handdator

Visa fullständig version : Kan du hela Sveriges "nationalsång"?


snartspensligvegan
2007-11-03, 04:00
Den har ju fått censureras lite på sistone så vi inte visar landet för mycket respekt och tror att vi är något.


Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Whistler
2007-11-03, 04:02
Klart man kan nationalsången, men de två sista verserna har aldrig sjungts på någon tillställning jag varit på.

Är glad att jag är född i en generation där man sjöng den i skolan på högtider etc. :)

snartspensligvegan
2007-11-03, 04:04
Texten är ifrån en columbiansk killes youtubevideo så jag vet inte om den är rätt ;D

.. och nu vare försent för edit ;D


http://www.youtube.com/watch?v=EBQlcLb5ocw

PowPow
2007-11-03, 04:05
Jag valde att jag kunde hela, och då syftad ejag bara på de två första verserna. De två sista sjungs ju aldrig.

snartspensligvegan
2007-11-03, 04:06
Ah, mupptecken betydde att man upprepade nedre delen av varje vers två ggr, flåt för att jag tog bort dem då ;D

snartspensligvegan
2007-11-03, 04:06
Jag valde att jag kunde hela, och då syftad ejag bara på de två första verserna. De två sista sjungs ju aldrig.Men jävla mupp, kunde jag vara mer klar med pollen eller? Du kan inte hela, inte jag heller! För det är jävla muppar som har bestämt att vi inte skall kunna dem *mini*


Jag kan nog inte ens första två utantill, men nästan!! Men jag tycker att man borde sjunga hela =P

PowPow
2007-11-03, 04:08
Jag kan nog inte ens första två utantill, men nästan!! Men jag tycker att man borde sjunga hela =P

Vilken användning har man för de två avslutande verserna om de ändå aldrig sjungs?

snartspensligvegan
2007-11-03, 04:10
Vilken användning har man för de två avslutande verserna om de ändå aldrig sjungs?Du väljer väl själv om du vill sjunga dem eller inte.
Jag ljög och sade att jag kunde de första två... För jag kan ju, eventuellt ;/

Är väl bara att fortsätta sjunga vidare även om majoriteten tystnar ;D




[x] Jag är PowPow och jag bara trycker!"#€%&Y

snartspensligvegan
2007-11-03, 04:29
Pollen är ju förövrigt helt värdelös om man svarar ja fast man bara kan första halvan, för den förväntar jag mig att alla ändå kan, eller iaf har kännedom om ;D

Det jag undrar är väl mest hur många som kan den andra halvan.

Angel
2007-11-03, 05:25
Ja har sjungt hela några gånger vill ja minnas...men ja sjunger hellre ack värmland du sköna, mycket finare :_)

Vinter
2007-11-03, 06:47
Jag kan svenska,amerikanska,engelska och vissa verser i den ryska, måste va något fel på mig.

tejpis
2007-11-03, 07:40
Nix, kan inte, aldrig kunnat. Men jag var bra på att mima den i lumpen.

Emil_Larsson
2007-11-03, 08:51
Den sjunger man varenda år men jag kan den inte ännu. Fruktansvärt pinsamt.

Sverker
2007-11-03, 08:58
Gick man i skolan på 70-talet tillhörde det självklarheterna att man sjöng nationalsången.












Vi hade även morgonstund med berättelser från bibeln:em:

mini
2007-11-03, 09:07
De två första verserna, vilka är de använda, kan jag. De andra skulle jag inte klara att sjunga de då är så långt ifrån vad jag tror på. Ungefär som jag inte läser trosbekännelsen i kyrkan.

Eddie Vedder
2007-11-03, 09:12
När jag såg tråden på förstasidan testade jag mig själv, den var inte hackfri men jag kan den tydligen fortfarande.:)

christian
2007-11-03, 09:37
Den sitter i sen lumpentiden på Rindö. =)

Den sjungs alldeles för lite.

Nitrometan
2007-11-03, 09:37
Ah, mupptecken betydde att man upprepade nedre delen av varje vers två ggr, flåt för att jag tog bort dem då ;D
Nej.

Känns meningslöst att lära sig hela nationalsången när man bara får sjunga de första två verserna.

Ja, jag kan hela.

Kebab-Arne
2007-11-03, 10:10
Mmm, jag kan den "iprincip". Dvs börjar nån sjunga kan jag fylla i och vet vad som kommer sen i låten. Men tänkte jag skulle börja nynna på den men glömt bort hur den börjar så blev "nja"-svaret. Trots jag nyligen gjort lumpen.

