbannad när tjejens killkompisar smsar henne även fast jag vet att hon inte skulle göra något. Men det är dom jag inte är så säker på. Jag litar på henne men kan ändå inte släppa svartsjukan. Hur fan ska jag göra hon är precis likadan som jag och vi har lite smått problem med detta.

Övrig info varit tillsammans i snart 1 år "alla hjärtans dag"
Har inga problem för övrigt bara detta.

Hjälp mig snälla :)

Tack på förhand
Inte vet jag, men du ska ha en eloge för att du inser att det är ett problem och försöker göra något åt det.

champion
2007-11-07, 17:05
Läser du hennes sms?
Du kan inte lita på henne fullt ut om du blir galen när hon får sms från sina polare.
Har dom någonsin skickat kärleks sms till henne?
Har du talat till henne om detta problem?

Rahf
2007-11-07, 17:07
Prata med henne om det först och främst. Att gå och vara sur gynnar ingen eftersom ingen förutom du själv får reda på vad du tänker och känner.

L-Sami
2007-11-07, 17:08
Ingenting kommer att hända mellan din tjej och hennes killkompisar så länge hon inte själv känner för det. Prata med henne om att du blir svartsjuk.

hahavaffan
2007-11-07, 17:20
Chilla ner. Dom vill ha din flickvän, men det får dom inte. Det är ju enbart positivt. In their faces liksom.

Doctor Snuggles
2007-11-07, 17:33
Hur gör man för att bli mindre svartsjuk. Jag kan bli totalt förbannad när tjejens killkompisar smsar henne även fast jag vet att hon inte skulle göra något. Men det är dom jag inte är så säker på. Jag litar på henne men kan ändå inte släppa svartsjukan. Hur fan ska jag göra hon är precis likadan som jag och vi har lite smått problem med detta.

Övrig info varit tillsammans i snart 1 år "alla hjärtans dag"
Har inga problem för övrigt bara detta.

Hjälp mig snälla :)

Tack på förhand

Alrig förstått den logiken. "Jag litar på henne, men inte på dom."? Har dom någon slags paranormal mental kraft över din flickväns hjärna, så att hon skulle göra saker mot sin egen vilja? Och isf så borde du inte vara svartsjuk utan snarare tvinna aliminiumfolie runt hennes huvud så hon motstår de psioniska attackerna!

Greg
2007-11-07, 17:34
Ta reda på deras email. Skicka en bild på dig där du gör en krabba.. Jag garanterar.. hon kommer inte få några fler SMS.

rememberence
2007-11-07, 17:35
Alrig förstått den logiken. "Jag litar på henne, men inte på dom."? Har dom någon slags paranormal mental kraft över din flickväns hjärna, så att hon skulle göra saker mot sin egen vilja? Och isf så borde du inte vara svartsjuk utan snarare tvinna aliminiumfolie runt hennes huvud så hon motstår de psioniska attackerna!

:laugh: :laugh:

Yankeee
2007-11-07, 19:02
Hur gör man för att bli mindre svartsjuk.

Bli mer säker på dig själv.

Handcuff
2007-11-07, 19:04
Svartsjuka är en one-way-ticket till uppbrottet ponkt slot.

Maharadja
2007-11-07, 19:14
Är man svartsjuk brister det verkligen i ett förhållande. Att lita på varandra är ju hörnstenen till lyckat förhållande. Ni verkar ju båda behöva lära er att lita på varandra..inte sagt att det går på några dagar, men vill båda det så går det ju att lösa!

Handcuff
2007-11-07, 19:24
Är detta samma tjej :confused:

Hur vet man om man älskar någon? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98052)

Yankeee
2007-11-07, 19:24
Innan man kan lita på andra måste man kunna lita och tro på sig själv och det är uppenbarligen något som den unge herrn inte kan. Man måste alltid börja hos sig själv, om han "lär" sig lita på sin partner så löser han inte sitt problem utan det kommer alltid att finnas med honom. Till slut kommer det hela leda till en ohållbar situation då det kommer att krävas mer och mer av tjejen för att han ska lita på henne.

sundvall
2007-11-07, 19:37
Är detta samma tjej :confused:

Hur vet man om man älskar någon? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98052)

Wtf, i den tråden har dom varit tsm i 1.5år och i denna tråd, 4 månader senare - i snart 1 år?! :confused:

För övrigt så beror din svartsjuka troligtvis på att du inte tycker att du är "bra nog" för henne, ändra ditt tankesätt till att du är det bästa hon någonsin skulle kunna få och den största delen av din svartsjuka borde försvinna. Varför skulle hon ****** andra, hon har ju dig? *screwy*

mini
2007-11-07, 20:07
Möjligen kan man lära sig att inte agera direkt på sin svartsjuka. Om man klarar av att inte börja bråka just då man är som mest ansatt av alla de där känslorna utan låta det gå lite tid kan man försöka bena lite i det och se att det bara är hjärnspöken.
Dessutom vill du ju se din flickvän lycklig hoppas jag. Varför ska hon inte få ta emot sms från sina kompisar utan att du ska whinea?

