handdator

Visa fullständig version : Bryr du dig om självmordsbombningar i afghanistan?


snartspensligvegan
2007-11-06, 18:25
...

Fatalist
2007-11-06, 18:25
Ja, det förargar mig att mänskligheten är så svag.

stevooooo
2007-11-06, 18:26
Egentligen inte men tycker synd när tredjepart blir drabbade.
Vet att det mottalar varandra men det är tycke........................

blekfet2
2007-11-06, 18:27
När Mustafa bombar muhammed så bryr jag mig inte, men när kvinnor och barn drabbas så rycker jag lite med ögonbrynet.

snartspensligvegan
2007-11-06, 18:27
Nu var det ju visserligen bara typ 4 sekunders notis på nyheterna, så de bryr sig väl inte heller så mycket antar jag.

Tolkia
2007-11-06, 18:28
Ja.

snartspensligvegan
2007-11-06, 18:29
Gör du?Synd generellt att barn och folk som kanske inte är helt störda (antagligen 100% av dem) dör men nej. Orka bry sig när det inte angår en själv.

blekfet2
2007-11-06, 18:32
Synd generellt att barn och folk som kanske inte är helt störda (antagligen 100% av dem) dör men nej. Orka bry sig när det inte angår en själv.

flyktingar? bekant?

snartspensligvegan
2007-11-06, 18:34
Flyktingar angår mig väl inte nämnvärt, om en bekant jag gillar skulle sprängas skulle jag väl bry mig litegrann kanske.

blekfet2
2007-11-06, 18:36
Flyktingar angår mig väl inte nämnvärt, om en bekant jag gillar skulle sprängas skulle jag väl bry mig litegrann kanske.

Men tänk om det var den vännen som stog för inköp av blöjorna? då skulle nog både bli blöt i ögat samt i trosan.

Trance
2007-11-06, 18:38
Japp, jag bryr mig.

snartspensligvegan
2007-11-06, 18:38
Men tänk om det var den vännen som stog för inköp av blöjorna? då skulle nog både bli blöt i ögat samt i trosan.Jag förstår inte, såtillvida du inte insinuerar att personen i fråga styrde pojkbarn åt en tjejbekant som tände på det och ville ligga med mig, men det gör du väl inte?



Och där låstes tråden ..

JustinCredible
2007-11-06, 18:57
Vet inte riktigt vad menas med "bry sig." Jag blir iaf mer ledsen om jag kollar på vissa scener i filmer. Jag sitter inte och gråter till nyheterna. En annan knas grej är ju att jag blir mer "ledsen" om 10 pers dör i en high school shooting i USA än om 150 civila dör i Afghanistan av självmordbombningar. Jag blir mer ledsen om jag ser amerikanska eller skadinaviska släktningar gråta än Afghanistanska.

bertbert
2007-11-06, 19:11
Självklart bryr jag mig, och vad är det för ärthjärnor som röstar nej?

lectris
2007-11-06, 19:14
ja, men inte så mycket som man kanske borde. man blir ju lite avtrubbad med tiden, och man hör ju om självmordsbombningar varje dag nu känns det som.

Allan
2007-11-06, 19:27
Ja, Afganistan och grannen Pakistan är ett oroligt hörn av världen och varje sak som destabiliserar den regionen ännu mer borde oroa oss mycket. Inte enbart för att Pakistan har kärnvapen, utan också för att Afganistan har stort symbolvärde som den första stat där en teokratisk stat avlägsnades i modern tid. Ett misslyckande där kan få oerhörda konsekvenser för freden i hela Mellanöstern, för de korrupta regimer som hänger sig kvar, och i slutänden för oss.
Så ja, när såna saker händer i Afganistan kan man skänka det en tanke i varje fall

Baan
2007-11-06, 19:28
Ja, det är klart. Varför ska dom dö? Självmordsbombningar har ofta som mål civila. Svårare komma ner "the bad guys", dvs militären man kämpar mot.

coxie
2007-11-06, 19:53
Bryr mig inte om något som inte påverkar mig, mina vänner eller min familj.

tp_88
2007-11-06, 20:32
Nä, det kan jag inte säga.

snartspensligvegan
2007-11-06, 20:43
Ja, det är klart. Varför ska dom dö? Självmordsbombningar har ofta som mål civila. Svårare komma ner "the bad guys", dvs militären man kämpar mot.Nu är ju inte att avstå från att engagera sig i frågan detsamma som att aktivt förespråka de ena eller andra.

