handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan ett Bodybuildingbälte och Styrkelyftsbälte?


fonzie
2007-11-01, 19:44
Hejsan. Jag funderar på att önska mig ett bälte i julklapp.

Vad bör man se efter i ett bälte, kvalitetsmässigt osv?

Vad är skillnaden mellan ett Bodybuildingbälte och Styrkelyftsbälte?
Vad är skillnaden bland de olika bältena i bältesdjungeln där ute?

Jag prioriterar styrka och volym lika mycket. (Går efter filosofin att blir man starkare blir man större)

Tacksam för svar!

fonzie
2007-11-01, 19:46
http://www.smartstep.se/shopimages/167209.jpg

vs.

http://www.smartstep.se/shopimages/167206.jpg

:confused:

snartspensligvegan
2007-11-01, 19:48
Vid styrkelyft får bältet inte vara bredare än 10cm så det är väl en skillnad, om det finns någon mer vet jag inte, eller någon fördel med den stora plattan på det andra bältet.

fonzie
2007-11-01, 19:50
Vid styrkelyft får bältet inte vara bredare än 10cm så det är väl en skillnad, om det finns någon mer vet jag inte, eller någon fördel med den stora plattan på det andra bältet.

Ok! Så ett BB-bälte är bredare?

Erik__
2007-11-01, 19:51
Slbältet är lika tjockt runtom, smalnar inte av.

fonzie
2007-11-01, 19:54
Slbältet är lika tjockt runtom, smalnar inte av.

Oright, är det bra eller dåligt att det smalnar av?

snartspensligvegan
2007-11-01, 19:59
Jag tror iofs inte det är BB-bältet som smalnar av, utan snarare som "tjocknar till" ;D

Ingen som helst aning om vad som är "bäst", SL-bältet räcker ju uppenbarligen åt folk som kör SL så ..

Gnusram
2007-11-01, 20:11
Bältet som smalnar av är ett Tyngdlyftarbälte. Det jämnbreda är ett Styrkelyftarbälte.

Det du kallar BB-bälte är förmodligen nåt av alla de lite mjukare bälten som finns.

Personligen skulle jag köpa ett SL-bälte om jag skulle använda något för att gå lite tyngre i böj och mark ibland. Men var beredd på att du kan få använda det några gånger innan det känns riktigt bra, de är ganska hårda i början.

fonzie
2007-11-01, 20:19
Bältet som smalnar av är ett Tyngdlyftarbälte. Det jämnbreda är ett Styrkelyftarbälte.

Det du kallar BB-bälte är förmodligen nåt av alla de lite mjukare bälten som finns.

Personligen skulle jag köpa ett SL-bälte om jag skulle använda något för att gå lite tyngre i böj och mark ibland. Men var beredd på att du kan få använda det några gånger innan det känns riktigt bra, de är ganska hårda i början.

Aha! Ja men då låter ju SL-bältet givet. Eller är det en fördel med mjukare bälte?

Rahf
2007-11-01, 21:04
Aha! Ja men då låter ju SL-bältet givet. Eller är det en fördel med mjukare bälte?

De mjuknar med användning.

Sheogorath
2007-11-01, 21:10
Eller så håller sig alla som inte tävlar sig borta från sånt trams. Tävlar man är man utav nöden tvungen för att stå sig i konkurrensen.

Vi andra behöver inte göra oss otjänster och tro att vi kan prestera bättre än vi kan. No lyftkranar in the gym.

z_bumbi
2007-11-01, 21:18
Eller så håller sig alla som inte tävlar sig borta från sånt trams. Tävlar man är man utav nöden tvungen för att stå sig i konkurrensen.

Vi andra behöver inte göra oss otjänster och tro att vi kan prestera bättre än vi kan. No lyftkranar in the gym.

??

jwzrd
2007-11-01, 21:20
Eller så håller sig alla som inte tävlar sig borta från sånt trams. Tävlar man är man utav nöden tvungen för att stå sig i konkurrensen.

Vi andra behöver inte göra oss otjänster och tro att vi kan prestera bättre än vi kan. No lyftkranar in the gym.

Tränar du barfota?

bubbe
2007-11-01, 21:21
Variation pratas det ofta som en framgångsfaktor, det samma tycker jag gäller bälte.

stevebc
2007-11-01, 21:25
Skillnaden är att ett BB-bälte är uselt och bara en temporär ersättning till midjeväskan.

