handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver dagen/dagarna man inte tränar.


Bodyshock
2007-11-05, 23:51
Hallå, jag undrar lite kort om det är bra att ta proteinpulver även de dagar man inte tränar, får man mer effekt o.s.v. En sak till, en kompis till mig sa att det är bra om man tar en shake som frukost...är det så?

Cerberus
2007-11-06, 01:19
låter inte riktigt som du har koll på varför du tar proteinpulver, jag skulle svara ja på alla frågor. Dvs om du äter dåligt de dagar du inte äter proteinpulver så kommer det ge "mer effekt" om du äter protein.

Madara
2007-11-06, 03:02
Ersätt inte maten. Det är ett tillskott, ett tillägg och gör det ofta lättare för folk att nå upp till sitt proteinintag på en dag alt mängden kcal man siktar på.

Du kan med fördel ta en vassleshake alt. eaa(ex esapro) direkt vid uppvaknande, sedan äta frukost. Vid andra tillfällen än morgon/pre workout/post workout kan du dock med fördel isf inta kasain shakes eller någon slags kasain/vassle-mix(ex. protec). Eller bara käka mat (ex kvarg).

Rahf
2007-11-06, 09:09
Som folk säger så är det ett tillskott. Det skall komplettera, inte ersätta.

Tänk såhär: "Kan jag ta en proteinshake till frukost?"
Istället för "Kan jag ta en proteinshake som frukost"

Får du inte i dig tillräckligt med protein från kosten så kommer en drink att hjälpa eftersom det fyller den kvot du satt för dig själv (2g/kg eller vad det nu är). Läs på lite, du vet inte riktigt vad en proteindrink är för något (vanligt hederligt protein i pulverform).

Bodyshock
2007-11-06, 09:09
Ersätt inte maten. Det är ett tillskott, ett tillägg och gör det ofta lättare för folk att nå upp till sitt proteinintag på en dag alt mängden kcal man siktar på.

Du kan med fördel ta en vassleshake alt. eaa(ex esapro) direkt vid uppvaknande, sedan äta frukost. Vid andra tillfällen än morgon/pre workout/post workout kan du dock med fördel isf inta kasain shakes eller någon slags kasain/vassle-mix(ex. protec). Eller bara käka mat (ex kvarg).


aa, det där med kvarg visste jag inte vad det var förrän jag sökte och läste att det kunde vara t.ex arlas kesella. men hur mycket ska jag äta om jag ska äta innan jag sover eller efter jag vaknar?

blekfet2
2007-11-06, 09:11
läs på om allt gällande kost i "best of", hett tips.

Madara
2007-11-06, 11:59
aa, det där med kvarg visste jag inte vad det var förrän jag sökte och läste att det kunde vara t.ex arlas kesella. men hur mycket ska jag äta om jag ska äta innan jag sover eller efter jag vaknar?

Vakna 6-12gr EAA/30-40gr Vassle tex.

Läggdags 500gr kvarg(en hel) + funlight tex.

Beror på resten av ditt proteinintag och målen du har. Förmodligen ligger du lågt så det e väl bara att försöka få i sig så mycket som möjligt.

Bodyshock
2007-11-06, 16:32
Vakna 6-12gr EAA/30-40gr Vassle tex.

Läggdags 500gr kvarg(en hel) + funlight tex.

Beror på resten av ditt proteinintag och målen du har. Förmodligen ligger du lågt så det e väl bara att försöka få i sig så mycket som möjligt.

läs på om allt gällande kost i "best of", hett tips.

ok, tack för infon :D.

Sheogorath
2007-11-06, 17:12
Jag har 2 kaseindrinkar om dagen oavsett om det är träningen eller inte. Är det träning förläggs den ena direkt efter passet. Det är för mig ett smidigt sätt att få i mig protein med bra sammansättning utan att behöva mecka med mat. Simple as that.

Direkt när jag vaknar (helt tom mage) och innan träningen (tom mage eller inte) är det alltid en rågad tesked BCAA-pulver som gäller. Varför? För att det är skitbra. :thumbup:

Gädda
2007-11-06, 18:16
Skulle säga att proteintillskott bara fyller en funktion i samband med träning, iom att det är en fördel att få i sig protein och kolhydrater direkt efter ett träningspass. För övrigt kan protein från maten göra jobbet.

blekfet2
2007-11-06, 18:24
Skulle säga att proteintillskott bara fyller en funktion i samband med träning, iom att det är en fördel att få i sig protein och kolhydrater direkt efter ett träningspass. För övrigt kan protein från maten göra jobbet.

Så det funkar då alltså inte lika bra med mat i samband med träning utan bara vassle, och när det inte är i närheten av träning så fyller vassle ingen funktion då alls?