handdator

Visa fullständig version : Hållbarhet på stekt köttfärs i kylskåp.


Slartibartfast
2007-11-06, 19:09
Har gjort en megasats köttfärssås och undrar hur mycket jag ska frysa ner och hur mycket jag kan ha i kylen.

Hur länge klarar sig stekt köttfärs i kylskåp?

Nelo322
2007-11-06, 19:11
kanske 2 dagar i kylskåpet. Dumt att chansa o ha den längre. Magsjuka är ju inte kul.
Frys ner i portionsförpackningar så att de är lätta o värma!

Bobbokrull
2007-11-06, 19:30
I kylskåp? 4-5 dagar skulle jag säga. Kyla har en förmåga att kunna förlänga livstiden på våra livsmedel. :thumbup:

2 dagar? Vi lever inte på 1800-talet nu.

Micke-s
2007-11-06, 19:51
gissar på 8 dagar.

Tabbe
2007-11-06, 20:12
gissar på 8 dagar.

Jag hade lätt ätit köttfärs sås som hade stått en vecka.

Sadde
2007-11-06, 20:13
5-6dagar

maRRtin
2007-11-06, 21:08
Det beror ju lite på.

Kokar du den ordentligt, kyler den snabbt och inte baltar för mycket med den, håller den nedkyld så håller den sig ganska länge.
Håller du på att öppna locket och gräva i den efter att du lagat klart, kyler den långsamt osv så kommer den inte att klara sig lika länge.

Pez
2007-11-06, 21:42
I kylskåp? 4-5 dagar skulle jag säga. Kyla har en förmåga att kunna förlänga livstiden på våra livsmedel. :thumbup:

2 dagar? Vi lever inte på 1800-talet nu.

Köttfärs skulle jag inte ha 4-5 dagar i kylskåpet.. inte för att förtäras iallafall.
Möjligtvis om den är vacuumförpackad och otillagad.

Färs är vanskligt. Vanskligt säger jag! :D

thebandit
2007-11-06, 22:28
En gång åt jag köttfärssås som legat i kylen över en månad. Men jag har plåtmage och kallas i folkmun för "slaskhinken", så...

Scratch89
2007-11-06, 22:41
Färsen kan du ha 5-7 dagar i kylskåpet om den tillagades ordentligt från första början och sedan kyldes ner hyfsat snabbt. Värmer du sedan på den ordentligt (värm hellre två minuter för länge än för kort) så ska det inte vara några problem alls.

rememberence
2007-11-07, 00:24
Jag hade lätt ätit köttfärs sås som hade stått en vecka.

Jag åt köttfärsås som var så gammal att ingen av min syster eller mor känndes vid den, vi snackar kanske 2-3 veckor, det gick faktiskt bra konstigt nog :)

Sverker
2007-11-07, 07:29
Jag skulle undvika alla spekulationer och frysa in all köttfärssås i små portioner. Bara tina så mycket som jag behöver. Fryst köttfärsssås håller minst 3 månade i frysen utan att härskna.


Jag antar på goda grunder att du inte har 4 - 5 grader C i kylskåpet. Det är EN förutsättning för flera dygns hållbarhet. Jag gissar att temperaturen är 8 grader C eller över:(

Slimfit
2007-11-07, 13:46
Jag skulle undvika alla spekulationer och frysa in all köttfärssås i små portioner. Bara tina så mycket som jag behöver. Fryst köttfärsssås håller minst 3 månade i frysen utan att härskna.


Jag antar på goda grunder att du inte har 4 - 5 grader C i kylskåpet. Det är EN förutsättning för flera dygns hållbarhet. Jag gissar att temperaturen är 8 grader C eller över:(

Huh? Jag har alltid haft +4 grader C i mitt kylskåp. Den extra energiförbrukningen tjänas garanterat igen genom alla matvaror jag slipper slänga pga den längre hållbarheten, märker särskilt detta på mjölken.

Vad har folk för temperaturer i sin kylskåp egentligen? Kära bullen, är jag normal?

