handdator

Visa fullständig version : Audi A6 startar inte


mangs
2007-11-04, 16:12
Vår bil startar inte idag. Försökte 3-4 gånger och för varje gång kom starmotorn iofs igång men den gick långsamt. Det gick sämre för varje gång. Dessutopm luktade det lite bränt (typ bränd plast,gummi).


Har inte varit överdrivet kallt (+5-6grader) men igår fyllde jag på lite olja och bytte till vinterdäcken samt ny spolarvätska. Fyllde inte på för mycket olja och de andra sakerna skall väl inte påverka. Var tvungen att ladda batteriet ifjol då bilen stått i 2 veckor i kyla. Nu var det dock bara två dagar. Testade batteriet och syranivåerna verkade ok, Mätte även fram till 12.4V så det verkade ok. Köpte sedan ett nytt batteri (från biltema, don't blame me) och provade med detta. Då gick bilen igång men startmotorn var lite långsam. har inte fösökt något mer och undra nu vad jag skall göra. Har inte hittat något någonannanstans så nu vänder jag mig hit.

Det finns en indikator på det nya batteriet som skall lysa grönt när batteriet är laddat. Svart när det är urladdat och vitt när det är sönder. jag tycker den är betydligt mer svart än grönt men dock ändå grönaktigt. Frågan är ju hur statusen är på det nya batteriet. Någon som har en erfarenhet om Biltemas batterier? Dock har jag provat två olika batterier och alla poler verkar ok, jag börjar undra om det kan vara något annat. Någon som har någon aning? Brukar inte bilbatterier som man köpa vara full-laddade och borde rimligtvis inte bilen starta även om batteriet är lite halvt laddat?

Fatalist
2007-11-04, 16:14
Kanske bränt startmotorn? Konstigt om det hänt över natten bara iofs, men jag minns att jag körde sönder en startmotor när jag backa bilen ur en rondell mitt i natten med hjälp av startmotorn då kopplingen dött. :D

Pepparkakssmurfen
2007-11-04, 16:15
" bytte till vinterdäcken samt ny spolarvätska. "

Bytt till ny spolarvätska? :confused:

Hur gammal är bilen?

Gnusram
2007-11-04, 16:19
12,4 är lågt. Du bör nog ha typ 13,5 i ett fulladdat friskt batteri.

Kolla jordanslutningar och kablar överhuvudtaget. Putsa av patteripoler och handskar.

mangs
2007-11-04, 16:39
Tack för era svar.

Har mätt Spänningen på det nya batteriet, 12,6V. Lite högre. Jag har kollat tändstift etc och de ser ok ut. Igår efter allt var bytt startade jag bilen och körde 10 meter. Bilen startade bra då men kändes lite konstig, kan ju dock bero på bytet av däck och det kändes liksom som att bilen var lite bromsad först. hade dessutom haft handbromsen uppdragen i taket typ. :D


Gjorde ett nytt startförsök igen och trampade då först ett snabbt tryck på gaspedalen och lät startmotorn gå. Den tuggade på och efter 10-15 sekunder lät det som motorn så sakta kom igång. Då började istället oljelampan (oljetrycket) att blinka. Avslutade då försöket. Fick förklarat för mig att denna lampan kan blinka om oljetrycket är för högt vilket det kjan vara om man kör startmotorn länge.


Tror ni att problemet är relaterat till batteriet, det var ju det jag hoppades på först men iom två testade batterier med liknande resultat så är jag tveksam.

mangs
2007-11-04, 16:40
" bytte till vinterdäcken samt ny spolarvätska. "

Bytt till ny spolarvätska? :confused:

Hur gammal är bilen?


Ja, alltså till vindrutetorkaren, den behöver bytas då och då. Bilen är en 99a.

mangs
2007-11-04, 16:45
12,4 är lågt. Du bör nog ha typ 13,5 i ett fulladdat friskt batteri.

Kolla jordanslutningar och kablar överhuvudtaget. Putsa av patteripoler och handskar.



