handdator

Visa fullständig version : Det spelar igentligen ingen roll vad man äter?


Creatingabsolut
2007-11-04, 20:27
Tjenare


Funderade medans jag gjorde omelet idag. Det spelar ingen roll vad man äter? alltså man kan lika bra äta 300 gram choklad om dagen som är 1500 ka, som bra mat för 1500 ka. Fast jag tror ifall man deffar det inte är bra med 300 gram choklad om dagen eftersom det lär ju bli rejäl muskelförlust utan knappt några proteiner? Men detta är sant?

Varför man äter light produkter dessutom, samma sak här är det bara för då kan man äta mera av andra grejer eftersom dom innehåller mindre kalorier?

Är det sant jag säger eller är jag helt ute och cyklar? Main thing är att man igentligen kan äta vad som helst ifall man ska gå ner? men t.ex. havregrynsgröt och fullkornspasta föredras istället för Frosties och Snabbmakaroner

King Grub
2007-11-04, 20:34
Det spelar absolut roll varifrån kalorierna kommer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101498&highlight=anv%E4ndas

Creatingabsolut
2007-11-04, 20:37
Vilket sätt? alltså det jag skrev att man inte får i sig protein och då muskelförlust.

Gnusram
2007-11-04, 20:38
Har du redan hunnit läsa hela länken? Imponernade! :D

King Grub
2007-11-04, 20:38
Klicka länken, läs tråden. Alla makronutrienter kan inte användas på samma sätt i kroppen. Lever du på choklad och cornflakes får du inget som kan användas i proteinomsättningen. Och det finns andra aspekter, hälsoaspekter, på födointaget annat än dess kaloriinnehåll.

Creatingabsolut
2007-11-04, 20:40
Oj min data verkade vara seg eller jag som är för trött, eftersom jag inte såg någon länk, sry ska läsa den på en gång

Mourten
2007-11-04, 20:50
du kan lika bra ur vikt perspektiv äta kålhuvuden som chips om du vill, men ur övriga aspekter är givetvis båda två katastrofala. Vore dock kul å köpa kålhuvuden för 1 vecka som ända föda på Ica. Hur reagerar kassan ^^

Eddie Vedder
2007-11-04, 21:01
du kan lika bra ur vikt perspektiv äta kålhuvuden som chips om du vill, men ur övriga aspekter är givetvis båda två katastrofala.

Inte ens viktperspektivet skulle vara samma sak. Man skulle förlora mycket mer vikt på den kosten, proteinbalansen skulle bli å katastrofalt negativ att man skulle förlora hur mycket muskelmassa som helst.

En sån kost skulle säkert kunna innebära viktnedgång vid ett kaloriöverskott t.o.m. Om kaloriöverskottet är tillräckligt litet för att fettökningen skulle innebära mindre vikt än muskelförlusterna (bara spekulerar nu och kan ha helt fel). Det finns en gräns för när inte energiintaget kan väga upp för ett lågt proteinintag.

Sniggel
2007-11-04, 21:46
Inte ens viktperspektivet skulle vara samma sak. Man skulle förlora mycket mer vikt på den kosten, proteinbalansen skulle bli å katastrofalt negativ att man skulle förlora hur mycket muskelmassa som helst.

En sån kost skulle säkert kunna innebära viktnedgång vid ett kaloriöverskott t.o.m. Om kaloriöverskottet är tillräckligt litet för att fettökningen skulle innebära mindre vikt än muskelförlusterna (bara spekulerar nu och kan ha helt fel). Det finns en gräns för när inte energiintaget kan väga upp för ett lågt proteinintag.

Förstår vad du menar men nu kommer säkert jättemånga bli förvirrade, "omg gå ner i vikt på överskott, men då stämmer ju inte kcal in kcal ut? FFS!1" :D

Mourten
2007-11-05, 16:30
Inte ens viktperspektivet skulle vara samma sak. Man skulle förlora mycket mer vikt på den kosten, proteinbalansen skulle bli å katastrofalt negativ att man skulle förlora hur mycket muskelmassa som helst.

En sån kost skulle säkert kunna innebära viktnedgång vid ett kaloriöverskott t.o.m. Om kaloriöverskottet är tillräckligt litet för att fettökningen skulle innebära mindre vikt än muskelförlusterna (bara spekulerar nu och kan ha helt fel). Det finns en gräns för när inte energiintaget kan väga upp för ett lågt proteinintag.

Nu var jag inte direkt till 100% seriös tog bara 2 extremer som exempel. Varför skulle det ens finnas forskning på en sån sjuk kost som enbart kålhuvuden ^^

Eddie Vedder
2007-11-05, 19:02
Varför skulle det ens finnas forskning på en sån sjuk kost som enbart kålhuvuden ^^

För att mäta kväveutsöndring. Det har faktiskt gorts studier där kosten enbart bestått av kolhydrater och olja mer eller mindre. Om det är gjorts på människor eller om dom gjorts på djur vet jag inte. Känns ju lite väl hälsovådligt för att kunna försvaras rent etiskt på människor.

Men vill man veta exakt hur mycket kväve som utsöndras görs det ju bäst om inget kväve kommer in heller eftersom.

Mourten
2007-11-05, 21:07
För att mäta kväveutsöndring. Det har faktiskt gorts studier där kosten enbart bestått av kolhydrater och olja mer eller mindre. Om det är gjorts på människor eller om dom gjorts på djur vet jag inte. Känns ju lite väl hälsovådligt för att kunna försvaras rent etiskt på människor.

Men vill man veta exakt hur mycket kväve som utsöndras görs det ju bäst om inget kväve kommer in heller eftersom.

Spelar vi samma match ?
Sen när blev kålhuvuden kolhydratrikt ? :smash:

Rahf
2007-11-05, 21:20
Spelar vi samma match ?
Sen när blev kålhuvuden kolhydratrikt ? :smash:

Nog finns det kolhydrater som är den enda egentliga makronutrienten i kål men däremot är det fattigt på kalorier.

Eddie Vedder
2007-11-05, 21:23
Sen när blev kålhuvuden kolhydratrikt ? :smash:

Det har det aldrig varit och något sånt har jag aldrig nånsin skrivit.

Mourten
2007-11-06, 16:10
Det har det aldrig varit och något sånt har jag aldrig nånsin skrivit.

Det jag tänkte också, missförstod nog ditt inlägg om kolisar samt olja.
Jaja sånt händer :Virro