Fredrik S
2007-11-03, 10:32
Visste inte ens att det fanns två verser till. :em:

n1tro
2007-11-03, 10:48
självklart, är invandrare om det nu ska spela ngn roll. det är en fin nationalsång

130kg finsk sisu
2007-11-03, 10:56
Är finne och kan hela, bor i Finland dessutom, aldrig bott i sverige

Tolkia
2007-11-03, 10:59
Bara de två verserna som sjungs.

Baan
2007-11-03, 11:03
Kan inte dom två första verserna själv, men fick sjunga den tillräckligt många gånger i lumpen så mycket ändå sitter. Mao bara jag får lite hjälp av andra så sitter den ;)

z_bumbi
2007-11-03, 12:42
Fyra verser och jag har sjungit (nja) hela vid ett antal tillfällen.

Solros
2007-11-03, 13:05
Kan hela.
Brukar stå framför teven när det är landskamp i fotboll och sjunga med dessutom.:Virro

Fatalist
2007-11-03, 13:13
Pinsamt att Gud är med i vår nationalsång. :(

747
2007-11-03, 13:33
Jag vill bara säga att det räknas som man inte kan om man sjunger "Jag vet att Du är och förblir vad du var" I stället för "Jag vet att Du är och Du blir vad du var". Verkar som om de flesta sunger fel på den raden.

Palm
2007-11-03, 13:57
Pinsamt att Gud är med i vår nationalsång. :(

Ja, verkligen. Hur fan tänkte han???

JustinCredible
2007-11-03, 14:00
De två första raderna.

Baan
2007-11-03, 15:35
Pinsamt att Gud är med i vår nationalsång. :(

Att använda ordet pinsamt i tid och otid har bäst före någonstans när man fyllt 16-18. ;)

Tricklev
2007-11-03, 15:50
Kan inte ens lite.

snartspensligvegan
2007-11-03, 16:47
De två första verserna, vilka är de använda, kan jag. De andra skulle jag inte klara att sjunga de då är så långt ifrån vad jag tror på. Ungefär som jag inte läser trosbekännelsen i kyrkan.Där har jag samma problem, och egentligen väl även i psalmer med men där hinner man ju inte tänka efter ändå ;D
Känns fel att säga den, och senast tror jag att jag lät bli helt o hållet, varför skall man "tvingas" till en massa mässande eller vad det nu heter!?!"

Och visst känns väl den senare biten lite väl militärisk när man läser den, fast jag trodde att det hörde till? Men jag kan inte texten på andra länders nationalsånger så.Pinsamt att Gud är med i vår nationalsång. :(Nu är den ju dock ifrån början av 1800-talet så det är ju förstårligt.. På den tiden bestod väl undervisningen av hemförhör.. Så gud var väl the shit.Jag vill bara säga att det räknas som man inte kan om man sjunger "Jag vet att Du är och förblir vad du var" I stället för "Jag vet att Du är och Du blir vad du var". Verkar som om de flesta sunger fel på den raden.Ja, jag borde säkert tagit mjae själv ;(

appapa
2007-11-03, 17:16
Visste inte ens om att det fanns två extra verser. Tycker de var alldeles för nationalistiska för att jag skulle kunna sjunga dem utan att känna mig obekväm.

King Grub
2007-11-03, 17:23
Kan du hela Sveriges "nationalsång"?

Nope. Varken kan eller har kunnat.

Laijza
2007-11-03, 17:44
Du gamla, du fria... sen kan jag inte mer :D

inte heller tycker jag det finns någon riktigt mening för mig att kunna den, vad skulle jag få ut av de liksom? :Virro

Pudzianovski
2007-11-03, 17:50
Det här kan ju vara intressant att veta.

"Du gamla, du fria är Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 i form av två verser till en gammal folkmelodi. Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång. Status som nationalsång vilar alltså helt på traditionen. Den är dock självklar som Sveriges signaturmelodi vid sportsammanhang.

Dybecks två verser är färgade av den då rådande skandinavismen och handlar om Norden snarare än om Sverige. 1910 tillkom två verser med svenskt tema skrivna av Louise Ahlén, men dessa används mycket sällan och förekommer mycket sparsamt även i tryck." (Wikipedia)

Allan
2007-11-03, 17:54
Jajamän. Fick alltihop noggrant inbultat under skol- och militärår. De två sista lärde vi oss bara på jävelskap, för att kunna fortsätta sjunga när den dumme dumme tamburmajoren som ledde dessa övningar vid korum skulle bli mållös och börja rota i noterna. Vi gjorde det vid väl valda tillfällen, som när arméchefen var på besök, och han var aldrig beredd. Och sen blev det armhävningar för allan....

snartspensligvegan
2007-11-03, 17:56
Det här kan ju vara intressant att veta.

