handdator

Visa fullständig version : Har du blivit lurad på Tradera, eller annan budgivningssida?


Shakemynuts
2007-11-05, 16:37
Nå, har du?
Vad gjorde du? Fick du tillbaka pengarna?

Jag tror jag blivit lurad, banken säger att de inte kan göra något och han jag köpte prylen av har aldrig på telefonen och svarar inte på mail. Tradera själva tar inget ansvar.

Lepras
2007-11-05, 17:03
Vilken användare köpte du av och vAD köpte du?
Jag kanske har blivit lurad,,är inte säker än...

Raggis
2007-11-05, 17:04
Nej.

KlopFer
2007-11-05, 17:09
inte jag, men vet väldigt många som betalar någon slags förskottsbetalning på kanske 500 kr in på någons konto för att senare få varan som kanske är värd 2-3 tusen men får aldrig se röken av något och säljaren försvinner från jorden.

tenchi
2007-11-05, 17:12
har totalt ca 30 köp på ebay och tradera och har ännu inte blivit lurad. köper bara av dem med bra omdöme.

Shakemynuts
2007-11-05, 17:17
Vilken användare köpte du av och vAD köpte du?
Jag kanske har blivit lurad,,är inte säker än...

Jag köpte ett Ps3 av en användare som hette Clubs4.
Han hade bara positiva omdömen så jag slog till. Men det var nog en miss. :(
Trist att Tradera framstås som ett väldigt seriöst ställe och säkert, sen när man väl blir lurad så kan man inte göra speciellt mycket.

Ofta polisen kommer engagera sig i en snubbe på Tradera som lurat enstaka personer på några tusen. Men, om jag anmäler personen i fråga och fler har gjort det, då kanske de engagerar sig?

Raggis
2007-11-05, 17:20
Jag köpte ett Ps3 av en användare som hette Clubs4.
Han hade bara positiva omdömen så jag slog till. Men det var nog en miss. :(
Trist att Tradera framstås som ett väldigt seriöst ställe och säkert, sen när man väl blir lurad så kan man inte göra speciellt mycket.

Ofta polisen kommer engagera sig i en snubbe på Tradera som lurat enstaka personer på några tusen. Men, om jag anmäler personen i fråga och fler har gjort det, då kanske de engagerar sig?

Mjo, tradera är ett riktigt lömskt ställe att handla på. Min mor har blivit av med åtskilliga hundralappar (kanske är uppe i tusenlappar nu), pga. skojare med bra omdömen.

stargate
2007-11-05, 17:48
Går det inte att spåra upp busen på nåt sätt då?

Shakemynuts
2007-11-05, 17:56
Går det inte att spåra upp busen på nåt sätt då?

På hans kontaktinfo står det Skellefteå och även adressen, där ja bor, men då jag prata med honom tidigare och fick kontouppgifter sa han att han var nere i Göteborg och därför var tvungen att skicka Ps3an med posten.

sissa
2007-11-05, 18:37
Jag köpte ett Ps3 av en användare som hette Clubs4.
Han hade bara positiva omdömen så jag slog till. Men det var nog en miss. :(
Trist att Tradera framstås som ett väldigt seriöst ställe och säkert, sen när man väl blir lurad så kan man inte göra speciellt mycket.

Ofta polisen kommer engagera sig i en snubbe på Tradera som lurat enstaka personer på några tusen. Men, om jag anmäler personen i fråga och fler har gjort det, då kanske de engagerar sig?


han hade ju inte många omdömen öht. inga negativa förvisso, men inget stort underlag att gå på ( en del av omdömena var ju där han varit köpare ). där var ju iaf två av omdöme som klagade på att det tog tid att få varan. nu vet jag ju inte hur länge du har väntat iofs


nej, jag har inte blivit lurad. handlat massor både från ebay och tradera

Shakemynuts
2007-11-05, 18:52
han hade ju inte många omdömen öht. inga negativa förvisso, men inget stort underlag att gå på ( en del av omdömena var ju där han varit köpare ). där var ju iaf två av omdöme som klagade på att det tog tid att få varan. nu vet jag ju inte hur länge du har väntat iofs


nej, jag har inte blivit lurad. handlat massor både från ebay och tradera

Jag har snart väntat 4 veckor. Problemet är att han inte svarar på mail eller i telefon. Jag hade lite extra tålamod eftersom jag läste från 2 av omdömena att det tagit lite tid att få varan.

egge
2007-11-05, 19:05
Bodde han inte i din stad sa du? Då är väl ett hembesök på sin plats. Lätt att lura någon namnlös person på nätet, svårare ansikte mot ansikte.

Shakemynuts
2007-11-05, 19:11
Bodde han inte i din stad sa du? Då är väl ett hembesök på sin plats. Lätt att lura någon namnlös person på nätet, svårare ansikte mot ansikte.

Självklart är hembesök på kartan. Vänligt hembesök ofcourse. Jag vill helt enkelt ha mina pengar tillbaka, eller, ännu bättre. En Playstation 3.

Lellan
2007-11-05, 23:07
Jag har sålt och köpt en del. Aldrig lurad. Däremot har barnplagg jag köpt haft fläck som inte stod med i beskrivningen men då har jag fått en slant tillbaks.

Är det belopp runt 500 kr och över handlar jag gärna via sån där förmedlare, kommer inte på namnet nu (hjärnsläpp), men de som handlar på typ tradera vet nog vad jag menar?

Har jag sålt dyra grejer har jag räknat med vad det kostar att skicka rekommenderat för jag har ingen lust att få dåligt ömdöme för att posten strular bort nåt.

