handdator

Visa fullständig version : Snälla hjälp! Vad ska jag ändra först....beslutsångest...


Ronja
2007-11-04, 20:37
Hej jag äter på ett ungefär såhär på en dag:
Grund:
Till järntablett: ca:06.00 1 skiva blodgrape(ca 15g)

Frukost: 07.00
35 g fiberhavregryn/råggryn (kör varannan dag)
½ banan ( ca 45g)
Massa kanel!
1½ dl tofuline osötad sojamjölk
1 dl laktosfri minimjölk
1 skiva(35 g ) hembakad fillimpa
1 skiva kalkonpålägg ( 10g?)
ca 10g mosad avokado
gurka och paprika

Fm mellis:ca:10.00
1 äggvita
1 körsbärstomat
oregano mfl kryddor
ca 50 g honungsmelon
2-3(4-5 g typ) mandlar/valnötter

Em mellis:ca:15.30
1 skiva hembakad fillimpa (35g)
antingen 10-15 g rå laxfile eller makrill i tomatsås
tomatskiva på makrillen och gurka och paprika på laxen
2-3 (4-5g typ) mandlar/valnötter (ibland pistage eller annan nöt)
typ 30 g honungsmelon

Kvällsmellis:20.00
Ca: 30 g honungsmelon eller blodgrape

Kvällsmål:21.00

Ca 2 ½ dl valio stund yoghurt 0.1(låglaktos)
typ 10 rostade pumpakärnor
1-2 hasselnötter
25-30g bran musli plus
Massa kanel!!
100g hallon

Lunch o middagar varierar såklart men varannan dag blir det laxfile på lunchen.

exempel:
Dag 1

Lunch: 125g vildlax(chumlax)
1 msk tacosås
1 msk sockerfri ketchup
en skvätt fiskfond
lite hackad purjolök
½ portion korngryn(18g)
------II----- gröna linser(20g)
Örtsalt, curry mm
50g broccoli rå från frys
1 färsk champ ca 15g
1 näve hallon(ca 30g)
1 msk äppelcidervinäger

Middag: Falafel(varav ½ äggvita, 80g kikärtor, ½vitlök + andra kryddor)
125 g kycklingfile
Isbergssallad, 2 körsbärstomater, 1 färsk champ, lite purjo
25 g avokadomos
1 näve hallon
1 msk äppelcidervinäger

Dag 2

Lunch: 100g laxfile norsk salmo salar
25 g räkor
40g gröna linser
Brysselkål 50g rå från frys
2 färska champ ca 30-40g
1 näve hallon
1 msk äppelcidervinäger

Middag: 100 g tonfiskfile
1tsk kallpressad linfröolja
Färsk basilika
Lite parmesanost från burk
50 g kikärtor från burk zeta
20 g röda linser
Italiensk salladsmix(rucola, röd mangold mm)
2 körsbärstomater, 2 champ färska
Kryddor
1 msk äppelcidervinäger
1 näve hallon

Dag 3

Lunch: 125g räkor
20 g labans dinkelris
20 g gröna linser
50 g blomkål rå
2 färska champ ca 30-40g
25 g avokado till mos mums! J
1 näve hallon
1 msk äppelcidervinäger

Middag: 50 g norsk lax rå
40 g pilgrimsmussla rå
35 g scampi
40 g röda linser små
ca 1 msk hermesetas strö
ca 1-2 msk risvinäger
ca 1-2 tsk wasabi
mkt isbergssallad
typ 5 g avokado
Japansk soja att doppa i.
Grönsallad m 1 körsbärstomat, lite paprika, gurka isb.sallad, en skvätt risvinäger.
1 msk äppelcidervinäger
1 näve hallon



Har räknat ut noga utefter de produkter jag använder och kommit fram till att mitt intag ligger på ungefär:
kcal: mellan 1400-1600(oftast 1400-1500)
Protein:ca 120- 130g( animaliskt och vegetabiliskt protein inräknat)E%=ca 34
Kolkydrater: Varierar men ca 160- 180g E%= ca 46%
Fett: Oftast kring 30-35 g men ibland upp mot 40-45g E%= ca 20%

Snälla vad behöver jag öka på först och främst? Kan inte bestämma mig för vilken ände jag ska börja i och står därför bara o trampar på samma ställe, och det vill jag ej göra längre vill fortsätta få tillbaka en hälsosam kropp! :D

Vet att jag måste öka ngt, är 168cm och vågen har nu stannat på 47-48kg o vill inte uppåt nå mer.

