handdator

Visa fullständig version : Eaa?


Gentelman
2007-11-02, 10:40
Jag ser hur folk tjatar om hur mycket EAA man behöver dagligen och hur bra det är för muskelbyggandet.
Men vad är EAA?
Och finns det att ta som tillskott eller finns det i mat också?

Eddie Vedder
2007-11-02, 10:41
EAA är essentiella aminosyror (Essential Amino Acids), aminosyror är byggstenarna i protein. DOm essentiella är dom som kroppen ej kan syntetisera själv och således måste tillföras via kosten i tillräcklig mängd.

Sniggel
2007-11-02, 13:11
BCAA:
3 grenade aminosyror

EAA:
BCAA + 5(?) till aminosyror

Aminosyror:
EAA + 13(?) till icke essentiella aminosyror

Protein:
Ihopsatta aminosyror

Knabb
2007-11-02, 14:59
Tips på vad man köper bra EAA?

King Grub
2007-11-02, 15:07
Tips på vad man köper bra EAA?

http://www.kolozzeum.com/

Eddie Vedder
2007-11-02, 15:07
Aminosyror:
EAA + 13(?) till icke essentiella aminosyror

Protein:
Ihopsatta aminosyror

Det finns 9 essentiella aminosyror, således 11 icke-essentiella. Dom essentiella är histidin, isoleucin, leucin, lysin, metionon, fenylalanin, treonin, tryptofan och valin (gött, jag kom fortfarande ihåg alla!:D).

Protein brukar man inte säga förrän det ingår ungefär 50 aminosyror, två ihopsatta är t.ex. en dipeptid, tre ihopsatta en tripeptid och sedan finns det polypeptider upp tills dess att man börjar kalla aminosyrakomplexet för ett protein.

snartspensligvegan
2007-11-02, 15:13
Tips på vad man köper bra EAA?Eiselts Esapro är väl det kosttillskott som ger dig rena essentiella aminosyror till lägst pris, de har dock helt tagit bort tryptofan (tror jag det är) som även det är en essentiell aminosyra, anledningen till det skall väl dock vara att den aminosyran tas upp på samma vis som någon annan aminosyra som anses vara viktigare för muskeluppbyggnaden. Tryptofan verkade väl mest ha med hjärnfunktioner att göra så den kanske inte har så mycket i musklerna att göra, vad vet jag. Esapro innehåller även histidin som väl inte är en essentiell aminosyra hos vuxna människor, eller hur det nu är.

I vilket fall som helst är ALLT protein uppbyggt av aminosyror, och i princip allt protein innehåller de essentiella aminosyrorna i varierande grad. I exempelvis vete så är det dock relativt sett lite för lite av enskilda, medans det i exempelvis linser kommer vara lite för lite av någon annan. Om de livsmedlen konsumeras tillsammans kommer de dock komplementera varandra och ge protein av bättre kvalite. Animaliskt protein generellt och ägg och mjölkproteiner framförallt har redan en bra sammansättning av de essentiella aminosyrorna.

Men om du köper ett proteinpulver får du både essentiella och ickeessentiella aminosyror, vilket det väl inte är något fel på heller, men de sitter väl i längre kedjor som någon form av protein och tar väl lite längre tid för kroppen att smälta.

Fördelen med exempelvis Esapro skall ju vara att upptaget går fort och att sammansättningen är en som passar bra för muskeluppbyggnad så kroppen blir klad hest!

jontet
2007-11-02, 15:14
Tips på vad man köper bra EAA?

kolozzeums webshop, produkten esapro är den populäraste

snartspensligvegan
2007-11-02, 15:14
Det finns 9 essentiella aminosyror, således 11 icke-essentiella. Dom essentiella är histidin, isoleucin, leucin, lysin, metionon, fenylalanin, treonin, tryptofan och valin (gött, jag kom fortfarande ihåg alla!:D).

Protein brukar man inte säga förrän det ingår ungefär 50 aminosyror, två ihopsatta är t.ex. en dipeptid, tre ihopsatta en tripeptid och sedan finns det polypeptider upp tills dess att man börjar kalla aminosyrakomplexet för ett protein.Jag har också sett 9-10 aminosyror som essentiella, anses histidin vara det även för vuxna nuförtiden alltså? Är det någon annan aminosyra barn behöver också? Inte histidin?

Jag skriver också ifrån minnet.


Det finns fler produkter med essentiella aminosyror, animalgens eller vad de heter, bara animal?, har ju, och twinlab brukade väl ha en flytande produkt, apoteket har essamino, osv, men de är väl alla dyrare än esapro.

Eddie Vedder
2007-11-02, 15:15
även histidin som väl inte är en essentiell aminosyra hos vuxna människor, eller hur det nu är.

Jo numera räknas histidin som essentiell för alla.:) Därför kan man stöta på lite olika antal i olika litteratur, kan stå 8 ibland och 9 i lite nyare och uppdaterad litteratur.

Knabb
2007-11-02, 15:39
Jo numera räknas histidin som essentiell för alla.:) Därför kan man stöta på lite olika antal i olika litteratur, kan stå 8 ibland och 9 i lite nyare och uppdaterad litteratur.

Oj, man lär sig något nytt varje dag :)

Knabb
2007-11-02, 15:48
http://www.kolozzeum.com/
Några konstiga/hälsofarliga smakförstärkare, konserveringsmedel eller sötnings medel i produkten?

snartspensligvegan
2007-11-02, 15:54
Jo numera räknas histidin som essentiell för alla.:) Därför kan man stöta på lite olika antal i olika litteratur, kan stå 8 ibland och 9 i lite nyare och uppdaterad litteratur.Varför gjorde den inte det ifrån början då? Var det den man ansåg var essentiell för barn eller finns det en 10e som ligger lite i gränslandet?

snartspensligvegan
2007-11-02, 16:00
Några konstiga/hälsofarliga smakförstärkare, konserveringsmedel eller sötnings medel i produkten?I den gamla fanns inga sötningsmedel men en grape tonic smak som inte var så schysst...

I den nya finns sukralos och en citronsmak som ine heller är så schysst men bra mycket bättre än den gamla ;D

Eddie Vedder
2007-11-02, 16:02
Varför gjorde den inte det ifrån början då?

Antagligen uppfattade man att kvuxna kunde syntetisera histidin i tillräcklig mängd förr men har observerat att det inte stämmer och ändrat uppfattning. Protein- och aminosyrabehovet har reviderats hit och dit många gånger.

Sverker
2007-11-02, 16:38
Varför gjorde den inte det ifrån början då? Var det den man ansåg var essentiell för barn eller finns det en 10e som ligger lite i gränslandet?


Arginin skulle det vara då. Vid kraftig tillväxt kan ju även argininet begränsa.

För att göra frågan ännu mer komplex så är ju cystein beroende på tillgången av den essentiella aminosyran methionin. Tyrosin är beroende av tillgången på essentiellt fenylalanin. Det är därför man ofta räknar samman methionin+cystein och fenylalanin+tyrosin.

Kischen
2008-05-23, 11:53
Lägger min fråga här istället för att göra ytterligare en tråd om Eaa.

Hit eller shit att under deff låta ett enskilt mål bestå av vanlig mat men låta proteinkällan vara från 10 gram amino rush/esa pro?

Känner att jag skulle behöva ha lite mer kolisar, och framför allt mer fett emellanåt.

King Grub
2008-05-23, 12:23
Ta EAA för sig mellan målen i sådana fall. Att använda fria EAA som del i en komplett måltid neutraliserar deras effekt på proteinsyntesen.

Kischen
2008-05-23, 12:36
Sant som du säger, men syftet skulle vara att få aminosyrorna att bli iaf lite långsammare tillsammans med den vanliga maten. Skulle gärna minska kcalmängden från protein till förmån för kolhydrater, om man kan uppnå en liknande effekt genom att slöa ner eaa?

Det är bara något jag skulle göra vid enskilda tillfällen.

Trance
2008-05-23, 12:39
Vad finns det för stöd/studier för användandet av EAA och dess effekter om personen inte tränar? Tänker framför allt på sjukdom som medför inaktivitet men även återhämtning efter ganska kraftig viktförlust.

Jag kommer nog aldrig kunna få personen att styrketräna men skulle tillförandet av EAA ha några fördelar på viktuppgång och återhämtning?

Kischen
2008-05-23, 12:42
gruben postade en studie om eaa vid sängliggande för ett tag sen, ska se om jag hittar den.

Kischen
2008-05-23, 12:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2846328

Trance
2008-05-24, 16:17
Intressant. Kanske blir något att titta närmare på.

Chrillee
2008-05-24, 18:03
Ta EAA för sig mellan målen i sådana fall. Att använda fria EAA som del i en komplett måltid neutraliserar deras effekt på proteinsyntesen.

Så om man tar en drink EsaPro direkt efter träningen, sen åker hem och äter ett stort målmat 20 min senare. Då blir dem EAA som finns i EsaPro'et neutraliserade av maten, om jag har förstått det rätt?