Andy.da.wohoo
2007-11-06, 20:45
Blir arg och lite ledsen över att det finns folk som kan göra sådär mot kvinnor och barn. Helt vanligt civila människor. så Ja jag bryr mig

Trance
2007-11-06, 20:48
Blir arg och lite ledsen över att det finns folk som kan göra sådär mot kvinnor och barn. Helt vanligt civila människor. så Ja jag bryr mig

Jag tror män dog också.

Yankeee
2007-11-06, 20:48
Jag tror män dog också.

Män är djur.

strong-man
2007-11-06, 20:49
det är väl bara bra att dom har ihjäl varandra så slipper bush o grabbarna blir sån jävla liv då ju

Andy.da.wohoo
2007-11-06, 20:51
Jag tror män dog också.

:smash:

snartspensligvegan
2007-11-06, 20:51
Jag tror män dog också.Jamen det blir han inte arg över.

Snafu
2007-11-06, 20:52
Bryr? Jag ser nog klart nyhetsinslaget och hoppas att skiten reder ut sig men jag skulle inte säga att jag egentligen bryr mig på något slags känslomässigt sätt. Jag har ungefär noll och ingen koppling till Afghanistan.

Andy.da.wohoo
2007-11-06, 20:56
Jamen det blir han inte arg över.

för att slippa flera dryga kommentarer ändrar jag mitt inlägg:

Blir arg och lite ledsen över att det finns folk som kan göra sådär mot andra människor. så Ja jag bryr mig

Kan man slippa kommentarer om att jag skiter i männen och annat liknande nu??*gah!*

Yankeee
2007-11-06, 20:57
Jag är lite nyfiken på hur folk definerar att "bry sig". Visst, det är förbannat hemskt och jävligt synd om alla drabbade. Men sen då? Oj fan, jag har cola i kylen...

Alexton
2007-11-06, 21:01
Nej jag bryr mig inte särskilt, det är tragiskt och bara helt onödigt att spränga civlia. Men om jag fick välja mellan att sprängas i bitar medan jag shoppar på ett torg eller svälta ihjäl med min familj i något överjävligt varmt land så väljer jag nog det första.

Det lider folk överallt, om jag skulle fokusera på det skulle jag även lida vilket knappast hjälper någon.

h1tman
2007-11-06, 21:03
Självklart bryr jag mig, och vad är det för ärthjärnor som röstar nej?

vi lägger vår engergi på saker vi känner att vi kan göra något åt... t.ex. smutstvätten;)

snartspensligvegan
2007-11-06, 21:04
vi lägger vår engergi på saker vi känner att vi kan göra något åt... t.ex. smutstvätten;)Va?! Hur gör du?

Jag köpte 10 par strumpor o 6 boxershorts idag ;)

Einar
2007-11-06, 21:05
Jag är lite nyfiken på hur folk definerar att "bry sig". Visst, det är förbannat hemskt och jävligt synd om alla drabbade. Men sen då? Oj fan, jag har cola i kylen...

+1. Vad är egentligen att bry sig? Att ta avstånd från det. Är det att bry sig? Eller måste man tänka på det under flera dagar och sitta och gråta en skvätt för att det ska vara av betydelse?

snartspensligvegan
2007-11-06, 21:06
Nej jag bryr mig inte särskilt, det är tragiskt och bara helt onödigt att spränga civlia. Men om jag fick välja mellan att sprängas i bitar medan jag shoppar på ett torg eller svälta ihjäl med min familj i något överjävligt varmt land så väljer jag nog det första.

Det lider folk överallt, om jag skulle fokusera på det skulle jag även lida vilket knappast hjälper någon.Omg fifth element, LeeLoo multipax!

skaparn
2007-11-06, 21:16
Problemet med att säga att man bryr sig när det enda man gör är att köpa sitt månatliga avlatsbrev från Läkare utan gränser eller motsvarande, är att påståendet gör mig undrande - vad gör ni när ni verkligen bryr er? Avstånden, både geografiskt och kulturellt, till Afghanistan är lite för långa för att gemene svensk ska känna den sympati som jag tror krävs för att vi verkligen ska kunna säga att vi bryr oss. Och jag tror dessutom att i vårt avlånga land finns det lite för många som inte bryr sig för at man ska kunna fråga sig vem som är så dum att den klickar nej i en poll som denna.

Fast samtidigt vill jag inte vara den som pekar. Det är givetvis bättre att skänka en slant, om än för att stilla sitt eget samvete, än att inte ge alls. Men det där med språklig inflation är lite jobbigt och kan inte lämnas okommenterat. This is internet.

bertbert
2007-11-06, 21:24
Jag tycker den som svarar får tolka "bryr sig" på sitt eget sätt;

Detta är min tolkning:
Jag bryr mig så till vida att jag blir bedrövad när jag läser om det, jag tycker det är oerhört tragiskt. Jag bryr mig inte mer eller mindre om en oskyldig afghan blir sprängd i småbitar än om en svensk 20-årig tjej blir överkörd av en lastbil och dör på fläcken; det är för mig lika tråkigt/tragiskt att läsa om.

När man säger "jag bryr mig inte" tolkar jag det som att "mig spelar det ingen roll; varför skulle jag bry mig om afghaners liv", och det tycker jag är... rätt illa.

En fråga till er som klickar "jag bryr mig inte", och inte bor i Jönköping: skulle ni bry er mer om det hände i Jönköping, och isåfall, varför? Är det skillnad på att folk sprängs i bitar i Jönköping eller Långtbortistan?

Trance
2007-11-06, 21:28
Problemet med att säga att man bryr sig när det enda man gör är att köpa sitt månatliga avlatsbrev från Läkare utan gränser eller motsvarande, är att påståendet gör mig undrande - vad gör ni när ni verkligen bryr er? Avstånden, både geografiskt och kulturellt, till Afghanistan är lite för långa för att gemene svensk ska känna den sympati som jag tror krävs för att vi verkligen ska kunna säga att vi bryr oss. Och jag tror dessutom att i vårt avlånga land finns det lite för många som inte bryr sig för at man ska kunna fråga sig vem som är så dum att den klickar nej i en poll som denna.

Fast samtidigt vill jag inte vara den som pekar. Det är givetvis bättre att skänka en slant, om än för att stilla sitt eget samvete, än att inte ge alls. Men det där med språklig inflation är lite jobbigt och kan inte lämnas okommenterat. This is internet.

Varför måste man börja skänka pengar eller sörja för att man skall säga att man bryr sig? Jag bryr mig om massor av saker här i världen, jag bryr mig om utvecklingen av programmeringsspråket F# och den stundande valkampanjen i USA eftersom jag tycker det är intressant. Jag bryr mig om utvecklingen i Afghanistan eftersom jag det är intressant ur massor av perspektiv och jag bryr mig om att massor dog i ett attentat då det är ett uttryck för så mycket av det som är fel där nere.

Jag använder orden som utbytbara mot en hel del av dessa synonymer
bry sig om bekymra sig om, intressera sig för, bry sig; hålla av, tycka om; låtsas om, fästa avseende vid

skaparn
2007-11-06, 21:30
Jag tycker den som svarar får tolka "bryr sig" på sitt eget sätt;

Detta är min tolkning:
Jag bryr mig så till vida att jag blir bedrövad när jag läser om det, jag tycker det är oerhört tragiskt. Jag bryr mig inte mer eller mindre om en oskyldig afghan blir sprängd i småbitar än om en svensk 20-årig tjej blir överkörd av en lastbil och dör på fläcken; det är för mig lika tråkigt/tragiskt att läsa om.

När man säger "jag bryr mig inte" tolkar jag det som att "mig spelar det ingen roll; varför skulle jag bry mig om afghaners liv", och det tycker jag är... rätt illa.

En fråga till er som klickar "jag bryr mig inte", och inte bor i Jönköping: skulle ni bry er mer om det hände i Jönköping, och isåfall, varför? Är det skillnad på att folk sprängs i bitar i Jönköping eller Långtbortistan?

Ja det är ju precis vad det är. De avstånd jag beskrev avgör ju hur mycket vi påverkas av en händelse, och som en ren överlevnadsmekanism prioriterar vi det som ligger oss närmare. Däremot håller jag med om att det för den skull inte är ok att säga att man skiter i om de bombar sönder varandra i ett land lång borta, och rent av förbannad blir jag när folk låter pandafaktorn avgöra hur behjärtansvärt ett ändamål är och man samlar in miljoner på en kvart till tsunamioffer medan barn som skulle kunna räddas till kostnaden av en sunkig protteshake dör i malaria.

skaparn
2007-11-06, 21:32
Varför måste man börja skänka pengar eller sörja för att man skall säga att man bryr sig? Jag bryr mig om massor av saker här i världen, jag bryr mig om utvecklingen av programmeringsspråket F# och den stundande valkampanjen i USA eftersom jag tycker det är intressant. Jag bryr mig om utvecklingen i Afghanistan eftersom jag det är intressant ur massor av perspektiv och jag bryr mig om att massor dog i ett attentat då det är ett uttryck för så mycket av det som är fel där nere.

Jag använder orden som utbytbara mot en hel del av dessa synonymer
bry sig om bekymra sig om, intressera sig för, bry sig; hålla av, tycka om; låtsas om, fästa avseende vid

Så att något bryr dig är ett uttryck helt fritt från betydelse annat än den att det kittlar din sinnevärld, oavsett magnitud?

Baan
2007-11-06, 21:32
Problemet med att säga att man bryr sig när det enda man gör är att köpa sitt månatliga avlatsbrev från Läkare utan gränser eller motsvarande, är att påståendet gör mig undrande - vad gör ni när ni verkligen bryr er? Avstånden, både geografiskt och kulturellt, till Afghanistan är lite för långa för att gemene svensk ska känna den sympati som jag tror krävs för att vi verkligen ska kunna säga att vi bryr oss. Och jag tror dessutom att i vårt avlånga land finns det lite för många som inte bryr sig för at man ska kunna fråga sig vem som är så dum att den klickar nej i en poll som denna.

Fast samtidigt vill jag inte vara den som pekar. Det är givetvis bättre att skänka en slant, om än för att stilla sitt eget samvete, än att inte ge alls. Men det där med språklig inflation är lite jobbigt och kan inte lämnas okommenterat. This is internet.

Finns ju saker man gör mot människor som man verkligen bryr sig om som är negativa som man inte gör något åt. Möjligtvis för att man inte vet hur man ska ta tag i det, för man inte orkar för man vet att det blir bra ändå osv osv. Även i det fallet när bry-faktorn är hög handlar man möjligtvis inte särskilt mycket. Trance uttrycker det bra f.ö.

bertbert
2007-11-06, 21:34
Jag sticker inte under stol med att jag inte ger några bidrag som direkt hjälper till i Afghanistan, men jag har svårt att förstå hur man inte kan bry sig, det som händer är ju fruktansvärt även om det händer långt bort.

Kanske är jag en känslosam person. För mig spelar det då rakt ingen roll om det händer i Jönköping eller Afghanistan.

Det du skriver om pandafaktorn håller jag med om, blev förbannad när det skrevs så oerhört mycket om tsunamin när betydligt fler dör pga av aids, varje månad, men det är/var ingen "nyhet".

Trance
2007-11-06, 21:35
Så att något bryr dig är ett uttryck helt fritt från betydelse annat än den att det kittlar din sinnevärld, oavsett magnitud?

Nej, det betyder att jag har ett intresse av händelsen/ämnet och ofta har åsikter om hur saker skall ändras eller utvecklas.

skaparn
2007-11-06, 21:39
Nej, det betyder att jag har ett intresse av händelsen/ämnet och ofta har åsikter om hur saker skall ändras eller utvecklas.

Ok. Då anar jag att det existerar tämligen disparata definitioner bara i denna tråd. Jag tillåter mig tolka det du just skrev som att ett kallt akademiskt intresse i frågan räcker för att kvalificera som brydd, en definition nog många inte skulle skriva under på stämmer med deras sätt att bry sig.

Avesta
2007-11-06, 21:42
Sure thing, på alla möjliga plan.

spange
2007-11-06, 21:42
nej.
oftast inte ett dugg, numera...är helt avtrubbad när det kommer till detta nu, jag tar mig inte tid att reflektera över vad det är som egentligen har hänt längre, utan väntar i princip bara på att sportnytt ska börja.

fel? - ja, men jag blir helt enkelt avtrubbad om saker som det rapporteras såpass frekvent om. (ibland tänker jag dock till ang. dessa rapporter)

Trance
2007-11-06, 21:51
Ok. Då anar jag att det existerar tämligen disparata definitioner bara i denna tråd. Jag tillåter mig tolka det du just skrev som att ett kallt akademiskt intresse i frågan räcker för att kvalificera som brydd, en definition nog många inte skulle skriva under på stämmer med deras sätt att bry sig.

Helt kallt är det väl inte men ..ja. Jag jag antar att du bryr dig vem som blir Sveriges stadsminister eller om ditt favoritcykelmärke går under eller inte?

zanzi
2007-11-06, 21:56
Ja.

skaparn
2007-11-06, 22:00
Helt kallt är det väl inte men ..ja. Jag jag antar att du bryr dig vem som blir Sveriges stadsminister eller om ditt favoritcykelmärke går under eller inte?

...eller om ministern styr över staden eller staten, ja det är mycket som jag intresserar mig för. Däremot så var jag på det medvetna planet inte beredd at säga det var samma sak som det empatiska bryandet, men inser att det inte nödvändigtvis måste involvera så mycket känslor (ytterligare ett lite flummigt uttryck öppet för misstolkning). Därför retirerar jag ett par steg och medger att man ska bry sig, och att de som inte gör det bör fundera över varför en situation där människor tar sitt eget liv för att göra det så jävligt för andra som möjligt inte bryr dem.

Trance
2007-11-06, 23:09
...eller om ministern styr över staden eller staten, ja det är mycket som jag intresserar mig för. Däremot så var jag på det medvetna planet inte beredd at säga det var samma sak som det empatiska bryandet, men inser att det inte nödvändigtvis måste involvera så mycket känslor (ytterligare ett lite flummigt uttryck öppet för misstolkning). Därför retirerar jag ett par steg och medger att man ska bry sig, och att de som inte gör det bör fundera över varför en situation där människor tar sitt eget liv för att göra det så jävligt för andra som möjligt inte bryr dem.

Jag räknade med att du numera är stockholmare och numera enbart tror att Sverige består av Stockholm och dess omhejd så därför skrev jag på det sättet med vilje. Jag lovar.

shut teh face
2007-11-07, 00:02
Jag är lite nyfiken på hur folk definerar att "bry sig". Visst, det är förbannat hemskt och jävligt synd om alla drabbade. Men sen då? Oj fan, jag har cola i kylen...
Det har inte jag. :(

Helt ärligt så bryr jag mig mer om jag har cola i kylan än självsmordsbombningarna.

joriice
2007-11-07, 00:27
Ja, men jag lägger ingen större tanke bakom det.

appapa
2007-11-07, 01:01
Inte på "mikronivå", däremot så tycker jag det är beklagligt att det bidrar till att destabilera regionen ytterligare. Det däremot är något jag bryr mig om.

Bronkitkorv
2007-11-07, 08:50
Nä dom får väl skylla sej själva antar jag.

Tolkia
2007-11-07, 09:02
Problemet med att säga att man bryr sig när det enda man gör är att köpa sitt månatliga avlatsbrev från Läkare utan gränser eller motsvarande, är att påståendet gör mig undrande - vad gör ni när ni verkligen bryr er? Avstånden, både geografiskt och kulturellt, till Afghanistan är lite för långa för att gemene svensk ska känna den sympati som jag tror krävs för att vi verkligen ska kunna säga att vi bryr oss. Och jag tror dessutom att i vårt avlånga land finns det lite för många som inte bryr sig för at man ska kunna fråga sig vem som är så dum att den klickar nej i en poll som denna.

Fast samtidigt vill jag inte vara den som pekar. Det är givetvis bättre att skänka en slant, om än för att stilla sitt eget samvete, än att inte ge alls. Men det där med språklig inflation är lite jobbigt och kan inte lämnas okommenterat. This is internet.
http://www.farfromneutral.com/exodus/wp-content/uploads/2007/03/o_rly.jpg

petersson
2007-11-07, 09:15
jag bryr mig om jag börjar tänka på det men inte annars

skaparn
2007-11-07, 10:34
http://www.farfromneutral.com/exodus/wp-content/uploads/2007/03/o_rly.jpg

Haha, jag ville ge dig en chans att öva dina forumpostabilder-skillz.

Roobinw90
2007-11-07, 11:13
klart man bry sej men man reagerar ju inte spec mkt , Man ser ju det på teve varje dag så man börjar la bli van.

RassK
2007-11-07, 11:22
Inte direkt, just another day.

RassK
2007-11-07, 11:26
Inte direkt, just another day.

of death and decay.