Gnusram
2007-11-01, 21:40
Eller så håller sig alla som inte tävlar sig borta från sånt trams. Tävlar man är man utav nöden tvungen för att stå sig i konkurrensen.

Vi andra behöver inte göra oss otjänster och tro att vi kan prestera bättre än vi kan. No lyftkranar in the gym.

Inte är väl styrketräning ett straff heller? Varför skulle man inte kunna ta på sig ett bälte för att kunna lyfta lite tungt ibland? Det är ju roligt ju!

snartspensligvegan
2007-11-01, 21:49
??Uppenbarligen inte vän av utrustning ;D
Tränar du barfota?Jag tränar böj o mark i strumplästen nuförtiden ;/

Undra om det är delvis därför knäna faller in på frontböj, eller om jag bara är så klen.

Anders The Peak
2007-11-01, 21:53
Ett byggarbälte behöver vara litet smidigare för att man använder det för det mesta under hela passet då är ett OL bälte ett bra val. Sl bältet ska ge mer stadga och är lite klumpigare men även användbart av en byggare när man kör böj.

Sheogorath
2007-11-01, 21:55
Tränar du barfota?

Men orka! Det är ju jag som drar gränsen vid rätt ställe. *tar sig för pannan*

Damien Thorne
2007-11-01, 21:55
Skillnaden är att ett BB-bälte är uselt och bara en temporär ersättning till midjeväskan.

Haha.. Den var riktigt bra :laugh:

Arne Persson
2007-11-01, 22:28
En seriöst tungt tränande använder vid behovgivetvis endast ett styrkelyftbälte. BB-bälten och dylika fjolligheter hör hemma på trendiga fitnesscenter där alla tyngre vikter är nogrannt avlägsnade...

Anders The Peak
2007-11-01, 22:33
En seriöst tungt tränande använder vid behovgivetvis endast ett styrkelyftbälte. BB-bälten och dylika fjolligheter hör hemma på trendiga fitnesscenter där alla tyngre vikter är nogrannt avlägsnade...
Inte riktigt sant utan det är att de kan vara rätt otympliga i vissa övningar men förträffliga i andra övningar så en riktig byggare har alltid dubbel uppsättning.

snartspensligvegan
2007-11-01, 22:41
Ett byggarbälte behöver vara litet smidigare för att man använder det för det mesta under hela passet då är ett OL bälte ett bra val. Sl bältet ska ge mer stadga och är lite klumpigare men även användbart av en byggare när man kör böj.Ok, ja, för byggare behöver ju bälte även till skivstångscurl.

Arne Persson
2007-11-01, 22:44
Inte riktigt sant utan det är att de kan vara rätt otympliga i vissa övningar men förträffliga i andra övningar så en riktig byggare har alltid dubbel uppsättning.

BB-bältet används endast för gymraggning på fashionabla gyminrättnigar, då gärna med ett feminimt pannband, solariebränna, coola märkeskläder samt de obligatoriska handskarna.

snartspensligvegan
2007-11-01, 23:00
Tyvärr är ju bälte, solariebränna och märkeskläder rätt välspritt ;D, även utanför "fjollor" och "fashionabla gyminrättningar".

Erik__
2007-11-01, 23:45
Jag tror iofs inte det är BB-bältet som smalnar av, utan snarare som "tjocknar till" ;D

Ingen som helst aning om vad som är "bäst", SL-bältet räcker ju uppenbarligen åt folk som kör SL så ..

då skulle ju BBbältet var sisådär 15-20cm brett på den breda delen? känns lite overkligt

tjabon
2007-11-01, 23:58
Disco-bälten göre sej ej besvär!!!!!

jag har ett tjockt, hårt styrkebälte från Gasp
som är helt suveränt.
När jag drar åt det sitter det som ett stålband runt en tunna,
mycket bättre går inte att få det.
Byter det aldrig!

bertbert
2007-11-02, 00:15
Wahlander gör bra bälten. Bälten som inte är styva och ger stöd åt kroppen är som Arne mycket riktigt är inne på inget annat än accesoarer.