Sniggel
2008-05-24, 18:25
Vet inte om 20 minuter är tillräcklig tid för att få ut det ur magsäcken. i vilket fall , om de är kvar i magsäcken, så nej, de neutraliseras inte, men den snabba höjningen av aminosyror i blodet sker inte och den effekten det har på proteinsyntesen uteblir, det är dock fortfarande essentiella aminosyror om det skulle blandas med maten och slöas ner.

Gädda
2008-07-03, 17:49
Jag undrar om man i någon studie har jämfört EAA-intag före träning med personer som INTE har fastande mage, utan som i de flesta fallen kanske ätit ett stadigt mål mat en eller två timmar innan passet. Det vore den enda relevanta jämnförelsen för att se hur stor effekt EAA har jämför med vanlig kosthållning. Alternativet till EAA är inte för mig iaf att fasta fyra timmar innan ett styrketräningspass.

King Grub
2008-07-03, 18:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112543

Gädda
2008-07-03, 18:10
Tackar! Intressant! Eaa känns som ett ganska vettigt tillskott att ta ändå.

BigBuck
2008-11-23, 18:05
Hänger inte heller med på det här med EAA.
Bör man käka både EAA och proteintillskott som tränande? Eller e det bara överflödigt?
Hjälp mig i djungeln

A.Steinbach
2008-11-23, 18:09
Hänger inte heller med på det här med EAA.
Bör man käka både EAA och proteintillskott som tränande? Eller e det bara överflödigt?
Hjälp mig i djungeln

Det är inget bör men man kan inta både tillskotten.

jaosef
2008-11-23, 18:12
Hänger inte heller med på det här med EAA.
Bör man käka både EAA och proteintillskott som tränande? Eller e det bara överflödigt?
Hjälp mig i djungeln

Du behöver inte ta EAA som kosttillskott alls. Protein efter träning kan vara fördel, och detta kan du få i dig genom ex. vanlig mat.
EAA ska du ta på tom mage för den önskade effekten. (ökad proteinsyntes)
Om du ska ta EAA så kan du ta 6 gram före och efter träning och sedan hem till matbordet direkt efter passet.

BigBuck
2008-11-23, 18:21
Men vad e då grejen med EAA - förklarat på enkel bondnivå?

Tar jag EAA OCH protein för att få nån extra effekt, eller väljer ifall jag vill ta EAA som du sa eller protein?
Jag får ingen klarhet.

Eddie Vedder
2008-11-23, 18:25
Tar jag EAA OCH protein för att få nån extra effekt, eller väljer ifall jag vill ta EAA som du sa eller protein?
Jag får ingen klarhet.

Nej att ta intakt protein plus fria EAA kommer förstöra hela poängen med EAA.

Tar du enbart 6-10g EAA stimuleras proteinsyntesen över basnivåer, mer än t.ex. vassle trots betydligt mindre kcal.

Men givetvis kan du även använda dig av proteintillskott, t.ex. som mellanmål.

grunt_grunt
2008-11-23, 22:44
Det sabbar väl inte effekten av EAA att tillsammans med efter tränings-dosen klämma i sig 100g malto?

Eddie Vedder
2008-11-24, 05:56
Det sabbar väl inte effekten av EAA att tillsammans med efter tränings-dosen klämma i sig 100g malto?

Inte för att jag för min värld kan förstå vad du ska med 400kcal från maltodextrin till men inte tror jag det skadar.

Om det nu inte är så mycket kolhydrater på en gång att upptagshastigheten saktas ned. För även om det är pulver i dryckform finns ju en gräns för upptag per tidsenhet och 100g är i mina ögon väldigt mycket.

Scratch89
2008-11-24, 07:25
Om det nu inte är så mycket kolhydrater på en gång att upptagshastigheten saktas ned. För även om det är pulver i dryckform finns ju en gräns för upptag per tidsenhet och 100g är i mina ögon väldigt mycket.

I tarmen är det väl olika receptorer och upptagsmekanismer för kolhydrater respektive protein, om jag inte minns fel. Glukos kommer in med natriumjoner genom sekundär aktiv transport, protein och peptider genom en annan diffusion. De borde inte påverka varandra, iallafall inte så länge som det är fria aminosyror och hydrolyserad stärkelse vi pratar om. Nu har jag säkert fel, men det är alltid intressant att spåna lite.

BigBuck
2008-11-24, 12:00
Nej att ta intakt protein plus fria EAA kommer förstöra hela poängen med EAA.

Tar du enbart 6-10g EAA stimuleras proteinsyntesen över basnivåer, mer än t.ex. vassle trots betydligt mindre kcal.

Men givetvis kan du även använda dig av proteintillskott, t.ex. som mellanmål.