Utöver maten ovan dricker jag tre fortimel näringsdrycker varje dag vilket ger 600kcal 60g protein, 16.8g fett + kolhydrater(mängd har ja ej koll på)

Vore glad för lite tips om vad jag skulle kunna börja med att höja! ;)
Tjing!*flex*

Ronja
2007-11-04, 20:38
Säkert ingen som orkar läsa detta :(

Gnusram
2007-11-04, 20:43
Vad vill du uppnå?

1 körsbärstomat? 5g avocado? 2-3 mandlar?

Jag skulle föreslå en mer avslappnad attityd till mat och en BigMac då och då! :D

Ronja
2007-11-04, 20:48
Jag vill fortsätta äta bra mat, men unna mig lite ibland, men är inte intresserad av att bulla upp mig med en massa skit som pizza godis mm, även om det kommer in nån gång ibland.

undrar främst kanske egentligen vilken av de tre delarna P/F/K som jag behöver höja intaget på först? eller flera samtidigt?

:)

Ronja
2007-11-04, 20:51
Har skrivit löjligt noggrant enbart pga att det ska synas tydligt ungefär hur ja äter, ser löjligt ut ja vet men men sak samma :)

Mega_man1000
2007-11-04, 20:53
ORka!! sammanfatta det i en mening istället;)

Gnusram
2007-11-04, 21:20
Men om jag förstår dig rätt så har du gått upp till 47-48? Det i kombination med den noggranhet med vilken du beskriver vad du äter på en dag låter i mina öron som om du har ett lite komplicerat förhållande till mat? Rubriken låter ju inte direkt avslappnad heller?

Jag skulle faktiskt föreslå att du slutar räkna kalorier, äter ordentligt med vanlig mat och unnar dig lite gott då och då.

Tycker du att det känns besvärligt?

Handcuff
2007-11-04, 21:42
Varför dessa mängder kanel :confused:

Tolkia
2007-11-04, 22:51
Tja, hur vore det att börja äta smör på mackorna? Ost, leverpastej, annat fetare pålägg (leverpastej vore förmodligen lysande om du har sådana järnvärden att du beöver järntabletter)? Äta TIO nötter iställer för 1-2? Mellanmjölk istället för minimjölk (standardmjölk vore kanske det lämpligaste, men jag misstänker att det är dödfött att ens föreslå det)? Ägg istället för äggvita (vad finns det i gulan som du är rädd för?)? Börja äta kolhydratkällor som ris, pasta och potatis istället för att trixa med bönor och linser hela tiden?Använda matfett när du steker/tillagar maten? Äta vanlig ketchup istället för sockerfri (varför lightprodukter överhuvudtaget i din situation; vad vinner du t.ex. på att trixa med Hermesetas?).

Sverker
2007-11-05, 07:16
Fortsätt framåt:thumbup:

Gör de bytena som Tolkia skriver. Kanske inte alla på en gång. Men ett byte varje dag eller kanske ny upptäckt varje vecka. Små steg som leder fram mot målet, få tillbaka en hälsosam kropp!

Ronja
2007-11-05, 07:33
Men om jag förstår dig rätt så har du gått upp till 47-48? Det i kombination med den noggranhet med vilken du beskriver vad du äter på en dag låter i mina öron som om du har ett lite komplicerat förhållande till mat? Rubriken låter ju inte direkt avslappnad heller?

Jag skulle faktiskt föreslå att du slutar räkna kalorier, äter ordentligt med vanlig mat och unnar dig lite gott då och då.

Tycker du att det känns besvärligt?

Nej mitt förhållande till mat ä inte fullt bra än, har varit sjuk i ca 5år men mår mkt bättre nu efter mkt bra psykisk hjälp mm och har det senaste halvåret gått upp 10kg, men som sagt stannat upp nu.

