handdator

Visa fullständig version : Deffnoja


popey
2003-04-26, 09:00
Hmmmm :(
12 veckor in i deffen och allt går väl ungefär som planerat.
Jag har tappat 7 kilo på vågen men i spegeln känns det som det är desto mer. 178 cm och 78-79 kilo ungefär. Armar, ansikte, rumpa...överallt försvinner det fläsk.
Jag ligger just nu på ca 2000 kcal om dagen och motionerar ca 400 kcal. RDI:t ligger på 35 % protein 20 % fett och 45 % kolhydrater.
Dock känns det som att det går vääääldigt sakta runt magen. Jag antar att fettet som försvinner plockas lika mycket från hela kroppen men det är ju lite irriterande att man snart känner sig som en räka men fortfarande har kvar en liten kalaskula. Jag vet inte hur mycket muskelmassa jag kan ha förlorat. I spegeln ser det ut som det är mycket men på gymmet har jag inte blivit tvungen att kliva ner i vikt på någon övning. Tvärtom har jag ökat på vissa. Hur är detta möjligt ?? :confused:

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Ska man fortsätta deffen och gå ner ett par kilo till och sen börja bygga igen eller ska man skita i den och börja nu. Eftersom fettet på magen verkar försvinna sist ..är det också där det kommer att sätta sig först när jag börjar bygg-äta igen ? Iså fall känns det rätt menlöst att deffa ner sig när det var magen jag ville ha bort. Resten av överkroppen är jag nöjd med nu. Det börjar kika fram lite blodårdror på ställen jag inte visste att de fanns och armarna känns nästan "fettfria".

Hur är det för er andra under deff?
Får ni krympnoja ?
Man vill ju inte förlora alltför mycket av den muskelmassa man har kämpat så hårt för att lägga på sig
Det känns som att jag tynar iväg och blir mindre och mindre.
Tröjor som var supertighta runt armarna tidigare sitter löst. Kanske är det så att det man trodde var muskelmassa mest bara var fettreserver ? :em: :cryout:

Några synpunkter ?

/Popey

supremo
2003-04-26, 09:09
Hur är det med måtten då?
Mät och kolla...
Om du inte blivit tvungen att minska på vikterna i gymmet, så har du nog inte tappat så mycket muskler.

popey
2003-04-26, 09:20
Måtten har minskat, helt klart. Men är det verkligen så ? ..att massa är lika med styrka? Jag tänker på dessa spinkiga styrkelyftare som lyfter massor. Brukar ni minska på vikterna under deff ?

supremo
2003-04-26, 09:43
Jo visst finns det styrkelyftare som är starka, men inte överdrivet stora.
I ditt fall så har du ju en viss muskelmassa som klarar vissa vikter.
Om den muskelmassan skulle minska så borde ju din styrka också minska.
Det borde ju inte vara som så att du behåller styrkan samtidigt som du tappar muskelmassa.

Action
2003-04-26, 09:59
Det kanske va så att du hade mycket fett på hela kroppen därav de stora skillnaderna i mått.. Jag brukar tappa sådär 4-5cm på benen, 2cm på armarna osv under en diet.

Magen släpper även den sist på mig.. måste ner väldigt lågt i fettprocent för att vara nöjd.

Sen undrar jag varför man ska deffa ner sig så mycket om man inte ska tävla. Det sliter ju på kroppen

supremo
2003-04-26, 10:03
Originally posted by Action
Sen undrar jag varför man ska deffa ner sig så mycket om man inte ska tävla. Det sliter ju på kroppen

Den frågan ställer jag mig alltid, när jag läser sånt här, men det är ju från person till person vad de anser tävlingsdeffat

mangemani
2003-04-26, 10:15
det där med att du har tappat 7 kilon på vågen och sen när du tittar dej i spegeln är bara inbillning.jag menar,vågen ljuger inte,men man ska hålla sej borta från speglar,dom kan spela en ett spratt.....

by the way,nu har jag bara 10 kilo kvar på min deff(går segt som fan)sen är helvetet över=)

TV-shopparen
2003-04-26, 10:49
Om du har blivit starkare äre klart att du inte förlorat nån muskelmassa.

Ifall du råkar lägga på dig mer fett igen lär det sättas där det försvann under deffen. Mest logiskt väl? Alla verkar ju ha en förutbestämd fettfördelning.

King Grub
2003-04-26, 11:25
Originally posted by mangemani
det där med att du har tappat 7 kilon på vågen och sen när du tittar dej i spegeln är bara inbillning.jag menar,vågen ljuger inte,men man ska hålla sej borta från speglar,dom kan spela en ett spratt.....

Helt tvärtom. Vågen vet inte ett skvatt om du minskat fett, vatten eller muskler.

ivandrago
2003-04-26, 11:44
testa att ta en vecka ledigt från deffen. alltså inte att tokäta under en vecka, men äta mer normalt. Sedan kör du igång stenhårt igen och sänker främst kolhydratsintaget så tror jag att förbränningen kickar igång igen.

Bamse
2003-04-26, 12:52
popey: Haha, jag kände igen mig rejält när jag läste ditt inlägg. Vi kansek bär på något Umeå-syndrom? :MrT:

Har dietat (inte överseriöst, men ändå) i 5 veckor nu, 6 veckor på måndag. Tappar stadigt 0,5 kilo i veckan, vilket jag antar är en bra takt.

Men samtliga mått är likadana som när jag började i mitten av mars! Såväl midjemått (dåligt) som ben- och armmått (bra). Inbillar mig dock att det dallrar lite mindre fläsk runt låren nu jämfört med tidigare, kanske därifrån det försvunnit en del....

Styrkan har dock gått ner :MrT: Igår fick jag gå ner ett steg i samtliga hantelövningar. Men det kan ha varit en dålig dag också.

popey
2003-04-26, 15:55
Action: Anledningen till att jag ville deffa bort en ca 10 kilo var att jag ville få bort "späcklagret" på mitten. Det är absolut ingen tävlingsdeff vi pratar om här. Jag har många års slappande som sitter insprängt på kroppen tyvärr. Jag började lyfta skrot för ca 1,5-2 år sen och före det har jag inte rört ett finger på en 25 år. ;) Jag skulle väl tro att jag ungefär är i samma form just nu som många av er är "offseason" :thefinger När man börjar närma sig 30-strecket är det som att allt fett söker sig till mitten :(
Jag ville dock inte krympa så mycket runt armar och ben.
Men... man kan inte få allt antar jag :D
Du säger att din mage försvinner vid låg fettprocent. Är den också det första som kommer tillbaka när du börjar äta "normalt" igen ?

Tanman
2003-04-26, 16:04
Förutsatt att man räknar bort inbaning, rekrytering av motoriska enheter mm så är styrkan prop. mot muskelns storlek så om du tappar vikt men behåller styrkan är det iallafall till största delen fett/vatten du tappar...dvs precis vad man vill när man deffar..du ska nog vara nöjd och bara köra på!

popey
2003-04-26, 16:05
King Grub: håller med dig där. Vågen har jag mest bara som en "extrakoll". Om det något som ljuger så är det den.

Ivan Drago: Hmm, det där lät inte som en dum ide egentligen. Det lär nog ge en extra boost till motivationen också. Nästa vecka blir helt klart en pausvecka från deffen. thumbup:

Bamse: :D"Umeåsyndromet" verkar ju drabba en hel del och även omvänt. Tänker främst på att jag har läst i Munters journal om hans kval att han droppar i spegeln men inte på vågen. Jag antar att jag ska vara glad att jag inte har tappat någon styrka men det är förbannat irriterande att höra från folk att: "man inte är lika grov längre" "Tränar du inte lika mycket längre?" :insane: :insane: :
Folk brukar ju prata om "omvänd anorexi".
Man kanske har fått en släng av det?
:MrT:

popey
2003-04-26, 16:06
Tanman: Precis vad jag ville höra !!! :D :hbang:

mangemani
2003-04-26, 19:01
hmm,jo,kan nog ta tillbaks det där med vågen.