Shakemynuts
2007-11-06, 01:01
Du menar Payson, Lellan?

Så som han påstod sig ha skickat paketet så ska han ha fått ett kolli-nummer, vilket betyder att han ska kunna bevisa att han skickat min vara. Men som sagt, han ignorerar mig.

Flygplan
2007-11-06, 02:58
Jag blev avstängd från tradera för några år sedan.

Jag lade bud på ett grafikkort, 9800pro. Visade sig senare att det var ett 9800se - ett kort som var bra mycket sämre och billigare.
Jag kunde med hjälp av ett amerikanskt hårdvaruforum fastställa att det verkligen var SE-modellen, utav bilden på kortet säljaren skickade till mig.

Jag påpekade detta till säljaren utan respons. Olyckligtvis var mitt bud det högst bjudande... Jag vägrade att betala.
Fick ett mail från tradera där det stod att jag var avstängd, på säljarens begäran. Jag mailade tillbaka och skickade länk på bevis på att han inte sålde rätt vara, jag fick nåt dumt svar tillbaka om att det inte går att bevisa så lätt blabla...

Kan nämna att säljaren var väldigt aktiv på tradera och att detta var mitt första köp/sälj.

Tradera skiter fullständigt i rätt och fel utan bara vill tjäna pengar, i detta fall yttrade det sig i att de tog sin storkunds parti, fast han uppenbarligen sålde fel vara.

Vet inte varför jag skriver denna historien nu... men kom och tänka på det nu när tradera och scaming kom på tal.

Baskagge
2007-11-06, 06:52
Har aldrig blivit lurad på Ebay, däremot på Tradera. Köpte ett moderkort av en kille som hade rätt många positiva omdömen. Orkade inte polisanmäla eftersom det ändå inte skulle ge något, dessutom var det bara 300 kr. Hade man med säkerhet vetat var personen bor så hade det varit kul att sätta en yxa i hans dörr med en lapp, "Betala!"....

Fredrik S
2007-11-06, 10:16
Köpte en gammal cyclocrossram på tyska ebay. Frågade säljaren om den var för 28" hjul och fick till svar att det var den. När den kommer hen så visade det sig att den var för 27" hjul, vilket inte finns att få tag på. Den ramen står nu i min garderob som ett monument över all världens dumhet.

Jazzman
2007-11-06, 10:51
Verkar som om club4 är/bor i Storbritanien. Hans nummer +447514088489 som han skriver på sin infosida går ju dit. Dessutom skriver han utan åäö i sina texter.
Tror du blivit lurad tyvärr.
/Jazz

Fettecke
2007-11-06, 11:12
Jag har sålt och köpt en del. Aldrig lurad. Däremot har barnplagg jag köpt haft fläck som inte stod med i beskrivningen men då har jag fått en slant tillbaks.

Är det belopp runt 500 kr och över handlar jag gärna via sån där förmedlare, kommer inte på namnet nu (hjärnsläpp), men de som handlar på typ tradera vet nog vad jag menar?

Har jag sålt dyra grejer har jag räknat med vad det kostar att skicka rekommenderat för jag har ingen lust att få dåligt ömdöme för att posten strular bort nåt.

internetgirot?, jag ser inte fördelen med det faktiskt...
det är bara en person till som tjänar pengar på ett nästan lika osäkert sätt som att handla direkt av säljaren...

Internetgirot är köparens marknad, låt säga att du inte skickar rekomenderat?, och köparen får paketet, men säger att han inte fått det, du får inga pengar för att han inte accepterar det, och sen efter ett tag går pengarna tillbaka till köparen!
Lurad som få och internetgirot har tjänat pengar...

fast som du säger... man skickar nästan alltid dyrare grejjer med rekomenderat och kan kolla postens kolli vad som händer med paketet...

Shakemynuts
2007-11-06, 12:24
Nu fick jag lite ljus över åtminstone min situation.

Jag gick in på min traderasida, klickade på min vunna auktion med Playstation 3, kollade upp hans adress här i Skellefteå där jag bor, gick in på Eniro, kollade upp, hittade ett telefonnummer. Ringde. Personen svarade, presenterade sig med det namn som står på Tradera. Redan där var jag lättad och han förklarade att det är hans systers son som använder sig av Traderakontot. Han lät väldigt irriterad, på sin systers son alltså.

Det stämde bra att han bodde i England, han tog mitt mobilnummer och sa att han skulle kontakta personen jag köpte Ps3an av och reda ut det och få honom att ringa mig.

Jag är positiv nu, eftersom jag har en fysisk person att koppla Traderakontot till, en person, som jag kan anmäla, alternativt åka hem till och prata med, om jag inte får tillbaka mina pengar, eller ännu bättre, ett Playstation 3.

Snafu
2007-11-06, 12:26
Nu fick jag lite ljus över åtminstone min situation.

Jag gick in på min traderasida, klickade på min vunna auktion med Playstation 3, kollade upp hans adress här i Skellefteå där jag bor, gick in på Eniro, kollade upp, hittade ett telefonnummer. Ringde. Personen svarade, presenterade sig med det namn som står på Tradera. Redan där var jag lättad och han förklarade att det är hans systers son som använder sig av Traderakontot. Han lät väldigt irriterad, på sin systers son alltså.

Det stämde bra att han bodde i England, han tog mitt mobilnummer och sa att han skulle kontakta personen jag köpte Ps3an av och reda ut det och få honom att ringa mig.

Jag är positiv nu, eftersom jag har en fysisk person att koppla Traderakontot till, en person, som jag kan anmäla, alternativt åka hem till och prata med, om jag inte får tillbaka mina pengar, eller ännu bättre, ett Playstation 3.