King Grub
2007-11-07, 13:47
Vad har folk för temperaturer i sin kylskåp egentligen?

Stabilt på 4.

lectris
2007-11-07, 14:25
En gång åt jag köttfärssås som legat i kylen över en månad. Men jag har plåtmage och kallas i folkmun för "slaskhinken", så...

*spy* var den grön vid det laget eller? ;p

OT: jag är sjukt känslig när det gäller kylskåpsmat.. min extremt nojjiga bror har smittat mig. Har produkten passerat utgånget datum = i sophinken utan undantag. äter inte färdiglagad mat som stått längre än 2 dagar, tycker att det både luktar och smakar konstigt efter det..

iofs så har jag väldigt lite mat i kylskåpet över lag. min frys är min bästa vän *cupid*

Rahf
2007-11-07, 14:33
5 dagar är maxtiden för kyld mat här. Kylen står på 4+.

Cerberus
2007-11-08, 00:25
hur lång tid e hållbarheten för otillagat kött i kylen då?

Sverker
2007-11-08, 07:02
Helt beroende på vilket kött och hur det är förpackat.


Det står förvaringsanvisningar och hållbarhet på förpackningen. Så fort man bryter förpackningen skulle jag tillaga köttet.

Sparrisen
2007-11-08, 14:35
Min köttfärssås står ofta cirka 4-5 dagar i kylen. Det har klarat sig än iaf. Tempen ligger strax under 8 grader.

thebandit
2007-11-08, 21:21
*spy* var den grön vid det laget eller? ;p

Nä fan heller! Den smakade lite...annorlunda, men ändå rätt god! Jag kryddar mycket, det döljer mögel & skit bra! :thumbup:

Alfred Nobel
2007-11-08, 21:34
Ett storkok med köttfärsås och pasta på söndagen håller t.o.m. onsdag veckan därpå, om den förvaras i kylen. Inte för att jag undviker att äta ev. rester som finns kvar på torsdagen, men jag sätter oftast onsdagar som en gräns pga hälsorisker.

Martinl
2007-11-08, 23:28
Jag gör jämt stora portioner med köttfärs och kyckling och de står alltid i minst 5 dagar i alla fall. Aldriga några problem.

spoon
2011-06-02, 21:09
Le bump

Lagade ett gäng matlådor med lasagne på söndags kväll. Kan man käka den sista imorgon eller är det risky business ?

vicarious
2011-06-02, 21:10
Le bump

Lagade ett gäng matlådor med lasagne på söndags kväll. Kan man käka den sista imorgon eller är det risky business ?

Jag hade ätit men värmt det ordentligt först.

Alkro
2011-06-02, 21:11
Brukar ha matlådor upp till 5-6 dagar i kylen. Aldrig varit med om att något blivit dåligt.

raQblad
2011-06-03, 09:25
Fin bump! Nu kænner ajg mig riktigt ohygienisk som lagar mat før 7-8 dagar framåt och låter stå i kylen. Funkat helt smærtfritt i flera år, och smakar gott. Tror man pallar med mer æn vad man tror. Luktar det fan, så kasta. Luktar det inte alls, øvervæg att kasta. Luktar det køttfærs av køttfærs, æt.

maRRtin
2011-06-03, 10:10
Tillagar man maten ordentligt, sköter hygienen, kyler ner maten snabbt och har kallt i kylen så håller sig maten länge. Ju kallare kyl desto längre hållbarhet.

Fast lukt/smak är verkligen ingen garanti, hade vi kunnat lukta/smaka oss till matförgiftning hade ingen blivit matförgiftad.
Det enda vi kan lukta/smaka oss till är bakterier som ändrar egenskaper på maten och det är inte alls säkert att dessa är skadliga (tänk surkål, filmjölk, mögelost osv). Däremot är det många bakterier som är farliga som inte påverkar smaken på maten.

