handdator

Visa fullständig version : ständigt sjuk!


henriknewstream
2007-11-04, 14:53
hej jag har tränat till och från i ca 4 år nu, men det är under det senaste året jag har kört hårt och strax innan sommaren började den där jävla snuvan och den har suttit i och under sommaren har jag varit sjuk 3 gånger och nu är jag sjuk igen! jag har snuva och ont i halsen och jag undrar om det kan va för att jag tränar för hårt eller kanske inte får i mig tillräcklig med näring så jag tänker skriva upp exakt hur jag tränar här:
(jag vet att jag inte kör ben så kommentera inte de, jag kommer börja med det innan sommaren kommer)

förklaring: t.ex bröst (4 övningar), (3x8 setxreps)

söndag: (bröst 4, 4x8) (tricpes 3, 4x8)
måndag: (biceps 4, 4x8) (axlar 4, 4x8)
tisdag: rygg 5, 4x8
onsdag: vila
trosdag: (bröst 4, 4x8) (tricpes 3, 4x8)
fredag: (biceps 4, 4x8) (axlar 4, 4x8)
lördag: vila

jag tycker att jag äter hyffast bra men det kanske inte räcker, till frukost äter jag oftast 2-3 fullkornsmackor (till jag är mätt) äter en stadig lunch, vid halv 4 tiden äter jag lite till kanske lite makaroner och ägg. vid 6 tränar jag efter det tar jag twinlabs gainer fuel, och typ efter en timme äter jag kvälls mat och så tar jag något att äta innan jag går och lägger mig med.

vad tycker ni folket tränar jag kanske för mycket på en vecka eller äter jag för lite. hjälp med detta behöver jag iallafall..

Pepparkakssmurfen
2007-11-04, 16:12
Hur noga är du med hygienen?

Petar du dig i näsan?
Tvättar händerna ofta?
Tillräckligt mycket med kläder när du är ute?

osv..

Rahf
2007-11-04, 16:13
Var är benpassen? *rolleyes*

För mycket bröst och för lite annat. För mycket träning och vad jag kan se, för lite mat. Vilket är ditt mål? Viktuppgång, viktnedgång eller stasis? Se till att få i dig tillräckligt med näringsämnen. Ät frukt, grönsaker etc etc.

Styr upp ditt program bättre, armarna, pecsen och axlarna får ju ingen vila. Kom igång med benträningen NU om du inte är skadad.

Raggis
2007-11-04, 16:44
Vilket hemskt schema *ryser*. Kika igenom best of-delen.

henriknewstream
2007-11-04, 17:09
nee jag petar inte näsan och ja jag håller hygienen väldigt noga. nog om de.
rahf: hur tycker du jag ska styra upp de då ? att tränat brösten bara en gång i veckan känns läbbigt lite. sen jag började träna hårt för ca ett år sedan har jag växt jätte mycke så jag vet att det funkar men det kanske inte funkar för kroppen i längeden eller varför tycker du jag ska styra upp schemat ?

Solve
2007-11-04, 17:31
men du har ju glömmt hälften av kroppens muslker, var har du lår? vader? Mage? några av de största musklerna har du glömmt... och du kör aldelens för ensidigt, känner du inte av de själv? och axlar dagen efter bröst känns väl lite så smart

Men sjukdommarna som var frågan :D kanske mat? kost? sömn?

henriknewstream
2007-11-04, 17:37
benen ska jag börja ta snart så jag behöver runda av mitt schema lite =P kanske lika bra att börja göra det nu men jag vill inte köra bröst och axlar bara en gång i veckan =/. du undrade om magen också och den kör jag inte för jag vill inte ha större magmuskler, och behöver därför inte ha med den än.
men ett schem där man har med benen och kan träna bröst 2 gånger i veckan skulle vara underbart. någon som kanske har ett bra shcema ? vill dock inte köra mer än två muskel grupper per pass..

henriknewstream
2007-11-04, 17:41
fan vad dum jag är klart jag inte behöver se något schema jag kan lika gärna göra ett eget.. men ni tycker alltså att bröst, triceps axlar osv. 2 gånger i veckan är för mycket ?

Pepz
2007-11-04, 17:42
kör
1.ben mage
2.rygg biceps baksida axlar
3.bröst triceps axlar
4.ben mage
5.rygg biceps baksida axlar
6.bröst triceps axlar

om du nu ska köra två gånger i veckan. varför du ska köra bröst 2ggr i veckan och allt annat en gång har jag inte förstått. släpar ditt bröst? behövs det prioriteras?

