handdator

Visa fullständig version : Bovine/Lactoferrin


Bamse
2003-04-26, 13:14
Utdrag ur Fairings nyhetsbrev:

Storsäljaren Complete Protein kommer att vidareutvecklas. Bovine/Lactoferrin protein kommer att finnas i den nya blandningen. Lactoferrin har kraftigt antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper samt stimulerar immunförsvaret i positiv riktning.

Vad fasen är bovine/Lactoferrin?

King Grub
2003-04-26, 13:19
Det är ett isolat från kolostrum, om jag inte minns fel. Ett järnbindande glycoprotein som hjälper tarmfloran att ta upp järn och lär förhindra tillväxten av patogener, med antibakteriella och antivirala egenskaper.

z_bumbi
2003-04-26, 13:44
Lactoferrin finns i mjölk i alla fall och används på försökstadiet i vissa behandlingar av sjukdomar men som kosttillskott ?

Har inte läst om det i den rollen förut..

muskelbyggarn
2003-04-26, 15:52
Lactoferrin är en liten proteinfraktion som återfinns i vassle. Lactoferrinhalten i modersmjölken är betydligt högre än den som finns i det vassle som utvinns ur komjölk.


Vänl,,,
Tobbe

Dasse
2003-04-27, 09:09
Är det inte så att bra vassle innehåller lactoferrin medan ett sämre/dåligt inte gör det. Den fraktionen är väl ömtålig och förstörs vid dåliga reningsprocesser. Därmed missar man viktiga hälsomässiga effekter av ett dåligt vassle.

MrBulk
2007-07-28, 16:35
Väcker en 4 år gammal tråd.

Jag sökte efter lactoferrin på livsmedelsverkets hemsida men det fanns inget som matcha min sökning där.
Läste att det säljs i kapselform nu och att det ska ha många possitiva egenskaper för hälsan.
Min fråga är om man kanske får i sig mycket lactoferrin om man äter mycket kvarg?

EiseltUK
2007-07-28, 19:00
Är det inte så att bra vassle innehåller lactoferrin medan ett sämre/dåligt inte gör det. Den fraktionen är väl ömtålig och förstörs vid dåliga reningsprocesser. Därmed missar man viktiga hälsomässiga effekter av ett dåligt vassle.

Troligen finner du laktoferrin i allt vassle. I proteiner med standardiserad halt laktoferrin på runt 1% använder man troligen ingen speciell reningsmetod utan plockar helt enklelt bara ut de batcher där laktoferrin halten ligger på +1%. Sen kan man rena laktoferrinet ännu med ultrafiltering där man använder membran som filterar molekyler med en viss vikt och sen renar man "rå-laktoferrinet" kromatografiskt. En sån råvara kan ge en renhet på dryga 90%. En sån råvara använder man dock inte som proteinpulver pga av kostnaden. Den totala halten laktoferrin du kan få i dig via ett proteinpulver behöver faktiskt inte vara mindre än du får i dig om du köper ett rent laktoferrin-tillskott.

EiseltUK
2007-07-28, 19:02
Väcker en 4 år gammal tråd.

Jag sökte efter lactoferrin på livsmedelsverkets hemsida men det fanns inget som matcha min sökning där.
Läste att det säljs i kapselform nu och att det ska ha många possitiva egenskaper för hälsan.
Min fråga är om man kanske får i sig mycket lactoferrin om man äter mycket kvarg?


Tror inte at kvarg innehåller något. Laktoferrin är en fraktion som finns i vassle.

Sverker
2007-07-28, 19:48
Sen kan man rena laktoferrinet ännu med ultrafiltering där man använder membran som filterar molekyler med en viss vikt och sen renar man "rå-laktoferrinet" kromatografiskt.

Size Exclusion kromatografi;)

EiseltUK
2007-07-28, 20:35
SP-Sepharose Fast Flow cation exchange chromatography (nej det är inget skämt).

Sverker
2007-07-29, 06:54
Ett steg med jonbyteskromatografi där laktoferinet separeras ut m a p laddningen. Följt av ett steg med Size Exclusion kromatografi för att bli av med salterna.