handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem + annat i 3,5 månader


Jonny_88
2007-11-03, 18:09
Hej.

Har en del problem, främst ryggen. Ska försöka skriva vad jag kommer ihåg. Nu när det gått ett tag är det svårt att komma ihåg och även veta vad som är normalt och hur det borde vara.

Innan jag fick problem hade jag knappt tränat styrketräningen, men jag hade arbetat mycket hemma och det hade räckt då (t ex bära stockar då vi fällt lite träd).

Hoppas någon orkar läsa, det var svårt att hålla det kort. Och jag vet inte hur bra det blev då det tog så långt tid att skriva.

Ryggen
I mitten av juli fick jag ont i ryggen. Jag vaknade med det, det var inget specifikt ställe som gjorde ont, hela ryggen kändes mör, sliten och stel. Det ville inte släppa och efter några dagar så tränade/arbetade jag lite hemma, jag lyfte stockar och bara dem. Dagen efter hade jag jävligt ont i ryggen. Det var likadant som förut men mycket värre (jag vaknade tidigt på morgonen pga det), jag var tvungen att hålla konstant buktryck för att röra på mig, det tog ett tag innan det började lägga sig. Därefter (Någon vecka, vet inte exakt) när det varit bättre så har jag gjort samma sak och det blev nästan likadant morgonen efter (jag kände även att en kota i nedre ryggen hamna lite snett).

Kommer inte ihåg när men efter ett tag skulle jag styrketräna lite och jag militärpressade och gjorde lite skivsångsrodd på lätta vikter. Och morgonen efter kändes det i både axlar och ryggen så som det kan göra om man ansträngt sig och man har feber.

Det låter som om jag bara tränade på men min rygg har aldrig gjort att jag inte kunnat träna (endast i början). Men efter det vilade jag i 6 veckor och det blev varken bättre eller sämre. Och jag har kört på som vanligt fast svagare och lite mindre. Men för några veckor sedan körde jag på 210kg i marklyft och det var rätt tungt.

Förra tisdagen var jag hos läkaren (vårdcentralen) för att även mitt hjärta gjort ont. Har känt att det huggit till, har känt det länge men nu har det varit oftare. En gång hade jag lite bråttom, jag blev tvungen att skynda mig och springa och då fick jag ont i hjärtat det blev värre när jag ansträngde mig mer (annars har det aldrig hänt vid ansträngning). Tog EKG och det visade att hjärtat var fint. Vi kom fram till att det var ryggen som troligen gjorde att det gjorde ont. Läkaren trodde även att jag hade inflammation i ryggen då det är som värst på morgonen.
Därför fick jag Naproxen (500mg både morgon och kväll) för att dämpa inflammation under en obestämd tid! 25 dagars tabletter har jag nu, och jag kan hämta för 75 dagar mer! Bieffekterna är ju som de flesta vet inte så mysiga med läkemedel som tillhör gruppen NSAID. Jag har även tidigare under två läkarbesökt berättat om ryggen men de har inte brytt sig.

Dagen efter läkarbesöket gick jag till naprapat. Han tog bort en låsning i nacken. Han verkade inte kolla så mycket med händerna på ryggraden eller pressa kotorna på plats (jag tror vissa sitter snett). Utan kollade mer på helheten var jag var stel och så genom att jag först fick vrida på mig. Tillslut försökte han sätta saker på plats genom att vrida på mig. Han sa att jag inte var stel i små musklerna på ryggraden utan mer i de mellan skulderbladen och ryggraden (jag har själv kört rörlighetsträning genom att vrida på ryggraden innan).

Handled
Jag har haft ont i handleden tidigare. Men samtidigt som allt annat blev dåligt (inflammerad uppe i senan till vänster på undersidan av underarmen), blev handleden ännu sämre utan någon belastning. Den sex veckors långa vilan gjorde ingen nytta.

Ögon, bihålor och hals
Samtidigt som ryggen (kan vara exakt samtidigt eller något innan) fick jag problem med ögon, bihålor och hals som påminner något om en allergisk reaktion och streptokocker. Det var mycket värre i början men nu har det blivit lite bättre.