Räknar aldrig kalorier, det har inte varit mitt "problem" gjorde det endast nu i några dagar för att kunna se vad jag äter fel på för sätt. Insåg då att mitt fettintag är ganska lågt iaf och är antagligen en av de faktorer jag måste öka på eller?

Är mätt dagarna i ända på det jag äter nu, men man kan ju töja magen under en period vid en höjning, vilket jag nyss genomfört.

Hm ...vet inte om ja missat skriva nåt...bara att min rubrik inte blev alltför bra kanske, lite för brutal! det är inte helt krisigt eftersom jag kan tänka själv :) men lite pushing från andra hjälper alltid till ;)

Ronja
2007-11-05, 07:35
Varför dessa mängder kanel :confused:

Bara ett litet inlägg för att skoja till det lite, nä men ja älskar kanel, har däremot långt ifrån så mkt kanel som för nåt år sen :)

Ronja
2007-11-05, 07:42
Tja, hur vore det att börja äta smör på mackorna? Ost, leverpastej, annat fetare pålägg (leverpastej vore förmodligen lysande om du har sådana järnvärden att du beöver järntabletter)? Äta TIO nötter iställer för 1-2? Mellanmjölk istället för minimjölk (standardmjölk vore kanske det lämpligaste, men jag misstänker att det är dödfött att ens föreslå det)? Ägg istället för äggvita (vad finns det i gulan som du är rädd för?)? Börja äta kolhydratkällor som ris, pasta och potatis istället för att trixa med bönor och linser hela tiden?Använda matfett när du steker/tillagar maten? Äta vanlig ketchup istället för sockerfri (varför lightprodukter överhuvudtaget i din situation; vad vinner du t.ex. på att trixa med Hermesetas?).


Hänger på på ägget och nötterna! Och försöka få in mer pasta mm (vilket jag redan försöker få in mer, men är så förtjust i böner o linser(speciellt gröna) :)

Vill inte steka i fett då det lätt bildas otrevliga ämnen, brukar ha på olja efteråt.



Men nu till huvudfrågan? vad äter främst för lite av? P/F/K? gissar själv på främst fett eller?

Barca
2007-11-05, 08:09
Hänger på på ägget och nötterna! Och försöka få in mer pasta mm (vilket jag redan försöker få in mer, men är så förtjust i böner o linser(speciellt gröna) :)

Vill inte steka i fett då det lätt bildas otrevliga ämnen, brukar ha på olja efteråt.



Men nu till huvudfrågan? vad äter främst för lite av? P/F/K? gissar själv på främst fett eller?

Vad är det för "otrevliga ämnen" som bildas när du steker i fett?
Knappast så att fettet härsknar direkt, speciellt inte när du steker i smör eller flytande margarin och inte i t.ex. olivolja.
Det går med andra ord utmärkt att steka i fett och ändå undvika "otrevliga ämnen" :thumbup:

Muaytudd
2007-11-05, 08:15
Hoppas det går bra för dig. Nu är jag ingen expert men kom ihåg att mat är bra för dig.

MVH

Eddie Vedder
2007-11-05, 14:02
Vill inte steka i fett då det lätt bildas otrevliga ämnen.

Då rekommenderar jag att du steker på ett annat sätt och med annat fett (ofrivilligt rim btw:D). Använder du fettkällor med för stor andel lättoxiderade fettsyror och bränner på med på tok för hög värme under lång tid kommer "otrevliga ämnen" bildas som du säger.
Undvik att steka på det sättet å är ju det problemet ur världen sen.

Anders The Peak
2007-11-05, 14:50
Kokosfett är det bästa att använda då man vill steka. Det börjar oxideras först över 198 grader.

Ronja
2007-11-05, 15:59
Kokosfett är det bästa att använda då man vill steka. Det börjar oxideras först över 198 grader.


Har faktiskt tänkt köpa hem det! :) Har också läst en del om det o verkar vettigt på många sätt.

rbn
2007-11-05, 16:27
Kokosfett är väldigt gott att steka i om man köper otvättad sådan som har sin kokossmak kvar.

Gnusram
2007-11-06, 06:13
Då är du ju på rätt väg! :thumbup: Vad bra! Vad kul!

Lyssna på Tolkia och Sverker, de säger kloka saker.

Kör hårt!