handdator

Visa fullständig version : kortispnspruta


ochlinnea
2007-11-01, 11:09
Hejsan.. nu har jag, efter 3v inflammerat knä, fått en kortisonspruta i det under morgonen. Läkaren sa att jag skulle ta det lugnt de kommande 4 timmarna och att jag sedan kunde leva på som vanligt. Men som vanligt så glömmer man alla funderingar under själva läkarbesöket, och kommer på dem efteråt.. så jag tänkte höra om det är någon här som har några erfarenheter och tips gällande hur jag ska fortsätta nu...?

Hur länge ska jag ta det lugnt, dvs bara transportcykla och promenadgå för att kortisonet ska hinna verka? När kan jag börja träna löpning igen? Jag har ju vilat knät ifrån styrketräning de senaste 6 veckorna, ska jag köra något rehab för att komma igång, eller tänka på något speciellt? Det har trots allt varit inflammerat, så jag vill absolut inte överanstränga det igen.

Kortison.. hur länge behöver det verka? Om det bara är en inflammation - då ska allt bli bra i knät efter detta va? Men om det tex ligger en överansträngning bakom inflammationen, krävs det något mer då?

mvh Linnea

Börje H
2007-11-01, 11:23
Som jag tolkar det har du fått en intraartikulär spruta, dvs i knäet/knäleden? I själva leden så går det rätt så fort för cortisonet att sprida sig. Du bör inte belasta knäet, mer än cirkulatoriskt de 6-8 första dagarna, sedan bör du nog kunna stegra beastningen gradvis. Full aktivitet bör kunna uppnås om 2-3 veckor.

Om sprutan är satt lokalt i muskelfäste eller liknande råder det lite annan regim. Då skall du var mycket restriktiv med belastning första 3 veckorna för att sedan åter stegra.

Är du osäker så är det naturligtvis bäst att du kontaktar din läkare igen. Ovanstående är väldigt generella riktlinjer.

ochlinnea
2007-11-01, 12:52
Som jag tolkar det har du fått en intraartikulär spruta, dvs i knäet/knäleden? I själva leden så går det rätt så fort för cortisonet att sprida sig. Du bör inte belasta knäet, mer än cirkulatoriskt de 6-8 första dagarna, sedan bör du nog kunna stegra beastningen gradvis. Full aktivitet bör kunna uppnås om 2-3 veckor.

Om sprutan är satt lokalt i muskelfäste eller liknande råder det lite annan regim. Då skall du var mycket restriktiv med belastning första 3 veckorna för att sedan åter stegra.

Är du osäker så är det naturligtvis bäst att du kontaktar din läkare igen. Ovanstående är väldigt generella riktlinjer.




Okej, så om jag rör på mig normalt, men inte tränar (alltså bara cyklar och går) den första veckan nu så ska det vara okej. Sedan kan jag sakta börja träna lite smått med knät. Jag har ganska säkert fått en "intraartikulär spruta" så att hela leden blir behandlad, eftersom vi inte kunnat fastställa orsaken till inflammatioen.

Men om det var en överansträngning eller liknande som orsakade inflammationen; ska det ändå vara lugnt att göra på samma sätt?

Börje H
2007-11-01, 15:30
Men om det var en överansträngning eller liknande som orsakade inflammationen; ska det ändå vara lugnt att göra på samma sätt?

Ja. Om irritationen kommit som följd av överansträngning kommer det göra kroppen gott att ta det lungt en period. Stegra sedan aktiviteten långsamt.