handdator

Visa fullständig version : Vad - exakt - är löparknä?


LadyG
2007-11-01, 13:20
Jag har hört en hel del vilda teorier om vad löparknä skulle kunna vara och en hel del vilda teorier om hur man botar det. Det två vanligaste är:

* Löparknä beror på en förkortad muskel (Tractus iliotibialis) som löper på utsidan av låret. Vid rörelse glider senstrukturen över ett benutskott (laterala femur-epikondylen). Om detta sker ofta och/eller senan är relativt spänd, kan det leda till irritation i området. Botas med alternativ träning, stretch och antiinflammatorisk medicin.

* Löparknä beror på en mekanisk felstälning i höften som gör att tracktus iliotibialis får felaktig vinkel över benutskottet på lårbenet, då uppstår ett skavande moment, men för att tractus ska hamna i det läget måste en muskel i höften tillåta att höftkula roterar innåt och ur läge en aning ur ledpannan i bäcknet. Den muskel som vanligen orsakar detta är gluteus medius. Behandlar man den och löser varför den slagit ifrån från början så kan man ofta strunta i tractus, för så fort den hamnar i rätt läge så självläker den.

Båda låter ju relativt trovärdiga, men vilken är rätt? Båda, beroende på individ? Hur brukar åkomman behandlas? Genom att behandla gluteus medius eller tractus iliotibialis?

Inte för att jag lider av löparknä själv, men nu har jag läst mig in i förvirring igen. Hoppas någon kan hjälpa mig ur densamma.

Martin Löwgren
2007-11-01, 14:55
"Allt påverkas av allt" :)

Gå in på vardguiden.se, där finner du all information. Jag orkar inte skriva ned orsaksmekanismer och etiologi till skadan.

obesogen
2007-11-01, 14:58
Jag har hört en hel del vilda teorier om vad löparknä skulle kunna vara och en hel del vilda teorier om hur man botar det. Det två vanligaste är:

* Löparknä beror på en förkortad muskel (Tractus iliotibialis) som löper på utsidan av låret. Vid rörelse glider senstrukturen över ett benutskott (laterala femur-epikondylen). Om detta sker ofta och/eller senan är relativt spänd, kan det leda till irritation i området. Botas med alternativ träning, stretch och antiinflammatorisk medicin.

* Löparknä beror på en mekanisk felstälning i höften som gör att tracktus iliotibialis får felaktig vinkel över benutskottet på lårbenet, då uppstår ett skavande moment, men för att tractus ska hamna i det läget måste en muskel i höften tillåta att höftkula roterar innåt och ur läge en aning ur ledpannan i bäcknet. Den muskel som vanligen orsakar detta är gluteus medius. Behandlar man den och löser varför den slagit ifrån från början så kan man ofta strunta i tractus, för så fort den hamnar i rätt läge så självläker den.

Båda låter ju relativt trovärdiga, men vilken är rätt? Båda, beroende på individ? Hur brukar åkomman behandlas? Genom att behandla gluteus medius eller tractus iliotibialis?

Inte för att jag lider av löparknä själv, men nu har jag läst mig in i förvirring igen. Hoppas någon kan hjälpa mig ur densamma.

Båda är rätt. Det ena utesluter inte det andra. Det finns ofta fler än 1 orsak till en skada.

Man brukar mig veterligen prata om överbelastning eller biomekanisk felställning som två "vanliga" orsaker till löparknä.

Överbelastningsproblematik kan vara tex:
springa på hårt underlag, springa på ojämt underlag, att gå ut för hårt efter en viloperiod, dåliga skor, eller mycket springande i uppförs/nedförsbackar

Biomekanisk problematik kan vara tex:
Benlängdsskillnad, stram muskulatur, muskelinbalans, plattfot, pronationsproblematik under löpning.

LadyG
2007-11-01, 15:06
"Allt påverkas av allt" :)

Gå in på vardguiden.se, där finner du all information. Jag orkar inte skriva ned orsaksmekanismer och etiologi till skadan.

