handdator

Visa fullständig version : Dextros och maltodextrin vid träning


Janitorr
2007-11-03, 11:06
Jag har för mig att nån (på kolo) gjorde denna lista på vilka kolhydrater som är
bäst lämpade att ta för återhämtning.

1. amylopektin
2. Vitargo
3. maltodextrin
4. dextros
5..........

Jag har inte sett speciellt många förslag där man blandar olika kolhydrater, det skulle väl vara att vissa gainers har nåt litet inslag av fruktos ibland.

Är det nån (av de mer kunniga) som vet nåt om en blandning av maltodextrin och dextros.
Har haft följande länk på min dator ett tag:

http://www.abcbodybuilding.com/magazine03/dextrose.htm

King Grub
2007-11-03, 11:10
Det är inte några fördelar med blandningar av maltodextrin och dextros. Författaren till den där artikeln, när han skriver...

The next question is, why not just use maltodextrin, and eliminate dextrose since it is so proficient? Ah, once again it is not that simple. Shi. X et al. in an outstanding study, tested the digestive effects of two substrates (any substance acted upon by an enzyme) as opposed to only one substrate in the small intestine. What they found was quite fascinating. The solution containing two substrates stimulated the activation of more transport mechanisms in the intestinal lumen, than did its singular counterpart. Therefore, more carbohydrates were transported out of the small intestine (absorbed into the blood), which additionally aided a greater absorption rate of water into the blood stream (by osmosis). Thus, the higher activation rate of transport mechanisms, even with higher osmolarity facilitated faster energy uptake and hydration (12)!

...har helt missat att studien i fråga inte använder någon kombination av maltodextrin och dextros, utan "We studied intestinal absorption of solutions containing either one (glucose, Glu, or maltodextrin, Mal) or two (fructose, Fru, and Glu or sucrose, Suc)".

Han har alltså bara läst fel, dragit en påföljande felaktig slutsats, och därefter, förhoppningsvis ofrivilligt, lurat tusentals läsare.

Studien i fråga är Med Sci Sports Exerc. 1995 Dec;27(12):1607-15. Effects of carbohydrate type and concentration and solution osmolality on water absorption.

Att en kombination av fruktos/glukos eller fruktos/maltodextrin ger en betydligt högre exogen kolhydratoxidation är bekräftat:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15741841&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=15946410&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16322366&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Tarmens upptag av glukos är nämligen begränsat till runt 1 gram per minut, men med en kombination 50/50 glukos eller maltodextrin plus fruktos, kan man nå siffror på 1.5 eller högre.

Bara av värde vid intensiv och långvarig konditionsträning.

Sverker
2007-11-03, 11:12
Jag skulle ta kolhydraterna efter träningen för att utnyttja näringsfönstret och fylla på glykogendepåerna.

Dextros skulle jag inte använda. Rent maltodextrin är många gånger bättre.

Nu får jag på fingrarna men för mig så är det inte fel med lite fruktos i drinken. Kanske 5 % av kolhydraterna från fruktos. Fyller på levern som ändå har tömts på glykogen. Nackdelen är det svaga insulinsvaret men det drunknar i insulinkänsligheten efter träningen.

...om inte annat så ger lite fruktos sötare smak på drinken:em:

Eddie Vedder
2007-11-03, 11:15
1. amylopektin
2. Vitargo

Är inte Vitargo just hydrolyserat amylopektin?

King Grub
2007-11-03, 11:17
En mindre mängd fruktos är inte fel, men bara maltodextrin ger minst lika snabb eller snabbare glykogeninlagring, både i muskulatur och övrig vävnad.

In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle.

J Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

Sverker
2007-11-03, 11:20
Är inte Vitargo just hydrolyserat amylopektin?


Kallat vad du vill. Vad jag förstår har de ett processpatent på en kraftigt förgrenad stärkelse med hög molekylvikt..
Tricket ligger i förgreningarna som ger många angreppspunkter för amylaserna i tarmen.

Till sak är att amylopektin ÄR kraftigt förgrenat från början.

Eddie Vedder
2007-11-03, 11:22
Till sak är att amylopektin ÄR kraftigt förgrenat från början.

Jo det vet jag, men förekommer det alltså andra grenade och digererbara kolhydratmolekyler än amylopektin?

Fat tony
2007-11-03, 11:25
En mindre mängd fruktos är inte fel, men bara maltodextrin ger minst lika snabb eller snabbare glykogeninlagring, både i muskulatur och övrig vävnad.



J Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

har också hört att lite fruktos ska man ha för att levern ska kunna ta upp det. dock vet jag inte om det stämmer

Sverker
2007-11-03, 11:31
Amylos = stärkelse i raka kedjor. Alla glukosen sitter i 1-4-bindning.
Rak kedja och packar lätt ihop sig till långa trådar precis som cellulosa. Bildar resistent stärkelse.

Amylopektiv har en förgrening på var 6:e glukos. Där sitter glukos i 1-4-bindning PLUS att även kol nr 6 är kopplad till en glukos i en 1-6-bindning ( * ). Isomaltaser är enzymer som klipper 1-6-bindningen.

Olika växter har olika inblandning av amylos och amylopektin i sin stärkelse. Potatis har stora variation kring 70:30 amylos:amylopektin medan majs till 99% är amylopektin.
Finns alltså två typer av stärkelse men miljoner olika förhållanden.

Janitorr
2007-11-03, 11:35
Ja, vilken miss av honom

Eddie Vedder
2007-11-03, 13:46
Amylos = stärkelse i raka kedjor. Alla glukosen sitter i 1-4-bindning.
Rak kedja och packar lätt ihop sig till långa trådar precis som cellulosa. Bildar resistent stärkelse.

Amylopektiv har en förgrening på var 6:e glukos. Där sitter glukos i 1-4-bindning PLUS att även kol nr 6 är kopplad till en glukos i en 1-6-bindning ( * ). Isomaltaser är enzymer som klipper 1-6-bindningen.

Olika växter har olika inblandning av amylos och amylopektin i sin stärkelse. Potatis har stora variation kring 70:30 amylos:amylopektin medan majs till 99% är amylopektin.
Finns alltså två typer av stärkelse men miljoner olika förhållanden.

Vet inte om det var ett svar på min fråga eller ej. Allt det där vet jag, både vad som är förgrenat och med vilka bindningar.

Det jag undrade var om andra stärkelsemolekyler än amylopektin är grenade, det finns inte såvitt jag vet.
Att det förekommer både amylopektin och fritt amylos (d.v.s. ej som grenar i amylopektin) i olika livsmedel är ju en helt annan sak.

Men ditt inlägg kanske var menat som en allmän förklaring och inte som ett svar till mig?

Sverker
2007-11-03, 14:21
Svaret var isomaltas och maltas. De klipper 1-6 och 1-4. Finns det bindningar som våra maltaser inte klipper så blir kolhydraterna ett kosfiber och är inte en stärkelse.
Stärkelse är lagrad näring för grodden som grodden ska använda som energi när den gror upp till en planta.


Beta-glukan, som exempel, är ju ett kostfiber med mycket intressanta egenskaper.
I betaglukan bryts kedjan av glukos i 1-4-bindningar av 1-3-bindningar här och där.

Eddie Vedder
2007-11-03, 14:28
Svaret var isomaltas och maltas.

Isomaltas och maltas är ju enzymer, inte kolhydratmolekyler.

Vad min fråga gällde var ju mest vad du menade med "kallat vad du vill". Det uppfattade jag som att det kunde tänkas finnas något annat, en tredje form av digererbar stärkelse, som används till Vitargo. Iom att jag trodde att man enbart använde amylopektin och att det därför gör Vitargo så mycket snabbare än malto.

Verkar som vi missförstår varandra rejält nu Sverker.:D

Sverker
2007-11-03, 15:36
Ahaa...då är jag med...eller inte alls.

Vitargo är en patenterad produkt av amylopektin där man kopplar patentet till en studie om snabb glykogeninlagring vad jag förstår.

De har gjort något speciellt med en kolhydratråvara. Någon unik tillverkningsmetod, som ger en snabb stärkelse. Jag har inte läst patentet eller sett tillverkningen men någonting är det gjort med stärkelsen. Det behöver inte vara mycket som görs med stärkelsen. Tillverkaren kan t e x dela upp stärkelsen i olika storlekar och bara använda vissa av dem. Då blir ju separationen unik och patenterbar.

Eddie Vedder
2007-11-03, 15:39
Vitargo är en patenterad produkt av amylopektin

Ja det var det här jag ville få svar på.:D Det var just det jag undrade och då skrev du "kalla det vad du vill" vilket jag inte riktigt fattade. Nu förstår vi varann efter mycket om och men.:Virro