handdator

Visa fullständig version : Maxgain på vilodagarna?


Spader
2007-11-01, 19:01
Hej. Jag köpte 4 kg maxgain (eiselt) för en vecka sen. Jag citerar vad som står på förpackningen; ta drinken som mellanmål 2 gånger dagligen och/ eller direkt efter träning
men vad jag har hört så ska man inte ta gainers mer än direkt efter träning.

kan jag ta detta 3 gånger på träningsdagarna och 2 gånger på vilodagarna utan att det skadar mig på något sätt? hörde att man tex kan få diabetes av för mycket gainers.

Rahf
2007-11-01, 19:20
Att ta det mer än en gång om dagen kommer att medföra:

1. Ökad risk för diabetes.
2. Du kommer bli så förbannat less på smaken.
3. Du tror att din framgång beror på din gainer.
4. Du äter mindre näringsrik mat till favör för näringsfattiga gainers.

Det är vad jag tror. Mat är gott, ät hellre mat än gainer. Kör på gainer runt träningarna.

Spader
2007-11-01, 19:45
oj! glömde skriva en till sak som står på förpackningen. detta;

produkten är laktosreducerad, är fri från syntetiska sötningsmedel och ger en relativ låg glykemisk respons

ViktorLindstrom
2007-11-01, 20:19
Som både du och Rahf sagt, så får du en ökad risk för diabetes iom att att kolhydraterna är lite väl snabba, är det malto så har dom väl ett gi på runt 139 eller nått? och det är inte så jätte bra om du inte tar det direkt efter träning då det inte har riktigt samma effekt på kroppen, du får inte ut lika mycket insulin i kroppen utan de funkar bra att äta snabba kolhydrater.
Det är inte heller något jättenyttigt du käkar, det är bättre att du äter vanlig mat istället, det är bara dumt att käka massor med pulver när det inte behövs.
Käka vanlig varierad kost så ska du se att du får bättre resultat av det och ta din gainer direkt efter passet.

Spader
2007-11-01, 20:29
Som både du och Rahf sagt, så får du en ökad risk för diabetes iom att att kolhydraterna är lite väl snabba, är det malto så har dom väl ett gi på runt 139 eller nått? och det är inte så jätte bra om du inte tar det direkt efter träning då det inte har riktigt samma effekt på kroppen, du får inte ut lika mycket insulin i kroppen utan de funkar bra att äta snabba kolhydrater.
Det är inte heller något jättenyttigt du käkar, det är bättre att du äter vanlig mat istället, det är bara dumt att käka massor med pulver när det inte behövs.
Käka vanlig varierad kost så ska du se att du får bättre resultat av det och ta din gainer direkt efter passet.


okej. kan man då dubbla dosen om man bara tar det efter träningen?

ViktorLindstrom
2007-11-01, 20:35
Du kan bara ta åt dig ett visst antal gram protein åt gången om jag inte misstar mig, så runt 30g är rättså vanligt att man har i gainern.
Sen hur mycket kolhydrater man ska ha i är väl rättså personligt tror jag? Jag har runt 70g i min. Om du ska dubbla någonting så är det troligen antal mål du äter om dagen, det ultimata är att äta runt 6 lagade mål om dagen har jag hört, även att äta innan du blir hungrig.
Det bästa man kan göra är att äta mycket riktig mat :)

Rahf
2007-11-01, 20:36
okej. kan man då dubbla dosen om man bara tar det efter träningen?

Nej, ta den vanliga dosen och ät mer mat. Du tjänar på det i längden.

Spader
2007-11-01, 20:59
Okej. Tack för alla bra svar.

EiseltUK
2007-11-01, 22:51
Maxgain är avsedd att tas som mellanmål i första hand men funkar bra även efter träning. Den är tänkt att användas av "hardgainers" som har svårt för att gå upp i vikt och svårt för att täcka sitt kaloribehov via den vanliga kosten. Jag skulle rekommendera att du börjar med 2 drinkar per dag á 50 gram. Du kan ta t ex den ena som mellanmål när det finns ett glapp och den andra på kvällen. Detta om du har svårt för att gå upp i vikt (antar att det är därför du köpt produkten?). Utöver dessa två drinkar så forsätter du att äta så bra du kan av vanlig mat. Kör på i en månad och gör sen en utvärdering.

Jag tvivlar på att en tränande personer som dessutom kanske ligger på energiunderskott pga av hög förbränning ligger i riskzonen för att utveckla ålersdiabetes.

Inom ganska snar framtid tar vi fram en helt ny sammansättning för Maxgain.... det är fags eftersom vi haft den nuvarande sammansättningen i cirka 10 år (utvecklingen går ju framåt).

Spader
2007-11-03, 20:31
Maxgain är avsedd att tas som mellanmål i första hand men funkar bra även efter träning. Den är tänkt att användas av "hardgainers" som har svårt för att gå upp i vikt och svårt för att täcka sitt kaloribehov via den vanliga kosten. Jag skulle rekommendera att du börjar med 2 drinkar per dag á 50 gram. Du kan ta t ex den ena som mellanmål när det finns ett glapp och den andra på kvällen. Detta om du har svårt för att gå upp i vikt (antar att det är därför du köpt produkten?). Utöver dessa två drinkar så forsätter du att äta så bra du kan av vanlig mat. Kör på i en månad och gör sen en utvärdering.

Jag tvivlar på att en tränande personer som dessutom kanske ligger på energiunderskott pga av hög förbränning ligger i riskzonen för att utveckla ålersdiabetes.

Inom ganska snar framtid tar vi fram en helt ny sammansättning för Maxgain.... det är fags eftersom vi haft den nuvarande sammansättningen i cirka 10 år (utvecklingen går ju framåt).



vad kommer det att vara för skillnad på den nya maxgain och den som finns ute nu?