handdator

Visa fullständig version : Night protein?


Mega_man1000
2007-11-03, 02:34
tjaa

Är det nån som kan förklara vad kostillskott som "Night protein" gör som består mest utav casein protein? Gör det så att det blir anabolt även under natten eller vad??:smash:

Honken
2007-11-03, 02:35
För att förse din kropp med protein under sömnen. Casein utsöndras långsamt vilket är idealt för denna punkt.

Mega_man1000
2007-11-03, 02:36
så att det gör så att det blir anabolt under natten eller?

Honken
2007-11-03, 02:49
Det vet jag inte, tror du behöver mer än bara protein för det. Men huvudpoängen är iaf att din kropp har tillänglig protein under natten vilket den inte skulle haft om du inte ätit/druckit något innan.

Egentligen så behöver du inget "night protein". Drink lita mjölk så!

King Grub
2007-11-03, 05:15
så att det gör så att det blir anabolt under natten eller?

Nej, anti-katabolt. Vilket också mat gör.

Mega_man1000
2007-11-03, 11:54
jasså så kroppen bryter ialla fall inte ner något under natten?? Men då är det väll lika gärna käka nått annat direkt innan man sover, Som typ nån macka eller ett STORT glas mjölk precis som honken sa ;) Men hur funkar matsmältnings systemet på natten?? för har problem att sova ifall man har en stor klump i magen!! :S

King Grub
2007-11-03, 12:06
Muskelnedbrytningen pågår alltid. Födointag minskar den.

Morty
2007-11-03, 14:33
Alltså måste man dricka vassle för att vara anabol under natten (eller iaf en del av den)?

Eddie Vedder
2007-11-03, 14:40
Alltså måste man dricka vassle för att vara anabol under natten (eller iaf en del av den)?

Det är du ändå. Knappast som att kroppen inte kan sköta sin egen uppbyggnad utan att man dricker vassledrinkar.

Håller man nedbrytningen på en låg nivå kommer ju kroppens egen syntes överstiga sin egen nedbrytning. Varken vassle- eller kaseintillskott är något krav.

King Grub
2007-11-03, 14:43
Alltså måste man dricka vassle för att vara anabol under natten (eller iaf en del av den)?

Långsamt protein och kolhydrat ger bättre proteinbalans än snabbt protein. Snabbt protein är för snabbt för att upprätthålla anabolism.

Mega_man1000
2007-11-03, 15:22
okay coolt!!:D men juste måste fråga!! Jag brukar alltid nån timme innan jag lägger mig drick en kopp varm mjölk!! brukar oftast koka den, Men sen så undrar jag ifall näringsämnerna blir påverkade av kokningen?? eller blir det exakt som om man skulle dricka det direkt ur paketet näringsmäsigt??

Sverker
2007-11-03, 15:26
Du försämrar proteinkvaliten en aning. Inte mycket men kanske 5 % av aminosyran lysin. Helt beroende av tid och temperatur för uppvärmningen.


Det spelar ingen roll att du förlorar lite lysin eftersom det är stort överskott av lysin i mjölk.

Att du förstör 20 % av B-vitaminerna spelar heller ingen roll eftersom mjölken är rik på vitaminer.

Mega_man1000
2007-11-03, 19:11
okay soft!!! tycker nämligen om när mjöken är riktigt varm på kvällarna nu när det börjar bli lite mer kallare utomhus ;)!!

Morty
2007-11-04, 01:12
Det är du ändå. Knappast som att kroppen inte kan sköta sin egen uppbyggnad utan att man dricker vassledrinkar.

Håller man nedbrytningen på en låg nivå kommer ju kroppens egen syntes överstiga sin egen nedbrytning. Varken vassle- eller kaseintillskott är något krav.
Tack fan, man behöver den där dängen ibland för att inte snöa in totalt på kosttillskott :em:

Långsamt protein och kolhydrat ger bättre proteinbalans än snabbt protein. Snabbt protein är för snabbt för att upprätthålla anabolism.
Det var det jag antod när jag inhandlade långsamt protein. Att whey80 knappast kan hålla över hela natten, utan snarare bara första timman.



Undrar för övrigt om det skulle vara en bra ide att dricka ~15 gram långsamt protein (alt äta lite kvarg) innan sänggående om man deffar? Eller skulle det bara förhindra fettförbränningen under natten?

Eddie Vedder
2007-11-04, 06:43
Undrar för övrigt om det skulle vara en bra ide att dricka ~15 gram långsamt protein (alt äta lite kvarg) innan sänggående om man deffar? Eller skulle det bara förhindra fettförbränningen under natten?

Mer energi kmmer ju innebära mindre fettförbränning, ja. Men det förutsätter ju att du äter t.ex. kvargen utöver ditt tidigare tänkta kaloriintag. Låt säga att du hade planerat 2500kcal och ett underskott på 700, vilket nu blir 500. Då blir ju såklart den totala fettförlusten mindre.

Om kvargen är en del av din "budget" gör den förstås ingen skillnad, att det tas innan läggdags är skit samma i det fallet. Att ta något innan man lägger sig är nog ofta väldigt bra om det nu inte stör sömnen som för vissa.

Morty
2007-11-04, 13:02
Att ta något innan man lägger sig är nog ofta väldigt bra om det nu inte stör sömnen som för vissa.

Minimerar det muskelförlusten?

Eddie Vedder
2007-11-04, 16:20
Minimerar det muskelförlusten?

Om det motverkar muskelnedbrytning att äta mat jämfört med att inte äta mat? Ja.

Morty
2007-11-04, 22:33
Om det motverkar muskelnedbrytning att äta mat jämfört med att inte äta mat? Ja.

Jag ska förtydliga mig. JAg antod att eftersom man iaf är väldigt anabol under sömn, så behövs ingen mat, utan att den endast skjuter upp fettförbränningen under natten. Och eftersom man ligger stilla under hela natten så måste ju all bränsle komma från fett (care :P).

Eddie Vedder
2007-11-05, 07:40
Och eftersom man ligger stilla under hela natten så måste ju all bränsle komma från fett (care :P).

Hjärnan behöver glukos även vid sömn. Är du tömd på energi kommer nedbrutna endogena aminosyror från musklerna stå för den glukosen. Så att ära lite kolhydrater före läggdags är nog bara bra.
Förstår inte hur du tänker med fettförbränningen faktiskt. Spelar väl ingen roll om den blir lite lägre under några timmar på natten om du ligger på samma energiintag med eller utan det där lilla kvällsmålet?

Enda sättet det målet skulle innebära sämre fettfrisättning än om du undviker det är ju ifall energibalansen skulle bli mer negativ, alltså under förutsättningen att du inte ersätter det med annan mat.

Morty
2007-11-05, 10:57
[QUOTE=Eddie Vedder;2617873]Spelar väl ingen roll om den blir lite lägre under några timmar på natten om du ligger på samma energiintag med eller utan det där lilla kvällsmålet?/QUOTE]

Man blir ju inte direkt hungrig när jag sover, det var därför som jag tyckte att det kunde vara värt att hardcorefasta på natten.

Men tack så mycket, din kunskap är guld värd :thumbup: