handdator

Visa fullständig version : Psykologi A?


watertouch
2007-11-02, 07:54
Hej.. Undrar lite om vad Psykologi kurserna handlar om, gymnasienivå antar jag. Det är min bror som ska plugga, jag ska läsa materialet av eget intresse.

Antar att det handlar om olika sjukdommar, handlar det även om behandling, samt vilka delar av hjärnan som påverkas samt hormoner och shit som spelar roll, catscan eller vad det kallas med bilder om vilka delar av hjärnan som aktiveras när och hur.. Eller?

Är det nått att ens sätta sig in i eller räcker Google/wikipedia?

Me_Myself
2007-11-02, 08:06
Hej.. Undrar lite om vad Psykologi kurserna handlar om, gymnasienivå antar jag. Det är min bror som ska plugga, jag ska läsa materialet av eget intresse.

Antar att det handlar om olika sjukdommar, handlar det även om behandling, samt vilka delar av hjärnan som påverkas samt hormoner och shit som spelar roll, catscan eller vad det kallas med bilder om vilka delar av hjärnan som aktiveras när och hur.. Eller?

Är det nått att ens sätta sig in i eller räcker Google/wikipedia?


Jag läste kursen förra hösten. Största delen handlade om de olika perspspektiven.. psykodynamiska perspektivet(freud), beteendeperspektivet, humanistiska perspektivet, kognitiva och det biologiska perspektivet.
Vi läste lite om depressioner, ångest, ätstörningar och stress.

Det är en väldigt intressant kurs och om du sen vill läsa B så blir det ännu bättre.

Stoltz
2007-11-02, 08:20
Jag läste kursen förra hösten. Största delen handlade om de olika perspspektiven.. psykodynamiska perspektivet(freud), beteendeperspektivet, humanistiska perspektivet, kognitiva och det biologiska perspektivet.
Vi läste lite om depressioner, ångest, ätstörningar och stress.

Det är en väldigt intressant kurs och om du sen vill läsa B så blir det ännu bättre.

Ungefär så ja. Det är en riktigt intressant kurs f.ö. Läste Psykologi B också när jgag gick i Gymnasiet, utan tvekan en av de bästa kurserna jag någonsin läst.

Milia
2007-11-02, 08:22
Psykologi är inte speciellt mycket om sjukdomar eftersom psykologi är "läran om den friska människan", men i A kursen nuddar man lite vid sjukdomar iaf. Psykiatri är om sjukdomar.

Angel
2007-11-02, 08:32
Vi läste noll om sjukdomar, bara om dom olika synsätten och Freud and the shiet...!

Sedan läste jag socialpsykiatri och där läste vi om alla sjukdommar, den va mycket roligare!

lectris
2007-11-02, 08:42
Största delen handlade om de olika perspspektiven.. psykodynamiska perspektivet(freud), beteendeperspektivet, humanistiska perspektivet, kognitiva och det biologiska perspektivet.
Vi läste lite om depressioner, ångest, ätstörningar och stress

+1

kommer inte ihåg så mycket mer från när jag läste det, det var ett par år sedan. hade världens mest kassa och oinspirerande lärare som förstörde ämnet helt för mig för övrigt. :(

watertouch
2007-11-02, 08:53
Okej tack. Får väll hoppas att han avancerar sig till B då :)

Shajjn
2007-11-02, 10:09
Grundläggande kurs, men inte mycket att hänga i granen i om man sedan innan är intresserad av psykologi. Lite flum: typ freud och teorier som inte håller längre.