Sökte på Iliotibialbandssyndrom, löparknä, Iliotibial band friction syndrome, Iliotibial, tractus och itbs utan framgång. Vad ska jag söka på för att hitta rätt??

LadyG
2007-11-01, 15:10
Båda är rätt. Det ena utesluter inte det andra. Det finns ofta fler än 1 orsak till en skada.

Man brukar mig veterligen prata om överbelastning eller biomekanisk felställning som två "vanliga" orsaker till löparknä.

Överbelastningsproblematik kan vara tex:
springa på hårt underlag, springa på ojämt underlag, att gå ut för hårt efter en viloperiod, dåliga skor, eller mycket springande i uppförs/nedförsbackar

Biomekanisk problematik kan vara tex:
Benlängdsskillnad, stram muskulatur, muskelinbalans, plattfot, pronationsproblematik under löpning.

Tack!! Det lät ju logiskt, nu när du förklarade det så tydligt.

Kan löparknä bli kroniskt, som en del påstår?

Martin Löwgren
2007-11-01, 15:23
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3778

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74712

machine gun
2007-11-01, 15:30
Vill minnas att min massör sa att det sägttan är själva itb-senan som är för kort, utan det vanligaste är att kringliggande muskler är stela och "sliter" i senan. Iofs kanske det är just gluteus medius som är vanligast i sammanhanget.

Många går iaf med löparknä långa perioder helt i onödan, när det ofta går att bota med djupmassage. Förutsatt att det beror på spända muskler alltså, men det är ju inte så svårt att ta reda på.

LadyG
2007-11-02, 02:00
Hur som helst låter det som att man kan förebygga löparknä genom att stretcha, inte för att bli vigare utan för att behålla sin rörlighet. All stretching destabiliserar och försvagar ju inte kroppen, väl? Om man kombinerar det med styrketräning för benen borde man vara trygg, förhoppningsvis. Om man inte har någon biomekanisk problematik förståss,

Säkert en självklarhet för många erfarna här, men jag är fortfarande så grön att jag tills nyligen inte ens visste vad löparknä var.

obesogen
2007-11-02, 09:11
Hur som helst låter det som att man kan förebygga löparknä genom att stretcha, inte för att bli vigare utan för att behålla sin rörlighet. All stretching destabiliserar och försvagar ju inte kroppen, väl? Om man kombinerar det med styrketräning för benen borde man vara trygg, förhoppningsvis. Om man inte har någon biomekanisk problematik förståss,

Säkert en självklarhet för många erfarna här, men jag är fortfarande så grön att jag tills nyligen inte ens visste vad löparknä var.

Nja... Man kan ju i så fall fråga sig varför muskeln blir stram? Jag skulle lägga fokus på att träna adduktorer/abduktorer och extensorer och även bålstabilitet. Samt att kolla löpsteg och ev korrigera. Många har ju en biomekanisk problematik, ffa kvinnor, då vinkeln mellan höft/knäled är större än hos män och så även ledlaxiteten. Och pronationen ska vi inte ens tala om...Jag har läst någon studie som säger att kvinnor har 6 gånger större chans att skada sig vid löpning än män. Stretcha kan avhjälpa problemet men oftast finns det, som nämnts tidigare, bakomliggande orsaker.

LadyG
2007-11-02, 11:10
Som tur är har jag kollat skor och fötter hos Löplabbet, så på den punkten kan jag knappast göra mer.

Då återstår egentligen bara styrketräningen och stretchingen, för att jag framgångsrikt ska kunna förebygga löparknä? För jag springer +30km/v, är kvinna och är fortfarande oerfaren löpare. Alltihop är väl riskfaktorer som, när jag ökar löpdosen ytterligare, riskerar att utvecklas till ett fint litet löparknä om jag inte är vaksam..?

bear.flowertwig
2007-11-02, 11:30
Löparknä är väl den absolut vanligaste skadan löpare råkar ut för och det jag läst om den så förekommer det inte så många vilda teorier.