H,,. hittade denna länken:
batteri (http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm)

Mitt nya batteri är av den underhållsfria typen och då skall det alltså vara laddat till 80-90% vilket ju borde vara ok?

bluelight
2007-11-04, 17:07
Tror ändå det är batteriet, låna någon annans.. Mitt batteri börjar också ge sig och när det börjar krypa ner mot 4-5 grader och den har stått några dagar så är startmotorn väldigt seg!

Gnusram
2007-11-04, 17:11
Jag kan ha tänkt galet nu.. Jag tänkte nog på att mäta spänningen när bilen går och generatorn laddar. Jag har fortfarande för mig att det borde vara mer än 12,6 volt men är osäker på vad det borde vara.

Trycka på gasen bör man normalt sett inte göra, startförfarandet sköter systemet själv och det gör mest bilen förvirrad.

Annars så startade ju bilen säger du? Prova igen utan att röra något och om den startar så kan den ju få gå en stund på tomgång. Jag lutar fortfarande åt ärg på batterikabelskor eller dåliga jordförbindelser/kablar nånstans.

Att den går trögt när du släpper handbromsen kan bero på att du slarvar med att använda den kanske?

Pepparkakssmurfen
2007-11-04, 21:36
Ja, alltså till vindrutetorkaren, den behöver bytas då och då. Bilen är en 99a.

Jävligt OT men;
Vill inte verka gnällig eller så,men du byter alltså spolarvätskan i din bil?
Varför?
Blir den gammal efter ett tag?

mangs
2007-11-04, 22:02
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, ok, jag bytte inte spolarvätska utan jag "fyllde på" eftersom den gamla var slut. Svårt att rengöra vindrutorna utan den.


http://www.lahega.se/Bilder/w10940005.jpg

David86
2007-11-04, 22:15
Jävligt OT men;
Vill inte verka gnällig eller så,men du byter alltså spolarvätskan i din bil?
Varför?
Blir den gammal efter ett tag?
Han kanske har haft en stor halt vatten i spolarvätskan under sommaren och vill därför öka halten spolarvätska för att det inte ska frysa ihop nu när det börjar bli kallt...

Du kanske ska prova med startgas? Motorn är kanske ordentligt sur.

Pepparkakssmurfen
2007-11-04, 22:41
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, ok, jag bytte inte spolarvätska utan jag "fyllde på" eftersom den gamla var slut. Svårt att rengöra vindrutorna utan den.


bild.jpg

Aha,tyckte bara det lät så konstigt att man byter spolarvätska.


P.S Jag måste byta bensin imorrn :)

mangs
2007-11-04, 23:03
Yeah yeah, Jag sade aldrig bytte spolarvätska i första inlägget utan det var du som tolkade det så och sedan skrev även jag bytte eftersom du valde detta uttryck.

Hur som helst tror jag inte den påverkat att bilen numera inte startar. Jag får ringa verkstan imorgon och höra vad de har att säga.

Det som är mest skumt är att det bara skett över en natt och då givetvis dagen efter jag "fixat med" bilen. Har ju som sagt provat med två olika batteri varav ett var helt nytt från butik, dessa nya batteri bör väl vara laddade när man köper dem, eller? 12.6V borde ju indikera på detta.

Pepparkakssmurfen
2007-11-04, 23:09
Har du testat att starta bilen med hjälp av en annan bil+startkablar?
Då kan du kolla ifall startmotorn fungerar eller inte.

David86
2007-11-05, 00:33
De gånger du fått igång motorn, har du kört bilen åtminstone 10 minuter? Får intrycket av att du alla gånger du fått igång motorn nästan stängt den direkt. Isf skulle det kunna vara anledningen till alla dina problem.

mangs
2007-11-05, 12:01
Nja, alltså, jag fick aldrig under gårdagen igång motorn helt utan startmotorn stod och tuggade. Däremot med det nya batteriet gick startmotorn lite fortare och hela kalaset snurrade sånär igång när oljetryckslampan igår började blinka. Då stängde jag av bilen.


