handdator

Visa fullständig version : Kebab i Stockholm


scum
2007-11-06, 03:35
Jag ville inte spamma i pizza-tråden så skriver en egen.
Var tvungen då jag såg flera tipsa om "Folkets Kebab".

Vad är det för fel på kebabkulturen i sthlm?

Jag är något av en kebabfantast. Tycker det är roligt att testa hur kebaben smakar i olika städer, stora som små. Jag hade faktiskt aldrig testat kebaben i sthlm så senast jag var där så var jag tvungen. Kollade online och frågade folk på söder, där jag var, var jag kan få en riktigt god kebab. Alla pilar pekade mot "Folkets Kebab".

Av alla de hundratals kebabrullar/tallrikar/pizzor jag ätit i mitt liv var denna den minst tillfredställande. Den var rent ut sagt äcklig. Jag var hungrig men åt bara upp halva!
Smaken är svår att beskriva. Hälften smaklös, hälften mattsmak.
3+st olika såser. Ingen av dem vad övriga Sverige (där jag ätit kebab) anser som kebabsås.
Köttet skuret i stora otympliga tunna sjåk.

Snälla tell my why!

PS: Jag har självklart hört från många icke-08:or att kebaben suger i sthlm, men jag fnös åt dem. Nu vet jag bättre.

Psychological
2007-11-06, 06:02
Jag ville inte spamma i pizza-tråden så skriver en egen.
Var tvungen då jag såg flera tipsa om "Folkets Kebab".

Vad är det för fel på kebabkulturen i sthlm?

Jag är något av en kebabfantast. Tycker det är roligt att testa hur kebaben smakar i olika städer, stora som små. Jag hade faktiskt aldrig testat kebaben i sthlm så senast jag var där så var jag tvungen. Kollade online och frågade folk på söder, där jag var, var jag kan få en riktigt god kebab. Alla pilar pekade mot "Folkets Kebab".

Av alla de hundratals kebabrullar/tallrikar/pizzor jag ätit i mitt liv var denna den minst tillfredställande. Den var rent ut sagt äcklig. Jag var hungrig men åt bara upp halva!
Smaken är svår att beskriva. Hälften smaklös, hälften mattsmak.
3+st olika såser. Ingen av dem vad övriga Sverige (där jag ätit kebab) anser som kebabsås.
Köttet skuret i stora otympliga tunna sjåk.

Snälla tell my why!

PS: Jag har självklart hört från många icke-08:or att kebaben suger i sthlm, men jag fnös åt dem. Nu vet jag bättre.
Åk till Västerås

Goddaniel
2007-11-06, 06:57
Folkets Kebab är rätt överskattat tycker jag. Om man ska ha den bästa kebaben i Stockholm får man nog bege sig till Palmyra i Årsta där man får en riktigt stor kebabtallrik av världsklass för 69kr. Det är minst sagt en utmaning för de hungriga att försöka äta allt, det är fruktansvärt mycket mat.

ante
2007-11-06, 08:11
Folkets Kebab är rätt överskattat tycker jag. Om man ska ha den bästa kebaben i Stockholm får man nog bege sig till Palmyra i Årsta där man får en riktigt stor kebabtallrik av världsklass för 69kr. Det är minst sagt en utmaning för de hungriga att försöka äta allt, det är fruktansvärt mycket mat.

Nja, jag håller inte med. Var där häromdagen och blev besviken faktiskt. Beställde en tallrik med pommes för 75 spänn, och utan sallad. Fick 50/50 med kött och pommes, men köttet var inte så jättegott. Ganska medelmåttigt men helt ok portioner. Klarade dock att äta upp den + ett halvkilo lösgodis + några öl inom 2h, så jättestora portioner är det inte.

patanga
2007-11-06, 08:24
palmyrans i årsta är garanterat bäst

Hermit
2007-11-06, 08:28
Palmyras är helt klart fin! Inne i stan så är det Kungsgrillen som är bäst för kebabtallrik *drool* *drool*, käkar man med bröd så tycker jag Izmir i hötorgshallen är rätt bra.

skaparn
2007-11-06, 08:32
Nja, jag håller inte med. Var där häromdagen och blev besviken faktiskt. Beställde en tallrik med pommes för 75 spänn, och utan sallad. Fick 50/50 med kött och pommes, men köttet var inte så jättegott. Ganska medelmåttigt men helt ok portioner. Klarade dock att äta upp den + ett halvkilo lösgodis + några öl inom 2h, så jättestora portioner är det inte.