Om itb-senan och löparknä:
http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

En pdf om löparknä:
http://www.brandgulmusikgenre.se/lopning.htm

Diskussion om löparknä på Joggs forum:
http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=685&searchstr=Löparknä

Ironbabe
2007-11-02, 11:41
Nja... Man kan ju i så fall fråga sig varför muskeln blir stram? Jag skulle lägga fokus på att träna adduktorer/abduktorer och extensorer och även bålstabilitet. Samt att kolla löpsteg och ev korrigera. Många har ju en biomekanisk problematik, ffa kvinnor, då vinkeln mellan höft/knäled är större än hos män och så även ledlaxiteten. Och pronationen ska vi inte ens tala om...Jag har läst någon studie som säger att kvinnor har 6 gånger större chans att skada sig vid löpning än män. Stretcha kan avhjälpa problemet men oftast finns det, som nämnts tidigare, bakomliggande orsaker.

Nu är det väl inte muskeln som blir stram vid sk löparknä om jag inte minns helt fel :confused: Det är väl tensor fascia som är för stram? Förr så gick de in och la ett snitt i senstråket för att lätta på trycket. Höll på att råka ut för det när jag spelade fotboll för länge sen o fick problem med "löparknä"

LadyG
2007-11-02, 11:43
Löparknä är väl den absolut vanligaste skadan löpare råkar ut för och det jag läst om den så förekommer det inte så många vilda teorier.

Om itb-senan och löparknä:
http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

En pdf om löparknä:
http://www.brandgulmusikgenre.se/lopning.htm

Diskussion om löparknä på Joggs forum:
http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=685&searchstr=Löparknä

Just det där med att "höftkulan roterar inåt och ur läge en aning ur ledpannan i bäcknet" tyckte jag lät som en partiell luxation och som sådan en ganska vild teori jo :)

Tack för informationen, i synnerhet pdf:en var ju suverän!

Precis vad jag behövde :)

obesogen
2007-11-02, 17:18
Nu är det väl inte muskeln som blir stram vid sk löparknä om jag inte minns helt fel :confused: Det är väl tensor fascia som är för stram? Förr så gick de in och la ett snitt i senstråket för att lätta på trycket. Höll på att råka ut för det när jag spelade fotboll för länge sen o fick problem med "löparknä"

Nja... Om vi ska vara väldigt anatomiska så är det så att tractus iliotibialis en 3-4 cm bred vertikal förstärkning av fascia lata (muskelfascian som omger lårbenet och är starkast på lårets lateralsida). Den löper från höftkammen till skenbenet för att fästa på tuberculum anterolateralis på condylus lateralis. Den kraftiga fascian över gluteus medius utgörs av den proximala delen av förstärkningen. Den bidrar som ett elastiskt ligament till regleringen av bäckenlutningen när man står på ett ben. Tractus iliotibialis är också ändsennan för m. tensor facia latae och större delen av m. gluteus maximus och sträcks därför när de kontraheras. (proximalt delas den Y-format in i tensor facia latae och gluteus maximus)

Bärs
2007-11-07, 12:50
Som löpare får du oftast två olika knäproblem. Dels kan du få smärta på yttersidan av knät, dels kan du få smärta mitt inne i knät. Det första kallas iliotibialbandssyndrom och det andra patellofemoralt syndrom (plus många synonymer). Det första beror på att iliotibialbandet är för spänt, det andra på att knäskålen ligger lite fel. Båda kan stretchas bort. (Har för tillfället just kurerat mig från patellofemoralt syndrom.)

På svenska verkar löparknä ofta vara det samma som iliotibialbandssyndrom, men på engelska är det snarast tvärtom - dvs. runners knee syftar på patellofemoralt syndrom. Som lök på laxen råder det en personlig anarki kring terminologin.

obesogen
2007-11-07, 13:04
Som löpare får du oftast två olika knäproblem. Dels kan du få smärta på yttersidan av knät, dels kan du få smärta mitt inne i knät. Det första kallas iliotibialbandssyndrom och det andra patellofemoralt syndrom (plus många synonymer). Det första beror på att iliotibialbandet är för spänt, det andra på att knäskålen ligger lite fel. Båda kan stretchas bort.