"Det är min systerson som använder mitt konto". Det skulle jag också sagt om nån kommit på mig :)

Shakemynuts
2007-11-06, 12:34
"Det är min systerson som använder mitt konto". Det skulle jag också sagt om nån kommit på mig :)

Jo jo, självklart.
Men poängen var att jag nu iallafall kan koppla en fysisk person till kontot, jag vet vem som lurat mig, om jag blivit lurad.

Laan
2007-11-06, 12:40
internetgirot?, jag ser inte fördelen med det faktiskt...
det är bara en person till som tjänar pengar på ett nästan lika osäkert sätt som att handla direkt av säljaren...

Internetgirot är köparens marknad, låt säga att du inte skickar rekomenderat?, och köparen får paketet, men säger att han inte fått det, du får inga pengar för att han inte accepterar det, och sen efter ett tag går pengarna tillbaka till köparen!
Lurad som få och internetgirot har tjänat pengar...

fast som du säger... man skickar nästan alltid dyrare grejjer med rekomenderat och kan kolla postens kolli vad som händer med paketet...


Jag ser dessa företag som ren bluff då det rent ut sagt står i deras avtal att de inte blandar sig i tvister som eventuellt uppstår.

Alltså om jag säljer, och köparen påstår att produkten är felaktig eller liknande (tvärt om) så är det likföbannat jobbigt.

12345
2007-11-06, 12:45
Alltså..allvarligt.

Självklart så kan inte förmedligsställen som Ebay och Tradera ta något ansvar för vad ni gör för dealer och kommer överens om med den som säljer.

De förmedlar endast.

Det är upp till var och en att inte var så dum att den skickar iväg pengar utan att få något och upp till var och en att ta reda på om det säljaren säger sig köpa är äkta eller inte.

Vuxna människor måste väl själva fatta att de kan bli lurade om de SJÄLVA inte tar ansvar för sina egna köp.

Är man så dum så att man skickar iväg pengar till någon utan att ha fått något vara så får man ju skylla sig själv.

Skicka pengar rakt ut i intet....
Så dum kan inte vara.
Då får man skylla sig själv.

Herre gud.

skaparn
2007-11-06, 12:49
Alltså..allvarligt.

Självklart så kan inte förmedligsställen som Ebay och Tradera ta något ansvar för vad ni gör för dealer och kommer överens om med den som säljer.

De förmedlar endast.

Det är upp till var och en att inte var så dum att den skickar iväg pengar utan att få något och upp till var och en att ta reda på om det säljaren säger sig köpa är äkta eller inte.

Vuxna människor måste väl själva fatta att de kan bli lurade om de SJÄLVA inte tar ansvar för sina egna köp.

Är man så dum så att man skickar iväg pengar till någon utan att ha fått något vara så får man ju skylla sig själv.

Skicka pengar rakt ut i intet....
Så dum kan inte vara.
Då får man skylla sig själv.

Herre gud.

Känner du att ditt inlägg tillförde något?

Du använder ordet dum ofta dessutom. Lite enformigt.

12345
2007-11-06, 12:50
Varför SKULLE Tradera eller något annat förmedlingsföretag någonstans ta något som hellst ansvar för att ni, fast ni ska föresteälla vuxna människor, är så dumma att ni inte kan ordna en deal utan att lite helt korkat blindt på vilt främmande människor?

Shakemynuts
2007-11-06, 12:51
Alltså..allvarligt.

Självklart så kan inte förmedligsställen som Ebay och Tradera ta något ansvar för vad ni gör för dealer och kommer överens om med den som säljer.

De förmedlar endast.

Det är upp till var och en att inte var så dum att den skickar iväg pengar utan att få något och upp till var och en att ta reda på om det säljaren säger sig köpa är äkta eller inte.

Vuxna människor måste väl själva fatta att de kan bli lurade om de SJÄLVA inte tar ansvar för sina egna köp.

Är man så dum så att man skickar iväg pengar till någon utan att ha fått något vara så får man ju skylla sig själv.

Skicka pengar rakt ut i intet....
Så dum kan inte vara.
Då får man skylla sig själv.

Herre gud.

Så för att jag har gjort en miss och inte tänkte mig för, får jag skylla mig själv att mina pengar kanske blivit bestulna? Oavsett vad jag gör, ska jag väl inte behöva bli bestulen på mina pengar? Eller? Är det rätt att ta någons pengar för att de gjort en korkad grej?

Personligen tycker jag inte att man har rätt att ta någon annans saker.

mini
2007-11-06, 12:51
Om man då säljer något, ska man vara så dum att man skickar varan innan man fått betalt? Vad säger 123456?

12345
2007-11-06, 12:52
Känner du att ditt inlägg tillförde något?

Du använder ordet dum ofta dessutom. Lite enformigt.

Ja, det kände jag att det gjorde.

Jag använder väl ordet dum där det är passande.

Är man så dum så att man tror att andra ska ta ansvar för att man skickar pengar till en vild främlig rakt ut i intet så får man ju skylla sig själv.

Snafu
2007-11-06, 12:53
Jag tror jag skall starta upp en depå, typ vara the middle hand, där man liksom kan vara garanten för att inte är något lurendrejeri. Business idea. Kanske bara värt för stora värden. Eller det kanske finns redan?

Fan posten borde ju kunna starta något sådant.

Shakemynuts
2007-11-06, 12:53
Ja, det kände jag att det gjorde.

Jag använder väl ordet dum där det är passande.

Är man så dum så att man tror att andra ska ta ansvar för att man skickar pengar till en vild främlig rakt ut i intet så får man ju skylla sig själv.

