handdator

Visa fullständig version : fett fråga!


Kurtfield
2003-04-25, 11:36
Jag har dragit ner på fettet rätt mycket på sistone, så man börjar bli orolig att man får för lite.

Här har jag hört att folk häller i sig matolja på kvällen. Så jag tänkte också göra det. Undrar bara vilken sort man ska ta och om man ska ta nåt till. Eller ska man bara ta en matsked olja rätt på stubben?

:eek:

King Grub
2003-04-25, 12:50
Raps-, fisk-, oliv-, linfröolja är alla bra. Visst kan du ta en klunk rakt av, eller också häller du oljan över vad du nu äter till kvällsmat.

mangemani
2003-04-25, 13:56
varför just på kvällen*undrar nyfiket*?inge bra att äta det på dagen?

Grahn
2003-04-25, 13:58
Snarare för att det är mer fördelaktigt att äta kolhydraterna tidigare på dagen då insulinkänsligheten är större. Du måste ju äta fettet ngn gång på dygnet.

Kurtfield
2003-04-25, 14:06
Originally posted by King Grub
Raps-, fisk-, oliv-, linfröolja är alla bra. Visst kan du ta en klunk rakt av, eller också häller du oljan över vad du nu äter till kvällsmat.


Kan man blanda Raps-, fisk-, oliv-, linfröolja i en matsked?
blir d nån kemisk reaktion?

Grahn
2003-04-25, 14:07
Farligt vettu...blir explosivt! :D

King Grub
2003-04-25, 14:12
Originally posted by mangemani
varför just på kvällen*undrar nyfiket*?inge bra att äta det på dagen?

Det är bra på dagen med. Utan fett tas inte de fettlösliga vitaminerna upp, och med fett i måltiden saktas upptaget av protein och kolhydrater ned, vilket är bra utom efter träningen. (Och på morgonen, vad gäller proteinet).

Vänskap
2003-04-25, 15:20
På blåvitts (tror jag) matoljeflaska står det att den är gjord på raps. Är det rapsolja då?
Grejen är att de har väl olja som de kallar för rapsolja i en annan flaska.

Grahn
2003-04-25, 15:36
Den som de kallar matolja är säkert varmpressad.

subliminal
2003-05-01, 20:06
Originally posted by Grahn
Den som de kallar matolja är säkert varmpressad.

Okunnig som jag är så måste jag fråga vad det är för skillnad på varm- och kallpressad olja?

Grahn
2003-05-02, 06:14
Temperaturen vid pressningen? :)

Sverker
2003-05-02, 06:15
En kallpressad olja är som det låter frön från raps, lin eller oliver som man pressar ut oljan ur. Helt mekaniskt.
Resultatet blir en olja med " mycket " smak och grumlig pga att små partiklar från fröna kommeer med.
Extra Virgen Olive oil är ett bra exempel här. Är lämpliga som kryddor i maten.

" Varmpressad " olja är processad på ett helt annorlunda, mer omfattande sett.
De flesta oljor är varmpressade och har lite eller en mild smak.
De är inte grumliga eftersom de är väl tvättade.
Används i princip överallt i dressingar, bageri, margariner osv.

supremo
2003-05-02, 12:05
Ett tips för de som inte gillar olja, är nötter. Det är dock lite kolhydrater i de flesta, men man får ju protein på köpet...

subliminal
2003-05-03, 15:33
Originally posted by Sverker
En kallpressad olja är som det låter frön från raps, lin eller oliver som man pressar ut oljan ur. Helt mekaniskt.
Resultatet blir en olja med " mycket " smak och grumlig pga att små partiklar från fröna kommeer med.
Extra Virgen Olive oil är ett bra exempel här. Är lämpliga som kryddor i maten.

" Varmpressad " olja är processad på ett helt annorlunda, mer omfattande sett.
De flesta oljor är varmpressade och har lite eller en mild smak.
De är inte grumliga eftersom de är väl tvättade.
Används i princip överallt i dressingar, bageri, margariner osv.

Ok, men är det någon skillnad på dem ur näringssynpunkt med tanke på typ av fetter och så? Kan jag fortsätta använda flaskan där det står "matolja" på etiketten med gott samvete? :)

Sverker
2003-05-03, 18:50
Näringsmässigt är det ingen skillnad på oljorna m a p fettet ifall de är kallpressade eller inte.


" Matolja " är med stor sanolikhet rapsolja som är billigast att tillverka.

subliminal
2003-05-03, 23:03
Schysst, då fortsätter jag använda den vanliga matoljan. Mycket riktigt så står det att det är raps den är tillverkad av om man läser det finstilta på förpackningen. Tackar för svaret. :thumbup: