handdator

Visa fullständig version : Finns det några som jobbar som Barnskötare här?


champion
2007-11-07, 10:21
Det är så att ja undrar om det finns några som jobbar som barnskötare här och kan berätta om det är ett roligt arbete eller ej.
Tänkte byta jobb från krim till barnskötare. Så är det ett okej jobb? Vilken ålder brukar barnen vara i?

Ironbabe
2007-11-07, 10:26
Jag googlade: http://afi3.ams.se/Go.aspx?chFrameCenterHexURL=687474703A2F2F61666933 2E616D732E73652F59726B656E2F59726B65734265736B7269 766E696E672E617370783F6959726B6549643D343739

JJ
2007-11-07, 10:35
Många BS (lol) jobbar på dagis. Eller ursäkta, förskolan. Barn i åldrarna 1-6 för det mesta.

skaparn
2007-11-07, 10:48
Det är så att ja undrar om det finns några som jobbar som barnskötare här och kan berätta om det är ett roligt arbete eller ej.
Tänkte byta jobb från krim till barnskötare. Så är det ett okej jobb? Vilken ålder brukar barnen vara i?

Rejält byte. Halva min familj plus ingifta jobbar inom barnomsorgen, både som barnskötare och förskollärare. Gillar man barn verkar det vara ett jobb man kan trivas i, för barn finns det gott om.

På minussidan ska nämnas att många kommunala dagis lyder under en rigid och inte alltid helt intelligent hierarki där chefer verkar tillsättas genom lott snarare än meritokratiskt. Dessutom tillkommer föräldrar, vilket jag tycker borde vara det absolut jobbigaste, men det verkar gå att leva med. Nå JJ, är dagisföräldrar jobbiga? Du, nå, va?

Lönerna är inte så värst bra, för att inte tala om dåliga. Ingångslönen är inte sämre än i andra yrken men verkar gå från ingångslön till slutlön utan att förändras särskilt mycket.

Till sist. Man kan dessutom bli immun mot precis alla varianter av förkylningsvirus i den kända delen av Vintergatan. Sedan släpar man hem sjukdomen till sin sambo som inte har utvecklat samma immunitet och därför får halsfluss, förkylning, magsjuka och pest minst 10 gånger per år.

JJ
2007-11-07, 11:11
På minussidan ska nämnas att många kommunala dagis lyder under en rigid och inte alltid helt intelligent hierarki där chefer verkar tillsättas genom lott snarare än meritokratiskt. Dessutom tillkommer föräldrar, vilket jag tycker borde vara det absolut jobbigaste, men det verkar gå att leva med. Nå JJ, är dagisföräldrar jobbiga? Du, nå, va?

Ja, det förekommer garanterat, men i de flesta fall tror jag att föräldrarna visar en stor uppskattning mot personalen, så det är både och. Om allt fungerar, så är det nog ingen stor grej, men på ett dåligt fungerande dagis kan det säkert leda till fler konflikter. Det är ju liksom personalen man möter varje dag.
Jag tror att det på många sätt är ett kanonjobb, men någon karriär gör man nog inte direkt. Sen står BS:n lägst i rang och får mest barnskötartimmar. Pedagogerna lägger mer tid på planering etc. (på mitt dagis).

Pingu
2007-11-07, 11:31
Rejält byte. Halva min familj plus ingifta jobbar inom barnomsorgen, både som barnskötare och förskollärare. Gillar man barn verkar det vara ett jobb man kan trivas i, för barn finns det gott om.

På minussidan ska nämnas att många kommunala dagis lyder under en rigid och inte alltid helt intelligent hierarki där chefer verkar tillsättas genom lott snarare än meritokratiskt. Dessutom tillkommer föräldrar, vilket jag tycker borde vara det absolut jobbigaste, men det verkar gå att leva med. Nå JJ, är dagisföräldrar jobbiga? Du, nå, va?

Lönerna är inte så värst bra, för att inte tala om dåliga. Ingångslönen är inte sämre än i andra yrken men verkar gå från ingångslön till slutlön utan att förändras särskilt mycket.

Till sist. Man kan dessutom bli immun mot precis alla varianter av förkylningsvirus i den kända delen av Vintergatan. Sedan släpar man hem sjukdomen till sin sambo som inte har utvecklat samma immunitet och därför får halsfluss, förkylning, magsjuka och pest minst 10 gånger per år.

+ 1

Jag har alltid tyckt om barn så det var skitkul att jobba med dom

Fed up
2007-11-07, 14:49
Det är så att ja undrar om det finns några som jobbar som barnskötare här och kan berätta om det är ett roligt arbete eller ej.
Tänkte byta jobb från krim till barnskötare. Så är det ett okej jobb? Vilken ålder brukar barnen vara i?