Gick imorse ut och provade igen och se på fan. Bilen startar. Det gick lite trögt i början men startmotorn drog igång bilen. Vågade inte stänga av motorn då utan körde mina 4 mil till jobbet. Sitter nu här och hoppas att bilen startar nr jag skall hem ikväll. :D

Jäkligt skumt. Provade och testade typ allting under gårdagen utan resultat och idag går jag bara ut och startar den rätt upp och ner. Jag börjar fundera om det kan ha något att göra med startspärr o. dyl? Dock låste och öppnade jag bilen flertalet gånger igår och vred ratten samt rullade bilen några meter så jag tror inte det var något sådant, men vad vet jag?

gasoliner
2007-11-05, 19:24
Den var nog ordentligt nedsurad och mådde bara fint av att stå och dunsta bort lite soppa över natten..

Man kan få helskumma fenomen med dagens moderna insprutningssystem, speciellt då du brutit matningen till ECU:n (styrboxen) då måste den läsa in alla nya värden och signaler. är den då sur eller "off" på något vis så kan det bli helfel. enklast är då att ta bort minuspolen någon timme för att sedan börja om på nytt. (s.k. ingenjörsavstängning eller powerreset.)

Gass, gammal räserbilsmek..;)

RösböJunior
2007-11-08, 14:51
verkar som batteriet är slut.

orkade inte läsa all din text (vilket är dumt då korrekt diagnos skall ställas)
men. antingen det ELLER så laddar inte bilen.dvs Generatorn

mangs
2008-01-15, 10:04
Dags att bumpa denna då skrället inte startar idag heller....

Samma visa som sist och här kommer förfarandet. Har inte kört bilen på tre dagar, Igår backar jag ut bilen från uppfarten för att att få ut min andra bil. Sedan står Audin till imorse när jag skulle iväg. Vrider om nyckeln och startmotorn segar igång men den startar inte. Gör ett till försök men eftersom jag kommer ihåg hur det var sist så avbröt jag efter detta. GÅr in och vänta ca 60 minuter. Går ut och provar igen. Samma visa.

Det intressanta i det hela är att om jag bara vrider nyckeln två steg och slår på fläkt etc så visar spänningsindikatorn 12V men när jag kör runt startmotorn sjunker den lite grand. Utan nyckel i så visas spänningen 0V.


Jag tvivlar på att det är batteriet då det ju är helt nytt, det är några plusgrader ute och jag kör 50 mil i veckan så det borde inte vara urladdat.


Vad kan det vara? Någon som har någon ny idé?


Det intressant a i det hela är ju att samma sak hände för några månader sedan och att den då fungerade helt ok dagen efter när den stått och fungerat bra sedan dess. Dock ser jag viss likhet med då att bilen stått några dagar och jag bara kör den i någon minut för att backa ut den för att sedan låta den stå ett dygn till och då beter den sig så här. Skulle vara intressant att se om den startar imorgon..

Snafu
2008-01-15, 10:19
MASSA TEXT..

Jag hade en Audi för många år sen och den hade något jävulusiskt med elfel. Nog om det, KAN det vara så att det är några krypströmmar som drar saften ur batteriet, särskilt om det är plusgrader och det kanske är lite vått i motorrummet nånstans?

När det regnade och jag körde genom vattenpölar med audin så kunde jag t ex inte stanna motorn utan den fortsatte. Den var ytterst känslig för väta.

mangs
2008-01-15, 10:22
Dags att bumpa denna då skrället inte startar idag heller....

Samma visa som sist och här kommer förfarandet. Har inte kört bilen på tre dagar, Igår backar jag ut bilen från uppfarten för att att få ut min andra bil. Sedan står Audin till imorse när jag skulle iväg. Vrider om nyckeln och startmotorn segar igång men den startar inte. Gör ett till försök men eftersom jag kommer ihåg hur det var sist så avbröt jag efter detta. GÅr in och vänta ca 60 minuter. Går ut och provar igen. Samma visa.

Det intressanta i det hela är att om jag bara vrider nyckeln två steg och slår på fläkt etc så visar spänningsindikatorn 12V men när jag kör runt startmotorn sjunker den lite grand. Utan nyckel i så visas spänningen 0V.


Jag tvivlar på att det är batteriet då det ju är helt nytt, det är några plusgrader ute och jag kör 50 mil i veckan så det borde inte vara urladdat.


Vad kan det vara? Någon som har någon ny idé?