Martin.Svensson
2007-11-02, 07:35
Eller så håller sig alla som inte tävlar sig borta från sånt trams. Tävlar man är man utav nöden tvungen för att stå sig i konkurrensen.

Vi andra behöver inte göra oss otjänster och tro att vi kan prestera bättre än vi kan. No lyftkranar in the gym.

Du tror inte man kan använda bältet för att minska skaderisken genom ökat buktryck!? Skulle aldrig ge mig på tyngre böj eller mark utan bälte pga risken att tappa ryggen och lyfta så och då skada mig vilket ganska enkelt avhjälps med bälte. :)

Anders The Peak
2007-11-02, 08:33
BB-bältet används endast för gymraggning på fashionabla gyminrättnigar, då gärna med ett feminimt pannband, solariebränna, coola märkeskläder samt de obligatoriska handskarna.

Det har du rätt i pannbandet och handskarna har jag inte. Vet du vart man kan köpa några snygga sådana?
Jag vill inte springa omkring i gymmet med en mössa bara för det står House of Pain eller några andra liknande tönterier som de där töntarna som alltid har ett stilfullt jätte SL-bälte/Gasp tröja på sig och när man kör böj med dem så får man lov att plocka av mer eller mindre allt för att de ska kunna köra lite böj med en äldre herre som mig.

stevebc
2007-11-02, 12:02
Du tror inte man kan använda bältet för att minska skaderisken genom ökat buktryck!? Skulle aldrig ge mig på tyngre böj eller mark utan bälte pga risken att tappa ryggen och lyfta så och då skada mig vilket ganska enkelt avhjälps med bälte. :)Hans poäng är väl att om man skadar sig utan bälte så har man för svag bål och bör prioritera det innan man går tyngre i mark/böj/GM. Tror dock det mest beror på tekniken om man "tappar ryggen" o liknande, för den enda bålträning jag ser i vårt gym är just mark/böj/GM.

fonzie
2007-11-02, 12:08
Disco-bälten göre sej ej besvär!!!!!

jag har ett tjockt, hårt styrkebälte från Gasp
som är helt suveränt.
När jag drar åt det sitter det som ett stålband runt en tunna,
mycket bättre går inte att få det.
Byter det aldrig!

Intressant att du nämner GASP-bältet, tänkte lägga en beställning på lite kläder så då kan jag ju köpa bältet i samma veva. :thumbup:

Vad tycker ni andra om GASP-Bältet?

*Stryker BB-bältet ifrån listan*

OnT: Har sett åtaliga löpare alt fotbollsspelare göra femtedelsböjar på 30 kg...de kommer alltså skada sig snart? :D

Vad kan nackdelarna med ett bälte vara?

fonzie
2007-11-02, 12:10
Alltid tänkt att man ska värma upp utan bältet, alt. även göra första settet utan. Använder alltid första settet som ett "max-set" då jag gör så många reps som möjligt, sedan två set till med hälften av de reps för att krama ur det sista. Här kan det väl vara bra med ett bälte för att inte helt trötta ut korsryggen helt?

Börjar även komma upp i 300 kg i vadpressar i hacklift, här lär ju ett bälte kunna göra nytta. :)

Sheogorath
2007-11-02, 13:16
Du tror inte man kan använda bältet för att minska skaderisken genom ökat buktryck!? Skulle aldrig ge mig på tyngre böj eller mark utan bälte pga risken att tappa ryggen och lyfta så och då skada mig vilket ganska enkelt avhjälps med bälte. :)

Du ska inte tappa ryggen Martin ;) Tappar man ryggen lite någon gång och då rackar vikten, är det dessutom inte så att man bryts på mitten eller får diskbrock. Vi är inte evolverade till att vara tändstickor.

Vänjer man sig vid bälte, så känns det konstigt att lyfta natural. Det är inte vad jag kallar för att vara en atlet.

dyxeldoff
2008-01-22, 02:23
köp ett jävla SLbälte

och är det nån som tror att du har det för att ta lite mer vikt tycker jag att du kan be dom att ängna sig åt sin egen träning i stället. vem fan orkar räkna andras viktskivor jobbigt nog att räkna sina egna

alla kasnke inte vill belasta magen när dom kör marklyft
man kan ju faktist ha andra övingar som gör det.
råkar du då blir starkare i ryggen än vad du är i magen
så går det utmärkt ändå.