handdator

Visa fullständig version : HDDVD eller BluRay?


LarsK
2007-11-04, 02:50
Vad är det som gäller? Vad ska man köpa?

Math
2007-11-04, 03:12
Beror väll på hur mycket pengar M$ pumpar in i HDDVD. Tror på BluRay annars.

bengdoktor
2007-11-04, 03:13
Tror HD-DVD, blueray tar sig men det tar lite tid

snartspensligvegan
2007-11-04, 03:18
Jag skulle avvakta eller köpa en PS3a.

Minns inte vilken kedja det var men en amerikansk skulle väl ta bort blurayspelarna helt nu eftersom det fanns hd-dvdspelare för under 200 dollar.

Problemet med att köpa något är ju att man inte vet om det blir det vinnande formatet, men om man av någon anledning bestämmer sig för att köpa bluray så är ju PS3 den billigaste spelaren och den skall ju vara bra på det också, och fördelen med att välja en PS3a är ju att om man satsar på fel häst så har man ju åtminstone en konsoll. Eller om man nu ändå ville ha en PS3a och köper den och råkar få bluray på köpet.

Men annars suger det ju lite, köper du en hd-dvd har du ju visserligen inte slösat så mycket pengar på ett format som eventuellt förlorar, frågan är vad du tycker det är värt att få några få filmer i hdtv-upplösning, de är väl inte lika billiga i Sverige heller.

Finns ju två andra alternativ med, minst, kinas version av hd-dvd med extra mycket drm(?) och en som skall använd vanliga dvd-skivor fast i många fler lager eller hur det var.

snartspensligvegan
2007-11-04, 03:22
Eller rättelse, jag skulle garanterat avvakta, men om jag var tvungen att välja så en ps3a ;D

KniveN
2007-11-04, 04:14
Köp en spelare som klarar båda formaten.

snartspensligvegan
2007-11-04, 04:52
Köp en spelare som klarar båda formaten.Blir det nämnvärt billigare då? Om inte gör man ju bara en garanterad förlust på det ena formatet (om något vinner) och har ändå betalat lika mycket pengar.

Dessutom om han köper ett nu och det skulle råka faila så kommer ju priset på det han inte köper att falla tills dess att vinnaren är utsedd och han kan köpa något då.

scum
2007-11-04, 12:13
ingen aning, men hoppas det blir hd-dvd för det låter mest logiskt och bluray låter mest töntigt.

Yucko
2007-11-04, 12:23
Om jag minns rätt så står de stora produktionsbolagen bakom Blu-Ray, vilket kan bli avgörande...

kelk
2007-11-04, 12:25
HDDVD kommer bli som betamax eftersom alla stora aktörer står bakom Blu-Ray

hultman
2007-11-04, 12:28
Det kommer att ta ett bra tag innan Blu-Ray slår igenom, om ens överhuvudtaget. DVD-Audio och SACD blev ju inte direkt några superkoncept.

The_RobRoy
2007-11-04, 12:30
Det kommer att ta ett bra tag innan Blu-Ray slår igenom, om ens överhuvudtaget. DVD-Audio och SACD blev ju inte direkt några superkoncept.

Det är ju lite skillnad, skulle gissa att kanske 0,001% i Sverige har högtalare och öron så man verkligen hör skillnad i ljudkvalite.

Däremot inom något år sitter väldigt många med LCD tv och ögon, som ser en klar skillnad på DVD och Highdef.

hultman
2007-11-04, 13:05
Det är ju lite skillnad, skulle gissa att kanske 0,001% i Sverige har högtalare och öron så man verkligen hör skillnad i ljudkvalite.

Däremot inom något år sitter väldigt många med LCD tv och ögon, som ser en klar skillnad på DVD och Highdef.

Ganska välgrundad gissning, antar jag. Själv skulle jag ändock väntat till Blu-Ray eller HD DVD slagit igenom innan jag köper en spelare.