Hades
2007-11-07, 20:20
+1 på Yank och sundvall. Du verkar lida av dåligt självfötroende, och det är det du måste jobba på.

Ignatius72
2007-11-07, 20:41
Bli mer säker på dig själv.

:thumbup:
Kanon att du inser att detta inte är hållbart i längden. Jobba på självförtroendet, snacka med din flickvän, det finns säkert triggers som gör att du blir extra svartsjuk. Om hon vet hur du tänker så kan hon ju eventuellt göra saker på ett annorlunda sätt.

Frida.B
2007-11-07, 21:13
Jag har sammal problem så jag förstår dig! Man får hoppas att det går över.

Baan
2007-11-07, 21:15
Det är bara chilla som nämnt ovan. Vill hon byta upp/ner sig så kan du inte göra så mycket åt det ändå. Du är den du är.

Slartibartfast
2007-11-07, 21:33
Jag kunde vara ganska svartsjuk när jag var yngre. Nu är jag inte alls. Det handlar om personlig utveckling.

Frida.B
2007-11-07, 21:40
Handlar väl mest om att man har en dålig självkänsla som någon annan skrev innan. Man förstår inte varför jag skulle vara bättre än partnens kompis.

Pepparkakssmurfen
2007-11-07, 21:46
Klart du är svartsjuk,det är normalt att bli det när flickvännen får(och skickar?) sms från(till) killar,vi vet ju vad killarna är ute efter.

Ryska_raketen
2007-11-07, 21:49
Jag är inte sotis av mig. Jag resonerar så här: Dont hate the player, hate the game.

Slartibartfast
2007-11-07, 21:55
Man förstår inte varför jag skulle vara bättre än partnens kompis.

Det är ju inte sagt att man är heller. Men om det är så att hon/han finner någon annan mera intressant så är det ju, som Baan säger, inget man kan nåt åt ändå. Man kan inte påverka situationen annat än negativt med att vara svartsjuk. Det enda man kan göra är att se till att man inte har nåt att ångra när/om han/hon sticker.

The Lord giveth and the Lord taketh away.

Frida.B
2007-11-07, 22:00
Jag fick tipset om att varje gång jag blir svartsjuk för något som jag vet är helt obefogat så skall jag vara extra gullig mot mina pojkvän. Men lättare sagt än gjort...

tntballe
2007-11-07, 22:06
Jag fick tipset om att varje gång jag blir svartsjuk för något som jag vet är helt obefogat så skall jag vara extra gullig mot mina pojkvän. Men lättare sagt än gjort...

Har du testat se saken ur en annan vinkel vid tillfället du blir svartsjuk. Att se det absurda i svartsjukan.

På samma sätt som man tycker andras svartsjuka är onödig, kan man se sin egen det sättet.

Frida.B
2007-11-07, 22:08
Har du testat se saken ur en annan vinkel vid tillfället du blir svartsjuk. Att se det absurda i svartsjukan.

På samma sätt som man tycker andras svartsjuka är onödig, kan man se sin egen det sättet.

Jag ser det mesta ur en annans synvinkel också, men spelar ingen roll vad jag tänker, blir jag svartsjuk så är det mer en känsla av olust jag får än att jag tänker något.

Slartibartfast
2007-11-07, 22:11
Har du testat se saken ur en annan vinkel vid tillfället du blir svartsjuk. Att se det absurda i svartsjukan.

På samma sätt som man tycker andras svartsjuka är onödig, kan man se sin egen det sättet.

All svartsjuka är inte absurd eller obefogad.

tntballe
2007-11-07, 22:13
All svartsjuka är inte absurd eller obefogad.

Det har du rätt i, jag antog bara att det folk har problem med är obefogad svartsjuka.

Frida.B
2007-11-07, 22:13
All svartsjuka är inte absurd eller obefogad.

Vilken svartsuka är helt okej? Dvs vilka situationer där svartsjuka lätt uppstår är befogad?