Stretching är en behandling. Jag tycker oftast inte det räcker som enskild behandling utan man behöver titta på orsaken till varför man blivit stram.

Johan86
2007-11-07, 13:55
Som löpare får du oftast två olika knäproblem. Dels kan du få smärta på yttersidan av knät, dels kan du få smärta mitt inne i knät. Det första kallas iliotibialbandssyndrom och det andra patellofemoralt syndrom (plus många synonymer). Det första beror på att iliotibialbandet är för spänt, det andra på att knäskålen ligger lite fel. Båda kan stretchas bort. (Har för tillfället just kurerat mig från patellofemoralt syndrom.)

På svenska verkar löparknä ofta vara det samma som iliotibialbandssyndrom, men på engelska är det snarast tvärtom - dvs. runners knee syftar på patellofemoralt syndrom. Som lök på laxen råder det en personlig anarki kring terminologin.

Hur ser stretchövninen ut för att stretcha "inre delen av knät"?

Bärs
2007-11-07, 14:00
Stretching är en behandling. Jag tycker oftast inte det räcker som enskild behandling utan man behöver titta på orsaken till varför man blivit stram.

Jepp, stretch är inte två behandlingar. :)

Tanken var att betona att båda kan botas. Min senaste knäskada berodde på att främre lårmusklerna tog skada av ett halvmaraton jag sprang i september. Jag fortsatte trots det att träna hårt och antagligen orkade de inte hålla patellan rätt. Tre veckor vila och försiktig och grundlig stretch av quadriceps fixade saken.

Med löpträning kan man nog inte ge ett bättre råd än att skynda långsamt och acceptera i tid att man är skadad.

obesogen
2007-11-07, 15:11
Jepp, stretch är inte två behandlingar. :)

Tanken var att betona att båda kan botas. Min senaste knäskada berodde på att främre lårmusklerna tog skada av ett halvmaraton jag sprang i september. Jag fortsatte trots det att träna hårt och antagligen orkade de inte hålla patellan rätt. Tre veckor vila och försiktig och grundlig stretch av quadriceps fixade saken.

Med löpträning kan man nog inte ge ett bättre råd än att skynda långsamt och acceptera i tid att man är skadad.

Jag syftade på att du skrev "Båda kan stretchas bort" vilket jag inte riktigt håller med om. Trevligt att du blev av med dina besvär så pass lätt, dock är du i det här fallet en minoritet. ;)

Bärs
2007-11-08, 10:00
Jag syftade på att du skrev "Båda kan stretchas bort" vilket jag inte riktigt håller med om. Trevligt att du blev av med dina besvär så pass lätt, dock är du i det här fallet en minoritet. ;)

Tja, lätt och lätt. Två månaders avbrott blir det i träningen, och längre skulle det bli om jag inte fattat att avbryta träningen i tid. Många accepterar inte att de är skadade och det är då de riktiga problemen kommer. Vilka andra metoder menar du att man kan ta till på egen hand?

bear.flowertwig
2007-11-08, 10:57
Bärs, har du några trevliga länkar om patellofemoralt syndrom?

Misstänker att jag har samma problem. Smärta inne/frampå knät som påminner om löparknä i känslan. Känns av först en bit in i passet och förvärras(troligen) av backar.

Bärs
2007-11-08, 11:33
Nja, inga fler länkar än man hittar vid en vanlig googling. Den här verkar ganska bra t.ex.:

http://www.medicinenet.com/patellofemoral_syndrome/article.htm

Jag har haft detta två eller tre gånger. Man märker pattellof. s. tydligt eftersom det känns när man stiger upp och stöder på benet efter ha suttit eller sovit. Det "ilar" på ett obehagligt sätt i knät. Det kan också höras ett klick från knät när man böjer det. Problemet är alltså att quadriceps inte klarar av sin uppgift att hålla knäskålen på rätt plats. Dels måste muskeln dras ut, dels stärkas.