Fatalist
2007-11-04, 13:08
Det kommer att ta ett bra tag innan Blu-Ray slår igenom, om ens överhuvudtaget. DVD-Audio och SACD blev ju inte direkt några superkoncept.

Grymma koncept, mindre bra affärsidéer.

SACD är the shit om du vill ha musik i bra kvalité på riktigt. Vanliga CD-skivor är komprimerade åt helvete och låter därefter. :)

hultman
2007-11-04, 13:24
Grymma koncept, mindre bra affärsidéer.

SACD är the shit om du vill ha musik i bra kvalité på riktigt. Vanliga CD-skivor är komprimerade åt helvete och låter därefter. :)

Framför allt så är det dyrt som anus att köpa skivor. Jag betalar gärna en slant för en spelare, men knappast 200 spänn för några låtar.

KniveN
2007-11-04, 14:28
Blir det nämnvärt billigare då? Om inte gör man ju bara en garanterad förlust på det ena formatet (om något vinner) och har ändå betalat lika mycket pengar.

Dessutom om han köper ett nu och det skulle råka faila så kommer ju priset på det han inte köper att falla tills dess att vinnaren är utsedd och han kan köpa något då.

Inte kollat så noga men det borde det bli. Jag skulle aldrig köpa en spelare som inte kan spela alla filmer.

LarsK
2007-11-04, 21:53
Så det verkar bäst att vänta och se vad som kommer ut som vinnare.
Läste dock något som hastigast att något bolag hade tittat på eller diskuterat att ha HDDVD på en sida och BluRay på andra. Vet dock inte om det kommer hända eller ej.

snartspensligvegan
2007-11-04, 22:19
Ingen tjänar ju på att ha två format, eller spelare för två format, typ 5 av de 6 största bolagen eller hur det var stod ju bakom bluray men sedan dess har ju fler gått över till att stödja hd-dvd med, tror tom det finns ett som enbart står bakom hd-dvd, inte så grymt insatt.

Men microsofts utspel var ju att de ställde sig bakom hd-dvd vilket det ju fanns en mening med sålänge som deras konsoll skulle ha det men sedan var det ju i princip skitsamma när de skippade det, men imho känns det ju som att microsoft stödjer hd-dvd mest för att jävlas med sony eftersom bluray är deras format och de har det i ps3an och microsoft vill väl minimera nyttan av det, men det är ju så fånigt.

Blurayskivor rymmer mer data, och det borde ju räcka med det som argument, visst att tillverkningskostnaden i början är högre för dem men för konsumenten lär det ju inte spela någon roll, det rör sig väl om kronor per skiva ändå.


LarsK: Fan vad skön signatur du har :D

SÅ TYPISKT GRUB ATT SPAMMA UTANFÖR ALLMÄNT BARA FÖR ATT FÅ FLER INLÄGG!

PowPow
2007-11-04, 23:02
JAg skulle absolut vänta. Både formaten har ju stora namn bakom sig. Paramount och dreamworks säger sig köra exklusivt på HD-DVD. Och microsoft och porrindustrin håller väl också på hd-dvd, men bluray har ju sony m.m.

Att köpa en som klarar både och känns som ett väldigt slöseri med pengar. SPeciellt som det ser ut nu, då man får en av varje för en mindre summa än en spelare som klarar både och. I alla fall i USA. Jag kommer lätt vänta (eller antagligen inte köpa alls - jag köper inte filmer på skivor).

snartspensligvegan
2007-11-04, 23:04
Polare sålde Gremlins för 156kr på VHS igår ;D

PowPow
2007-11-04, 23:08
Vilket format som är bäst tror jag inte kommer vara speciellt avgörande. Jag menar, kolla på vhs v.s. betamax-kriget. Många är överens om att betamaxen egentligen var bättre, men ändå blev vhs vanligare till slut.

Edit:
The Betamax vs VHS Format War

Sony's Betamax video standard was introduced in 1975, followed a year later by JVC's VHS. For around a decade the two standards battled for dominance, with VHS eventually emerging as the winner.

