handdator

Visa fullständig version : Ont i fossingen - vad kan ha hänt?


Yes
2007-11-05, 10:50
Jag har efter fredagens träningspass haft en lite konstig känsla i vänster underben/vad. Passet inleddes som vanligt med lite böj och därefter fick jag för mig att gå hårt på vadpressar, vilka avslutades direkt med 30 sek stretching. Strax efter det fick jag en brutal pump och ena benet började domna bort. Det gick dock över efter en liten stund.

Efteråt har jag haft en konstig känsla i benet. Det spänner kring vaden och det känns "stumt", typ som om det är gjort av tuggummi och saknar all spänst. Jag har råkat ut för liknande förut, fast inte i såhär hög grad.

Igår kväll började det också göra ont i foten, med en tilltagande smärta. En kort stund svullnade foten upp också, men det har gått ned. Har också blivit tvungen att knapra lite smärtstillande...

Nåväl... har fått tid hos VC senare under dagen men det ger väl antagligen inte mer än en klapp på axeln och ett "gå hem och vila". Så det är väl lika bra att fråga här ifall någon vågar gissa vad det kan röra sig om?

Bärs
2007-11-05, 13:55
Jag har efter fredagens träningspass haft en lite konstig känsla i vänster underben/vad. Passet inleddes som vanligt med lite böj och därefter fick jag för mig att gå hårt på vadpressar, vilka avslutades direkt med 30 sek stretching. Strax efter det fick jag en brutal pump och ena benet började domna bort. Det gick dock över efter en liten stund.

Efteråt har jag haft en konstig känsla i benet. Det spänner kring vaden och det känns "stumt", typ som om det är gjort av tuggummi och saknar all spänst. Jag har råkat ut för liknande förut, fast inte i såhär hög grad.

Igår kväll började det också göra ont i foten, med en tilltagande smärta. En kort stund svullnade foten upp också, men det har gått ned. Har också blivit tvungen att knapra lite smärtstillande...

Nåväl... har fått tid hos VC senare under dagen men det ger väl antagligen inte mer än en klapp på axeln och ett "gå hem och vila". Så det är väl lika bra att fråga här ifall någon vågar gissa vad det kan röra sig om?

Betraktar du ben- och fotskadan som två olika skador, eller är det en och samma skada som tar sig två uttryck? Vilken del av foten är svullen?

Yes
2007-11-05, 16:20
Betraktar du ben- och fotskadan som två olika skador, eller är det en och samma skada som tar sig två uttryck? Vilken del av foten är svullen?
Jag vet faktiskt inte, men jag börjar allt mer luta åt att det är separata problem. Svullnaden har ju gått ner nu men det var mitt på ovansidan av foten(ont gör det däremot på utsidan och undertill).

Nu har jag annars varit hos VC samt röntgen. De hittade inget fel alls utan kliade sig mest i huvudet och såg frågande ut. Sen har även smärtan avtagit markant under dagen, nu kan jag t.om. gå lite försiktigt - tidigare kunde jag knappt nudda foten. Så det verkar som tur är inte vara något allvarligt i varje fall.

Bärs
2007-11-06, 09:58
Jag kan föga förvånande inte berätta vad det är du lider av. Däremot har jag två gånger drabbats av svullen fot av löpningen på så sätt att fotknölen och framfoten svällt ordentligt. Det enda jag har gjort åt saken är att kyla foten med is så ofta och länge som möjligt, undvika så mycket aktivitet som möjligt (även gång) samt knyta skorna löst om jag gått någonstans. Det har hjälpt, men det har tagit tid innan träningen har kunnat återupptas.

Yes
2007-11-07, 19:56
Nu när du nämner löpning så har jag den senaste tiden haft vanan att ta korta joggingturer till pendeln efter jobbet... givetvis i ytterst olämpliga skor. Träningen var kanske bara den utlösande faktorn...

Nåväl, idag har jag inte känt av något alls i foten. Det känns precis som vanligt igen, vilket förstås är rätt trevligt. Jag ska dock ta det väldigt försiktigt i minst ett par veckor tänkte jag.