Vad gäller sjukdom. Äter du 500g frukt och grönt om dagen?

henriknewstream
2007-11-04, 17:46
ne mina bröst släpar inte men det är kul att köra det och det är snyggt att ha dom vältränade. tycker också att det borde gå lite långsamt att bygga om man bara kör dom en gång i veckan.
mhm nee jag är lite dålig på att äta frukt faktiskt. tänkte höra av mig till en dietist så dom kan kolla på hur mycket jag gör av med och hur mycket jag behöver få i mig.

Raggis
2007-11-04, 17:50
Mer är inte alltid bättre. Tänk på det.

henriknewstream
2007-11-04, 17:57
nee men minder är oftast smämre.. ;) det är för mycket som oftast inte är bra. jag vill att det ska gå snabbt och det gör det också men mitt emunförsvar värkar tyvärr inte palla de.

Raggis
2007-11-04, 17:59
Äsch, som att snacka med en vägg. Lycka till hursom *rolleyes*

henriknewstream
2007-11-04, 18:44
så du säger att träna en muskel mer än en gång i veckan är dåligt alltså ? såg ditt schema och nu är det jag som får säga att ditt var hemskt, du kör alltså 4 muskelgrupper per pass ? bygga lär du juh göra men det kan inte gå så snabbt eller ?

Osten80
2007-11-04, 18:45
så du säger att träna en muskel mer än en gång i veckan är dåligt alltså ? såg ditt schema och nu är det jag som får säga att ditt var hemskt, du kör alltså 4 muskelgrupper per pass ? bygga lär du juh göra men det kan inte gå så snabbt eller ?

Hur snabbt går det när du är sjuk hela tiden?

Raggis
2007-11-04, 19:09
så du säger att träna en muskel mer än en gång i veckan är dåligt alltså ? såg ditt schema och nu är det jag som får säga att ditt var hemskt, du kör alltså 4 muskelgrupper per pass ? bygga lär du juh göra men det kan inte gå så snabbt eller ?

Haha. Hemskt? Har aldrig byggt så bra som jag gör nu :D Kroppsbyggning går inte snabbt, oavsett hur du tränar. Att du blir sjuk hela tiden borde ju vara ett bevis på att du gör någonting fel.

Beepfaaarp
2007-11-04, 19:33
Undvik ungar. Speciellt ungar mellan 0-4 år.

I kombination med hårda ryggpass är barn en extrem hälsofara. Kollektivtrafik bör också undvikas.

Jackie Dee
2007-11-04, 20:31
söndag: (bröst 4, 4x8) (tricpes 3, 4x8)
måndag: (biceps 4, 4x8) (axlar 4, 4x8)
tisdag: rygg 5, 4x8
onsdag: vila
trosdag: (bröst 4, 4x8) (tricpes 3, 4x8)
fredag: (biceps 4, 4x8) (axlar 4, 4x8)
lördag: vila



Fan den där dan finns inte i mina veckor.

überstarken
2007-11-04, 20:42
söndag: (bröst 4, 4x8) (tricpes 3, 4x8)
måndag: (biceps 4, 4x8) (axlar 4, 4x8)
tisdag: rygg 5, 4x8
onsdag: vila
trosdag: (bröst 4, 4x8) (tricpes 3, 4x8)
fredag: (biceps 4, 4x8) (axlar 4, 4x8)
lördag: vila


Fan den där muskeln finns inte i mitt schema...

überstarken
2007-11-04, 20:45
Skämt åsido.. Tränar du mycket till fail? Hur lång tid tar varje pass?

henriknewstream
2007-11-04, 20:57
om jag tränar till fail ?
söndag: närmare 2h, körde fyra tricpes övn. förut men är rädd att jag tränar för mycket så jag gick ner till tre där. nu är det no närmare 1.45
måndag: ca 1.30, 1.45h
tisdag:ca 1.3h

Lillstrumpa
2007-11-04, 21:07
Minst en kebab eller pizza (från lagom sjabbig pizzeria) i veckan för magens skull. Åk kollektivt, men slicka inte på stolparna och handtagen i bussen/spårvagnen/tunnelbanevagnen. Håll koll på handhygienen som någon sa och akta dig för snoriga dagisbarn. Sov bra, ät bra och fixa träningsprogrammet. Själv bygger jag som bäst när jag kör de olika muskelgrupperna en gång per vecka eller kanske var sjätte dag. Lycka till. :thumbup:

zeusden1
2007-11-04, 21:08
När blir det fail egentligen?

überstarken
2007-11-04, 21:14
om jag tränar till fail ?


fail = Positiv failure; Att fortsätta ett set tills man misslyckas med att slutföra sista repetitionen.
Om du gör det i mer än ett set per övning så har du nog (en del av) problemet där.
Själv kan jag träna ungefär 3 dagar i sträck med mestadels av seten till fail innan jag blir sjuk, oerhört slitsamt är det.

Sniggel
2007-11-04, 21:17
När blir det fail egentligen?

När du inte kan rubba vikten längre trots att du försöker (ditt bästa helst), då har du failat.

henriknewstream
2007-11-04, 21:26
nu blev jag lite förrvirrad när sniggel började skriva också ? för om det är så så har jag aldrig fått fail, om jag försår dig uberstarken så menar du då att någon hjälper till dem sista set. för isf är det olika. i triceps behöver jag typ aldrig hjälp men i börst brukar jag får hjälp på ungeför 2 sista repsen på de 1-2 sista set. (per övn.)

Raggis
2007-11-04, 21:30
nu blev jag lite förrvirrad när sniggel började skriva också ? för om det är så så har jag aldrig fått fail, om jag försår dig uberstarken så menar du då att någon hjälper till dem sista set. för isf är det olika. i triceps behöver jag typ aldrig hjälp men i börst brukar jag får hjälp på ungeför 2 sista repsen på de 1-2 sista set. (per övn.)

Fail är helt enkelt när du inte orkar utföra en repition själv. Att det är för tungt, helt enkelt.

überstarken
2007-11-04, 21:33
nu blev jag lite förrvirrad när sniggel började skriva också ? för om det är så så har jag aldrig fått fail, om jag försår dig uberstarken så menar du då att någon hjälper till dem sista set. för isf är det olika. i triceps behöver jag typ aldrig hjälp men i börst brukar jag får hjälp på ungeför 2 sista repsen på de 1-2 sista set. (per övn.)

Sniggels defenition är helt korrekt.
Anledningen till att du får hjälp antar jag är att du inte längre orkar lyfta hela vikten själv, och då blir det i praktiken samma sak som när du failar, utan hjälp hade alltså stången (i ex bänkpress) fallit ner på bröstet igen.
Prova ett tag att träna med målet att klara alla repetitioner helt själv, och avsluta setet när du tror att du inte kommer orka en repetition till själv. Kompisen som hjälper dig kan såklart stå där och passa som säkerhet ifall du skulle göra en missbedömning.

henriknewstream
2007-11-04, 21:33
okej, jaa att man inte orkar utföra hela repitionen själv händer juh ibland, ofta i slutet =P men vadå det är juh bara bra om man har någon till hjälp, man ska juh inte göra mer än vad man har betsämmt.

henriknewstream
2007-11-04, 21:37
uber: jaa det gör han också och han hjälper bara när han ser att jag absolut inte kommer att orka, jag tycker det är det bästa sättet att köra slut på musklen.

men hur ser dina pass ut då uberstarken ? =)

überstarken
2007-11-04, 21:39
okej, jaa att man inte orkar utföra hela repitionen själv händer juh ibland, ofta i slutet =P men vadå det är juh bara bra om man har någon till hjälp, man ska juh inte göra mer än vad man har betsämmt.

Jo men saken är den att det sliter något oerhört på centrala nervsystemet att bara försöka utföra den sista repetitionen som man egentligen inte orkar, att det inte ens är värt att pröva medvetet mer än max något set per muskelgrupp. Det är inte positivt för utvecklingen att köra till fail i varje set.

überstarken
2007-11-04, 21:46
uber: jaa det gör han också och han hjälper bara när han ser att jag absolut inte kommer att orka, jag tycker det är det bästa sättet att köra slut på musklen.

men hur ser dina pass ut då uberstarken ? =)

"när du absolut inte kommer att orka" är det som sagt redan försent, se till att det inte händer.
Jag tycker också det känns bra att köra slut på muskeln på det viset, men det känns inte lika bra då jag får ligga sjuk varannan vecka tack vare det.