Tack. Det är alldeles för mycket snack om hur det är svårt att äta upp en pizza eller kebabtallrik. Jag har misslyckats med två pizzor, den ena på Kåge grill som var en specialsydd rackare som faktiskt inte var av denna värld, och den andra var efter att jag sprungit lidingöloppet och magen slagit knut på sig själv på grund av uttorkning. Då lämnade jag en bit.
Och Palmyras är ju inte alls mer än en rejäl tallrik. Synd att du inte gillade den dock, jag minns deras kött som mycket prisvärt.

scum
2007-11-06, 12:09
palmyrans i årsta är garanterat bäst

har hört talas mycket om palmyran också. får ju bli att testa nästa gång. fast frågan återstår huruvida kebaben är av samma typ som på folkets, fast bara mindre äcklig? samma typ, dvs; sliskiga tunna sjåk av smaklöst kebabkött med tre vidriga såser a'la hot sauce et euroshopper.

Viktor_Balck
2007-11-06, 12:19
Palmyras är helt klart fin! Inne i stan så är det Kungsgrillen som är bäst för kebabtallrik *drool* *drool*, käkar man med bröd så tycker jag Izmir i hötorgshallen är rätt bra.

Kungsgrillen har grymt god kyckling med ris också :thumbup:

Yucko
2007-11-06, 12:22
Kungsgrillen har grymt god kyckling med ris också :thumbup:

Vem köper det när det finns cheebbabbbb *slap*

Koettman
2007-11-06, 12:31
Är villig att hålla med om kebabens kvalitet i hufvudstaden. Bor i princip granne med palmyra, och visst är portionerna imponerande, men smaken är högst ordinär. På övriga ställen jag ätit i sthlm är det samma sak, dock med mindre portioner. Köttet är ofta torrt och smaklöst men, som trådskaparen poängterade, såserna är värst. WTF liksom?

Ska man äta riktig kebab är det Adana Kebab i världsmetropolen Piteå som gäller. *cupid*

Viktor_Balck
2007-11-06, 12:33
Vem köper det när det finns cheebbabbbb *slap*

Jag :furious:

Yucko
2007-11-06, 12:33
Jag :furious:

Är ni någon sorts bög eller? :D

mini
2007-11-06, 12:34
Kungsgrillen har även hår i maten. Äter aldrig där längre.

Viktor_Balck
2007-11-06, 12:34
Är ni någon sorts bög eller? :D

Nä, men du är en pajas.

Yucko
2007-11-06, 12:36
Nä, men du är en pajas.

Nej, en clown :)

Shakemynuts
2007-11-06, 12:38
Jag minns att jag väldigt gärna åt kebab på Söder. Vägg i vägg med Söderhallen. Tror jag det hette, inte varit där på ett bra tag nu. Söderhallarna?

Kebabköket tror jag det hette. Man får aiolidressing till. *drool*

scum
2007-11-06, 12:40
Är villig att hålla med om kebabens kvalitet i hufvudstaden. Bor i princip granne med palmyra, och visst är portionerna imponerande, men smaken är högst ordinär. På övriga ställen jag ätit i sthlm är det samma sak, dock med mindre portioner. Köttet är ofta torrt och smaklöst men, som trådskaparen poängterade, såserna är värst. WTF liksom?

Ska man äta riktig kebab är det Adana Kebab i världsmetropolen Piteå som gäller. *cupid*

*cupid* TACK!
även om det är dåliga nyheter så är det ändå bättre än att gå och inget veta!

Baan
2007-11-06, 12:40
Jag minns att jag väldigt gärna åt kebab på Söder. Vägg i vägg med Söderhallen. Tror jag det hette, inte varit där på ett bra tag nu. Söderhallarna?

Kebabköket tror jag det hette. Man får aiolidressing till. *drool*

Låter sannerligen ovanligt!

Shakemynuts
2007-11-06, 13:01
Låter sannerligen ovanligt!

Jag anar viss ironi. :D
I mina yngre dagar hade jag som hobby att testa kebab överallt, det där var enda stället jag fått aioli på.

Goddaniel
2007-11-06, 13:11
Nja, jag håller inte med. Var där häromdagen och blev besviken faktiskt. Beställde en tallrik med pommes för 75 spänn, och utan sallad. Fick 50/50 med kött och pommes, men köttet var inte så jättegott. Ganska medelmåttigt men helt ok portioner. Klarade dock att äta upp den + ett halvkilo lösgodis + några öl inom 2h, så jättestora portioner är det inte.

Var iofs ett bra tag sedan jag var där men deras tallrikar är (var?) klart mycket större än på de flesta andra ställen. Åt lite mer än hälften när jag i vanliga fall äter en hel kebabtallrik utan problem.