Ögonen var röda och torra. Var tvungen att vila användandet av mina linser då i början då det var jävligt för ögonen. Men efter det har det funkat att ha linser i ögonen, vet inte om det är likadant nu eller om det fortfarande är lite dåligt, ögonen är lite mindre röda iaf.

Bihålor och hals tror jag var svullna/irriterande och slemmiga, jag harklade upp en massa slem speciellt på morgonen (en del grönt och en del vitt(först fick jag ut det gröna sen när det nästan tagit slut blev det mer vitt). I början lite blod också och små röda pariklar(blod?)). Det var svårt att svälja (speciellt på kvällen, känner av det just nu också).

Jag har varit hos läkaren (vårdcentralen) två gånger (rätt tidigt i startskedet).

En gång för att kolla om jag hade streptokocker, då tog de ett prov på halsen genom att använda en liten tuss. Enligt dem hade jag normal sänka och inga streptokocker. Alltså fick jag ingen antibiotika, då de trodde det var en bakteriell infektion. De gav mig någon skit för att få igång cirkulationen i bihålorna och lite nässpray.

Det hjälpte inte så jag gick till läkaren igen. Då trodde de jag fått någon allergisk reaktion och jag fick något vanligt piller utan effekt. Det kan vara en allergisk reaktion då jag märkt att då jag suttit länge i en ostädad miljö har speciellt mina ögon och hud blivit irriterande. Har inte tagit någon test ännu, vilket jag vet att jag borde göra.

Avslut
Under den sista tiden har det blivit lite bättre men det känns inte som om det kommer att bli bra. Jag har även under den sista tiden haft lite ont i både knäet och höften, vilken jag aldrig haft tidigare. Det känns som om det är något som försvagar mig.

Nu har jag hunnit äta 4*500mg Naproxen och det känns lite bättre i handleden och ryggen. Men jag är tveksam till att det hjälper, då de på vårdcentralen inte verkar försöka ta reda på problemet utan ger bara en massa piller.

Så någon som kan hjälpa mig och kanske vet vad som är fel eller vad jag borde göra? Mitt största mål är just nu att bli helt frisk, men jag vill ju inte heller äta en massa Naproxen i onödan då de är dåliga för proteinsyntesen!

Mushan
2007-11-04, 18:37
Det med handleden känner jag igen! Har också ont där ibland, fick det efter ett set preacher curls, i den negativa fasen, hur fick du ont där? Förlåt om jag inte hade lösning på det men vill gärna också veta..

Jonny_88
2007-11-08, 01:30
Mina handleder har tidigare blivit skadade av pushpress (militärpress med hjälp av benen). De var troligen inte vana vid den påfrestningen och blev då inflammerade (i början var det också mer längsmed senan).

Ta det lungt och kör inte de övningar där du känner att det gör ont. Bättre köra t ex chins med smal fattning eller hantelrodd istället för vanliga curls för biceps. Det fungerar jättebra. Bänkpress har inte fungerat för mig.

Jag tycker Zoon har hjälpt (bra att det är så ytlig skada). Jag har nu också linniment och handledslindor.

Låt det ta sin tid för läkning, då det är lätt att få det tillbaka även om det varit bra ett tag. Bättre att köra igång lätt efter att du känner att det är borta (för mig har det kommit tillbaka efter att det varit bra en period).


(men nu har mina handleder bli inflammerade utan belastning, de blev dåliga tillsammans med rygg och annat så som jag skrev i min lilla text)


Idag ska jag till vårdcentralen för mina ögon, bihålor och hals. Får hoppas de inte snålar lika mycket den här gången.

Jonny_88
2007-11-08, 15:44
Nu har jag varit hos läkaren (pratade även om ryggen, inga prover). Jag har inte hunnit smaka på penicilin ännu den här perioden. Så nu ska jag gå en penicillin kur (peceve, 1g*3, 10dagar) mot misstänkt luftvägsinfektion.