I mitt nuvarande fall var muskeln så tilltrasad att jag varken ville/kunde stretcha eller styrketräna den på några veckor. Nu är jag på rehabträning för tredje veckan och nästa vecka börjar jag med normal träning igen.

obesogen
2007-11-08, 15:59
Tja, lätt och lätt. Två månaders avbrott blir det i träningen, och längre skulle det bli om jag inte fattat att avbryta träningen i tid. Många accepterar inte att de är skadade och det är då de riktiga problemen kommer. Vilka andra metoder menar du att man kan ta till på egen hand?


Se mitt inlägg tidigare i tråden...

Nja... Man kan ju i så fall fråga sig varför muskeln blir stram? Jag skulle lägga fokus på att träna adduktorer/abduktorer och extensorer och även bålstabilitet. Samt att kolla löpsteg och ev korrigera. Många har ju en biomekanisk problematik, ffa kvinnor, då vinkeln mellan höft/knäled är större än hos män och så även ledlaxiteten. Och pronationen ska vi inte ens tala om...Jag har läst någon studie som säger att kvinnor har 6 gånger större chans att skada sig vid löpning än män. Stretcha kan avhjälpa problemet men oftast finns det, som nämnts tidigare, bakomliggande orsaker.

Bärs
2007-11-09, 11:07
Se mitt inlägg tidigare i tråden...

Jag tror, observera tror, att det nog oftast är för mycket för snabbt som leder till skadan oavsett hur man är skapt. En vanlig människa bör kunna springa utan att skada sig.

obesogen
2007-11-10, 17:09
Jag tror, observera tror, att det nog oftast är för mycket för snabbt som leder till skadan oavsett hur man är skapt. En vanlig människa bör kunna springa utan att skada sig.

Precis. Jag tycker att en vanlig människa bör kunna göra 5 armhävningar också, tyvärr är det sällan fallet.

Bärs
2007-11-12, 16:59
Precis. Jag tycker att en vanlig människa bör kunna göra 5 armhävningar också, tyvärr är det sällan fallet.

Menar du att det är sällsynt att en vanlig människa kan springa utan att skada sig? Nu tar du nog i. Vi är ju trots allt konstruerade för löpning.

bear.flowertwig
2008-01-15, 18:16
Kom på att jag för länge sen haft liknande knäproblem som jag känner av nu och då blev rekommenderad knästöd med öppning för knäskålen. En sån här:
http://sport.rehband.com/Products.aspx?m=3528&a=3853

Skaffade en igen för ett tag sen. En ENORM skillnad! Det är som natt och dag. Målet är givetvis att inte behöva någon alls men tills jag är fri från symptom är det underbart att (nästan) kunna springa som vanligt igen. Ett tips.

obesogen
2008-01-15, 18:40
Menar du att det är sällsynt att en vanlig människa kan springa utan att skada sig? Nu tar du nog i. Vi är ju trots allt konstruerade för löpning.

Oj här hade man visst glömt att svara :)
Nu när vi ändå "tror" saker och ting så kan jag väll få ge min syn på saken. Om vi nu ska definiera "vanlig människa" så är det för min del människorna runt omkring mig i samhället jag lever i. Då tror jag tyvärr att det är ganska många som inte kan springa några kilometer utan att få besvär. Detta beror självklart på att vi inte använt/använder våra kroppar som vi bör och därför är löpning en tuff belastning på kroppen. Bara några kilometers löpning blir många steg med 5-6 ggr kroppsvikten i hälisättningen vid varje steg. Det finns studier som menar på att alla dessa heldämpade skor är helt värdelösa då man får dåligt sensoriskt inflöde från fötterna och inte känner av när man gått på för hårt. Jag tycker att en 50 åring borde kunna stå på ett ben och blunda i 30 sek, dock är det konstigt nog väldigt sällsynt. Gör du samma test på 70-80 åriga jägarfolk från papa nya guinea kan alla stå i flera minuter utan problem. Om du frågar Arne så är vi väll fortfarande konstruerade för att delvis klättra i träd, men hur många damer i medelåldern känner du som kan göra en chin eller ens hänga fritt i armarna?