Det intressant a i det hela är ju att samma sak hände för några månader sedan och att den då fungerade helt ok dagen efter när den stått och fungerat bra sedan dess. Dock ser jag viss likhet med då att bilen stått några dagar och jag bara kör den i någon minut för att backa ut den för att sedan låta den stå ett dygn till och då beter den sig så här. Skulle vara intressant att se om den startar imorgon..

JJ
2008-01-15, 10:23
Jag går "all in" på fukt i bränslesystemet. Men jag skulle inte lyssna för mycket på mig själv:-)

mangs
2008-01-15, 10:43
Dags att bumpa denna då skrället inte startar idag heller....

Samma visa som sist och här kommer förfarandet. Har inte kört bilen på tre dagar, Igår backar jag ut bilen från uppfarten för att att få ut min andra bil. Sedan står Audin till imorse när jag skulle iväg. Vrider om nyckeln och startmotorn segar igång men den startar inte. Gör ett till försök men eftersom jag kommer ihåg hur det var sist så avbröt jag efter detta. GÅr in och vänta ca 60 minuter. Går ut och provar igen. Samma visa.

Det intressanta i det hela är att om jag bara vrider nyckeln två steg och slår på fläkt etc så visar spänningsindikatorn 12V men när jag kör runt startmotorn sjunker den lite grand. Utan nyckel i så visas spänningen 0V.


Jag tvivlar på att det är batteriet då det ju är helt nytt, det är några plusgrader ute och jag kör 50 mil i veckan så det borde inte vara urladdat.


Vad kan det vara? Någon som har någon ny idé?


Det intressant a i det hela är ju att samma sak hände för några månader sedan och att den då fungerade helt ok dagen efter när den stått och fungerat bra sedan dess. Dock ser jag viss likhet med då att bilen stått några dagar och jag bara kör den i någon minut för att backa ut den för att sedan låta den stå ett dygn till och då beter den sig så här. Skulle vara intressant att se om den startar imorgon..

Snafu
2008-01-15, 10:44
mangs, är det 3 likadana inlägg nu från dig? :P

Doozer
2008-01-15, 11:04
Åk till din märkesverkstad och hör med dom.

Viktor_Balck
2008-01-15, 11:06
Dags att bumpa denna då skrället inte startar idag heller....

Samma visa som sist och här kommer förfarandet. Har inte kört bilen på tre dagar, Igår backar jag ut bilen från uppfarten för att att få ut min andra bil. Sedan står Audin till imorse när jag skulle iväg. Vrider om nyckeln och startmotorn segar igång men den startar inte. Gör ett till försök men eftersom jag kommer ihåg hur det var sist så avbröt jag efter detta. GÅr in och vänta ca 60 minuter. Går ut och provar igen. Samma visa.

Det intressanta i det hela är att om jag bara vrider nyckeln två steg och slår på fläkt etc så visar spänningsindikatorn 12V men när jag kör runt startmotorn sjunker den lite grand. Utan nyckel i så visas spänningen 0V.


Jag tvivlar på att det är batteriet då det ju är helt nytt, det är några plusgrader ute och jag kör 50 mil i veckan så det borde inte vara urladdat.


Vad kan det vara? Någon som har någon ny idé?


Det intressant a i det hela är ju att samma sak hände för några månader sedan och att den då fungerade helt ok dagen efter när den stått och fungerat bra sedan dess. Dock ser jag viss likhet med då att bilen stått några dagar och jag bara kör den i någon minut för att backa ut den för att sedan låta den stå ett dygn till och då beter den sig så här. Skulle vara intressant att se om den startar imorgon..

Vet inte om det kan vara samma då jag har usel koll på bilar, dock så hade jag ungefär samma problem med en skoda octavia, den ville inte starta ett par ggr men sen när den stått ett tag så gick den sedan igång igen. Sen efter ett tag så startade den inte alls iofs med väntan eller inte. Det var ett el-relä som man fick byta sen gick den som en klocka.

Ingen aning om det är samma på din bil som sagt.

mangs
2008-01-15, 11:09
Dags att bumpa denna då skrället inte startar idag heller....