snacka om att deffen tar på en psykiskt,ena dagen inbillar man sej att man har gått upp när man glor i spegeln och nästa så känner man sej hur smal som helst..plus att man hela tiden oroar sej att musklerna ska tina bort.

har nu gått 2 veckor sen jag började min deff,och efter det här med att jag hade gått ner dom där 7 kilona så har allt stannat upp verkar det som,jag kör samma som förut(kanske har börjat intagit lite mer proteiner).vägde mej i söndas och då vägde jag 99,5 kilo och idag väger jag prick samma=/.....vad kan vara felet?ska jag dra in på nått tycker ni?

Action
2003-04-26, 19:09
Originally posted by mangemani
hmm,jo,kan nog ta tillbaks det där med vågen.

snacka om att deffen tar på en psykiskt,ena dagen inbillar man sej att man har gått upp när man glor i spegeln och nästa så känner man sej hur smal som helst..plus att man hela tiden oroar sej att musklerna ska tina bort.

har nu gått 2 veckor sen jag började min deff,och efter det här med att jag hade gått ner dom där 7 kilona så har allt stannat upp verkar det som,jag kör samma som förut(kanske har börjat intagit lite mer proteiner).vägde mej i söndas och då vägde jag 99,5 kilo och idag väger jag prick samma=/.....vad kan vara felet?ska jag dra in på nått tycker ni?

Om du gick ner så mycket som 7kg på första 2 veckorna så är det naturligt att det stannar upp. Förändra inte för mycket.. Man måste ha tålamod när man dietar. Du bör i snitt minska 0,5-1kg/vecka.. Mer vissa veckor och mindre vissa.... Skynda långsamt.

I början av min diet har jag tom gått upp något kilo... men det beror på att jag äter rätt dåligt normalt sätt...

RealElwood
2003-04-26, 22:48
När du deffat klart så kör du på en vecka eller nåt med massa kolisar så kommer det se ut som du lagt på dig 5kg muskler med en gång.

Min polare gick på en hyffsat strong diet förra året å kom ner till 10%, sen åt han massa ris å pasta i en vecka när jag träffade honom igen efter 7 dagar var han minst sagt enorm jämfört med sista dagen på deffen....

Antar att man lagrar in massa vatten å får tillbaka ett jättepump. Men det är bara vad jag antar. Han såg stor ut iaf.

popey
2003-04-27, 01:03
Hmmm...Det där lät intressant RealElwood.

Det bekräftar ju kanske de teorier man läst om att det är den första tiden efter en deff som en "bulkigare" diet ger mest muskeluppbyggnad. Det skulle ju tala för att ABCDE-dieten (eller vad den nu heter) skulle funka. Frågan är ju om den gör det i praktiken ?
Någon här som har testat den med goda resultat ?

Det låter ju rätt trevligt att deffa bara en kort tid i taget och äta mängder där emellan.
Risken är väl ändå att man bara fuckar upp ämnesomsättningen.
Allt jag har hittat skrivet om det är mest bara teorier. Jag har aldrig sett nån som skriver om det som har testat det själv och delat med sig av erfarenheter.

/popey

Nils
2003-04-27, 08:52
Originally posted by popey


Det bekräftar ju kanske de teorier man läst om att det är den första tiden efter en deff som en "bulkigare" diet ger mest muskeluppbyggnad. Det skulle ju tala för att ABCDE-dieten (eller vad den nu heter) skulle funka. Frågan är ju om den gör det i praktiken ?


/popey
Det kan lika lätt användas som medel för att skuta ABCDE -dieten i sank och att de bara har använt den skenbara muskelutfyllnaden man får när man fyller på sina glykogen och vatten depåer och kallat verklig muskeltillväxt så att *ser ut* som metoden fungerar.
I verkligheten måste man göra mycket längvariga jämförande studier för att komma någon vart och inte bara titta på artefakter som de flesta studier gör när man jämför dieter. Finns det sådana gjorde med tex ABCDE -dieten?
Nils