Bärs
2008-01-15, 19:15
Om vi nu ska definiera "vanlig människa" så är det för min del människorna runt omkring mig i samhället jag lever i. Då tror jag tyvärr att det är ganska många som inte kan springa några kilometer utan att få besvär. Detta beror självklart på att vi inte använt/använder våra kroppar som vi bör och därför är löpning en tuff belastning på kroppen.

Det här skall du ta en diskussion med skaparn om. :)

Jag håller med dig helt och hållet. Jag utgick från att "alla" kan springa som man närmar sig träningsformen på rätt sätt. Det innebär viktminskning, stegvis tillvänjning och allt det där.

grimfish
2008-01-16, 15:06
Inom kort kommer det att komma upp en bra artikel om löparknä på www.sjukvardsradgivningen.se

grimfish
2008-01-16, 21:52
Det kommer som sagt upp en bra artikel på Sjukvårdsrådgivningen inom kort tid, men några ord kan jag yttra tills vidare:

Det stämmer inte riktigt att orsaken till löparknä är att senan är förkortad eller spänd. Senan glider inte över laterala femurepikondylen och det uppstår inte alls någon friktion, utan den sitter fast. Löparknä beror på överbelastning. Sedan kan det vara naturligtvis bidragande att senan är för spänd och om man t.ex. har smalt bäcken löper man större risk att drabbas av löparknä.

Stretchning hjälper och besvären går ofta över av sig själv. Man kan också operera med goda resultat, men det är ganska sällsynt.

På svenska verkar löparknä ofta vara det samma som iliotibialbandssyndrom, men på engelska är det snarast tvärtom - dvs. runners knee syftar på patellofemoralt syndrom. Som lök på laxen råder det en personlig anarki kring terminologin.

Det stämmer att löparknä och iliotibialbandssyndrom används synonymt på svenska. Men det är faktiskt vanligare att runners knee också åsyftar iliotibialbandssyndrom (men för en del år sedan användes det däremot oftare som patellofemoralt syndrom).

Johan86
2008-01-16, 22:00
Här är en stretchövning för löparknä. http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173

Ska det kännas i det benet som står rakt?

machine gun
2008-01-16, 23:09
Här är en stretchövning för löparknä. http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173

Ska det kännas i det benet som står rakt?

Det ska kännas i utsidan av det bakre benet.

Eddie Vedder
2008-01-17, 07:27
Det ska kännas i utsidan av det bakre benet.

Den där stretchövningen har jag hittat tack vare dessa trådar om löparknä och kan enbart säga att sedan jag började stretcha regelbundet på det sättet har ju även regelbunden löpning förekommit, smärtan i mina knän är inte 100% borta men åtminstone under kontroll.

Det jag undrar med just den där bilden är att Malin Ewerlöf dels har det stretchande benet (alltså det bakre) ganska långt ut, samt att hon lutar sig på vänstersidan när benet pekar åt höger.

Jag har sett samma stretchövning där fötterna varit närmare varandra och där personen har lutat sig åt samma håll som foten pekar (foten på det stretchande benet alltså). Är det här detaljer som gör någon praktisk skillnad tro? Något som är bättre eller sämre i vissa situationer?

Det är nedanstående citat jag tänker på, från Fed_Up's tråd om löparknä:

Att du har löparknä låter sannolikt. Jag skulle avvakta med att gå till en sjukgymnast och se om stretching hjälper. Ofta kan löparknä bero på förkortade muskler. En stretchövning som jag vet har hjälpt många är nummer 4:8 på den här sidan

http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4472

När jag själv haft tendenser till löparknä har det hjälpt. Annars är det allmänna rådet att du tar det försiktigt med löpningen. Se om stretchingen hjälper. Om inte kan det vara värt att uppsöka en sjukgymnast.

