handdator

Visa fullständig version : För mycke muskelspänn i boxxout.


Sly!
2007-11-01, 16:24
Tjo.

Jag har ett stort problem enligt boxxout tränaren att
jag spänner mig för mycket när jag jabbar, alltid gjort,
mycke pga att jag har den enorma kämparglöden så
de känns naturligt för mig att spänna men de är en
attans svår ovana att bryta.

Finns de nån "reminder" teknik att få mig o bli avslappnad?
Fortfarande är jag inne på att slå så jävla hårt ja bara kan
med power punches men automatiskt eldar jag alltid upp mig
och spänner mig.

Exempelvis finns det ett smart gammalt knep för boxxares
stående position att knyta en tråd mellan fötterna, om den bryts
då är man för långt isär... Men finns de nått för att slå snabbt och hårt
men ändå avspännt??:confused:

Whistler
2007-11-01, 16:30
Inrikta dig på att vara avslappnad precis till du träffar. Det är när du är i yttersta läget av slagtekniken som kroppens kraft ska överföras och det är då du ska "spänna dig".

Annars är det bara övning, övning, övning som gäller. Kör skuggboxning där du försöker vara helt avslappnad, ett tips är att göra det riktigt långsamt, då får du lättare att känna skillnaderna och slipa på att få tekniken rätt.

Honken
2007-11-01, 18:12
Skugga avslappnat. Tänk dig att du ska snärta, inte mosa.

stridis
2007-11-02, 08:31
Såsom Honken redan sagt skugga avslappnat.

Vissa som jag stött på är dock så överspända generellt, att det blir lite svårt att säga åt dem att slappna av. Kan ju vara läge att förändra sitt tänk, jag själv tänker ju knappast "in och kriga" på ett boxpass, utan istället "hålla stilen" och att leverera elaka tekniker varje gång. Tänk snabbhet och fokuserad teknik, helt enkelt.

Skall vi bli avancerade så kan du ju köra avslappningstekniker och försöka få till en trigger för avslappning, som du använder dig av när du blir för spänd.

stridis
2007-11-02, 08:40
Jävla edit-gräns.

Edit: Lek mer! distans, rytmförändringar, teknik och timing, allt är sådant som du skall lära dig tycker jag. Som musik, är det dubbelpedal och 180 bpm hela vägen blir det inte lika shockerande som när det är lungt ibland..

Olof
2007-11-02, 10:04
1. Träna tekniken om och om igen i luften

2. Mental träning