handdator

Visa fullständig version : träning i roddmaskin


zanroh
2007-11-03, 14:55
Någon som har koll på träning på roddmaskinen? Kör en hel del konditionsträning, är främst ute och springer men kör ibland annat för att få lite variation. När jag vill få med överkroppen mer kör jag gärna i roddmaskin men har förstått att man egentligen främst använder benen även där. Ibland "fuskar" jag medvetet för att få mer kontakt med skuldror och armar. Är det helt fel? Kanske till och med skadligt (har hört en del som förstört ryggen helt pga att de tränat fel i roddmaskinen)?

Eddie Vedder
2007-11-03, 15:00
Jag kan inte svara på det där om skaderisken på roddmaskinen, däremot kan jag hålla med om att det är ett trevligt komplement och en väldigt komplett form av konditionsträning tycker jag.:)

Precis som du brukar jag satsa på att lägga lite extra belastning på överkroppen (p.g.a. att jag gärna sparar lite på ett ömmande knä) och har aldrig känt något negativt. Jag pressar ifrån med benen och sen spänner jag magen och drar med ryggen och armarna. Ungefär som när jag kör sittande rodd som styrkeövning fastän det självklart är tyngre då.

Roddmaskinen är bra tycker jag.:thumbup:

zanroh
2007-11-03, 16:02
Ja just... Precis som sittande rodden!! Då fortsätter jag på som vanligt och skyller på dig sen om ryggen skulle pajja... ;) Tack för svaret!!