handdator

Visa fullständig version : Påverkar stretching viktökningar?


Mushan
2007-11-04, 12:33
Tjo, hade en polare som sa att man inte skulle stretcha efter man styrketränat,då lägger man inte på sig lika bra? Är detta sant? Låter lite konstigt..

Så jag har skitit i att stretcha nu på ett tag, skulle nog behöva det.
Hoppas nån har ett vettigt svar. :D

tack på förhand.

Tolkia
2007-11-04, 12:40
Tjo, hade en polare som sa att man inte skulle stretcha efter man styrketränat,då lägger man inte på sig lika bra? Är detta sant?
Låter väldigt otroligt och väldigt mycket som en myt. Möjligen tycker din polare att man ser biffigare ut om man har en stel gorilla-look?

Mushan
2007-11-04, 12:42
Låter väldigt otroligt och väldigt mycket som en myt. Möjligen tycker din polare att man ser biffigare ut om man har en stel gorilla-look?

hahaha, kanske det. :D Så vill man fan inte se ut, får börja nästa pass då! Tack

Rahf
2007-11-04, 12:42
Om stretchingen förbrukar energi så är det en otroligt långsökt anledning till att man inte lägger på sig lika mycket.

Nej den påverkar förmodligen inte så. Be honom förklara varför den gör det istället för att stå och suga in informationen, var kritisk. Kan han inte komma med nåt bättre än att "äh, nån på gymmet som sa det." så gäller det inte. Konkreta bevis ska finnas.

Mushan
2007-11-04, 14:32
Om stretchingen förbrukar energi så är det en otroligt långsökt anledning till att man inte lägger på sig lika mycket.

Nej den påverkar förmodligen inte så. Be honom förklara varför den gör det istället för att stå och suga in informationen, var kritisk. Kan han inte komma med nåt bättre än att "äh, nån på gymmet som sa det." så gäller det inte. Konkreta bevis ska finnas.

Okej tack, vet inte var han fått det ifrån. Men vi säger om jag ska bli vig, hur mkt, många ggr/vecka ska man stretcha? Då menar jag, kunna sparka lite högre och gå ner i split, jag vet att man ska träna på en grej för att bli bättre just på den. Men det borde väl gå att stretcha också, för ökad rörlighet? Finns det nåt program? Något du kan svara på?

Rahf
2007-11-04, 14:39
www.trickstutorials.com eller www.ryggochmuskelakuten.se

Båda sidor har bra stretch-övningar för alla kroppsdelar. Välj och stretcha. Förslaget är att du kanske stretchar varannan dag ungefär. Vill du sparka högre så måste du träna att sparka.

Mushan
2007-11-04, 14:55
www.trickstutorials.com eller www.ryggochmuskelakuten.se

Båda sidor har bra stretch-övningar för alla kroppsdelar. Välj och stretcha. Förslaget är att du kanske stretchar varannan dag ungefär. Vill du sparka högre så måste du träna att sparka.


Okej tack, som jag tänkte då. :D

moment22
2007-11-04, 22:31
Jag har sett filmer på Mariusz Pudzianowski vinna världens starkaste man, och jag har sett filmer på Mariusz Pudzianowski stretcha, så stretcha på du :D

Spola fram till 01:32 och visa din kompis: http://www.youtube.com/watch?v=1-1Z1mmJ1io

Sheogorath
2007-11-04, 22:36
Att töja ut en muskel innan den ska utföra ett kraftprov ger en svagare muskel.

Fatalist
2007-11-04, 23:32
Att töja ut en muskel innan den ska utföra ett kraftprov ger en svagare muskel.

Du förvirrar stackarn, tråden behandlar stretching efter ansträngning, vilket kan vara nödvändigt om du är onödigt stel någonstans.

Rahf
2007-11-05, 02:34
Du förvirrar stackarn, tråden behandlar stretching efter ansträngning, vilket kan vara nödvändigt om du är onödigt stel någonstans.

Samtidigt så har Sheo rätt. En stretchad muskel genererar inte samma kraft eftersom den slappnar av efter stretchen.

demode
2007-11-05, 03:47
Vilket är irrelevant i sammanhanget?

Sheogorath
2007-11-05, 06:08
Du förvirrar stackarn, tråden behandlar stretching efter ansträngning, vilket kan vara nödvändigt om du är onödigt stel någonstans.

Absolut. Stretching är bra om man vill bli mindre stel någonstans.

Jag tycker inte att man ska lägga sin stretching efter träningen ändå, eftersom man är varm och musklerna mer elastiska och kanske redan uttöjda efter vissa moment. Då är det mycket svårare att få en effektiv stretch på avsedd muskultatur.

Hållningsförbättrande stretching tycker jag man ska lägga på morgonen när man är som stelast; då hittar man lättast rätt kontakt med avsedd muskel och måste använda minst kraft för att få maximal töjning.

Sedan finns det ju momentkrävande stretching, typ vader, adduktorer och axlar inför djupa böj. Här måste jag lägga den innan momentet (eller strax innan) även om jag vet att jag försämrar stretchreflexen och blir svagare. Alternativet är ju att jag inte kan utföra övningen korrekt.

pony
2007-11-06, 01:12
En teori?
Det är mig veteligen känt att en person som förbjuds att stretcha kan bli (mariginellt?) mer explosiv i den muskel som inte stretchas. Om du blir mer explosiv kan vi möjligtvis anta att du lyfter aningen tyngre vikter. Vilket i sin tur innebär antagandet att stretching påverkar inte viktökning utan styrkeökning. Men givetvis bygger tyngre vikter mer massa än lättare vikter. Så indirekt? Ja, kanske.

Jag får exempelvis känslan av att jag skulle ha haft en bättre styrkeutveckling (bättre kanske är fel ord, snabbare?) i benen, vilka jag stretchar religöst, om jag INTE gjorde det.

Madara
2007-11-06, 02:32
Att stretching skulle göra det svårare att lägga på sig muskler är nonsens. Jag ser bara fördelar med det och anser inte att en full ROM räcker för alla muskelgrupper helt och hållet. Fast dock inte innan träningen då detta kan påverka styrkan i själva övningarna, hur mycket tänker jag inte ge mig in på. Finns någon pubmed studie på detta också(att det påverkar styrkan alltså).

Att stretcha ut bröstet, röv/baksida lår tex ger ytliga effekter såsom bättre hållning vilket ger en mer "atletisk look" så det är helt enkelt något man inte skippar om man inte är lat enligt mig.