Samma visa som sist och här kommer förfarandet. Har inte kört bilen på tre dagar, Igår backar jag ut bilen från uppfarten för att att få ut min andra bil. Sedan står Audin till imorse när jag skulle iväg. Vrider om nyckeln och startmotorn segar igång men den startar inte. Gör ett till försök men eftersom jag kommer ihåg hur det var sist så avbröt jag efter detta. GÅr in och vänta ca 60 minuter. Går ut och provar igen. Samma visa.

Det intressanta i det hela är att om jag bara vrider nyckeln två steg och slår på fläkt etc så visar spänningsindikatorn 12V men när jag kör runt startmotorn sjunker den lite grand. Utan nyckel i så visas spänningen 0V.


Jag tvivlar på att det är batteriet då det ju är helt nytt, det är några plusgrader ute och jag kör 50 mil i veckan så det borde inte vara urladdat.


Vad kan det vara? Någon som har någon ny idé?


Det intressant a i det hela är ju att samma sak hände för några månader sedan och att den då fungerade helt ok dagen efter när den stått och fungerat bra sedan dess. Dock ser jag viss likhet med då att bilen stått några dagar och jag bara kör den i någon minut för att backa ut den för att sedan låta den stå ett dygn till och då beter den sig så här. Skulle vara intressant att se om den startar imorgon..

Snafu
2008-01-15, 11:11
+b mangs (10 minutes).

Viktor_Balck
2008-01-15, 11:16
Känns nästan som det är dags att bumpa tråden strax :D

Fredrik S
2008-01-15, 11:47
Motorn går alltså runt långsamt på startmotorn trots att batteriet är nytt samt är extremt svårstartad, men går som den skall när man väl fått igång den?

Har du kollat på oljestickan så att du inte överfyllde den med olja?
Är det rätt "storlek" på den nya batteriet? (Alltså antal amperetimmar)

David86
2008-01-15, 11:58
Bör det inte vara kortslutning av nåt slag ifall spänningen sjunker till noll?

ETK_TIS
2008-01-15, 19:25
Kolla Jordkabel vid batteri , startmotor och generator .

Mät vad generatorn laddar .

Jordfel eller kolen på generatorn som är slut ?

stefannn
2008-01-15, 23:15
Jag går "all in" på fukt i bränslesystemet. Men jag skulle inte lyssna för mycket på mig själv:-)

synar och går all in på att det är fukt i tändspolen.... BYT TÄNDSPOLE OCH PROVA...

mangs
2008-01-16, 08:31
Ha ha ha,
verkar ha något allvarligt fel på andra datorn. IE låter mig bara läsa trådar och Firefox lägger in nya inlägg när jag uppdaterar tråden.. Trots att jag bara ser mitt ursprungliga inlägg och inte era kommetarer eller mina återupprepningar...


Nåväl, tack för era tips. Jag tror inte det är fukt etc i motorn eftersom ju bilen stått i några dagar och det har inte varit blött väder dessa dagar.
Fukt i bränslesystemnet är möjligt, hur tar man reda på detta?
Annars låter Viktor_Balcks problem oerhört likt. kanske är ett relä som ställer till det.
Någon kortslutning är det inte eftersom den mätaren alltid visar så, På samma sätt som att bensinmätaren står på tom när inte strömmen är på.
Jag får aldrig riktigt igång motorn utan jag får köra igång startmotorn som står och gnager en stund och då hostar motorn till några gånger innan jag avbryter.

Desto mer jag tänker på det undrar jag om felet orsakas av att bilen stått några dagar, startar bilen i en minut och stänger sedan av motorn.låter bilen stå en dag och försöker sedan starta.
Kan ju vara slumpen att detta hänt efter samma förfarande båda gångerna men man börjar undra.

Provade dessutom att starta bilen igår kväll, rullade bilen, startade med olika nycklar etc. Till sist gick motorn igång men tomgången låg på ynka 500 och den dog. Vid nästa försök tryckte jag lätt på gasen när den kommit igång, varvade upp till 1500-2000 men när jag släppte gasen så dog motorn, kan det vara bränslepump eller något bränslerelä som strular?

yoshy
2008-01-16, 15:10
tipsar om att du går in på www.nordicaudi.com där det hänger en del audifolk :p

mangs
2008-01-16, 21:10
Faktum aer att jag historiskt sett faatt baettre och snabbare svar paa Kolozzeum jaemfoert med proffs-forum av olika slag, oavsett om det gaeller bilar, datorer eller realationer.