Ska sluta med Naproxen då det var onödigt. Har hunnit med hittills 7.5g med en följd av minskad värk. Men samtidigt även fått inflammation i munnen, torr hud, yrsel och blivit dålig i magen,.


Allergitest har inte hunnits göra.


Har även fått en remiss till sjukgymnast, men jag ska flytta den 1 december så det blir nog inget innan dess.


Kollade lite om Bechterews sjukdom (vardguiden (http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3102), Sjukvårdsrådgivningen (http://xn--sjukvrdsrdgivningen-4wbe.se/artikel.asp?CategoryID=20996&PreView=)), läkaren kunde inte ställa någon diagnos.

Jag tycker jag har rätt många symptom. Citerade från Sjukvårdsrådgivningen:

Värk i skinkanJa, men bara på en sida (inget förflyttar sig från sida till sida).

Den blir också värre om man inte rör sigJa

känna sig allmänt sjukaJa

ha låg feberMöjligt, då jag jag reagerade som om jag hade feber när jag tränade förut i början.

Oftast inflammeras muskelfästenHandled
fogarna mellan revbenen och bröstbenetJag har kännt som om det varit någon inflammation där, det har varit lite till och från (oftast till i samband med bänkpress) sedan 4-5månader sedan. Där har det också bildats brosk/ben.
den stora lårbensknölenHar kännts vid tunga knäböj.

ögonenKänns inte bra där heller.

Hoppas jag inte har något sådant då det inte verkar vara kul.

Jonny_88
2007-11-19, 00:54
Klar med antibiotikan nu.

Jag känner inte det onda i ryggen längre! (Blev alltså inte sämre av att sluta med naproxen) Och handleden känns inget, tror jag.

Tar det lungt nu ett tag. Trappar uppåt långsamt. Hoppas jag kan köra på som vanligt igen senare.

Att jag är allergisk är jag säker på nu, då jag funderat på det med miljön och symptomen

Känns väldigt skönt på morgonen, men jag är inte 100% glad då det kan finnas en risk att det kommer tillbaka.

Filth
2007-11-22, 08:51
Att jag är allergisk är jag säker på nu, då jag funderat på det med miljön och symptomen

Känns väldigt skönt på morgonen, men jag är inte 100% glad då det kan finnas en risk att det kommer tillbaka.

Vad? hur är du säker på att det är allergi? har du gjort tester? jag har också samma symptom ifrån hals & bihåler & har haft det nu i ca 6månader *cry* .

vad har du gjort för ändringar för att det ska kännas bra då? Jag har också varit på vårdcentralen ett antal gånger nu & dom säger att dom inte hittar nåt. men nu ska iaf ett allergi test göras.

Jonny_88
2007-11-22, 12:57
Vad? hur är du säker på att det är allergi? har du gjort tester? jag har också samma symptom ifrån hals & bihåler & har haft det nu i ca 6månader *cry* .

vad har du gjort för ändringar för att det ska kännas bra då? Jag har också varit på vårdcentralen ett antal gånger nu & dom säger att dom inte hittar nåt. men nu ska iaf ett allergi test göras.
Jag bor på lite olika ställen. När jag är hemma hos morsan där det är en massa dam, hår (katt, hund) och allt möjligt som det kan finnas då huset är i full renovering, då blir mina symptom värre (man ser t ex på ögonen, de blir hängiga och röda, blir slemmig osv).
Men sen när jag bor i stan utan så mycket smuts då blir jag bättre.

Jag har inte gjort någon allergitest ännu, men ska göra det snart någon gång.

Jonny_88
2008-11-06, 07:11
Bump såhär 1 år och 8 månader senare!

Känns som om man är sjuk mera än förut...

Problem som är kvar men dock svagare:
Kan känna mig så i ryggen, handlar inte så mkt hur jag tränar utan mer om jag sovit dåligt. Är inte lika besvärande som förut utan mycket mildare och händer inte lika ofta så det är inget problem.
Höften funkar ännu inte så bra.
Ögonen är inte heller bra, använder brillor nu, men ska köpa nya linser!
Och har inte gått en enda dag då jag kunnat svälja utan problem.
Ang. allergin som jag snacka om i förra posten vet jag inte ännu.