Kolla gärna in i journalen, länken är här nedanför i min signatur.

henriknewstream
2007-11-04, 21:51
mhm okej.. jag vet inte om det är därför jag blir sjuk men, är det inte bra att man inte orkar den sista asså ? då kommer man minska 2kg den sista repitionen så orkar man för många istället och det är väl ännu sämre än att man istället får hjälp en sista ?

überstarken
2007-11-04, 21:56
mhm okej.. jag vet inte om det är därför jag blir sjuk men, är det inte bra att man inte orkar den sista asså ? då kommer man minska 2kg den sista repitionen så orkar man för många istället och det är väl ännu sämre än att man istället får hjälp en sista ?

Nu hänger jag inte med... Vaddå minska 2kg på sista repetitionen? :confused:

henriknewstream
2007-11-04, 21:58
Nu hänger jag inte med... Vaddå minska 2kg på sista repetitionen? :confused:

eftersom det inte var bra att få hjälp den sista repitionen enligt dig (när man inte orkar) och ska man skippa den hjälpen och försöka orka själv så måste man juh minska lite

Raggis
2007-11-04, 22:03
eftersom det inte var bra att få hjälp den sista repitionen enligt dig (när man inte orkar) och ska man skippa den hjälpen och försöka orka själv så måste man juh minska lite

Eller, så ser du det setet som avslutat...

überstarken
2007-11-04, 22:03
eftersom det inte var bra att få hjälp den sista repitionen enligt dig (när man inte orkar) och ska man skippa den hjälpen och försöka orka själv så måste man juh minska lite

Ja om du har som mål att göra tex 6 reps och gör 6 reps med hjälp nu så lär du få sänka vikten för att orka alla 6 själv, helt korrekt. :thumbup:

henriknewstream
2007-11-04, 22:06
Ja om du har som mål att göra tex 6 reps och gör 6 reps med hjälp nu så lär du få sänka vikten för att orka alla 6 själv, helt korrekt. :thumbup:

hehe precis =P förlåt om jag är velig men jag har juh faktiskt blivit sjuk :cryout:
men då kommer det bli att man orkar fler än 6 och det är juh ännu sämre än att man för lite hjälp den sista ?

überstarken
2007-11-04, 22:12
hehe precis =P förlåt om jag är velig men jag har juh faktiskt blivit sjuk :cryout:
men då kommer det bli att man orkar fler än 6 och det är juh ännu sämre än att man för lite hjälp den sista ?

Nej det är inte ännu sämre. Det dåliga med att faila är just att faila, det har ingenting med antalet repetitioner att göra, faila kan du göra på första repetitionen likväl som på 6e, 12e eller 30e. Problemet är att du försöker lyfta en vikt som du inte orkar, att du fortsätter setet tills du inte har kraft nog att förflytta vikten.
Så när du känner att du kanske inte orkar en repetition till, lägg tillbaka stången och vila inför nästa set!

henriknewstream
2007-11-04, 22:16
men musklen fattar väl inte att det står någon bakom som lyfter, man tar juh fortf i lika mycket men man kan utför repitionen, har hört att man ska ha hjälp och nu har jag annat, men så är det jämt men stryketräning haha

Wiken
2007-11-04, 23:40
Grejjen är den att din muskel är så pass slut så att göra
ett sista rep sliter bara ut dem. Lyssna till din kropp, å du blir stor

überstarken
2007-11-05, 11:54
men musklen fattar väl inte att det står någon bakom som lyfter, man tar juh fortf i lika mycket men man kan utför repitionen, har hört att man ska ha hjälp och nu har jag annat, men så är det jämt men stryketräning haha

Här är en nyttig tråd för dig tror jag. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=positiv+failure

Rahf
2007-11-05, 13:08
För övrigt så funkar en gång i veckan per muskelgrupp alldeles utmärkt. Jag växer på bra och kör tre pass i veckan, då hinner jag igenom hela kroppen.

Och se för tusan till att städa upp ditt schema. Ditt nuvarande schema ger dig förmodligen överansträngning på bröst och axlar samtidigt som magen och benen bara står i startgroparna och väntar. Ja det ser fånigt ut med vältränade axlar och bröst men inga ben att tala om samt en ryggvidd som inte ligger i fas.

Mer är inte alltid bättre. Inom styrketräning kan mer vara direkt sämre.