Där finns ju en liten skillnad mot hur Malin Ewerlöf stretchar. Så är det någon skillnad i praktiken tro?

bear.flowertwig
2008-01-17, 09:44
Det jag undrar med just den där bilden är att Malin Ewerlöf dels har det stretchande benet (alltså det bakre) ganska långt ut, samt att hon lutar sig på vänstersidan när benet pekar åt höger.

Jag har sett samma stretchövning där fötterna varit närmare varandra och där personen har lutat sig åt samma håll som foten pekar (foten på det stretchande benet alltså). Är det här detaljer som gör någon praktisk skillnad tro? Något som är bättre eller sämre i vissa situationer?

Det är nedanstående citat jag tänker på, från Fed_Up's tråd om löparknä:



Där finns ju en liten skillnad mot hur Malin Ewerlöf stretchar. Så är det någon skillnad i praktiken tro?


Jag fick aldrig till den där stretchen så som Malin visar, däremot funkar det bra att göra som i den andra länken du skickade. Men så är det ju ofta. Man får göra mer eller mindre stora justeringar för att det ska passa den egna kroppen och hitta "det där" läget där det tar.

Eddie Vedder
2008-01-17, 13:16
Jag fick aldrig till den där stretchen så som Malin visar, däremot funkar det bra att göra som i den andra länken du skickade. Men så är det ju ofta. Man får göra mer eller mindre stora justeringar för att det ska passa den egna kroppen och hitta "det där" läget där det tar.

Jo så resonerar jag också, och även jag brukar göra som killen på Rygg- och muskelakuten. Men det var samtidigt därför jag vill försäkra mig om att det enbart handlar om att man väljer den formen av de båda som känns rätt (SÅ stor skillnad på dom är det ju inte;)) eller om den ena kan ha någon liten annan anatomisk funktion som jag är för dum för att förstå mig på.:Virro

obesogen
2008-01-17, 14:17
Jo så resonerar jag också, och även jag brukar göra som killen på Rygg- och muskelakuten. Men det var samtidigt därför jag vill försäkra mig om att det enbart handlar om att man väljer den formen av de båda som känns rätt (SÅ stor skillnad på dom är det ju inte;)) eller om den ena kan ha någon liten annan anatomisk funktion som jag är för dum för att förstå mig på.:Virro

Jag fattar inte riktigt vad du menar. Både malin och naprapaten stretchar ju genom att luta sig åt samma håll som det bakre benet som stretchas? Malin lutar sig väll inte åt motsatt håll? Enda skillnaden är naprapaten tar tag i ett bord och lutar sig anett över medan malin trycker ifrån med handen.

Eddie Vedder
2008-01-17, 14:58
Jag fattar inte riktigt vad du menar. Både malin och naprapaten stretchar ju genom att luta sig åt samma håll som det bakre benet som stretchas? Malin lutar sig väll inte åt motsatt håll? Enda skillnaden är naprapaten tar tag i ett bord och lutar sig anett över medan malin trycker ifrån med handen.

Jo det har du iofs rätt i, men jag tänkte mest på att hon står och håller emot en vägg på vänster sida och stretchah vänster ben. Killen håller i bordet på höger sida och stretchar vänster han också, men lutningen är ju faktiskt åt samma håll även om han lutar sig betydligt djupare.

Men kan jag tolka ditt inlägg som att jag gör rätt även om jag står på ett sätt som mer liknar den ena än den andra? Det är alltså till 100% samma övning dom båda gör? Jag är nojjig över mina ben nu när jag tack och lov är hyfsat skadefri sedan en tid tillbaka.:em:

obesogen
2008-01-17, 15:28
Jo det har du iofs rätt i, men jag tänkte mest på att hon står och håller emot en vägg på vänster sida och stretchah vänster ben. Killen håller i bordet på höger sida och stretchar vänster han också, men lutningen är ju faktiskt åt samma håll även om han lutar sig betydligt djupare.