Blir att besöka Palmyras snart igen :)

scum
2007-11-06, 13:18
Följdfråga då;

Ni stockholmare som ätit kebab på andra ställen i Sverige, vad tyckte ni om det? Var den en chock för smaklökarna eller tyckte ni det var samma som i stockholm eller kanske ni t.o.m. föredrar stockholmkebaben?

Body Guard
2007-11-06, 15:09
Följdfråga då;

Ni stockholmare som ätit kebab på andra ställen i Sverige, vad tyckte ni om det? Var den en chock för smaklökarna eller tyckte ni det var samma som i stockholm eller kanske ni t.o.m. föredrar stockholmkebaben?

Är utvandrad 08:a till Ume, där snackar vi att kebaben är skräp. Små tunna skivor, inte ofta de har kebab som snurar utan snarare sådan som man köper på ica, och dressingen wtf? Hamburge dressing nä kebab skall ätas i sthlm eller västerås.

Shakemynuts
2007-11-06, 15:23
Är utvandrad 08:a till Ume, där snackar vi att kebaben är skräp. Små tunna skivor, inte ofta de har kebab som snurar utan snarare sådan som man köper på ica, och dressingen wtf? Hamburge dressing nä kebab skall ätas i sthlm eller västerås.

+1

Förra året käkade jag en kebab i Ume, den sög penis.

+17 på att bara äta falafel istället.

Noobe
2007-11-06, 15:55
Freddys Kebab vid Kista food court är krym *drool*

olwe
2007-11-06, 16:55
Linköpings är den värsta jag testat.

Nyköpings rockar. Finns alla varianter och storlekar.

Ralle
2007-11-06, 16:56
Är utvandrad 08:a till Ume, där snackar vi att kebaben är skräp. Små tunna skivor, inte ofta de har kebab som snurar utan snarare sådan som man köper på ica, och dressingen wtf? Hamburge dressing nä kebab skall ätas i sthlm eller västerås.

Testa då att åka ut till östteg (ganska nära flygplatsen) och käka på svalan, umeås och kanske sveriges bästa kebab. dock inte allt för stor

Liten Men Fet
2007-11-06, 18:08
Linköpings är den värsta jag testat.

Nyköpings rockar. Finns alla varianter och storlekar.

Var har du käkat?

Jag tycker den är ok iallafall på sandra i ryd och hakepi nere på stan plus några ställen till men det är väl inget att hurra över. Finns väl några ställen som har dåligt rykte men jag försöker undvika dom så jag vet inte hur det smakar där.

olwe
2007-11-06, 18:44
Var har du käkat?

Jag tycker den är ok iallafall på sandra i ryd och hakepi nere på stan plus några ställen till men det är väl inget att hurra över. Finns väl några ställen som har dåligt rykte men jag försöker undvika dom så jag vet inte hur det smakar där.

Jag tycker att den smakar extra "billigt", fantasilöst. Som kebaben man kan köpa på ställen som egentligen inte sysslar med kebab. Korvmojar osv.

Sås som inte borde finnas på kebab tillsammans med kött som varken är nära "riktig" kebab eller den försvenskade kebaben. Det smakar som någon sa: som kebabköttet man kan köpa på ICA.

mange_
2007-11-06, 18:57
ok sthlm då kan jag rekommmendera ett ställe som få varit på här inne tror jag ligger på regeringsgatan milano heter det dom gör sitt bröd i pizza ugn även kebab tallriken är av yppersta kvalite, alla kebab älskare borde besöka det stället!

Emil_Larsson
2007-11-06, 18:57
Folkets Kebab är rätt överskattat tycker jag. Om man ska ha den bästa kebaben i Stockholm får man nog bege sig till Palmyra i Årsta där man får en riktigt stor kebabtallrik av världsklass för 69kr. Det är minst sagt en utmaning för de hungriga att försöka äta allt, det är fruktansvärt mycket mat.

För 5 kr extra får du spyhink att låna :thumbup:

Pepparkakssmurfen
2007-11-06, 19:10
Palmyra i Årsta.

Punkt slut.

Grisen
2007-11-06, 21:38
Följdfråga då;

Ni stockholmare som ätit kebab på andra ställen i Sverige, vad tyckte ni om det? Var den en chock för smaklökarna eller tyckte ni det var samma som i stockholm eller kanske ni t.o.m. föredrar stockholmkebaben?

Kebaben i sthml suger.