Nu har jag feber, ingen värstingfeber. Känner mig svullen i halsen och grejer. Har haft typ sådant här bla x antal gånger, ibland vet jag inte om att jag är sjuk. Så har hänt att man gått till gymmet och känt sig dålig.

Innan detta var jag förskyld i två eller om det var tre veckor (september någon gång), för att när jag var nära frisk fick jag bihåleinflammation i en vecka+, alkohol förlängde endel(nu när jag tänker efter kan jag haft bihåleinflammation efter det också, i samband med lite tänder!:D).


Det jag undrade om man kan ha kvar något och vad det skulle vara?

PiNG.
2008-11-06, 08:14
Ett besök hos läkaren kanske?

Skriv ut hela denna sidan med alla dina frågor och ställ dom till honom.

Jonny_88
2008-11-07, 09:38
Ett besök hos läkaren kanske?

Skriv ut hela denna sidan med alla dina frågor och ställ dom till honom.
Bra att du säger det. Jag har typ inte orkat försöka ens..

Lite jobbigt med den iden:
Jag är inte folkbokförd i samma län som jag bor i.
Är det inte akuta sjukdomar "de vill ha" och inte långvariga. Febern börjar sänkas (det är tredje dagen idag och de första 2 var febern mkt högre), så vad ska man säga när man vill komma dit sen. Jag försöker få tid idag, dock svarade inte tidigare idag.
=Svårt att ens komma dit
Blir lite problem med att få den här texten dit till läkaren, jag kan kanske skriva ut texten, men kanske inte idag. Annars kanske jag kan skicka texten på mail ( eller låta någon annan skicka den när jag väl är där elelr när jag ska skicka den).
Tvivlar att de orkar läsa texten om jag väl har den där. Kan mycket väl tänka mig att de säger något i stil med "vi tar det här provet". Sedan skickar hem mig och jag får starta om med allt.
Jag har inte så mycket förtroende för läkare.

Men som sagt så försöker jag ta mig dit nu!

Tog texten här och gjorde om lite, t ex går ju inte ha med något om marklyft, direkt diskbråck och hela orsaken!;)

Mina anteckningar ända sedan starten av perioden. Har inte varit helt bra sen dess.


03-11-2007 Skrev detta lite efter att det började


Har en del problem, främst ryggen. Ska försöka skriva vad jag kommer ihåg. Nu när det gått ett tag är det svårt att komma ihåg och även veta vad som är normalt och hur det borde vara.

Innan jag fick problem hade jag knappt tränat styrketräningen, men jag hade arbetat mycket hemma och det hade räckt då (t ex bära stockar då vi fällt lite träd).

Hoppas någon orkar läsa, det var svårt att hålla det kort. Och jag vet inte hur bra det blev då det tog så långt tid att skriva.

Ryggen
I mitten av juli fick jag ont i ryggen. Jag vaknade med det, det var inget specifikt ställe som gjorde ont, hela ryggen kändes mör, sliten och stel. Det ville inte släppa och efter några dagar så tränade/arbetade jag lite hemma, jag lyfte stockar och bar dem. Dagen efter hade jag jävligt ont i ryggen. Det var likadant som förut men mycket värre (jag vaknade tidigt på morgonen pga det), jag var tvungen att hålla konstant buktryck för att röra på mig, det tog ett tag innan det började lägga sig. Därefter (Någon vecka, vet inte exakt) när det varit bättre så har jag gjort samma sak och det blev nästan likadant morgonen efter (jag kände även att en kota i nedre ryggen hamna lite snett).

Kommer inte ihåg när men efter ett tag skulle jag styrketräna lite och jag tränade axlar och rygg på lätta vikter. Och morgonen därefter kändes det i både axlar och ryggen så som det kan göra om man ansträngt sig då man har feber.