Viktor_Balck
2008-01-16, 21:17
Jag får aldrig riktigt igång motorn utan jag får köra igång startmotorn som står och gnager en stund och då hostar motorn till några gånger innan jag avbryter.



Var samma sak när det gällde min bil, den stod liksom och tuggade och gick aldrig riktigt igång.

Allan
2008-01-16, 21:40
PMa Bucyrus. Har för mig han är en hejare på Audi...

yoshy
2008-01-16, 22:46
Faktum aer att jag historiskt sett faatt baettre och snabbare svar paa Kolozzeum jaemfoert med proffs-forum av olika slag, oavsett om det gaeller bilar, datorer eller realationer.


skadar ju dock inte att gå in och söka på forumet, en snabb sökning gav resultat som att det kan vara startspärren (om bilen har en sådan) och att man gå ska prova en annan nyckel.

Ett annat svar på sökningen gav att det kan vara problem med hallgivaren.

hoppas iaf du hittar problemet aldrig kul när saker å ting jäklas :d

Osten80
2008-01-16, 22:56
Precis så betedde sig min bil när hallgivaren var kass.

dontomase
2008-01-17, 10:28
Precis så betedde sig min bil när hallgivaren var kass.

Sedär satt och väntade på att nån skulle skriva det för min bil hade exakt samma fel och då var det hallgivaren, men det kan även va som så att det är tändlägesgivaren.

Inte roligt en ny hallgivare kostar 3 papp nånting och en tändläges kostar nog däråt med. Men det kan finnas på skrotar.

Du byter den skitenkelt själv sitter med 2 skruv så det är inga som helst problem. Om det däremot är tändlägesgivaren kan det bli lite jobbigare då den sitter illa till.

mangs
2008-01-18, 09:37
Hmmm, nu fungerar bilen igen. Precis som förra gången så startade den som den skulle dagen efter. Det känns som att felet uppstår när man kört bilen i 10 sekunder (typ) och sedan låtit den stå. Kan det ha något med Choke eller bränsleinsprutningen att göra, typ att när bilen bara är igång 10 sekunder sprutas det in mycket bensin och kör man inte sedan stannar bensinen på fel ställe vilket gör att den blir sur och därför inte startar förrän detta dunstat, eller något sådant...

Jag skall in och kolla på Nordic Auid och även kolla upp hallgivaren. Tack för era svar än så länge.

Hemi
2008-01-18, 09:49
Kolla Jordkabel vid batteri , startmotor och generator .

Mät vad generatorn laddar .

Jordfel eller kolen på generatorn som är slut ?

Kolen var min gissning också.
Jorden kan ju sitta löst.

PopEye2
2008-01-18, 15:14
för mig var det jorden som behövde fettas å sättas bättre på plats fick ingen kontakt

ETK_TIS
2008-01-19, 12:17
Hmmm, nu fungerar bilen igen. Precis som förra gången så startade den som den skulle dagen efter. Det känns som att felet uppstår när man kört bilen i 10 sekunder (typ) och sedan låtit den stå. Kan det ha något med Choke eller bränsleinsprutningen att göra, typ att när bilen bara är igång 10 sekunder sprutas det in mycket bensin och kör man inte sedan stannar bensinen på fel ställe vilket gör att den blir sur och därför inte startar förrän detta dunstat, eller något sådant...

Jag skall in och kolla på Nordic Auid och även kolla upp hallgivaren. Tack för era svar än så länge.

Kan ligga nått i kallstarten , för att katalysatorn ska tända fort , ges det mycke bränsle till motorn , och den kan nog bli sur om den inte varmkörs , innan du stänger av den.

ArcTiC
2008-01-19, 14:14
Lånar tråd lite men stannar inom samma bilmärke och liknande symptom.

Ibland tjurar min Audi 100, 2,6E, och gnuggar bara på startmotorn. Oftast smäller den igång efter ett tag helt apropå och går hur fint som helst.
Har hänt med kall motor som varm. Oftast händer detta då det är fuktigt ute.

Var börjar jag?