handdator

Visa fullständig version : Obalans i rygg etc.


debbe
2007-11-05, 17:41
Om jag är mycket svagare i mitt högra skulderparti bör jag då träna båda lika mycket, eller fokusera extra mycket på den svagare sidan. Ska jag köra tungt eller bara så att båda sidor hänger med så att säga?

Tack tack

Rahf
2007-11-05, 18:05
Träna lika, tänk på utförandet, dra lika med båda sidor.

debbe
2007-11-05, 18:10
Tips på övning som träffar direkt på skulderpartiet då? :)

agazza
2007-11-05, 18:34
övningsbanken. exrx.net

du ser ganska lätt på utförandet på övningarna vart dom tar :)

Rahf
2007-11-05, 20:26
Hantelrodd, stångrodd, T-bar osv.

Hantelrodd är en grym övning om man har bra teknik.

Sheogorath
2007-11-05, 20:38
Du ska börja övningen med att träna din svagaste sida. Hantelövningar är ofta bra för detta men många varianter fungerar. Efter att ditt set är färdigt gör du kontrollrepetioner med din starkare sida. Gör aldrig fler repetioner än den svagare sidan klarade av. Detta är bara kontrollrepetioner så att du vet att du fortfarande har en svagare sida.

Och så tränar du på detta vis tills kontrollrepetitionerna känns lika tunga som dom på andra sidan. Då är du lika stark i höger och vänster.

Om du väljer att ha kvar övningar där båda sidorna jobbar samtidigt väljer du naturligtvis högsta möjliga vikt som tillåter dig att arbeta helt symmetriskt. Även då är det ju den svagaste sidan som får styra. Du hade kanske kunnat brassa på mer och dra snett/osymmetriskt, men det gör du inte.

Det samma gäller stångövningar eller andra övningar där vänster och höger sida inte har separata vikter: arbeta med en vikt som tillåter helt symmetriskt utförande, så tränas ju naturligtvis den svagaste sidan mest.

Dropset för den svagaste sidan är väldigt effektivt för att den ska komma ikapp, men ta det försiktigt så att du inte drar på dig inflammationer. Gör dropsets med måtta om du ska göra dem.