Men kan jag tolka ditt inlägg som att jag gör rätt även om jag står på ett sätt som mer liknar den ena än den andra? Det är alltså till 100% samma övning dom båda gör? Jag är nojjig över mina ben nu när jag tack och lov är hyfsat skadefri sedan en tid tillbaka.:em:

Hon håller inte emot väggen, hon trycker ifrån väggen. ;) Jag tycker inte malins stretch är klockren, då är väll naprapatens bättre. Även om stretchen blir ännu bättre när knäet är böjt med 20-30 grader. Nu skrev grimfish att löparknä inte beror på att senan drar, utan på överbelastning, men rehabiliteringen blir ändå densamma. Jag är mest intresserad av varför så många får problem i det området. Och jag [I]tror/I] att det i många fall beror på stabilitets/mobilitetsproblematik från närliggande leder. Om jag var nojig över mina knän skulle jag lägga mycket fokus på att träna gluteer, ffa abduktorer men även extensorer, och även adduktorer. gärna dynamiskt och i ordentligt ROM, detta skulle även gälla hela underbensmuskulaturen och även bålen. Jag vet inte hur många löpare jag stött på med nedsatt rörlighet i hamstrings, höftböjare, fotled, med mera. Det är väll inte så konstigt egentligen? Man springer ju aldrig i fullt ROM för någon muskel. Om du tränar biceps, då försöker du väll lyfta från fullt sträckt läge eller hur? Om du nu skulle köra bicepscurl med armarna böjda 5000 gånger, 3-4 ggr i veckan under en period, vad tror du händer med rörligheten i armbågsleden? Det är därför styrketräning och rörlighetsträning är ett utmärkt komplement till löpare!

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=XMWhkfQgnmY (aktiv dynamisk rörlighetsövning för ITB, gluteus medius mm, fungerar prima och är en av övningarna jag använder i varje uppvärmning innan ett pass)

Eddie Vedder
2008-01-17, 20:00
Tack för det obesogen!:thumbup:

skeletron
2011-07-30, 20:02
Väldigt intresserad av denna video, tråkigt att den är borttagen. Finns det någon annanstans månne?

Hon håller inte emot väggen, hon trycker ifrån väggen. ;) Jag tycker inte malins stretch är klockren, då är väll naprapatens bättre. Även om stretchen blir ännu bättre när knäet är böjt med 20-30 grader. Nu skrev grimfish att löparknä inte beror på att senan drar, utan på överbelastning, men rehabiliteringen blir ändå densamma. Jag är mest intresserad av varför så många får problem i det området. Och jag [I]tror/I] att det i många fall beror på stabilitets/mobilitetsproblematik från närliggande leder. Om jag var nojig över mina knän skulle jag lägga mycket fokus på att träna gluteer, ffa abduktorer men även extensorer, och även adduktorer. gärna dynamiskt och i ordentligt ROM, detta skulle även gälla hela underbensmuskulaturen och även bålen. Jag vet inte hur många löpare jag stött på med nedsatt rörlighet i hamstrings, höftböjare, fotled, med mera. Det är väll inte så konstigt egentligen? Man springer ju aldrig i fullt ROM för någon muskel. Om du tränar biceps, då försöker du väll lyfta från fullt sträckt läge eller hur? Om du nu skulle köra bicepscurl med armarna böjda 5000 gånger, 3-4 ggr i veckan under en period, vad tror du händer med rörligheten i armbågsleden? Det är därför styrketräning och rörlighetsträning är ett utmärkt komplement till löpare!

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=XMWhkfQgnmY (aktiv dynamisk rörlighetsövning för ITB, gluteus medius mm, fungerar prima och är en av övningarna jag använder i varje uppvärmning innan ett pass)

Morty
2011-12-16, 00:18
Bumpar lite.

Jag har ju löparknä nu. Stretchar IT-bandet i princip dagligen och även psoas och glutes, eftersom all sommarens cykling antagligen gjort mig stel.

Dock, under tiden detta läker ut - kan jag träna allt som inte ger smärta? För det enda som gör ont är löpning. Promenader, cykling, spinning och all styrketräning fungerar.