handdator

Visa fullständig version : Styrka


Schiz
2007-11-06, 11:22
Hejsan hejsan
jag blir en smula frustrerad över hur pass nyckfull den personliga styrkan tycks vara. Vissa som är små är kalas starka och andra som är relativt stora är mycket svaga. Hur funkar det hela egentligen?
Själv är jag uppe på nästan 100kg, är en bit över 2meter lång men vissnar totalt efter 130kg mark tex. 60kg i bänk är en bedrift för mig och 70kg i böj lika så.
Det roliga med böjen är att jag övar på 50kg, tar den så där 8x3 och är färdig. Men kör jag i bensparken så reppar jag loss på hela magasinet, 70kg med ett ben.
Skriver i frustration då jag precis blev krasslig oxo :(
/Martin

von huff
2007-11-06, 11:55
Alla är svaga när de börjar träna oavsett om de väger 60kg eller 100kg.Fast de storväxta brukar trots allt vara starkare än de småväxta.Man ser ofta personer som ser helt otränade ut man endå lyfter ok vikter fast de har tränade att längre tid ochså:)

Yucko
2007-11-06, 12:06
Och du har tränat hur länge...?

Ge det lite tid, man blir bra på det man tränar.

pejo
2007-11-06, 15:38
Vad menar du med liten och stor?
95kg på 203cm är väl inte speciellt mycket.
Om man exempelvis skulle ta och förstora upp lilla jag (163cm, 76kg) till din längd och behålla mina proportioner så skulle min volym öka med (203/163)^3 ggr. Om vi säger att vikten är proportionell mot volymen så skulle min vikt då bli 147kg.

Hur mycket man lyfter beror inte bara på muskelmassa. Det beror också på hur muskler fäster, hur långa hävarmar detta ger, proportioner samt hur bra nervsystemet är på att få musklerna att jobba.

Min slutsats är att om du inte tävlar i exempelvis styrkelyft så finns det ingen anledning att jämföra och tävla med någon annan än dig själv.

Schiz
2007-11-06, 17:27
Jag är medveten om att mina proportioner är lite aviga, jag är väldigt lång vilket i sig ger vissa bieffekter. jag måste lyfta bänken jävligt långt tex. men oavsett så borde min rena vikt styra upp mer av vikterna än så tycker jag.
Jag håller ju på med en viktuppgång. det var därför jag började med träningen. har som första mål att gå över 100 i morgon vikt till jul. och det ska nog gå.
men för mig är det fortfarande ett mysterium med böjen. hur jag tar mer med ett ben i benspark än båda i böj. eller åtminståne lika mycket.
nåväl, jag är väl bara otålig misstänker jag.
tack för svaren
har för övrigt tränat i drygt ett år.