Självklart ska dom ta ansvar. Dom är ett företag, som tjänar pengar på detta.

12345
2007-11-06, 12:54
Om man då säljer något, ska man vara så dum att man skickar varan innan man fått betalt? Vad säger 123456?

Nej, men eftersom de bor i samma stad så kunde de ju träffats.

Vilket man hade gjort om man hade lite koll.

"Jag är i Göteborg just nu så du måste skicka pengarana innan".

Eh....ringer det ingen varningssignal då så är det ju något som inte stämmer hos den som vill köpa något.

skaparn
2007-11-06, 12:54
Så för att jag har gjort en miss och inte tänkte mig för, får jag skylla mig själv att mina pengar kanske blivit bestulna? Oavsett vad jag gör, ska jag väl inte behöva bli bestulen på mina pengar? Eller? Är det rätt att ta någons pengar för att de gjort en korkad grej?

Personligen tycker jag inte att man har rätt att ta någon annans saker.

Exakt. Ibland låter det nästan som att det är moraliskt försvarbart att blåsa folk som tror gott om sina medmänniskor. Naiv är bara ett annat ord för filantrop.

Om jag inte minns fel var det väl en snubbe i Ursviken som för en tid sedan åkte dit för att ha varit en storsvindlare på Blocket. Åk runt och plinga på lite på måfå kanske du får napp. Det är säkert han som opererar från GB.

Nina L
2007-11-06, 12:54
Klart. Jag blev lurad på ett halsband för ~149 kr (anmälde användaren till tradera enl anvisningarna, och personen blev sedan raderad) och sen var det nått annat som posten klantade bort också. Det är smällar man får ta. Idag har jag på mig ett par sjukt sköna mysbrallor som jag köpte för en krona eller var det tio. Naaajs, som man brukar säga.

mini
2007-11-06, 12:54
Nej, men eftersom de bor i samma stad så kunde de ju träffats.

Vilket man hade gjort om man hade lite koll.

"Jag är i Göteborg just nu så du måste skicka pengarana innan".

Eh....ringer det ingen varningssignal då så är det ju något som inte stämmer hos den som vill köpa något.

Och om man inte bor i samma stad?

12345
2007-11-06, 12:55
Självklart ska dom ta ansvar. Dom är ett företag, som tjänar pengar på detta.

De tjänar pengar på att förmedla privatpersoner som vill köpa saker med privatpersoner som vill sälja saker.

Inget annat.

Hur hade du tänkt att de skulle ha koll på vad alla privatpersoner som vill sälja något har för moral?

Vill du stämma DN om en säljare i deras annonser inte är seriös också?

Ingen som hellst skillnad.

12345
2007-11-06, 12:57
Och om man inte bor i samma stad?

Då får man väl ordna att ses ändå.

Och om man istället väljer att lita på att något skickas så får man faktiskt skylla sig själv om man står där utan vara och har skickat pengar.

Då har man tagit en risk och valt att eventuellt bli av med sina pengar.

Något annat kan man inte förvänta sig.

12345
2007-11-06, 13:01
Exakt. Ibland låter det nästan som att det är moraliskt försvarbart att blåsa folk som tror gott om sina medmänniskor. Naiv är bara ett annat ord för filantrop.

Om jag inte minns fel var det väl en snubbe i Ursviken som för en tid sedan åkte dit för att ha varit en storsvindlare på Blocket. Åk runt och plinga på lite på måfå kanske du får napp. Det är säkert han som opererar från GB.

Rätt tycker inte jag heller att det är.

Men vi lever inte i en värld som består av ett rosa skimmer.

Bli arg och anklaga den som har tagit dina pengar.
Det har du rätt till.

Men Traderas fel är det verkligen inte.

Det är ditt eget anvar att kolla upp vem du själv skickar pengar till.

Och så lättlurad kan man inte vara.

Rätt och fel.
Absolut har du rätt och han fel.

Men vad gör det för skillnad för dig i praktiken?

Du tycker på allvar inte att du har varit otroligt naiv?

Världen är inte rosa och skimmrande.

Även om den BORDE vara det.

Det enda du kan göra är att tänka dig för bättre nästa gång.

Tradera kan inte ansvara för att han vill blåsa dig.

De kan som skriver ovan radera personen ja så att han inte gör det igen med samma nick.

Men de kan inte ta ansvara för det som har hänt eller hindra att samma person skaffar ett nytt nick och gör samma sak en gång till med någon annan.

skaparn
2007-11-06, 13:04
Rätt tycker inte jag heller att det är.

Men vi lever inte i en värld som består av ett rosa skimmer.

Bli arg och anklaga den som har tagit dina pengar.
Det har du rätt till.

Men Traderas fel är det verkligen inte.

Det är ditt eget anvar att kolla upp vem du själv skickar pengar till.

Och så lättlurad kan man inte vara.

Rätt och fel.
Absolut har du rätt och han fel.

Men vad gör det för skillnad för dig i praktiken?

Du tycker på allvar inte att du har varit otroligt naiv?

Världen är inte rosa och skimmrande.

Även om den BORDE vara det.

Det enda du kan göra är att tänka dig för bättre nästa gång.

Tradera kan inte ansvara för att han vill blåsa dig.

Ingen vill blåsa mig, det är inte mina affärer denna tråd handlar om. Den handlar om hur många radbrytningar man borde göra i sina inlägg. Tror jag.

Shakemynuts
2007-11-06, 13:05
Såvitt jag vet har jag inte sagt att de bör ta ansvar för lurendrejare.
Det skulle helt enkelt kännas lite bättre om man som den lurade, får något att falla tillbaka på. Men allt Tradera gör är att pissa på en.

