handdator

Visa fullständig version : Träning utan ben?


Lella
2002-05-04, 13:48
Vill ha tips på konditions och förbränningsträning som inte ger ökad volym på benen? :confused: Vill ha mindre..

Har skippat all benträning förutom bencurl (och utfall ibland) men går mycket (mellan 3-5 timmar/dag) och cyklar på motionscykel ½ timme efter varje styrkepass.. Tränar utöver det aerobics (å har just börjat med boxaerobics) 2-3 ggr i veckan..

Fick för ett halvår sedan höra av en BB att mina vader (stora..*suck* muskler iofs men ändå..) förstör min symmetri.. inge skoj juh! :(

Personligen tycker jag att låren är enorma men erfarenheten säger att de krymper mkt när fettprocenten sjunker, på vaderna däremot är det inte mkt fett att ta av (=symmetriproblemet lär ju bli värre..).

Hjälp? :)

-xR-
2002-05-04, 15:09
Hmm, okej... vad sägs om att börja simma istället då?

z_bumbi
2002-05-04, 15:23
rodd ?

Lella
2002-05-04, 17:07
Roddmaskin har jag inte tillgång till, men simning var ju ett bra förslag.. lite bökigt runt om (ta sig dit osv) men jag ska kolla upp det! :)

Är det någon som vet vad som tar mest på benen av promenader och att cykla?

Tänkte att jag kanske ska köpa mig en cykel.. för ta bussen tänker jag ju inte göra! :cool:

King Grub
2002-05-04, 17:09
Cykling tar garanterat mer på lårmuskulaturen än vad promenader gör, och det gör även löpning. Titta på löpares och cyklisters ben - de är sannerligen inte säkskilt stora, sprinters undantagna. Särskilt löpning tycker jag benen blir mindre och hårdare av, om man springer ganska långt.

[ 04 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]

Lella
2002-05-04, 17:22
-> King Grub

ok, ut å springa alltså? Puhh.. älskar all träning men springa känns det inte som att jag är byggd för riktigt..(där är jag latmask..hehe..) Men jag får ge det en chans!

Å spara ihop till en cykel! .. mina vader får inte bli större nu.. har i alla fall kommit på att vid prommisar är det bättre med stoora steg (tar mer på rumpan).

Bra tips jag får! En får tacke.. :)

cjs
2002-05-04, 18:01
Stora vader är väl bara snyggt? :)

Hade varit värre om låren varit stora och vaderna såg som stickor dock. Då hade symmetrin varit störttaskig. :D

Viveqa
2002-05-04, 20:02
Känner inte till någon konditions/förbränningsträning som ger ökad benvolym... tvärtdom ;)
Och den BB´n kan inte haft någon form utav större kompentens...

[ 04 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: heroinegirl ]

Lella
2002-05-05, 09:18
->cjs
Ja, men nån form av proportionerlig symmetri vore trevligast.. :) Vill inte känna mig som karl-alfreds ben-version..om du fattar! :D

->heroinegirl
Tja, tyvärr så råkar jag belasta mina ben när jag konditions/förbränningstränar.. ;) Så det där med simning lät bra, då får ju hjärta å resten jobba å så kan jag plaska lite lätt med benen bara! :D

Har grubblat lite.. å kom på att vaderna nog är för stora pga att jag ju tidigare vägde 30 kg mer och nästan den enda träning jag utförde var 3-5 timmars promenad/dag. Blir ju som styrketräning för vaderna? En teori bara.. (de har alltid varit stora, men det kanske gjorde dem större..)

chrgel
2002-05-05, 10:40
Ursprungligen skickat av King Grub:
<STRONG>Titta på löpares och cyklisters ben - de är sannerligen inte säkskilt stora, sprinters undantagna.</STRONG>

Nja, bancyklister har i allmänhet inte direkt några tran-ben. Men OK, vi kan väl säga att de är sprinters. ;)

Kjellstroem
2002-05-06, 06:09
Simning?

Använder man inte benen rätt ordentligt där? Gör iaf jag :o

PK
2002-05-06, 19:21
ärligt talat, det är vel ändå större överkropp/kropp i övrigt du vill ha inte mindre lår? vad är ditt lår måt egentligen?

kanske förbränningsträningen i sig gör susen då kvinnor lagrar en massa fläsk på låren så blir de säkert mindre av förbränningen i sig.

jag kanske är ute och cyklar, eller? :D

Lella
2002-05-06, 23:04
Ursprungligen skickat av PK:
<STRONG>ärligt talat, det är vel ändå större överkropp/kropp i övrigt du vill ha inte mindre lår? vad är ditt lår måt egentligen?

kanske förbränningsträningen i sig gör susen då kvinnor lagrar en massa fläsk på låren så blir de säkert mindre av förbränningen i sig.

jag kanske är ute och cyklar, eller? :D</STRONG>

Nu kan jag ju chocka herrskapet med mina mått..Är rätt lång (176 ½) och har *ler* 55 i lår (mest muskler, men naturligtvis extralager också) - gillar formen på dem (bra svep) och att man ser framsidans alla muskler utan att framsidan putar ut - men de känns (precis som du säger) för stora för resten av kroppen (hmm.. kanske ska skriva övriga mått också?..). Vaderna är 40 och där är det inte mycket fett alls. Min erfarenhet säger att när omkretsen på mina lår minskar (förbränningsträning) så är vadmåttet konstant vilket gör att det bara är knäna som är normalstora.. och vaderna blir överdimensionerade.