Det låter som om jag bara tränade på men min rygg har aldrig gjort att jag inte kunnat träna (endast i början). Men efter det vilade jag i 6 veckor och det blev varken bättre eller sämre. Och jag har kört på som vanligt fast svagare och lite mindre.

Förra tisdagen var jag hos läkaren (vårdcentralen) för att även mitt hjärta gjort ont. Har känt att det huggit till, har känt det länge men nu har det varit oftare. En gång hade jag lite bråttom, jag blev tvungen att skynda mig och springa och då fick jag ont i hjärtat det blev värre när jag ansträngde mig mer (annars har det aldrig hänt vid ansträngning). Tog EKG och det visade att hjärtat var fint. Vi kom fram till att det var ryggen som troligen gjorde att det gjorde ont. Läkaren trodde även att jag hade inflammation i ryggen då det är som värst på morgonen.
Därför fick jag Naproxen (500mg både morgon och kväll) för att dämpa inflammation under en obestämd tid! 25 dagars tabletter har jag nu, och jag kan hämta för 75 dagar mer! Jag har även tidigare under två läkarbesökt berättat om ryggen men de har inte brytt sig.

Dagen efter läkarbesöket gick jag till naprapat. Han tog bort en låsning i nacken. Han verkade inte kolla så mycket med händerna på ryggraden eller pressa kotorna på plats. Utan kollade mer på helheten, om jag var stel någonstans och så genom att jag först vrida på mig. Tillslut försökte han sätta saker på plats genom att vrida på mig. Han sa att jag inte var stel i små musklerna på ryggraden utan mer i de mellan skulderbladen och ryggraden (jag har själv kört rörlighetsträning genom att vrida på ryggraden innan).

Handled
Jag har haft ont i handleden tidigare. Men samtidigt som allt annat blev dåligt (inflammerad uppe i senan till vänster på undersidan av underarmen), blev handleden ännu sämre utan någon belastning. Den sex veckors långa vilan gjorde ingen nytta.

Ögon, bihålor och hals
Samtidigt som ryggen (kan vara exakt samtidigt eller något innan) fick jag problem med ögon, bihålor och hals som påminner något om en allergisk reaktion och streptokocker. Det var mycket värre i början men nu har det blivit lite bättre.

Ögonen var röda och torra. Var tvungen att vila användandet av mina linser då i början då det var jävligt för ögonen. Men efter det har det funkat att ha linser i ögonen, vet inte om det är likadant nu eller om det fortfarande är lite dåligt, ögonen är lite mindre röda iaf.

Bihålor och hals tror jag var svullna/irriterande och slemmiga, jag harklade upp en massa slem speciellt på morgonen (en del grönt och en del vitt(först fick jag ut det gröna sen när det nästan tagit slut blev det mer vitt). I början lite blod också och små röda pariklar(blod?)). Det var svårt att svälja (speciellt på kvällen, känner av det just nu också).

Jag har varit hos läkaren (vårdcentralen) två gånger (rätt tidigt i startskedet).

En gång för att kolla om jag hade streptokocker, då tog de ett prov på halsen genom att använda en liten tuss. Enligt dem hade jag normal sänka och inga streptokocker. Alltså fick jag ingen antibiotika, då de trodde det var en bakteriell infektion. De gav mig någon skit för att få igång cirkulationen i bihålorna och lite nässpray.

Det hjälpte inte så jag gick till läkaren igen. Då trodde de jag fått någon allergisk reaktion och jag fick något vanligt piller utan effekt. Det kan vara en allergisk reaktion då jag märkt att då jag suttit länge i en ostädad miljö har speciellt mina ögon och hud blivit irriterande. Har inte tagit någon test.

Avslut
Under den sista tiden har det blivit lite bättre men det känns inte som om det kommer att bli bra. Jag har även under den sista tiden haft lite ont i både knäet och höften, vilken jag aldrig haft tidigare. Det känns som om det är något som försvagar mig.

Nu har jag hunnit äta 4*500mg Naproxen och det känns lite bättre i handleden och ryggen. Men jag är tveksam till att det hjälper, då de på vårdcentralen inte verkar försöka ta reda på problemet utan ger bara en massa piller.




