handdator

Visa fullständig version : Äta?? fast man inte är hungrig!!


Mega_man1000
2007-11-03, 19:25
tjaa

ibland är det så att vissa dagar vaknar man upp och är vrålhungrig hela dagen!! Men inte längre?? Har typ aptitlöshet ganska ofta:smash: men min fråga är ifall det är skadligt för kroppen att inte äta så mycket under en veckas period?? eng gång så vaknade jag sent(typ vid kl 13) käkade frukost och sen så käkade jag en gång till vid kl 18 å sen inge mera på hela dagen*whistle* tränade inte på den dagen eller så bara nån liten promenad hit och dit, annars inget spec... nå är det skadligt om det typ varit så en vecka???

GymTT
2007-11-03, 19:49
Klart det inte är skadligt, om du bygger muskler optimalt på det tål nog att diskuteras.

Mega_man1000
2007-11-03, 20:38
men asså tränar inte nu!!:P så vet inte min aptit ökar alltid när jag tränar men ibland så känns det bara som att man inte har lust att äta nått?? vet bara inte varför :S

Mega_man1000
2007-11-04, 01:54
men under hur lång tid kan man säga att det inte är skadligt??

krilleh
2007-11-04, 02:01
När du gått ner tillräckligt mkt i vikt kanske? desto mindre du äter, desto mindre orkar du också. men om du inte anstränger dig så behövs inte mycket.

Raggis
2007-11-04, 15:16
Kan du coola ner på !!!!!!!!! och ????????, riktigt irriterande. Precis som GymTT skrev, så är det knappast "farligt". Men det är långt ifrån att vara optimal ur träningssynpunkt.

Iofs, lär ju gå miste om ganska viktiga mineralämnen. Men, det är ju svårt att veta, för vi vet ju inte hur mycket du äter under dina sk. "fastardagar".

Mega_man1000
2007-11-04, 17:48
hehe okay ska sluta med alla !! och ?? ;) men det är bara typ under höstlovet som jag slarvat lite med maten och spenderat mera tid i sängen snarkande så taket lyfter;) men annars kan väl en dag se ut typ såhär (igår)

kl 12.30
Frukost: 2 dl havregrynsgröt+ 1 dl mjölk blandat med typ 50 g banan + matsked linfrön. Sen en rågmacka med ost och gurka på. senså dricker jag ett glas med vatten+multivitamin brustablett(Multiman)+ 1-2 koppar svart te

kl 16-18
Lunch/middag whateaver....
200 gram fullkornsris med 150 gram Linsgryta + salladsblandning (Gurka,paprika,isbergsallad och majs) till det dricker jag ca 5-8 dl vatten

sen ca kl 20-21
typ två mackor med ost och gurka + 3 dl varm mjölk plus en typ sorts måltidserättnings dryck med typ 300kcal/per flaska

fast ska börja käka normalt nu när skolan börjar igen;) asså 5-6 måltider per dag

Eddie Vedder
2007-11-04, 20:12
Förutom måltidsersättningen tycker ja inte dagen ser särskilt dålig ut i sig, sen om det är för lite energi vet ju inte jag. Att det är lite udda tider gör ju heller ingenting egentligen.

5-6 måltider är inget krav, definitivt inte. Men föredrar du fler måltider ska du försås inte ändra bara för ändrandets skull.:)

Mega_man1000
2007-11-04, 20:27
men det är bara att under lov så får jag en tendens att släppa ut "latmasken" :) så det blir sena kvällar och sena morgonar man tappar aptiten ibland är ständigt slö och trött.. ni fattar säkert;) å föressten den dära måltidserättningen va något gammalt jag hitta långt bak i kylskåpet efter syrran så kallade bantnings-försök som varade max två dagar;) varför skulle en sån dära måltidserättning inte va bra??

Eddie Vedder
2007-11-04, 20:40
varför skulle en sån dära måltidserättning inte va bra??

Tillskott och ersättningar är aldrig bättre än att käka mat. Men visst, att ta en sån ibland är ju knappast skadligt eller dumt.
Men jag fattade det som att dina kvällsmål generellt sett består av meal replacements.

Mega_man1000
2007-11-04, 20:51
hehe nejda jag vet att riktig mat aldrig kan ersättas med pulver och drinkar;) men vet inte om det är vädret men min aptit minskar rejält när jag inte tränar och när solen går ner :S fattar bara inte varför?

schmecker
2007-11-06, 12:22
har själv under större delen av mitt liv nästan helt saknat hungerskänslor, tror det finns diagnos för det. ska sägas att jag aldrig haft ätstörning, alltid varit normalviktig även om jag under perioder jag ej skött kosten sett snabba viktminskningar.
hursomhelst, lösningen för mig är rutiner, rutiner, rutiner. lär man sig äta efter ett visst schema funkar det ganska bra även om helt saknar hungerskänslorna.
så mitt råd är helt enkelt att skaffa dig ordentliga rutiner som du håller på så ska det nog fixa sig med kosten.