De är trots allt ett företag som ska vara seriöst och de framstår som väldigt säkert. Vilket det inte är.

12345
2007-11-06, 13:06
Ingen vill blåsa mig, det är inte mina affärer denna tråd handlar om. Den handlar om hur många radbrytningar man borde göra i sina inlägg. Tror jag.

Just nu handlar det väl mest om att du inte gillar att jag har rätt och därför fokuserar på allt annat än just ämnet det hela handlade om.

Har heller aldrig sagt att någon försöker att blåsa dig.
Inte dig det gäller och har aldrig gjort heller så vad du får det ifrån får du fundera på helt själv.

skaparn
2007-11-06, 13:07
Just nu handlar det väl mest om att du inte gillar att jag har rätt och därför fokuserar på allt annat än ämnet det hela handlade om.

Ja, exakt

12345
2007-11-06, 13:07
Såvitt jag vet har jag inte sagt att de bör ta ansvar för lurendrejare.
Det skulle helt enkelt kännas lite bättre om man som den lurade, får något att falla tillbaka på. Men allt Tradera gör är att pissa på en.

De är trots allt ett företag som ska vara seriöst och de framstår som väldigt säkert. Vilket det inte är.

Vad vill du ha att falla tillbaka på då?

Internet och främmande människor kan aldrig vara säkert.
En omöjlighet.

Shakemynuts
2007-11-06, 13:12
Vad vill du ha att falla tillbaka på då?

Internet och främmande människor kan aldrig vara säkert.
En omöjlighet.

Lagen kanske? Tyvärr så är jag inte insatt i såna där prylar. Så jag kan inte direkt peka på speciella lagparagrafer eller advokatgrejs.

Visst finns alltid risken att man blir lurad. Det har varken jag eller Skaparn sagt något om. Men nu gällde saken huruvida man får skylla sig själv eller inte, som du sa i första inlägget, om hur dum man var om man var naiv.

12345
2007-11-06, 13:18
Lagen kanske? Tyvärr så är jag inte insatt i såna där prylar. Så jag kan inte direkt peka på speciella lagparagrafer eller advokatgrejs.

Visst finns alltid risken att man blir lurad. Det har varken jag eller Skaparn sagt något om. Men nu gällde saken huruvida man får skylla sig själv eller inte, som du sa i första inlägget, om hur dum man var om man var naiv.

Lagen ja.
Och hur hade du tänkt att de skulle ta reda på exakt vem han som har lurat dig är och straffa honom?
Det är inte riktigt realistiskt.
Men vill du göra en anmälan så föreslår jag att du ringer polisen och inte Tradera.

De vet inte mer om honom än de vet om dig.

"Skylla sig själv" kan ju tolkas åt olika håll.
Visst har du rätt och han fel.

Men jag är bara ganska så förundrad över att du verkar bli förvånad och inte själv verkar ha förväntat dig det som blev?
Det skulle jag ha gjort om jag skickade iväg pengar till någon bara sådär.

Det går inte riktigt ihop för mig.

Alla som går in på en sida som Tradera kan ju läsa själv att de inte tar ansvar för någonting köpare och säljare emellan.
Tradera bryter inga som hellst avtal eller marknadsföringsregler.
Tvärt om.

Och nån kille som "lovar att han ska skicka" via telefon.
Låter det seriöst enligt dig?

cain
2007-11-06, 13:37
Lagen ja.
Och hur hade du tänkt att de skulle ta reda på exakt vem han som har lurat dig är och straffa honom?
Det är inte riktigt realistiskt.
Men vill du göra en anmälan så föreslår jag att du ringer polisen och inte Tradera.

De vet inte mer om honom än de vet om dig.

"Skylla sig själv" kan ju tolkas åt olika håll.
Visst har du rätt och han fel.

Men jag är bara ganska så förundrad över att du verkar bli förvånad och inte själv verkar ha förväntat dig det som blev?
Det skulle jag ha gjort om jag skickade iväg pengar till någon bara sådär.

Det går inte riktigt ihop för mig.

Alla som går in på en sida som Tradera kan ju läsa själv att de inte tar ansvar för någonting köpare och säljare emellan.
Tradera bryter inga som hellst avtal eller marknadsföringsregler.
Tvärt om.

Och nån kille som "lovar att han ska skicka" via telefon.
Låter det seriöst enligt dig?

Skulle det vara fel att lita på andra människor?
Om man inte har möjlighet att komma och hämta varan så återstår det ju bara att skicka varan.
Visst är det alltid osäkert, men jag vill tro att det faktiskt fortfarande finns ärliga människor.
Jag har gjort flera affärer via tradera.
Ofta har säljaren ringt upp mig och frågar hur vi ska göra med betalning och leverans av varan.
Det har tolkats seriöst av mig och jag har inte blivit blåst.

Är vårat samhälle så illa att vi ska förvänta oss att bli blåsta när vi betalar i förskott?

12345
2007-11-06, 13:42
Skulle det vara fel att lita på andra människor?
Om man inte har möjlighet att komma och hämta varan så återstår det ju bara att skicka varan.
Visst är det alltid osäkert, men jag vill tro att det faktiskt fortfarande finns ärliga människor.
Jag har gjort flera affärer via tradera.
Ofta har säljaren ringt upp mig och frågar hur vi ska göra med betalning och leverans av varan.
Det har tolkats seriöst av mig och jag har inte blivit blåst.

Är vårat samhälle så illa att vi ska förvänta oss att bli blåsta när vi betalar i förskott?

Fel att lita på främmande människor?

Svar : JA.

Är vårt samhället så illa att man ska förvänta sig att bli blåst?

Svar: JA.

Det var exakt det som var min poäng.
Annars lever man i en totalt verklighetsfrämmande fantasivärld.

Nina L
2007-11-06, 14:17
verklighetsfrämmande fantasivärld.fniss http://img245.imageshack.us/img245/3316/tfr612ix4.gif

ErikWrestlingFreaket
2007-11-06, 14:18
12345 det känns som att du är lite främlingsfientlig. Man kan inte dra alla över en kam.

Shakemynuts
2007-11-06, 14:27
Jag föredrar att lita på folk eftersom det helt klart är lättare. Men ibland gör man missar. Som jag då uppenbarligen gjorde nu, en ganska uppenbar miss, så här i efterhand. Synd att det blev som det blev.

För min del ser det iallafall ljust ut just nu, jag pratade som sagt med han som ägde Tradera kontot på telefon, som bor bara någon kilometer bort från mig, lyckligtvis. Han sa att han skulle kontakta sin systerson i England och se till så att jag fick tillbaka pengarna.

Jag fick ett mail och ett sms för 2½ timmar sedan, av personen jag köpte Ps3an av, han förklarade situationen, bad om ursäkt och bad om mitt kontonummer så han kunde skicka tillbaka pengarna.

Jazzman
2007-11-06, 16:27
Jag föredrar att lita på folk eftersom det helt klart är lättare. Men ibland gör man missar. Som jag då uppenbarligen gjorde nu, en ganska uppenbar miss, så här i efterhand. Synd att det blev som det blev.

För min del ser det iallafall ljust ut just nu, jag pratade som sagt med han som ägde Tradera kontot på telefon, som bor bara någon kilometer bort från mig, lyckligtvis. Han sa att han skulle kontakta sin systerson i England och se till så att jag fick tillbaka pengarna.

Jag fick ett mail och ett sms för 2½ timmar sedan, av personen jag köpte Ps3an av, han förklarade situationen, bad om ursäkt och bad om mitt kontonummer så han kunde skicka tillbaka pengarna.

Hoppas han ger tillbaka pengarna till de andra som köpt saker av honom. Vad jag kan se så har han sålt för ca 25 000kr senaste månaden som han inte fått något omdömme för (antagligen inte skickat).
/Jazz

Solros
2007-11-06, 16:39
Fel att lita på främmande människor?

Svar : JA.

Är vårt samhället så illa att man ska förvänta sig att bli blåst?

Svar: JA.

Det var exakt det som var min poäng.
Annars lever man i en totalt verklighetsfrämmande fantasivärld.

Fucking Word!!
Om man går in på en restaurang typ, då får man räkna med att man kan bli förgiftad och dö. Det är för satan en

FRÄMMANDE MÄNNISKA

som tillrett måltiden!!

Tricklev
2007-11-06, 16:41
Självklart hade det inte varit helt omöligt för polisen, eller annan intresserad att ta reda på vem det är, man är inte helt anonym på internet. Däremot är det väll rätt förståligt att dom inte har tid att jaga alla internet-bedrägare.

Tror det var tänkt att det skulle vara riktat till 12345. ;)

Shakemynuts
2007-11-06, 16:52
Hoppas han ger tillbaka pengarna till de andra som köpt saker av honom. Vad jag kan se så har han sålt för ca 25 000kr senaste månaden som han inte fått något omdömme för (antagligen inte skickat).
/Jazz

Oj. :( Det var rätt mycket.

Vart ser du sån info? Jag hittar inget sånt där.

Shakemynuts
2007-11-06, 17:00
Nevermind. Jag såg nu, han har ju för fan sålt Ps3an 6 gånger! Samma mobil 2 gånger också.

Hoppas verkligen att jag och alla andra får tillbaka pengarna. Nu vet jag hur man ser det där. Änfast jag aldrig kommer köpa något sånt där, dyrt, på Tradera något mer, så ska jag kolla på historiken för auktioner och se till att ha info om säljaren innan jag bjuder, ringa honom/henne och kolla läget bara.

Jazzman
2007-11-06, 17:18
Nevermind. Jag såg nu, han har ju för fan sålt Ps3an 6 gånger! Samma mobil 2 gånger också.

Hoppas verkligen att jag och alla andra får tillbaka pengarna. Nu vet jag hur man ser det där. Änfast jag aldrig kommer köpa något sånt där, dyrt, på Tradera något mer, så ska jag kolla på historiken för auktioner och se till att ha info om säljaren innan jag bjuder, ringa honom/henne och kolla läget bara.

De flesta som lägger ut auktioner på tradera bara för att blåsa folk på pengar lägger ut tv-spel, mobiler eller bärbara datorer. Det man kan göra är som du säger att kolla historiken och förstås omdömme. Sedan kan man också bli medlem i grupper på traderas forum som varnar för oseriösa säljare. Forumen finns på "Din sida" under "Dina grupper"
/Jazz

Tabbe
2007-11-06, 18:29
Hej, vll köpa XXXX bor i XXX norr om stan om du
inte bor allt för långt bort kan du ringa mig på
xxxxxxxxx. Postförskott eller att jag sätter in
pengar på ditt konto.

skicka den till

XXXXXXXXX
xxxxx
xxxxxxx

---------------------------------------------------------
Hej
jag har konto i xxxxx:
Clearingnr:
Kontonr:
Så skickar jag xxxx till dig.
Mvh xxxx

---------------------------------------------

men jag kommer att vara bortrest from i övermorgon och en vecka
framåt, så jag har lite ont om tid att mötas någonstans.

