handdator

Visa fullständig version : Kommentarer ang. min diet.


Konve
2003-04-26, 15:07
Tjena, jag käkar runt 3550 kcal om dagen. Väger 72-73 kg. I Pauluns bok "allt om fettförbränning" står det att man (om man vill få en grym kropp" ska äta enligt följande:

15 E-% med fett
30 E-% med protein
55 E-% med kolhydrater

Min fördelning är ca:

13 E-% med fett
24 E-% med protein
62 E-% med kolhyrater

Detta innebär att jag just nu käkar ca 3 gram protein/kg kroppsvikt. Vilket man bör ligga på under ganska hård träning?
Var inte oroliga för att jag äter för lite fett, jag har inte räknat med olivoljan som jag tillagar all min mat med, så den kommer att ligga på runt 15 E-% ändå skulle jag tro. Jag äter 6-7 mål mat om dagen, med vitamin- och mineraltillskott på morgonen just för att täcka in vitaminer och mineraler.

Frågan e nu, bör jag ligga på högre än ca 3550 kcal om dagen? Eller är det ganska lagom för att skapa muskelmassa? OBS vill inte bulka upp mig utan äta, och behålla mitt kroppsfett på ungefär samma fett-%.

Konve out :bow:

TV-shopparen
2003-04-26, 17:04
Du äter ändå för lite fett. Paulun skrev massa felaktiga saker om fett i "allt om fettförbränning 1". Tog detta från hans hemsida. Nyare och mer uppdaterad information.

"Fett - Stimulerar utsöndringen av testosteron och det mycket anabola IGF-1. Påverkar också produktionen av prostaglandiner, vilket kan ge en muskelbyggande effekt. Fett bygger upp cellernas membran, vilket är nödvändigt för muskeltillväxt. Det är även en utmärkt energikälla, och kommer att minska förbränningen av protein, vilket gör att det istället kan användas som byggstenar.

En lämplig fördelning av energiintaget från de olika näringsämnena är :
20-30 energiprocent fett
20 energiprocent protein
50-60 energiprocent kolhydrater"

Pez
2003-04-26, 20:34
Snöa inte in dig för mycket på hur du "ska" göra, hur du "måste" äta osv.... du är 18 år och väger 73kg på 183.5cm - du har mycket massa att lägga på dig innan du funderar för mycket på diet osv... lite fett är bara klädsamt så länge muskelmassan ökar desto mer. Stirra dig inte blind på BF% och dylikt, de resultat du fått fram på det säger egentligen ingenting då de antagligen ligger en bra bit från de reella siffrorna (antar att du mätt med omron eller tanita?).

Ang. Pauluns rekommendationer... en del upplägg kan vara bra generellt men inget upplägg funkar för alla, vare sig fysiskt eller psykiskt.

/pez

RealElwood
2003-04-26, 22:52
Man ska alltid läsa med ett kritiskt sinne.

Kör du på så som gu har tänkt, käka 3g Prot /dag/kg. Du kommer ju märka hur det går.

Alla är vi ju olika så du får helt enkelt prova lite fram å tillbaka.

Konve
2003-04-27, 11:52
TV-shopparen ---> Där ser man, det e sant att det kanske blir lite lite fett ja. Har lagt de nya förslagen på intag på minnet. Tack

Pez---> Men som du sa Pez, jag bör nog inte tänka för mycket på bf o sånt innan jag ens har en rejäl muskelmassa att tänka på! Jag vill iallafall upp till 80 kg innan jag börjar tänka på sånt. Jag mäter med Omron ja.

RealElwood---> Men 3g/kg (protein) tänker jag försöka hålla, proteinet mättar dessutom så det e bra på många sätt. Det ända är kanske att det blir lite dyrt i längden!

-Konve