handdator

Visa fullständig version : Mat efter EAA


Xerxex
2007-11-05, 14:06
Någon so m har kolla på ur lång tid efter EAA intagits man kan äta mat utan att förstöra effekten av EAA. Blandar man nått snabbt med nått långsamt blir det, ja långsamt.

Guddi
2007-11-05, 18:29
När EAA väl är ute i blodet skadar det inte om du äter vanlig mat. Vätska töms ganska fort från magsäcken så om du dricker 6-12g EAA, 20-40g malto med 3dl vatten direkt efter passet kan du känna dig lugn om du äter en 30-40 min efter det. Finns inga exakta siffror då vätske och näringsupptag varierar från person till person och på osmolariteten på drickan, men det är möjligt att de som är mer kunniga i näringslära kan ge dig en bättre uppskattning...

Xerxex
2007-11-06, 08:55
Så det är alltså beroende på mängd vätska? Så ju mindre vätska man blandar det med ju snabbare tas det alltså upp? så tar man 1 dl istället för 3 blir tiden mindre?

King Grub
2007-11-06, 09:00
Ju mer vätska, desto snabbare magsäckstömning.

Guddi
2007-11-06, 09:01
Jepp, mänden vätska spelar roll. Att det blir snabbare med mindre vatten är inte säkert, uptaget beror också på hur utspänd magsäcken blir och även på det osmotiska trycket som höjs om du trycker i samma mängd pulver i mindre vatten.

Guddi
2007-11-06, 09:08
Kan förtydliga Grubens inlägg. Upptaget går snabbare då magsäcken blir mer utspänd och det osmotiska trycker lägre när man tillför mer vatten. Det kommer dock ta längre tid för magsäcken att tömmas helt! Om man tex jämför 1L vätska med 5dl vätska så kommer magsäcken att vara tom tidigare om man intar 5dl vätska, fast mängden upptagen vätska/tidsenhet är störrre när man dricker 1L. Var den optimala gränsen för mängden vätska är för dig att ta upp din EAA är det ingen som vet då det beror på mängden EAA och kolhydrater i blandningen och även om drinken är den samma varierar uptaget från person till person.

Junior
2007-11-06, 13:17
Oj, vad bra att någon frågade... jag hade fått för mig att man kunde äta i det närmaste direkt efter att man hade tagit EAA...
Det blir till att skruva lite på rutinerna om man ska få ut något av det då. :)

Halldin
2007-11-06, 14:24
Ta EAA+CHO direkt innan passet och ät efter passet, så blir det nog bra.

Junior
2007-11-07, 13:07
Mjo, men ibland tar jag EAA utan att träna, framför allt när jag inte hunnit äta på länge.
Då kan det vara bra att känna till att man bör vänta ytterligare tid innan man äter efteråt eller helt enkelt skippa EAA och bara äta direkt...