^^^^ är hans svar efetr jag frågade vart han bor.

ska jag lita på han? 1300 kr handlar det om.
blocket

Shakemynuts
2007-11-06, 18:36
Jag skulle vilja säga ja. Men, efter detta med Ps3an måste jag säga nej.
Jag har aldrig blivit lurad tidigare, men nu blev jag det, eller så var det nära, vi får se snart om jag får tillbaka pengarna eller ej.

Men, jag kommer absolut vara försiktigare i framtiden. T ex inte köpa dyra saker begagnat sådär, det är ganska korkat egentligen, garantinkvittot gäller såvitt jag vet inte när det överförs till en annan person, men kontrolleras väl sällan? Sen så kan det hanterats hur som helst, änfast det står "nyskick", det lilla man lägger ut extra på att få nytt kanske man kan se som försäkring på att man får en ny vara samt försäkring på att om något går snett får man det reparerat.

Jag får dock inte skylla mig själv. :) korkat? ja, egentligen var det de. naivt? ja. Men det har alltid hållt eftersom folk jag väl köpt av varit seriösa själva. Men det är klart, nån gång kommer en skojare.

Edit: Dock, tror jag att varningssignalen skulle låtit i mitt huvud, dels eftersom han är väldigt på att sälja prylen. För det andra så kan han väl vänta 1 vecka och träffa dig? Kan väl inte skada?

Tabbe
2007-11-06, 19:59
Troligtvis luras han inte eftersom jag bad han skicka postförskott och det var inge problem, kostade 70 spänn dock men är nog värt det.

grisbil3n
2007-11-06, 20:08
Tradera suger så jävla hårt. Köpte Gladiator på dvd så var det en thailändsk fulkopia men en jävla torkad klick på så att det inte gick att spela upp den. Så skulle jag betala så var det krångel med kontonummer o skit så väntade jag på att säljaren skulle skicka det rätta lr hur det nu fan var, då blev jag avstängd för att det tog för lång tid. Löjeväckande.

NiXPhoenix
2007-11-06, 20:19
Har inte handlat så mycket via auktionssidor, har mest sålt en del datorkomponenter för ett antal år sen. Körde med postförskott då, ett sånt konto kostade ca 130kr/år.
Det har mest varit lite saker från USA och Tyskland som jag köpt på Ebay, var aldrig några problem. Betalat via paypal oftast men ibland banköverföring, enda risiga var att bankerna tar ca 100kr för kontoöverföring inom EU-länder. :devil:
Vet dock att en medlem här, som dessutom var moderator tidigare om jag inte minns helt fel, har lekt bedragare för ett antal år sedan. Han lurade folk på ett svenskt datorforum men även några utomlands.
Vet inte hur det hela gick, tror några fick tillbaka sina pengar faktiskt.

Fast jag har faktiskt blivit lurad av ett riktigt företag, ett tyskt webbföretag som jag köpte några kalendrar från. Enda alternativet är så klart kortbetalning och ja, varorna dök aldrig upp.


Självklart är hembesök på kartan. Vänligt hembesök ofcourse. Jag vill helt enkelt ha mina pengar tillbaka, eller, ännu bättre. En Playstation 3.


Oj, en PS3a, får man fråga hur mycket den skulle kostat?
Iom 40GB-versionen så finns de ju från 4200 nu, iaf bättre än de saftiga 5500 eller vad de nu kostat sen launch.

Då du har hans riktiga namn (förhoppningsvis) så borde du kunna ta fram mer personuppgifter via Skatteverket. Gör ett besök på lokala skattekontoret, de borde ha datorer ute i lokalen där du själv kan söka.
http://skatteverket.se/kontaktaoss/adresserlokalkontor/lokalkontor/20061026skatteverketskontoriskelleftea.5.54d5ca5f1 0dac1c41d38000422.html
På det här sättet kan du få fram hans föräldrar och syskon om jag inte är helt ute och cyklar... Kanske inte ger dig pengarna tillbaka men är klart värt ett försök att höra av sig till dem.

Shakemynuts
2007-11-06, 21:52
Oj, en PS3a, får man fråga hur mycket den skulle kostat?
Iom 40GB-versionen så finns de ju från 4200 nu, iaf bättre än de saftiga 5500 eller vad de nu kostat sen launch.

Då du har hans riktiga namn (förhoppningsvis) så borde du kunna ta fram mer personuppgifter via Skatteverket. Gör ett besök på lokala skattekontoret, de borde ha datorer ute i lokalen där du själv kan söka.
http://skatteverket.se/kontaktaoss/adresserlokalkontor/lokalkontor/20061026skatteverketskontoriskelleftea.5.54d5ca5f1 0dac1c41d38000422.html
På det här sättet kan du få fram hans föräldrar och syskon om jag inte är helt ute och cyklar... Kanske inte ger dig pengarna tillbaka men är klart värt ett försök att höra av sig till dem.

Jag har alla uppgifter jag behöver om personen jag köpte det av. Men jag skrev lite ovan att det kanske löst sig, jag fick ju tag på han som ägde Traderakontot och sen fick jag svar att jag skulle få tillbaka pengarna ASAP. Gav mitt kontonummer och hoppas självklart att jag och alla andra som blev lurade, får tillbaka pengarna. Han la ut samma Ps3 6 gånger på Tradera såg jag efteråt, visste inte att man kunde se auktionshistorik.

3400kr för Ps3 + 1 handkontroll var det jag skulle fått den för om han varit ärlig. Sen 195kr frakt på det.

