handdator

Visa fullständig version : Variera benträning ?


nboi
2007-11-03, 01:33
Varför finns det så få benövningar hehe, det är antingen böj av nått slag eller benpress och för baksida lår Lårcurl, raka marklyft :(.

För överkroppen finns det en massa diverse basövningar + ett gäng lite disko och exotiska varianter :). Varför finns inte typ omvänd knäböj i Maskin ?, snevriden benpress och så vidare etc ..lol. Hursomhelst har jag missat nå enkla benövingar som jag kan tillämpa som inte är involverar enbensövningar.

snartspensligvegan
2007-11-03, 01:41
Böj med stången på ryggen, frontböj, ryckböj.
Benpress, hacklift.
Benspark.
Utfall.
Good mornings, stela mark.
Lårcurl.
"Finnen".

Böj med "skutt".
Hoppa jämfota uppför en pall/travade vikter/elskåp/...
"Pistoler"

snartspensligvegan
2007-11-03, 01:45
Skillnaden är väl mest att folk tycker att det är tråkigt att träna ben så de kör den övning som skall vara bäst och struntar i resten, medans flertalet kör en jäkla massa andra övningar än de som anses vara bäst/tyngst för andra kroppsdelar eftersom de tror att det behövs/hellre gör det/det är skoj/..

snartspensligvegan
2007-11-03, 01:46
Vadövningar sket jag i med flit eftersom det inte verkade som att du tog upp sådana, jag är lite dålig på övningar för framsidan, såg någon nyligen men minns inte hur den var, baktill är det väl bara att köra stående o sittande vadpressar.

Gynstolar eller sätta ena benet i en kabelmaskin och dra det åt sidan eller så går väl också att göra.

nboi
2007-11-03, 02:10
Böj med stången på ryggen, frontböj, ryckböj.
Benpress, hacklift.
Benspark.
Utfall.
Good mornings, stela mark.
Lårcurl.
"Finnen".

Böj med "skutt".
Hoppa jämfota uppför en pall/travade vikter/elskåp/...
"Pistoler"

Hehe weee, ok en ny flum övning att lägga in för baksida ben "finnen" tack. Har hört talas om den, men alldrig testat den, tyckte den såg ut att verka som vanlig hederlig lårcurl.

snartspensligvegan
2007-11-03, 02:14
Finnen är jävulskt tung dock, gå ner en 20-30% eller så går ju men medlemmarna som orkar gå ner till parallellt är nog lätträknade.

tejpis
2007-11-03, 08:22
Finnen är jävulskt tung dock, gå ner en 20-30% eller så går ju men medlemmarna som orkar gå ner till parallellt är nog lätträknade.

Gör den under latsdrag/cablecrossen och använd draghissen som hjälp. Då kan man variera motståndet.

Oskar_NIN
2007-11-03, 11:01
Behövs bara knäböj, benpress, benspark, lårcurl för baksida, utfall och vadpress för ben.

Kebab-Arne
2007-11-03, 11:19
Behövs bara knäböj, benpress, benspark, lårcurl för baksida, utfall och vadpress för ben.

Kör du bara lårcurl för baksidan finns det en stor risk att den börjar släpa. Har blivit så för mig iallafall, stela mark ftw.