handdator

Visa fullständig version : Ekologiskt kött - vilka äter det och hur får ni tag på det?


sälmannen
2007-10-31, 21:57
I och med ökad inkomst och ökat kostmedvetande har jag börjat äta mer och mer ekologiskt. Hittills innebär det att jag köper så mycket ekologiskt jag kan i dagligvaruhandeln. Det innebär oftast grönsaker, ägg, pasta, havregryn, olja och liknande. Nu vill jag börja äta mer ekologiskt kött (framför allt kyckling och nöt) men finner att det är hyfsat svårt att få tag på i dagligvaruhandeln och när det finns är det hutlöst dyrt.

Äter folk här ekologiskt kött? Var köper ni det i så fall? Tips på butiker i stockholmsregionen där man kan köpa på sig ekologiskt kött mottages tacksamt. Större mängder är inget problem, så länge det får plats i frysen :).

Morty
2007-10-31, 22:15
Vi ska försöka att pressa priset på ekologiska varor VÄSENTLIGT på ica supermarket (heter det kvantum nu?) med scouterna. Får se om det lyckas. Det är sjukt att det ska vara så mycket dyrare!

Racso
2007-10-31, 22:22
Så fort jag är klar med plugget och får heltidsjobb, så är det endast krav/miljömärkt/ekologiskt som gäller.

Knabb
2007-10-31, 22:32
Jag beställer direkt från bönder, finns en ekologisk butik i Malmö som har lite kontakter. Kostar drygt 100 kronor kilot när du köper 10 kilo eller mer, ganska okej pris.

Känner tyvärr inte till något ställe i Sthlm.

sälmannen
2007-10-31, 22:45
100 kr/kg är helt OK tycker jag.

Glömde nämna att jag hittat följande butik i Stockholm: http://www.bondensbutik.se/index.html. Har inte kollat in den närmare, bara sett hemsidan, men låter ju klart lovande med 10 kg nöt (varierande delar av djuret) för 910:-. Någon som köpt något därifrån?

z_bumbi
2007-11-01, 06:52
Har ni inte farmers market/bondens marknad någonstans i närheten? Stockholm kan ju utan tvekan omfattas av vilkoren för sådana torgförsäljningar och även om det inte finns i Stockholm kanske det finns i någon av förorterna. Där är det lätt att få kontakt med producenter/gårdbutiker och beställa kött tills nästa gång de är på torget. annars är det bara att söka upp en gård med egen försäljning och köpa några månaders behov på en gång.