Min mormor jobbar på skatteverket, kan ta fram all info. :devil:

Jazzman
2007-11-06, 22:12
En liten varning om postförskott. Det är inte ett dugg säkert även om många tror det. Eftersom du måste betala för att få ut paketet på posten är skadan redan skedd (säljaren kan ha lagt en tegelsten i paketet istället). Du kan inte reklamera den på posten.
Jag använder mig av payson garantiköp när jag har oroliga kunder.
/Jazz

Shakemynuts
2007-11-06, 22:17
En liten varning om postförskott. Det är inte ett dugg säkert även om många tror det. Eftersom du måste betala för att få ut paketet på posten är skadan redan skedd (säljaren kan ha lagt en tegelsten i paketet istället). Du kan inte reklamera den på posten.
Jag använder mig av payson garantiköp när jag har oroliga kunder.
/Jazz

Det var väl heller inte speciellt säkert?

Det var väl så att man skickar pengarna, icke godkänt, får varan, godkänner den, pengarna förs över till säljaren. Så kunde man låta bli att godkänna varan och så får man tillbaka pengarna.

Jazzman
2007-11-06, 22:31
Om köparen inte godkänner varan och inte klagar till payson så betalas pengarna ut till säljaren efter en viss tid. Om det uppstår en tvist mellan köpare och säljare så har jag för mig att payson håller på pengana tills tvisten är löst.

Det är i vilket fall som säkert för köparen.
/Jazz

Huffo the A-LagaRe
2007-11-06, 23:01
Aldrig, det räcker ju att ringa upp säljaren och vara lite smått hotfull så får man vad man köpt.

Shakemynuts
2007-11-09, 12:50
Aldrig, det räcker ju att ringa upp säljaren och vara lite smått hotfull så får man vad man köpt.

Varför?
Vad tjänar det till att vara hotfull? Jag tror helt klart jag vann på att vara otroligt vänlig när jag ringde första gången. Jag tänkte så här, visst, jag kan polisanmäla och vidta lite mer åtgärder för att få mina pengar, men de skulle otroligt enkelt bara kunna skita i mig, därför ville jag vara på god fot med dom. Det tjänar antagligen ändå inget till att ringa och hota. Jag var väldigt trevlig när jag ringde, jag nämnde aldrig något om polisanmälan eller hembesök.

Idag fick jag faktiskt tillbaka mina pengar. Jag var otroligt lättad. Xbox 360 here I come! :D

skaparn
2007-11-09, 12:51
Varför?
Vad tjänar det till att vara hotfull? Jag tror helt klart jag vann på att vara otroligt vänlig när jag ringde första gången. Jag tänkte så här, visst, jag kan polisanmäla och vidta lite mer åtgärder för att få mina pengar, men de skulle otroligt enkelt bara kunna skita i mig, därför ville jag vara på god fot med dom. Det tjänar antagligen ändå inget till att ringa och hota. Jag var väldigt trevlig när jag ringde, jag nämnde aldrig något om polisanmälan eller hembesök.

Idag fick jag faktiskt tillbaka mina pengar. Jag var otroligt lättad. Xbox 360 here I come! :D

Nu har du chansen. Köp ett Wii istället så får du mer tid över till läxor och träning.

ZHTOHELLAS
2007-11-09, 13:17
Någon kille i malmö blåste mig på 15k för en klocka.
Ringde till skattemyndigheten och fick allt info om honom.
Åkte sedan ner till malmö och hämtade tillbaka pengarna och lite till..:D

Att polisanmäla hjälper inget, då får man vänta 1-2år på att personen ska dömas och sen kanske han inte betalar igen pengarna(kanske arbetslös osv) och då måste man gå till BOF och försöka få ut dom där.
Min poäng är: Ta tillbaka pengarna själv.

Handcuff
2007-11-09, 13:23
Någon kille i malmö blåste mig på 15k för en klocka.
Ringde till skattemyndigheten och fick allt info om honom.
Åkte sedan ner till malmö och hämtade tillbaka pengarna och lite till..:D


Om det inte regnade ute så måste detta ha varit en sk. solskenshistoria :D

Shakemynuts
2007-11-09, 14:16
Nu har du chansen. Köp ett Wii istället så får du mer tid över till läxor och träning.

Klart jag ska köpa en Wii också. :D Tuff som faen. En klockren grej när man har förfest eller fest och vill umgås på ett mer lekfullt sätt. Vilket oftast brukar vara roligare imo.

xeym
2007-11-09, 15:44
Har handlat några gånger på tradera och betalat i förskott, dock alltid folk med bra omdömen och inga jätte summor. Har ej blivit lurad hittils iaf.
Känns som varje gång jag lägger ett bud så tänker jag på risken att jag kanske blir lurade och om det är värt de.

Shakemynuts
2007-11-09, 17:13
Har handlat några gånger på tradera och betalat i förskott, dock alltid folk med bra omdömen och inga jätte summor. Har ej blivit lurad hittils iaf.
Känns som varje gång jag lägger ett bud så tänker jag på risken att jag kanske blir lurade och om det är värt de.

Jo, är det värt det egentligen? Visst är det billigare, visst kan vissa saker vara värt att köpa. Men man ska nog vara försiktig faktiskt. Det är otroligt lätt att bli lurad och änfast man inte förtjänar det eller ska behöva oroa sig, så behöver man det. Sorligt men sant.

Jag tänker ifortsättningen göra som så att jag inte köper saker av folk med för lite omdömmen, samt att det inte är allt för dyra saker jag köper. Visst får man saker billigare, men via butik får man garanterat ny vara och man har konsumentverket bakom sig med kvitto vid krångel av något slag. Man kan se det som att, den extra slanten man lägger ut är garanti på att man får bra grejer.