Jag gör det inte nu men har jobbat på en förskola i många år. Det är ett roligt arbete om man gillar barn, uppskattar att rita, gå promenader, sjunga, busa, spela spel och sånt. Jag tycker man måste kunna vara lite löjlig och rolig och kunna leka för att bli en bra barnskötare. Dock får man inte bara bli en tokig lekfarbror/tant som bara är snäll och rolig, man måste också kunna sätta tydliga gränser (utan att skrika och vara hysterisk) och vara konsekvent. Att vara bra på att trösta, ta tag i konflikter och att avleda tjuriga ungars tankar är också bra egenskaper. God fantasi, lugn och tydligt och bra ledare helt enkelt. Ungarna måste känna att man bryr sig, annars funkar det inte.

På dagis har man vanligen två avdelningar, en för barn 1-3 och en 3-5. När de är 6 börjar de förskoleklass på skolan, det som på min tid hette sexårs eller lekis.

Det mest avgörande om det är ett kul jobb eller inte är nog vad man hamnar på för ställe. Nåt ställe jag varit på har alla varit så sjukt gnälliga och negativa och bara velat sitta och fika. Där jag jobbat mest hade vi en jättebra chef och alla var intresserade av att arbeta med barnen, driva projekt och alla var liksom normalbegåvade åtminstone (personalen alltså). Vi hade jättebra sammanhållning, inget skvaller och skitsnack utan ge och ta och det var ingen panik om man var lite sen och såna grejer. Vi tog hand om varandra helt enkelt.

Fördelarna med att jobba på dagis: man kommer ut i friska luften, man får göra sånt som jag gillar alltså typ pyssla, rita osv., man får massor kärlek och bekräftelse, man har oftast rätt bra arbetstider, man får mellanmål och frukost (oftast), man får göra sånt som att åka till stranden, gå till djurparken osv på betald arbetstid osv.

Nackdelarna: Mycket förkylningar, i början blir man ofta sjuk mycket, jobbet blir lätt enformigt, mycket rutiner bara: på och av med ytterkläder, äta mat, läsa böcker osv. Gäller att driva roliga projekt och sånt annars dör man av tristess efter nåt år. Pissigt betalt. Aldrig OB-tillägg och sånt. Man får snor och mat på sina kläder. Man måste torka bajs och kan inte panika och springa därifrån om nån kräks.

Testa att hoppa in som vik. nånstans och känn på lite, men räkna med att i början känner man sit rätt bortkommen och vet inte vad man ska göra. Sen kommer man in i det.

Animalistic
2007-11-07, 15:56
vad ligger månadslönen på i runda drag?
kommer söka jobb som barnskötare alternativt fritidsledare direkt efter gymnasiet

Noodles
2007-11-07, 16:18
Sen står BS:n lägst i rang och får mest barnskötartimmar. Pedagogerna lägger mer tid på planering etc. (på mitt dagis).

Det är min uppfattning också. Min mamma började som barnskötare men vidareutbildade sig till förskolelärare. Vad jag förstått finns det en liten minihierarki inom barnomsorgen.

Angående förkylningar verkar min mamma vara sjuk varannan vecka.

vad ligger månadslönen på i runda drag?


Tror min mor ligger runt 20-21000 kr efter 28 år i yrket, varav 15 som förskolelärare.

Fed up
2007-11-07, 16:25
vad ligger månadslönen på i runda drag?
kommer söka jobb som barnskötare alternativt fritidsledare direkt efter gymnasiet

När jag jobbade hade jag 15200 som heltidslön, kan ju ha ökat en del. Riktigt pissig lön, men jag tror förskollärare som alltså har 3,5 års högskoleutbildning får typ 16500 som ingångslön. Så undrar de varför ingen vill utbilda sig till det...*rolleyes*

Ang. hierarki så var det inte så på den förskola jag jobbade på. Alla hade två planeringstimmar i veckan+att vi satt varje fredag mellan 9-12 och planerade gemensamt för avdelningen. Se var det iof. skillnad för jag var anställd som särskilt stöd till en tjej så jag planerade ju mest aktiviteter med de andra, jag hade ingen egen grupp som de andra hade som de gjorde olika aktiviteter med, utan var med min tjejs grupp som stöd till henne.

Sen är ju barnskötarjobb oftast vik. och då är det ju inte så konstigt om man inte får samma inflytande och status på arbetsplatsen eftersom man kanske kommer sluta rätt snart+att man inte nån utbildning. På min förskola lyssnade dock alla på min åsikt lika mycket som de andras trots att jag inte var utbildning, men det var ju något man fick göra sig förtjänt av.