Sverker
2011-06-03, 16:55
Hade de smittade kännt smaken av EHEC hade de inte blivit förgiftade;)





Speciellt som det behövs mycket lite EHEC för att bli rejält sjuk.
Blir köttfärsen ordentligt genomstekt är EHEC inget problem.

adrenalineSeeker
2011-06-04, 18:04
jag hade min i frysen i 6mån när jag tog ut den och delade så var den grågrön så den slängdes direkt. Bild finns på den i min tråd som jag gjorde.

svag74
2013-04-06, 14:37
Vad gäller för hemgjord färdiglagad pannbiff då?
Gjorda på blandfärs, ägg, ströbröd, lök, lite kryddor.
Samt sås redd i pannan efter, the usual stuff, grädde/smör/mjöl/soja/kryddor/lite lingonsylt.

Biffarna på en tallrik och såsen i en mugg, med plastfolie över, och 4-5 grader i kylen.

Två dagar tar jag för givet, men är även tre dagar safe, eller t.o.m. fyra? :confused:

Värsta kanske inte är biffarna utan såsen, att den blir sur av grädden.
Inte testat mer än två dagar ännu.

Silencer
2013-04-06, 15:26
Hårt saltat håller väldigt länge.

Sverker
2013-04-06, 15:37
Då får du nog ha 4 % koksalt i pannbiffarna*spy*.

svag74
2013-04-06, 16:30
Då får du nog ha 4 % koksalt i pannbiffarna*spy*.

Tre dagar i kyl för stekta biffarna (samt såsen separat) är ej ok menar du?

Men efter två dagar måste det väl ändå gå att äta dem utan att man dör? *gah!*

Gober
2013-04-06, 16:43
Tre dagar i kyl för stekta biffarna (samt såsen separat) är ej ok menar du?

Men efter två dagar måste det väl ändå gå att äta dem utan att man dör? *gah!*

Har ätit tillagad mat som stått en vecka i kylen. Två dagar skulle jag absolut inte vara orolig över. Sen har väl folk olika känsliga magar, vet att en del här på brädan är väldigt noga med det här men jag hade inte tvekat på mat som stått i kylen 2-3 dagar.

Sverker
2013-04-06, 17:05
Tre dagar i kyl för stekta biffarna (samt såsen separat) är ej ok menar du?

Men efter två dagar måste det väl ändå gå att äta dem utan att man dör? *gah!*

Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte sett ditt kylskåp eller vilken hygien du har i köket.

Men var pannbiffarna ordentlig genomstekta första gången är det säkert inga problem dag tre.

Wzup2u
2013-04-06, 18:16
e bara lukten okey så e färsen okey.. går inte räkna dagar .... e så olika.

BisonLGcrew
2013-04-06, 18:29
Om jag mot förmodan har kvar något efter en vecka skulle jag glufsa i mig det direkt. Men det är ju i princip omöjligt. Vem steker 7 kg på en gång?

Lipservice
2013-04-06, 20:11
Som med allt annat, lukta på det! Luktar det inte som vanligt, ät det inte.

svag74
2013-04-06, 20:57
Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte sett ditt kylskåp eller vilken hygien du har i köket.

Men var pannbiffarna ordentlig genomstekta första gången är det säkert inga problem dag tre.

Aha, tackar, så tre dagar bör kunna funka :)
Självklart ser jag till att blandfärsen är genomstekt.

Better bodies
2013-04-07, 07:52
Fråga på ICA. De vet hur man bevarar köttfärs längst!

svag74
2013-04-17, 12:57
Aha, tackar, så tre dagar bör kunna funka :)
Självklart ser jag till att blandfärsen är genomstekt.

Hmm, brukar faktiskt förvara chili con carne i kylen 3 dagar utan problem.
Ganska nojigt renlig av mig i köket.
Känns som pannbiffarna mina borde gå lika bra.
Största skillnaden är väl att det är lök i biffarna, och grädde i såsen, men borde vara sak samma kan man tycka ... kanske :D

Eller så blir det såhär http://www.sherv.net/cm/emo/funny/1/vomit.gif

kaviarmannen
2013-04-22, 10:38
jag är själv inne i en köttfärssåsperiod just nu! själv så lagar jag till för 5 dagar framåt och det har då inte påverkat mig på någe vis!