handdator

Visa fullständig version : Har du haft musarm?


mangs
2007-11-01, 09:24
Var en diskussion på jobbet igår ang. musarmar till höger och vänster.

Det verkar som om nästan alla som sitter mycket vid datorer någon gång har haft musarm eller besläktade problem. Dock inte jag och jag undrar om min styrketräning kan vara en av anledningarna. Fyll i pollen och diskutera i tråden. Fungerar vanligt styrketräning för att förebygga musarm?

Torwald
2007-11-01, 09:26
Jag har återkommande problem med min högra handled. Sabbar en del för mig på gymmet, dessutom.

EDIT: Men det kommer inte från användning av musen till datorn utan för att handleden ansträngs i någon felaktiv vinkel när jag använder laptops. Jobbar på att använda högra lillfingret mycket mer för att minska belastningen.

Mago
2007-11-01, 09:30
Har fått problem efter jag slutade träna.

Mass-Tech
2007-11-01, 09:31
Har aldrig hatt problem med musarm, men i de parioder där jag spelar mycket shoot 'em up spel så brukar jag få ont i höger axel.

LadyInsane
2007-11-01, 09:31
Ja tyvärr, och jag förspråkar ändå ergonomi ganska mycket. Skyller musarmen på att jag brukar sitta oförskämt dåligt vid datorn när jag för långa msn-konversationer. Skärpning..

Ignatius72
2007-11-01, 09:35
Just nu kör jag musen med vänster näve. jag vet dock inte hur musarm känns, men jag sitter som en överkörd groda vid datorn och för att inte bli för sne så alternerar jag muskörandet.

bubbe
2007-11-01, 09:47
Fick en rätt jobbig musarm för ca 8 år sen (första gången det hände så hade jag ingen aning om varför det gjorde så satans ont, musarm fanns inte). Sen körde jag med vänsterhanden i ca två månader och fixade min kontorsplats och alla serverrum så musen inte låg en halvmeter bort från tangentbordet. Kunde få lite känningar då och då efteråt ifall jag slarvade med stöd för handen.

Efter att jag började träna så har jag inte haft några problem som jag kan relatera till hur jag sitter på jobbet.

Sheogorath
2007-11-01, 09:48
Anna var här igår. Jag har musarm idag. *cry*

bubbe
2007-11-01, 09:50
Anna var här igår. Jag har musarm idag. *cry*

:laugh:

Inte lätt att vara the champ!

Laan
2007-11-01, 09:51
Jag har lite känningar ständigt sedan 2år, och har kommit fram till att det är bildredigering som är största boven. Det enda som hjälper mig är lätt högreppsträning för både armar och axlar. upp till två gånger om dagen beroende på spenderad tid vid datan.

ps. Ju mer nogran man är i musrörelserna ju sämre för armen/axeln..

hultman
2007-11-01, 09:52
Anna var här igår. Jag har musarm idag. *cry*

Bättre än mustunga iaf. Aj, så ont det gör i strängen.

oath5
2007-11-01, 10:12
Ja jag har problem med musarm. Jag bytte till vänstern istället och nu är högerhanden mycket bättre (kommer dock fortsätta köra med vänstern).

blasr
2007-11-01, 10:50
Nope, varken haft det före eller efter jag började styrketräna.

Semiramis
2007-11-01, 11:06
Ja, innan jag började styrketräna. Inga problem numera.

snartspensligvegan
2007-11-01, 12:16
Din teori sket sig, styrketräning verkar ge musarm, eller så är det kolozzeum som gör det ;D

Jag har väl inte haft det, inte officiellt iaf, men ibland kan det ju kännas lite obekvämt med musen, som det här raka tangentbordet på laptopen, huuga. Need på trackball och ritbräde också och sedan det ergonomiska tangentbordet istället.

pellep
2007-11-01, 12:18
Back in the days. 12-13 år och nötade nåt datorspel.
Tränade dock inte på den tiden, så valde alternativet utan styrketränande tjofräs.

Fed up
2007-11-01, 12:29
Förut när jag ahde stationär dator hade jag ilningar i högerarmen och det gjorde ont, men det försvann när jag skaffade laptop, ungefär samtidigt började jag styrketräna också. Nu har det dock återkommit, fast mer nere i handen liksom och i handleden. Jag måste verkligen sitta mindre framför datorn.

Yucko
2007-11-01, 12:47
Dock inte jag och jag undrar om min styrketräning kan vara en av anledningarna.

Har en tjej på jobbet som dras med musarm (höhö) och när hon är lite småsjuk och inte kan styrketräna så får hon genast tillbaka smärtorna. Så styrketräning is teh shit.

Dreas
2007-11-01, 14:16
Har suttit framför datorn i genomsnitt säkert 2 timmar varje dag i 5 år. Inte har jag lyckats fått musarm. Har kanske tur. Tränar för fullt minst 4 dagar i veckan.

tossefar
2007-11-01, 14:31
Jag har suttit framför datorn minst 5 timmar per dag i femton år. Aldrig haft problem. Tränar inte.

machine gun
2007-11-01, 15:05
Jag har haft epikondylit, men inte pga datorn utan det uppkom som en arbetsskada när jag jobbade som städare. "Tennisarmbåge" är väl smeknamnet åkomman hade innan datorerna tog över.

Arf Pingvin
2007-11-01, 15:54
Har suttit framför datorn i genomsnitt säkert 2 timmar varje dag i 5 år. Inte har jag lyckats fått musarm. Har kanske tur. Tränar för fullt minst 4 dagar i veckan.

:laugh: 2 timmar? Nej klart du inte fått några problem.

All vaken tid spenderas vid datorn i princip. Det var därför jag började träna. Det var bättre när jag spelade basket + styrke, då hade jag aldrig några problem. Bara styrke nu och det sliter en del. Armbågar, handleder och rygg känns väl av lite till och från. Höger armbåge gjorde att jag inte tränade överkropp ungefär halva det här året.

M|cke
2007-11-01, 16:07
Haft musarm i drygt 2 år efter förmånga år framför datorer både i arbete och privat. Tog mig i kragen och gick till en sjukgymnast, fick övningar. Gick till en naprapat och körde där nästan 4 månader samtidigt som jag körde mina övningar. Sen har jag kört nu 7månader på gym och har inga känningar kvar längre förutom att man ser att min högra trapz är lite annorlunda formad än vänstra men den börjar återhämta sig.