handdator

Visa fullständig version : Osymmetrisk muskelväxt?


Undrande
2007-11-02, 13:53
Hej allihopa

Det här är är min första fråga här. Hoppas att den inte är allt för knäpp!

Jag har tränat ett tag nu, men är ändå lite starkare i högra armen, eftersom jag är högerhänt. Men, trots detta så ser min VÄNSTRA överarm större ut. Jag vet att man ofta har två olika stora halvor, men min fråga lyder: Om man tränar bägge armarna lika mycket, växer de då lika mycket? Låt säga att ena armen blir 5% större på X antal veckor. Blir den andra armen också 5% större då, eller kan den bli 6-7%? Fastän man tränat lika mycket?

Jag är lite hypokondrisk av mig och passar även på att fråga... Finns det några sjukdomar eller genetiska avvikelser som kan leda till osymmetrisk muskelväxt? Kan man bli såhär: http://z.about.com/d/movies/1/0/o/x/M/ladyinthewaterpubm.jpg (nu överdriver jag förstås eftersom detta är en bild från en film, men "åt det hållet" iallafall?)

Tacksam för upplysningar!

Hälsningar John

snartspensligvegan
2007-11-02, 14:35
Kan kanske variera lite, men skit i det och träna på, det kommer ju inte bli några extrema skillnader emellan kroppsdelarna hur som helst och ju större du blir desto mindre syns väl skillnaden.

King Grub
2007-11-02, 14:38
Finns det några sjukdomar eller genetiska avvikelser som kan leda till osymmetrisk muskelväxt?

Gör det säkert, men knappast något man kan gå omkring med utan att veta om det. Genetiska variationer finns hos alla, och det är inte ovanligt att någon kroppsdel eller någon lem växer lite lättare, både styrke- och volymmässigt, men några extrema genetiska variationer hos samme friske individ skall det inte kunna röra sig om.