handdator

Visa fullständig version : Datorhjälp - konstigt fel


krilleh
2007-11-03, 22:06
Kan ju börja med att säga att jag sitter på en annan dator nu.

Iaf, mitt tangentbord har slutat fungera. Det går inte att skriva någonting. Och om jag tex öppnar internet och trycker på W tangenten så stängs internet ner. Och en annan tangent öppnar sökrutan osv osv. Helt skumt. Men inga bokstäver kommer fram. Är detta ett virus eller bara allmänt strul? Va ska jag göra? Vill gärna inte formatera om datorn då jag har mycket där som jag vill ha kvar.

Att instalera om windows kanske hjälper? utan att formatera alltså. Bara jag hittar cd-skivan, som verkar ha försvunnit :(

Nåja, några andra tips? Det är samma sak i felsäkert läge.

rememberence
2007-11-03, 22:11
Prova ett annat tangentbord?

krilleh
2007-11-03, 22:15
Prova ett annat tangentbord?

Ja, det gjorde jag också. Fungerade inte med det heller. SÅ det är inte tangentbordet det är fel på.

Caps lock och sådant lyser ju också. Bara det att det inte kommer några bokstäver. Endast annat skit, som typ sökfunktion, markerad text, stänger ner fönster. De flesta tangenter händer det dock ingenting med.

christian
2007-11-03, 22:16
Prova gå in t ex BIOS och se om tgb funkar där. Isf kan du ju utesluta H/W-fel.

krilleh
2007-11-03, 22:17
Prova gå in t ex BIOS och se om tgb funkar där. Isf kan du ju utesluta H/W-fel.

Så mycket kan jag inte om datorer. Visst kommer man in i BIOS när man startar datorn? Är det enkelt att se om tgb funkar? vad nu det är *rolleyes* '

Om det inte är för farligt för en amatör att gå in i Bios hoppas jag att du kan skriva lite detaljerad information om hur man kollar de där med tgb. Vore mycket tacksam

King Grub
2007-11-03, 22:18
Man trycker på Delete-knappen när man startar om datorn. Gör du inga ändringar, är det inte farligt.

krilleh
2007-11-03, 22:20
Man trycker på Delete-knappen när man startar om datorn. Gör du inga ändringar, är det inte farligt.

ok, tack. Väntar dock till jag får lite beskrivning om någon orkar skriva ner :)

krilleh
2007-11-03, 22:21
Låter ett sådant där klingande ljud också när jag ibland trycker ner nån tangent.

krilleh
2007-11-03, 22:26
Alltså det har varit lite skumt förut också med musen. Typ att jag ibland inte kunnat byta mellan de olika fönsterna där nere som jag har öppnat. Så jag har varit tvungen att trycka alt+skift osv. Lite småstrul alltså. Måste ju vara nå fel i bios eller? Tror ni de kommer funka om jag installerar om windows?

Kom igen nu :)

christian
2007-11-03, 22:28
Så mycket kan jag inte om datorer. Visst kommer man in i BIOS när man startar datorn? Är det enkelt att se om tgb funkar? vad nu det är *rolleyes* '

Om det inte är för farligt för en amatör att gå in i Bios hoppas jag att du kan skriva lite detaljerad information om hur man kollar de där med tgb. Vore mycket tacksam

Du startar om datorn, väntar tills det kommer upp lite text, då trycker du antingen delete-knappen eller f12 eller liknande. Brukar stå vad du ska trycka.
Tgb är naturligtvis en förkortning av tangentbord. =)
Kan du manövrera omkring där så är det det stor sannolikhet mjukvarurelaterat.
Behöver inte vara virus, men det är större risk för det än trasiga drivers för tangentbordet.
När du väl etablerat att det inte är hårdvarufel provar du att gå in i windows i felsökert läge. Då trycker du f8 precis innan windows-loggan laddas, och väljer just felsäkert.
Fungerar tgb då, så är det någon som autostartar men som inte förstört systemet. Funkar det fortfarande inte så är det ominstallation som gäller, om du inte är haj på reparationer.
Funkar det då så blir det till lite registerknackning. Men det kan vi ta om du kommer dit. =)

christian
2007-11-03, 22:30
Låter ett sådant där klingande ljud också när jag ibland trycker ner nån tangent.

Låter nästan som att moderkortet skulle vara trasigt? Det finns nämligen en tangentbordsbuffer i moderkortet som håller ett visst antal knapptryck. Om man t ex trycker ned tangenterna snabbare än någon mjukvara/operativsystem hinner registrera det så får man ett pling efter ett tag. Men det är iofs mer ett piip.

Naturligtvis bara spekulationer från min sida. Prova min andra post först...

krilleh
2007-11-03, 22:31
mycket tacksam. Har redan varit inne i felsäkert läge och där funkade inte tangentbordet heller. Ska prova nu i BIOS annars blire ominstallation. Men visst kommer allt vara kvar på datorn, bara jag inte formaterar om hårddisken? För det behöver jag väl inte? Har mycket filmer jag vill spara osv.

Vilken knapp trycker jag sen på för att starta med windows skivan när jag startar datorn?

krilleh
2007-11-03, 22:37
är inne i bios nu och kan flytta runt markören med pilarna, så det funkar. Det enda som återstår nu är väl en ominstallation, så får leta upp cd-skivan. Hittade en äldre home edition skiva som jag fick till min gamla dator, men den kan jag väl inte använda?

När jag stoppade in den när datorn var på så stod de att den var för gammal iaf. Hoppas jag hittar den som jag fick till min senaste dator :)

Men behöver man trycka på nån knapp för att starta med skivan eller?

krilleh
2007-11-03, 22:52
Hopp, nu verkar det kört. Har satt i cd skivan och ska installera om windows. När det stårt "To setup Windows XP now, press ENTER." så trycker jag på enter och inget händer. Tangentbordet verkar inte fungera här heller. Vad ska jag göra nu?

F3 för avbryt funkade men inte enter knappen

christian
2007-11-03, 23:34
Med största sannolikhet hårdvarufel.
Finns en liten chans att det kan bli skumt med dåligt CMOS-batteri och nollade inställningar i BIOS, men det tvivlar jag på.
Lösning: Köp nytt moderkort.
Alt att du haft oturen att råka på två dåliga tangentbord.. ;)

Fat tony
2007-11-03, 23:52
Kan ju börja med att säga att jag sitter på en annan dator nu.

Iaf, mitt tangentbord har slutat fungera. Det går inte att skriva någonting. Och om jag tex öppnar internet och trycker på W tangenten så stängs internet ner. Och en annan tangent öppnar sökrutan osv osv. Helt skumt. Men inga bokstäver kommer fram. Är detta ett virus eller bara allmänt strul? Va ska jag göra? Vill gärna inte formatera om datorn då jag har mycket där som jag vill ha kvar.

Att instalera om windows kanske hjälper? utan att formatera alltså. Bara jag hittar cd-skivan, som verkar ha försvunnit :(

Nåja, några andra tips? Det är samma sak i felsäkert läge.

det är väll så att den känner av Ctrl+w*whistle*

krilleh
2007-11-03, 23:55
Med största sannolikhet hårdvarufel.
Finns en liten chans att det kan bli skumt med dåligt CMOS-batteri och nollade inställningar i BIOS, men det tvivlar jag på.
Lösning: Köp nytt moderkort.
Alt att du haft oturen att råka på två dåliga tangentbord.. ;)

tangentbordet som jag provade med är ju detta jag skriver med nu.

Och datorn köpte jag splitterny för exakt ett år sen, för 15 000kr. Hur skulle moderkortet kunna bli fel på den?