08-11-2007


Nu har jag varit hos läkaren (pratade även om ryggen, inga prover). Jag har inte fått penicillin sedan starten. Så nu ska jag gå en penicillin kur (peceve, 1g*3, 10dagar) mot misstänkt luftvägsinfektion. Varför får jag penicillin nu då, utan några tester ens? Och de tidigare testerna hade varit negativa!


Ska sluta med Naproxen då det var onödigt. Har hunnit med hittills 7.5g med en följd av minskad värk. Men samtidigt även fått inflammation i munnen, torr hud, yrsel och blivit dålig i magen,.


Allergitest har inte hunnits göra.



19-11-2007


Klar med antibiotikan nu.

Jag känner inte det onda i ryggen längre! (Blev alltså inte sämre av att sluta med naproxen) Och handleden känns inget, tror jag.

Därefter har jag inte varit helt frisk



06-11-2008 (1 år och 8 månader senare)


Jag har varit mer sjuk än förut ända sedan det började och jag har inte känt mig dålig flera gånger...

Problem som är kvar men dock svagare:
*Kan känna mig så i ryggen, handlar inte så mkt hur jag tränar utan mer om jag sovit dåligt. Är inte lika besvärande som förut utan mycket mildare och händer inte lika ofta så det är inget problem.
*Höften funkar ännu inte så bra.
*Ögonen är inte heller bra, använder glasögon nu, men ska köpa nya linser!
*Har inte gått en enda dag då jag kunnat svälja utan problem.


Nu har jag feber. Känner mig svullen i halsen och grejer. Har haft sådant här flera gånger, ibland vet jag inte om att jag är sjuk.

Innan detta var jag förskyld i tre veckor (september någon gång), för att när jag var nära frisk fick jag bihåleinflammation i en vecka+(nu när jag tänker efter kan jag haft bihåleinflammation efter det också, i samband med tänder).

Det som är konstigt att ofta när jag är sjuk är det ungefär likadant som det var från allt började. Jag har i normala fall svårt att svälja, när jag blir sjuk känns det som om det blir bara kraftigare. Jag får feber, så var det även i startskedet. Snoret/slemmet ser/känns likadant ut (Grönt/mörkare/vitt, blod), händer att jag i vanliga fall "utan att vara sjuk" får upp slem på morgonen. Har haft problem med bihålorna flera gånger. Alltså problemen återkommer.

Aja känns lite onödigt att fråga på internet nu när man borde vara hos läkaren... Men dock undrar jag en sak kan det ha varit så att man haft någon bakterie och att det blev bättre då jag åt penicillin men inte 100%, finns det någon risk för resistensutveckling? jag vet inte hur det fungerar men resistenta bakterier låter ingen vidare och läkarna verkar inte kolla alla detaljer utan fråga någon fråga och sen ge någon medicin ( om det skulle vara kvar något så tycker iaf inte jag att det låter så bra om jag får en vanlig kur penicillin då det inte hjälpte förra gången).

PiNG.
2008-11-07, 09:59
Jag säger det igen. Gå till en läkare. Sök en specialist om du inte får svar av vårdcentralen eller var du nu har varit. Om du snorar slem som är (Grönt/mörkare/vitt, blod), så ska du inte söka hjälp på ett internetforum.

Och att inte hinna med ett allergitest på ett helt år verkar konstigt. Lika konstigt som att man inte kan skriva ut dessa frågor på papper. Jag förmodar att någon du känner har en skrivare om du nu inte själv har en.

Du har fått svar av 3 personer på ett år. Jag hade slutat hoppas på hjälp härifrån.

Men lycka till iaf :)

Jonny_88
2008-11-07, 10:39
Okej. Fick ingen tid idag så försöker igen på måndag.

Har inte tänkt på något allergitest under åren. Och jag kan förmodligen skiva ut papper redan imorgon eller idag.

Ja det verkar inte ha fungerat så bra. Men nu försöker jag få läkartid...

Tack då.