handdator

Visa fullständig version : färga håret från blont till brunt.


shibi
2007-11-07, 15:28
tjaaaaa. Är trött på mitt mörkblonda hår, och tänker färga det brunt hemma. (eller vad kan det kosta hos en frissa för en kille?)

I vilket fall som helst har jag hört att man först ska färga rött, sedan brunt för ett bra resultat. Men den röda färgen jag har är ganska mörk brunröd nyans, och den bruna färgen jag sedan ska färga, är ljusare.

Går det?:S

dessutom, då jag är ganska ljushyad (blond) är det stor risk att jag ser blek ut i brunt?

Jag menar inte mööörk brun nu, utan nåt sånt här:
http://cache.viewimages.com/xc/2966864.jpg?v=1&c=ViewImages&k=2&d=17A4AD9FDB9CF19390335F8FA9CA92A66B6F1FEB589BF194 9930FDCFC4C15FBB
en aning mer färg kanske.

:)

L-Sami
2007-11-07, 15:29
Länken funkar inte.

lectris
2007-11-07, 15:43
nej man kan inte färga en mörk hårfärg ljusare, det krävs blekning för det. du behöver inte färga rött under, ta den bruna på en gång. den ska innehålla tillräckligt med rött pigment ändå.

shibi
2007-11-07, 15:46
Men sist jag pröva toning, och valde en ljusbrun färg blev jag mörkrödhårig:S

http://www.kissuk.com/style/hairstyles/7916/2.jpg
nåt sånt här, fast ljuset är ju lite konstigt. Gärna mörkare om det går, utan att se sjuk ut.

shibi
2007-11-07, 15:51
http://media.movieweb.com/galleries/2482/1863/lo/cob.jpg

det här vore tungt=) killens färg alltså

Slartibartfast
2007-11-07, 16:31
jag färgade mitt hår mörkare förut, men jag har rödpigment i håret, så det blev röd-brunt. Såg ut som skit.

Fed up
2007-11-07, 16:35
http://media.movieweb.com/galleries/2482/1863/lo/cob.jpg

det här vore tungt=) killens färg alltså

Gå till en frisör så fixar de det åt dig. Jag tycker ofta ljust hår blir lite genomskinligt brunt efter ett tag, men det brukar bli bra efter ett par färgningar eller om man har bra färg.

Det kostar ett par hundra att färga och vill du klippa också får du räkna med minst 500-600 om du inte går till nån riktigt kass, men det är det värt. Eller om du vill kan du ju testa först hemma och sen om det blir kass så gå till frissan.

Färgen ovan kallas Råttfärgat TM, så du vet vad du ska säga till frissan.

shibi
2007-11-08, 01:29
körde hemma, köpte en billig färg för en hundring, sunny blonde=)

Det blev tuuungt:D ser väldigt naturligt ut, och liknar min riktiga hårfärg väldigt mycket, en aning brunare bara. Så jag är nöjd.

snartspensligvegan
2007-11-08, 01:32
Förstår inte varför man skulle behöva färga två ggr, däremot kanske eventuella röda pigment försvinner snabbare ifrån den bruna färgen än andra och att nyansen därför "tappas" snabbare, å andra sidan om du har en mer rödbrun total nyans/färgning eftersom du även färgade rött först så borde ju det röda försvinna fort som vanligt och du därför få en väldigt annorlunda färg efter några tvättar än vad du hade när det var nyfärgat.

Jag tycker brunt sitter kvar ok i mitt hår, rött tappade väldigt fort.

Frida.B
2007-11-08, 13:17
Om man har blont hår och färgar brunt blir håret åt en grönbrun ton. Jag har färgat mitt hår brunt hos frisören 4 gånger för att det skulle bli brunt. Dock var håret väldigt blekt innan och hade i stort sett inget pigment kvar.

Fed up
2007-11-08, 13:19
Nackdelen med att färga sitt hår mörkare när man är ljus är att man ser skallig ut när det växer ut. Men om det bara är lite mörkare så är det kanske inget problem. För mig är det det iallafall...:cryout:

Snafu
2007-11-08, 13:24
Gå till en frisör så fixar de det åt dig. Jag tycker ofta ljust hår blir lite genomskinligt brunt efter ett tag, men det brukar bli bra efter ett par färgningar eller om man har bra färg.

Det kostar ett par hundra att färga och vill du klippa också får du räkna med minst 500-600 om du inte går till nån riktigt kass, men det är det värt. Eller om du vill kan du ju testa först hemma och sen om det blir kass så gå till frissan.

Färgen ovan kallas Råttfärgat TM, så du vet vad du ska säga till frissan.

Nu har väl iofs Jude Law en hel del ljusa slingor?

Fed up
2007-11-08, 13:28
Nu har väl iofs Jude Law en hel del ljusa slingor?

Det har han garanterat, säkert massa avancerade grejer. Ville mest poängtera att den nyansen är typ jordens vanligaste i Sverige och att den knappt kan kallas brun utan snarare råttfärgad. Har svårt att förstå varför nån vill färga till en så tråkig färg egentligen, även om den kan vara rätt snygg på vissa. Men det är väl jag som är skadad av att ha färgat håret rosa och grönt för mycket, jag tycker att ska det va så ska de var rejält.

Laijza
2007-11-08, 13:49
om man har väldigt ljust hår och färgar det rätt mörkt brunt kan det bli lite grön-skiftande.
Komplementfärgen till grön är röd. Därför brukar man ibland färga håret med en rödaktig färg innan man drar på den bruna färgen. Det röda slår ut det gröns helt enkelt.

ett annat exempel på det är silverschampot som man kan använda ifall ens blonda hår skiftar åt det gula hållet. schampot är lila och eftersom lila är guls komplementfärg så slår det ut det gula och man blir isigare blond.
Lärde mig det när jag gick frisörgymnasiet i växjö :D

Rahf
2007-11-08, 14:44
Natural råttfärgad! WOOHOO!

Fulaste naturliga hårfärgen som finns, så otroooligt trist.

stargate
2007-11-08, 17:03
jag är naturligt blond men nu är mitt hår helt svart. Kanske borde färga ögonbrynen?