Slartibartfast
2007-11-07, 22:36
Vilken svartsuka är helt okej? Dvs vilka situationer där svartsjuka lätt uppstår är befogad?

Svartsjuka är aldrig bra. Inget gott kommer nånsin från det. Men svartsjukan behöver inte vara obefogad för det, ifall pojk/flickvännen faktiskt har intresse för nån annan.

Nån pratar skit om din morsa och du slår typen på käften med en käkfraktur och polisanmälan som resultat. Inte okej, men inte heller obefogat.

Förstå? :)

Frida.B
2007-11-07, 22:40
Svartsjuka är aldrig bra. Inget gott kommer nånsin från det. Men svartsjukan behöver inte vara obefogad för det, ifall pojk/flickvännen faktiskt har intresse för nån annan.

Nån pratar skit om din morsa och du slår typen på käften med en käkfraktur och polisanmälning som resultat. Inte okej, men inte heller obefogat.

Förstå?

Okej det förstår jag. Men hur skall man veta om det är obefogat eller ej? Det är ju inte precis som att personen öppet visar att den är intresserad av någon annan. Det betyder att det inte går att tänka iobefogat banor för att bli av med sin svartsjuka? Jag tänker att man aldrig kan veta, det kan ju också ha en bidragande orsak till min svartsjka: Jag ser det som att jag är realist. Men sen att det bara förstör för mig själv är en annan sak.

HajduMan
2007-11-07, 22:49
Jag säger bara såhär:

Du styr ditt liv, din partner styr sitt, händer något så händer det, va fan ska du göra åt det? alltså e det inte lönt att bry sig, då tar man bara nästa

ingen anledning till svartsjuka alltså

Tricklev
2007-11-07, 22:49
Spawn, är du oerhört aktiv med tjejer, eller sitter du och hittar på saker?

Slartibartfast
2007-11-07, 22:49
Okej det förstår jag. Men hur skall man veta om det är obefogat eller ej? Det är ju inte precis som att personen öppet visar att den är intresserad av någon annan. Det betyder att det inte går att tänka iobefogat banor för att bli av med sin svartsjuka? Jag tänker att man aldrig kan veta, det kan ju också ha en bidragande orsak till min svartsjka: Jag ser det som att jag är realist. Men sen att det bara förstör för mig själv är en annan sak.

Om svartsjukan är befogad eller inte vet man sällan innan sanningen uppdagas. Därför är det inte värt att slösa energi på svartsjuka så länge man inte har the cold facts.

Vill man dra det till sin spets, vilket inte är helt dumt att göra om man har issues av dethär slaget, så ska man försöka inse att ens lycka inte är avhängig någon annans kärlek. Det är inte samma sak som att vara likgiltig. Svartsjuka är ofta ett symptom på beroende.

Läs Anthony De Mellos bok Awareness. Där tangerar han bl.a. detta.

Spawn
2007-11-08, 06:59
Är detta samma tjej :confused:

Hur vet man om man älskar någon? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98052)

samma?

sundvall
2007-11-08, 14:00
samma?

Ja?

Raggis
2007-11-08, 14:04
Ni hade ju först varit ihop i 1 ½ år, och nu helt plötsligt, så har ni snart varit tillsammans i 1 år :P

Spawn
2007-11-08, 14:07
Ni hade ju först varit ihop i 1 ½ år, och nu helt plötsligt, så har ni snart varit tillsammans i 1 år :P

alltså jag såg att någon skrivit i en gammal tråd som jag skrev förut..kanske inte datumen syns. Vi blev ett par 06-02-14 sen är det möjligt att jag skrivit fel.

och nej Tricklev jag hittar inte på..samma tjej :)

Såg nu att jag skrivit fel ska vara att vi snart varit tillsammans i snart 2 år :)

stargate
2007-11-08, 17:06
alltså jag såg att någon skrivit i en gammal tråd som jag skrev förut..kanske inte datumen syns. Vi blev ett par 06-02-14 sen är det möjligt att jag skrivit fel.

och nej Tricklev jag hittar inte på..samma tjej :)

Såg nu att jag skrivit fel ska vara att vi snart varit tillsammans i snart 2 år :)

haha det var jag:)

Psychological
2007-11-08, 20:16
Min tjej började att gulla med en snubbe på internet och jag blev galen när jag fick reda på det. Men det rann ut i sanden när man tänkte till lite. Internet flörtar brukar oftast vara ganska oskyldiga, fast jag vet i alla fall nu hur svartsjuka känns.. Det känns som :furious:

Ignatius72
2007-11-08, 20:45
Nån pratar skit om din morsa och du slår typen på käften med en käkfraktur och polisanmälan som resultat. Inte okej, men inte heller obefogat.

