handdator

Visa fullständig version : Simning?


shobaa
2007-11-02, 20:09
Hej!
Nu har vintern börjat komma till och det innebär även att kylan börja komma... Jag känner att löpningen utomhus är ett avslutat kapitel för i år och funderar nu på att istället börja simma en hel del, då jag vill försöka gå ner en del i vikt. Min fråga är då; hur bra är simning i syftet att gå ned i vikt? Jämfört med löpning?
Jag gymmar ca3-5 ggr i veckan med diverse kondition i passen.

Endast seriösa svar. Tack på förhand!

King Grub
2007-11-02, 20:13
Simning är en utmärkt kaloriförbrukare, och viktminskning handlar om att skapa ett kaloriunderskott, antingen just genom ökad mängd motion eller neddragning på matintaget. Förbrukar du lika mycket kalorier som du hade gjort om du sprungit, går du också ner lika mycket som du hade gjort med löpning som motionsform (förutsatt att du hamnar på kaloriminus, förstås). Per tidsenhet förbrukar simning inte riktigt lika mycket energi som löpning, men å andra sidan är det skonsammare och man kan hålla på både längre och oftare, om man så önskar.

King Grub
2007-11-02, 20:36
The results of this study indicate that there are no differences in the effect of aerobic activities in the water versus weight-bearing aerobic exercise on land on body composition components as long as similar intensity, duration and frequency are used.

J Sports Med Phys Fitness. 2006 Dec;46(4):564-9.

machine gun
2007-11-03, 15:54
Det beror ju på vilken typ av löpning som man jämför med vilken typ av simning. En timme intensiv fjärilssimning lär troligtvis förbränna mer än en timmes lätt jogg till exempel.

King Grub
2007-11-03, 16:12
Precis; det är antagligen därför det påpekades "as long as similar intensity, duration and frequency are used."

shobaa
2007-11-03, 16:30
Tack för svaren!

Mega_man1000
2007-11-03, 19:17
Kan man bygga bra muskler med simning?? tänkte på att de flesta simmare jag har sett är ganska "biffiga"??? eller har de kört träning med vikter?

King Grub
2007-11-03, 19:57
Nej, simning bygger inte muskler, inte om du menar vad jag antar du menar med "biffig". Det bygger mer än att sitta i soffan, men kan inte jämföras med styrketräning. Elitsimmare tränar som regel styrketräning.

joriice
2007-11-03, 20:01
Kan man bygga bra muskler med simning?? tänkte på att de flesta simmare jag har sett är ganska "biffiga"??? eller har de kört träning med vikter?

Hur biffig menar du? En bild som exempel?

Man får en mer atletisk kropp än medelsvensson om man ligger på en bra nivå ja.