Vill alltså inte träna benmusklerna så att de ökar mer i volym (vilket jag självfallet vill när det gäller övriga kroppen). Tränar baksidan lår för att det ska vara balans framsida/baksida (framsidan är redan bra) och utfall för rumpans skull (men funderar på att byta till "bakåtspark i trissa" eller vad man ska kalla det..).

När jag tränar prioriterar jag 1) baksida axlar 2)axlar 3)rygg) 4)bröst 5) triceps 6) biceps. "Trapets" vill jag inte ha, och mage strävar jag (ännu) inte efter tvättbräda men självklart är den en viktig del.

Mitt främsta mål är symmetri och en proportionerlig kropp som är stark och jag vill undvika skador och obalans så gått det går.

Sådärja, nu har jag väl babblat tillräckligt? :eek: :D

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lella ]

The Dwag
2002-05-06, 23:07
Träning utan ben ? :eek: :eek:


Asch det är väl bara jag som ser det komiska ;) :D

Lella
2002-05-06, 23:14
-&gt;The Dwag
Oki, ska jag vara helt ärlig så valde jag rubriken för att få uppmärksamhet.. ;) :D :rolleyes: Ja, vaddå - jag vill ju att många kollar så kanske nån kan ge svar.. :cool:

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lella ]

Platina
2002-05-07, 09:36
Jag tycker det verkar som om du har snygga ben! 55 i lår och 40 i vader låter mycket bra. Självklart ska vaderna vara vältränade och synas :) Det kommer säkert att vara lika snyggt när du tappar mer fett på låren. Och visst blir det ännu bättre med en välbyggd överkropp :)

Det är ju fult om benet "slutar" vid knät (som det gör på mig :()

När det gäller förbränningsträning som inte ökar volymen på benen: jag tycker att all förbränningsträning under lång tid med lagom intensitet har den effekten (för mig iaf), trots att det "tar" på musklerna så blir de inte större.

nanna
2002-05-07, 11:18
Cyklister har visst ganska stora ben..
Jag har flera kompisar som är proffs cyklister och deras ben är ganska grova..
Jag själv har också efter att kört mycket spinning fått grövre ben..
Använder du rätt teknik där man trycker på vägen ner och drar på vägen upp så är det oundvikligt att muskelmasan ökar och därmed volymen på benen..
Ok, man får inga BB ben men nog ökar volymen..
Fast, det blir ju muskler och man bränner fett så efter ett tag så är det ju bara muskler så sluta inte cykla, det är mycket bra träning!

PK
2002-05-07, 14:14
:rolleyes:
som du skriver lär nog vaderna stå still när låren krymper vid kondis träningen. jag tycker att dina vader är stora mot dina ben så satsa du på att bugga upp låren inkl. kroppen och träna ner vaderna under en period då du går på diet så kommer du nog att kunna se ressults.

det är vad jag skulle göra ;)

Lella
2002-05-07, 14:34
Kul med alla svar! :)

-&gt;PK
hur tränar jag "ner" vaderna? Å jag är inte jättesugen på större lår, men kör på med baksidan så vi får väl se! :cool:

PK
2002-05-07, 17:35
normalt kan man säga att man "tränar ned" en muskel genom högrepsträning. i det här fallet pratar vi om ett väldigt stort antal reps(kan inte uppskattningsvis säga hur många). träning. träna alla muskler som vanligt under uppbyggnads/bulk perioder om du har sådana. satsa specifikt på att träna ned vaderna under dietperioderna för att på ett enkelt sätt tappa lite massa på dem.

lite kort och gott kommer du nog att få det svårt att komma till rätta med det här problemet, det är ju ganska genetiskt betingat. jag har en kompis som aldrig tränar vader och de är FREAKY själv har jag små pytte vader som helt saknar separation trots 6% fett. många människor som spelat tex bandy/fotboll lyckas utveckla vaderna betydligt bättre än andra muskelgrupper som de använder lika ycket. troligtvis för att de är en så uthollig muskel. därför är det troligt att träning för dessa bör se annorlunda ut. de flesta tränar väldigt många reps på sina vader.

slutligen så är jag ingen expert på det här området... :D