handdator

Visa fullständig version : Hudmottagning och Striae.


fonzie
2007-11-03, 19:08
Hejsan. Jag har fått en hel del bristningar pga övervikt (runt magen), dock är de även på armar/armhåla och ben. Några frågor:

- Jag har gått upp 25 kg på en medicin, försöker just att gå ned i vikt (gått ner 2 kg på 2 veckor). Är min kropp förstörd? Kommer huden inte kunna dra ihop sig (tänk minus 25 kg)? Jag har sökt på "striae+behandling" och prognosen ser inte precis ljus ut. Några säger att det finns hjälp att få, andra inte.

- Vad kan man göra för mig på en hudmottagning?

- För några dagar sen upptäckte jag nya sprickor under armhålan vid båda sidor om bröstet, jag förstår inte varför det uppkommit nu? Det är även ett rött "dis" ovanpå och det är irriterat och kliar. Bör jag gå till en doktor?

Tacksam för svar.

MVH

jakkan
2007-11-03, 19:37
ja gå till en doktor

King Grub
2007-11-03, 20:00
Kommer huden inte kunna dra ihop sig (tänk minus 25 kg)?

Striae dödar tyvärr i princip helt hudens elasticitet i det aktuella området. Vissa områden kan strama upp sig ändå (lår t ex), men mage och bröst är det sämre ställt med. Mer häng-faktor där.

lectris
2007-11-03, 20:24
Bristningar bleknar ju med tiden och efter x antal år kommer de synas betydligt mindre, om än alls, speciellt om du lyckas gå ner dina ökade kilon. jag har bristningar sen 5-6 år tillbaka på insidan av låren, men de liknar mest ärr i utseendet nu och syns inte alls om man inte vet att de finns där.

tålamod är nog det enda som gäller tyvärr.

fonzie
2007-11-03, 20:41
Tack för svar. Just röda märken känns inte så farligt, jag är mer rädd för tonvis med hänghud. Hur bra är operation mot hänghud? Hur gör man etc?

Edit: Vad beror irriationen på runt brösten? Hormonförädnringar?