OK...
Så vilket är bäst i syftet att få ut maximalt av sin gymning; ta EAA i samband med träningen (före och efter då?)... eller hålla sig till vanligt proteinpulver?

Och hur kommer det sig att man inte hör/ser fler ta EAA om det nu verkar vara så överlägset proteinpulver?

Tack för svaren!

King Grub
2008-11-24, 12:01
EAA ger större stimulans av nybildningen av muskelprotein än vassle.

grunt_grunt
2008-11-24, 12:06
Inte för att jag för min värld kan förstå vad du ska med 400kcal från maltodextrin till men inte tror jag det skadar.

lite OT, men hur mycket malto bör man egentligen trycka i sig efter träning då? Jag hörde nånstans att en gainer bör innehålla 500kcal och har rätat mig efter det, det är överdrivet alltså?

King Grub
2008-11-24, 12:09
0 gram och uppåt. Kolhydraterna behövs inte för att stimulera proteinsyntesen av aminosyror, utan är till för glykogeninlagring och återhämtning. Äter man kolhydratrik vanlig mat inom rimlig tid efter styrketräning behöver man inte maltodextrin alls. Tränar man hård konditionsträning där man aktiverar samma muskulatur varje dag, kan det vara värdefullt.

Slartibartfast
2008-11-26, 11:15
Grub postade väl en studie för ett tag sedan där folk behöll sin muskelmassa utan träning under ganska lång tid då de supplementerade med EAA. Vilka doser använde dom och togs EAA på tom mage eller i samband med måltid?

Kischen
2008-11-26, 11:19
Grub postade väl en studie för ett tag sedan där folk behöll sin muskelmassa utan träning under ganska lång tid då de supplementerade med EAA. Vilka doser använde dom och togs EAA på tom mage eller i samband med måltid?

Det var väl på sängliggande människor, svårt att applicera rakt av men klart positivt :)

Kischen
2008-11-26, 11:22
Äh kunde inte hitta tråden men hittade ialf denna.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109677

grunt_grunt
2008-11-26, 18:59
0 gram och uppåt. Kolhydraterna behövs inte för att stimulera proteinsyntesen av aminosyror, utan är till för glykogeninlagring och återhämtning. Äter man kolhydratrik vanlig mat inom rimlig tid efter styrketräning behöver man inte maltodextrin alls. Tränar man hård konditionsträning där man aktiverar samma muskulatur varje dag, kan det vara värdefullt.

hmm, okej. Jag brukar slafsa i mig en måltid ungefär 60-90 minuter efter träning. Dock har jag helt enkelt en väldigt låg aptit, och därmed svårt att få i mig nog med mat. Så malto kan nog ändå bra för mig. Tror du jag kan klämma i mig säg 60g tillsammans med EAAn, utan att EAAn ännu ligger kvar i magen när middagen kommer nedstormandes?

King Grub
2008-11-26, 19:26
Maltodextrin saktar inte ned någon magsäckstömning. Det är stor skillnad på glukospolymerer+fria aminosyror och en portion stångkorv med smörstekt potatis.

Scratch89
2008-11-26, 19:56
Jag gjorde ett sticky-värdigt inlägg häromdagen om just EAA i en annan tråd. Kanske värt att länka till det inlägget.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3339243&postcount=14

grunt_grunt
2008-11-26, 20:49
Inte för att jag för min värld kan förstå vad du ska med 400kcal från maltodextrin till men inte tror jag det skadar.

Om det nu inte är så mycket kolhydrater på en gång att upptagshastigheten saktas ned. För även om det är pulver i dryckform finns ju en gräns för upptag per tidsenhet och 100g är i mina ögon väldigt mycket.
Maltodextrin saktar inte ned någon magsäckstömning. Det är stor skillnad på glukospolymerer+fria aminosyror och en portion stångkorv med smörstekt potatis.

Om jag inte misstolkar så säger ni emot varandra? Jag, som alltid förutsätter att ni båda alltid har rätt, upplever detta som en förvirrande paradox. :(

Scratch89
2008-11-26, 20:56
Om jag inte misstolkar så säger ni emot varandra? Jag, som alltid förutsätter att ni båda alltid har rätt, upplever detta som en förvirrande paradox. :(

Kolhydrater och protein tas inte upp via samma receptorer i cellen, så det ska inte påverka allt för mycket. Om du inte använder allt för mycket kolhydrat förstås, men 100 gram eller mer är troligen alldeles för mycket efter styrketräning. 30-40 gram borde vara mer rimligt.

King Grub
2008-11-26, 20:57
Tarmens upptag av glukos är begränsat till runt 1 g per minut. Det har inte med magsäckstömning eller aminosyror att göra.