FillilutteN
2007-11-06, 21:44
Hoppas det är okej att låna tråden med en fråga på, i alla fall, lite samma tema - Hur kommer det sig att det inte existerar någon gyros i huvudstaden? Det är för mig helt obegripligt. Många gånger godare än kebab tycker i alla fall jag, och tror faktiskt majoriteten av Kalmarborna håller med mig.

Ska tilläggas att det inte är ofta man ser gyros utanför Kalmars gränser? Hur kan det här uppstå?

/ Jacob

Cilia
2007-11-06, 21:52
Aldrig att jag tar mig till Årsta för att äta kebab.
Hur långt bort som helst.

Jag gillar den i Hötorgshallen som ligger i hörnan brevid där dom säljer naturgodis som man får smaka på innan. Har aldrig tänkt på vad den heter. Ligger en annan på diagonalen i andra ändan av hallen men jag gillar inte den lika mycket (vet att andra föredrar den andra)

phrack
2007-11-06, 21:56
Om man inte orkar ta sig till Årsta för att avnjuta en redig kebab kan man ta tunnelbanan till Ropsten. Ungefär 10 minuters restid från T-centralen. Sätt dig längst bak i tåget. Hjorthagen kebab är mycket välkänd bland alla finsmakare. Ryktet gör gällande att ägaren av denna kebaberia är släkt med ägaren till Palmyra, och då kan kebaben förstås inte smaka illa.

Liten Men Fet
2007-11-06, 23:11
Jag tycker att den smakar extra "billigt", fantasilöst. Som kebaben man kan köpa på ställen som egentligen inte sysslar med kebab. Korvmojar osv.

Sås som inte borde finnas på kebab tillsammans med kött som varken är nära "riktig" kebab eller den försvenskade kebaben. Det smakar som någon sa: som kebabköttet man kan köpa på ICA.

Menar du kebaben eller gyrosen, här i linköping skiljer dom inte på gyros å kebab allt heter kebab. Jag äter alltid gyros då det är godare iallafall i den här staden.

Men jag börjar misstänka att jag aldrig ätit en riktigt bra kebab och därför tror att dom medelmåttiga smakar som dom ska. :(

olwe
2007-11-06, 23:16
Menar du kebaben eller gyrosen, här i linköping skiljer dom inte på gyros å kebab allt heter kebab. Jag äter alltid gyros då det är godare iallafall i den här staden.

Men jag börjar misstänka att jag aldrig ätit en riktigt bra kebab och därför tror att dom medelmåttiga smakar som dom ska. :(

Haha. Maybe =)

Jag har inte varit i Linköping och ätit deras kebaber på 1,5 år så det kan ju vara anorlunda nu.

Noobe
2007-11-07, 10:01
Palmyras kebab är sjukt vidrig, stora portioner ja men kebaben smakar baaaaaaaaaaaaaaajs *whistle*

Body Guard
2007-11-07, 13:57
Hoppas det är okej att låna tråden med en fråga på, i alla fall, lite samma tema - Hur kommer det sig att det inte existerar någon gyros i huvudstaden? Det är för mig helt obegripligt. Många gånger godare än kebab tycker i alla fall jag, och tror faktiskt majoriteten av Kalmarborna håller med mig.

Ska tilläggas att det inte är ofta man ser gyros utanför Kalmars gränser? Hur kan det här uppstå?

/ Jacob


Man måste skilja på gyros och kebab. Gyros är Greklands stolthet och spöar kebaben duktigt. I Stockholm finns det bara ett ställe som har äkta gyros, Gyrella ligger på götgatan precis vid ringen. Det enda stället som har riktig gyros importerad från grekland, dock lite dyrt då det kostar 40 kr för en gyros och de är inte särskillt stora. Men lätt värt pengarna.

kelk
2007-11-07, 14:01
Kebaben i sthml suger.

VAFaN S T H L M!!!!:furious: *mini*

skaparn
2007-11-07, 15:33
Hoppas det är okej att låna tråden med en fråga på, i alla fall, lite samma tema - Hur kommer det sig att det inte existerar någon gyros i huvudstaden? Det är för mig helt obegripligt. Många gånger godare än kebab tycker i alla fall jag, och tror faktiskt majoriteten av Kalmarborna håller med mig.

Ska tilläggas att det inte är ofta man ser gyros utanför Kalmars gränser? Hur kan det här uppstå?

/ Jacob


Götlaborg hade några gyrosställen, dessutom riktigt bra sådana. Finns (2001) ett på Gibraltargatan i höjd med Chalmers, och ehh, på några andra gator. Sillgatan och sjömangatan kanske.