Förstå? :)

Bland civiliserade människor är det tämligen obefogat att knäcka käken på någon om de snackar skit om din mamma.

cortez
2007-11-08, 20:54
Bland civiliserade människor är det tämligen obefogat att knäcka käken på någon om de snackar skit om din mamma.

Det är också tämligen obefogad att snacka skit om någons mamma, hos civiliserade människor....

Ignatius72
2007-11-08, 21:00
Det är också tämligen obefogad att snacka skit om någons mamma, hos civiliserade människor....

Det håller jag förvisso med om. Men att gå till handgripligheter för att någon snackar lite säger mer om den attackerande än skitsnackaren.

Slartibartfast
2007-11-08, 21:30
Bland civiliserade människor är det tämligen obefogat att knäcka käken på någon om de snackar skit om din mamma.

Det är sant.

Men jag bor förvisso i Finland. *popcorn*

Ignatius72
2007-11-08, 22:09
Det är sant.

Men jag bor förvisso i Finland. *popcorn*

Nu skojar du april. Mina svensktalande finska vänner är nästan överdrivet civiliserade, nästan så man borde slå dem på truten:D

Spawn
2007-11-08, 22:18
håll er ontopic!

shut teh face
2007-11-08, 22:58
Är svartsjuka bara ifall man oroar sig över att partnern ska göra något?

Om man vet att folk raggar på ens tjej, så kan man ju vara svartsjuk. Även fast tjejen till 110% inte skulle göra något.

Slartibartfast
2007-11-08, 23:19
Om man vet att folk raggar på ens tjej, så kan man ju vara svartsjuk. Även fast tjejen till 110% inte skulle göra något.

Det är väl knappast svartsjuka?

Frida.B
2007-11-09, 22:28
Min tjej började att gulla med en snubbe på internet och jag blev galen när jag fick reda på det. Men det rann ut i sanden när man tänkte till lite. Internet flörtar brukar oftast vara ganska oskyldiga, fast jag vet i alla fall nu hur svartsjuka känns.. Det känns som :furious:

Men å andra sidan finns det något som heter respekt.

stenis
2007-11-10, 12:01
Men å andra sidan finns det något som heter respekt.

+1 på den.

Tacka fan du ska bli förbannad om din tjej sitter och nätraggar, oskyldigt? Gör en poll och fråga hur många som träffat sin partner eller ex-partner på internet så får du se hur oskyldigt internet är.

En sak om de bara var vänner och talade till varandra som vänner, men om hon nätraggade, thats not ok.

kharon
2007-11-10, 13:31
+1 på den.

Tacka fan du ska bli förbannad om din tjej sitter och nätraggar, oskyldigt? Gör en poll och fråga hur många som träffat sin partner eller ex-partner på internet så får du se hur oskyldigt internet är.

En sak om de bara var vänner och talade till varandra som vänner, men om hon nätraggade, thats not ok.

Svårt att tro att de var "vänner" på nätet, om de inte var det från verkliga livet också.

Jag kanske har en skev bild av nätraggande och sånt, men jag föreställer det som att tjejer fotar sig i utmanande poser med minimalt med kläder inne på toaletten och laddar upp för att få poäng på sidor som visabrostensomenfjortis.nu... ??? Killarna fotar sina biceps och magrutor och gör dito. ??? Sen skriver man "Wow, nice! Visa tuttarna också!" åt varandra...

*rolleyes*

Tricklev
2007-11-10, 14:52
Svårt att tro att de var "vänner" på nätet, om de inte var det från verkliga livet också.

Jag kanske har en skev bild av nätraggande och sånt, men jag föreställer det som att tjejer fotar sig i utmanande poser med minimalt med kläder inne på toaletten och laddar upp för att få poäng på sidor som visabrostensomenfjortis.nu... ??? Killarna fotar sina biceps och magrutor och gör dito. ??? Sen skriver man "Wow, nice! Visa tuttarna också!" åt varandra...

*rolleyes*

:D

Ytterst få som träffas på internet och aktivt snackar med varandra gör det helt oskyldigt som kompisar, det klämms nästan alltid in lite komplimanger och framtidslovande löften.

Frida.B
2007-11-10, 22:00
:D

Ytterst få som träffas på internet och aktivt snackar med varandra gör det helt oskyldigt som kompisar, det klämms nästan alltid in lite komplimanger och framtidslovande löften.

Hur svårt är det att INTE ragga på någon på nätet när man har en partner? FFS