handdator

Visa fullständig version : Kreatin även fast man inte tränar?


Mega_man1000
2007-11-04, 20:58
tjoo

är den nån som testat kreatin fast inte tränar samtidigt? Vad får det för effekter? själv har jag inte tränat på ca 1½ månad på grund av skolarbete osv.. men började fundera på att ta kreatin fast jag tränar inte än. *flex*
så som sagt får man samma effekter som när man tränar??

Mourten
2007-11-04, 21:01
Vad vill du ha för effekt om man inte tränar ?
Att du orkar flippa på tv-kontrollen några extra klick ?

Mega_man1000
2007-11-04, 21:02
haha nejda viktökning:D

King Grub
2007-11-04, 21:06
Kreatin ger varken prestationshöjande effekt eller muskeltillväxt utan träning.

Mega_man1000
2007-11-04, 21:10
kay då vet jag! tack;) men kan någon berätta vad som händer med kroppen när man inte tränar och tar kreatin samtidigt? eller pissar man bara ut det?:)

Honken
2007-11-04, 21:42
Vet du vad kreatin gör överhuvudtaget? Läs upp dig så har du svaren.

insolation
2007-11-04, 21:43
så ifall kreatin inte har några hälsofördelar på dom som inte tränar hur kan personen som skrev detta till mig motivera kreatinets hälsofördelar då? stämmer inte detta som han skrev eller??

min fråga löd ifall man skulle sluta äta kreatin vid nåt tillfälle, då man läser mycket om periodiseringar med kreatin.

Den egna kreatinproduktionen hämmas kraftigt av kreatintillskott redan någon vecka som du använder det. Det spelar dock ingen roll eftersom man tillför dietärt kreatin varje dag ändå. Dessutom kommer egenproduktionen snabbt igång när du väl slutar använda tillskottet. Detta med att egenproduktionen hämmas av kreatintillskott är faktiskt en bra sak till skillnad mot vad man kan tro. Du får ursäkta mig om jag drar in några svårfattade termer nu, men det är svårt att förklara enklare.

Ett steg i kreatinsyntesen involverar S-Adenosylmetionin (SAM) vilket är den vanligaste metyldonatorn i hela kroppen. Guanidinoacetats metylation till kreatin använder faktiskt mer av SAM än alla andra processer som är beroende av metylation tillsammans. Genom att använda kreatintillskott hoppar man över mellandelen där kreatin syntetiseras och får istället direkt fram komplett kreatin, vilket sparar kroppens egna resurser till andra saker. Detta leder förstås till att metylationen i kroppen nästan garanterat blir riktigt bra vilket får intressanta hälsofördelar. Bland annat hjälper en god metylation att få våra gener att inte muteras samtidigt som den verkar uppbyggande på cellväxt, där ingår även muskler. Annars fungerar även en bra metylationsstatus i kroppen till att bekämpa en mängd olika sjukdomar och hålla homocysteinnivåerna normala. Tillskott av kreatin visat sig kunna sänka homocysteinnivåerna i kroppen.

King Grub
2007-11-04, 21:56
min fråga löd ifall man skulle sluta äta kreatin vid nåt tillfälle, då man läser mycket om periodiseringar med kreatin.

Recent findings in healthy humans indicate that the beneficial effect on muscle function and muscle total creatine content may disappear when creatine is continuously ingested for more than two or three months.

http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=749738

insolation
2007-11-04, 23:25
http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=749738

tackar

men hur är det med hälsofördelarna som handlade om att kreatin har visat sig kunna sänka homocystein nivåerna???

Pepz
2007-11-05, 23:03
http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=749738


så nu ska man periodisera igen?

Sverker
2007-11-06, 07:25
tackar

men hur är det med hälsofördelarna som handlade om att kreatin har visat sig kunna sänka homocystein nivåerna???


När jag läser din text uppfattar jag den som ett litet cirkelbevis.
Är det inte du som är författaren så går det alldeles utmärkt att ange författaren till texten om metylgivare.


Till sak.

Methionin är en metylgivare. När den lämnat metylgruppen bildas homocystein.
För att tillverka kreatin behövs en metylgrypp och methionin KAN vara metylgivare. Det går säkert alldeles utmärkt med andra metylgivare som alanin, betain etc.

Du/författaren vill spara methioninet och därmed minska homocysteinet genom att tillföra kreatin utefrån. Utan stöd i studier blir det långsökt.

Guddi
2007-11-06, 09:20
http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=749738
Tackar grubben, äntligen slipper man försöka övertyga alla om att det inte finns några bevis för att kreatin har positiv effekt i mer än några månader :)

Gädda
2007-11-06, 18:18
När muskelvolymen ökar av kreatin, är det då bara vattenhalten som ökar? Hörde någonstans att mängden satelitceller ökar också jämfört med om man inte tar kreatintillskott?

Danny Devito
2007-11-06, 20:40
http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=749738

Ska det där tolkas som att man bör periodisera kreatin, eller att kreatin bara ger effekt dom 3 första månaderna och sen ger det inget mer?

tommie-92
2007-11-07, 09:26
Har en fråga, ni verkar kunna det här med kreatin, jag är ingen expert på det området men. Vilket kreatin anser ni att man ska ta?, vill gå upp i vikt, men inte lägga på mig fett, jag vill ju ha muskler :D
För tillfället kör jag med vassleprotein bara, har också hört att du binder mkt vatten i musklerna när du tar kreatin, går de ur sen när man slutar?

King Grub
2007-11-07, 09:34
Har en fråga, ni verkar kunna det här med kreatin, jag är ingen expert på det området men. Vilket kreatin anser ni att man ska ta?, vill gå upp i vikt, men inte lägga på mig fett, jag vill ju ha muskler :D
För tillfället kör jag med vassleprotein bara, har också hört att du binder mkt vatten i musklerna när du tar kreatin, går de ur sen när man slutar?

1. Kreatin har inte med fettökning- eller minskning att göra.

2. Ja.

Pepz
2007-11-12, 12:35
Ska det där tolkas som att man bör periodisera kreatin, eller att kreatin bara ger effekt dom 3 första månaderna och sen ger det inget mer?


bump