"Du gamla, du fria är Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844 i form av två verser till en gammal folkmelodi. Till skillnad från många andra nationalsånger har detta musikverk aldrig officiellt, genom politiska beslut, antagits som nationalsång. Status som nationalsång vilar alltså helt på traditionen. Den är dock självklar som Sveriges signaturmelodi vid sportsammanhang.

Dybecks två verser är färgade av den då rådande skandinavismen och handlar om Norden snarare än om Sverige. 1910 tillkom två verser med svenskt tema skrivna av Louise Ahlén, men dessa används mycket sällan och förekommer mycket sparsamt även i tryck." (Wikipedia)Därav "nationalsång".

Så de senare två kom senare? Då är jag väl med på att man skiter i dem ;/

Men vi borde fixa en längre o ballare ;D

Solros
2007-11-03, 18:19
Men vi borde fixa en längre o ballare ;D

Typ den där "Dä ska va reggae på sommarn"! Den tycker jag är klämkäck!

Fatalist
2007-11-03, 18:22
Att använda ordet pinsamt i tid och otid har bäst före någonstans när man fyllt 16-18. ;)

Du tycker det är helt okej att vår nationalsång till viss del handlar om gud, trots att inte ens en tredjedel av vår svenska befolkning är aktivt kristna?

Muslimerna då? Hinduerna? Asadyrkarna?

Med Gud, Shiva och Tor skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Kanske vi ska släppa in lite mer hjärntvätt i populärkultur, bäst vi hör av oss till scientologerna och kollar så att inte de känner sig utelämnade!

Baan
2007-11-03, 18:24
Du tycker det är helt okej att vår nationalsång till viss del handlar om gud, trots att inte ens en tredjedel av vår svenska befolkning är aktivt kristna?

Muslimerna då? Hinduerna? Asadyrkarna?

Man säger ofta att det är samma Gud i Islam och Kristendom, sen kan man säkert överföra det till andra religioner. Men det var inte det jag dissade utan ordet pinsamt ;)

Annars är nationalsånger rätt fjantiga.

Fatalist
2007-11-03, 18:26
Man säger ofta att det är samma Gud i Islam och Kristendom, sen kan man säkert överföra det till andra religioner. Men det var inte det jag dissade utan ordet pinsamt ;)

Annars är nationalsånger rätt fjantiga.

Förvisso.

jwzrd
2007-11-03, 18:30
Du tycker det är helt okej att vår nationalsång till viss del handlar om gud, trots att inte ens en tredjedel av vår svenska befolkning är aktivt kristna?

Muslimerna då? Hinduerna? Asadyrkarna?

Med Gud, Shiva och Tor skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Kanske vi ska släppa in lite mer hjärntvätt i populärkultur, bäst vi hör av oss till scientologerna och kollar så att inte de känner sig utelämnade!

Att ha en nationalsång är verkligen mer självklart än att sjunga om gudar. Alla gånger någon - vem som helst - säger gud så avses givetvis den kristna guden. Dåligt år i år Fatalist?

Degpekka
2007-11-03, 19:01
Jepp jag kan den, mest för att jag har lätt för att lära mig låttexter. Dom två första verserna är väl fina men resten e lite skräp. Papa Dee, dr alban, petter, peps, markoolio och E-type borde skriva en ny nationalsång åt oss! Det hade vatt nåt!

Edit: Förövrigt är nog Afrika den enda världsdel som har snygga nationalsånger! :)

Yankeee
2007-11-03, 19:16
Papa Dee, dr alban, petter, peps, markoolio och E-type borde skriva en ny nationalsång åt oss! Det hade vatt nåt!


Du inser att du med det här inlägget har förstört hela din framtid på kolozzeum? Om du har tur så kommer ingen utomstående som känner dig att se inlägget. Jag skulle be en moderator ta bort det.

gibfel
2007-11-03, 22:28
Kan dom 2 första verserna som jag sjunger minst en gång i veckan under hockeysäsongen. Är alltid på a-lags matcherna:D

TCOG
2007-11-04, 00:06
vi brukade köra N BIG låtar istället...

Empe
2007-11-04, 01:57
Jag kan de två första verserna utantill och sjunger eller nynnar med när jag hör melodin. Vid landskamper står hela familjen upp och sjunger med.

pabb
2007-11-04, 15:13
Kan de två första raderna.

lastbil
2007-11-04, 16:04
-Är så svensk man kan bli
-Hört den vid tillställningar
-..vid hockeymatcher
-..skolavslutningar

kan jag den; Nej, inte förbi "du gammla du fria"
Är detta något jag skäms eller lider över; nej inte det minsta.