The victory was not due to any technical superiority (Betamax is arguably a better format), but to several factors. Exactly how and why VHS won the war has been the subject of intense debate. The commonly-held belief is that the technically superior Betamax was beaten by VHS through slick marketing. In fact the truth is more complex and there were a number of reasons for the outcome.

Sony's founder, Akio Morita, claimed that licensing problems between Sony and other companies slowed the growth of Betamax and allowed VHS to become established. However most commentators have played down this issue and cited other reasons as being more important.

It is certainly true that VHS machines were initially much simpler and cheaper to manufacture, which would obviously be an attraction to companies deciding which standard to back. It has also been reported that Sony inadvertently gave its competitors a helping hand by revealing key aspects of Betamax technology which were then incorporated into VHS.

In any case, manufacturers divided themselves into two camps: On the Betamax side were Sony, Toshiba, Sanyo, NEC, Aiwa, and Pioneer. On the VHS side were JVC, Matsushita (Panasonic), Hitachi, Mitsubishi, Sharp, and Akai.

For consumers, the most immediately obvious difference between the two formats was the recording length. Standard Betamax tapes lasted 60 minutes — not long enough to record a movie. Conversely, the 3-hour VHS tapes were perfect for recording television programmes and movies. Sony did adapt and offer various solutions for longer recording, but it was too late. The issue of recording time is often cited as the most defining factor in the war.

At some point and for some reason the choice of rental movies on VHS became better than Betamax. It is arguable how this situation came to be, but once it happened, there was no turning back. Bitter Betamax owners cringed in their ever-decreasing corner of the video store while VHS owners gloated.

The war was over by the late 1980s, although supporters of Betamax have helped keep the format going in a small niche market. Betamax production in America ended in 1993, and the last Betamax machine in the world was produced in Japan in 2002.

Of course, both Betamax and VHS were eventually made obsolete by digital technology.

http://www.mediacollege.com/video/format/compare/betamax-vhs.html

Typ samma sak som pågår nu, och det kriget pågick ju ett bra tag.

snartspensligvegan
2007-11-04, 23:10
Ja, och se på Intelprocessorer, Windows, ADSL vs fiber, LCD vs CRT, ..

IE vs netscape, MSN vs iCQ.

NiXPhoenix
2007-11-04, 23:26
JAg skulle absolut vänta. Både formaten har ju stora namn bakom sig. Paramount och dreamworks säger sig köra exklusivt på HD-DVD. Och microsoft och porrindustrin håller väl också på hd-dvd, men bluray har ju sony m.m.

Att köpa en som klarar både och känns som ett väldigt slöseri med pengar. SPeciellt som det ser ut nu, då man får en av varje för en mindre summa än en spelare som klarar både och. I alla fall i USA. Jag kommer lätt vänta (eller antagligen inte köpa alls - jag köper inte filmer på skivor).


Angående porrindustrin så talades det om HD-DVD då de inte skulle få släppa på Blu men det gäller inte längre. :)


Själv håller jag stenhårt på Blu-ray, mest pga den större storleken på skivorna. Men jag är faktiskt som du lite, köper inte filmer på DVD, enbart serier då det ger mycket mer valuta för pengarna. :)
Filmer kan man alltid hyra eller se på tv (förstår inte vad som är så illa med det sista..). CDON har faktiskt hyrfilm på Blu-ray sen ett tag tillbaka.

fat_joe
2007-11-05, 01:02
Min helt ogrundade gissning satsar på blueray som vinnare pga att det är det formatet merparten känner till.

LarsK
2007-11-05, 10:37
Porrindustrin brukar vara tongivande när det kommer till format. De är alltid snabbt ute med det nyaste, men det verkar som (vad jag läst) att de inte har tagit sida än.

Jag väntar nog då, hade tänkt plocka upp en spelare när jag är ändå ska åka till Usa snart.

Tack för kommentaren om min signatur. Har dock tänkt ändra den, men inte orkat.........