handdator

Visa fullständig version : Löpning


emil123
2007-10-31, 18:35
Halloj

Vad gör ni för att bli peppad med att dra ut och springa? För varje gång jag springer eller innan blir jag så jäkla uttråkad, så man lägger av.

Några tips?

martin86
2007-10-31, 19:54
Varför springa om du tycker det är tråkigt?

Hitta nån motionsform som du tycker är rolig; annars är det nog svårt att hitta motivation. Men musik alt. träningskompis kanske kan underlätta?

Solve
2007-11-01, 11:36
martin va inte så tråkig :D
Men jag brukar tycka de är kul o springa, dagens höjdpunkt men ibland är de så jävla segt, brukar ta en snabbkoll på nån riktigt inseprerande träningsfilm te x. rocky ;) jag är nog den största rockynörden här :D

Edit: Musik och talbok är riktigt bra ;) sr.se har många fina radiodokumentärer att laddahem testa de... vill inte sluta springa när man hör dom

Taragon
2007-11-01, 13:16
Man får helt enkelt tänka på vad man vill uppnå och bara göra det!! :hbang:

Johan O
2007-11-01, 15:31
Försöka tänka på hur jävla skönt det är att vara vältränad och kunna springa långt och snabbt.
Det kombinerat med att bläddra lite i Runner´s world brukar göra susen för min del. Sen tycker jag personligen det är roligt när man varierar löpträningen, olika distanser, olika underlag, olika platser, olika tidpunkter på dagen osv.
Glöm inte tightsen, dom är halva grejen!;)

machine gun
2007-11-01, 15:42
Många som tröttnar snabbt på löpning gör det för att de alltid springer för snabbt och för långt, vilket gör att man får negativa associationer till löpningen. Man måste inte alltid springa tills man spyr eller faller ihop av utmattning, det ger träning även om man tar det lite lugnare.

Betar
2007-11-01, 18:27
Ta tid och försök slå tiderna för var gång ;)

champion
2007-11-01, 18:34
Kolla på "du är vad du äter" eller "biggest loser" eller något annat program som gör att du ej vill se ut sådär.
Jag brukar bara gå ut och springa. Känner mig nyttig efter det :D

Eddie Vedder
2007-11-01, 23:10
Ta tid och försök slå tiderna för var gång ;)

Det där håller jag inte med om, tycker man det är trist och har svårt med motivationen tror jag knappast en målsättning om att varje gång springa fortare och/eller längre kommer göra det bättre.

Då tror jag snarare på det motsatta, att oavsett magkänsla ändå ta sig ut på en runda. Bestäm dig för att den där rundan som brukar ta si eller så lång tid bara ska bli av och så är det klart sen.
Vet du att du inom t.ex. 40 minuter snart kommer sitta hemma igen så är det lättare att snöra på sig skorna, väl ute kanske du känner att kroppen vill längre och då är det ju bara att fortsätta i såna fall.:)

Att ha målet i sikte och måla upp en bild av sig själv när man om en månad springer samma sträcka med lätta steg och utan jobbigt flås kan också motivera en att "plåga sig" igenom dom jobbiga rundorna.:)

LadyG
2007-11-02, 02:04
Det där håller jag inte med om, tycker man det är trist och har svårt med motivationen tror jag knappast en målsättning om att varje gång springa fortare och/eller längre kommer göra det bättre.


Risken att man pressar sig för hårt och springer sönder sig är väl ganska överhängande om man försöker springa på max varenda gång eller öka distansen för varje pass?

Eddie Vedder
2007-11-02, 08:08
Risken att man pressar sig för hårt och springer sönder sig är väl ganska överhängande om man försöker springa på max varenda gång eller öka distansen för varje pass?

Ja?

Jag skrev ju att det inte är bra att pressa sig mer och mer varje gång.

Yankeee
2007-11-02, 10:27
Risken att man pressar sig för hårt och springer sönder sig är väl ganska överhängande om man försöker springa på max varenda gång eller öka distansen för varje pass?

Hört ordet "progressiv" förut?

LadyG
2007-11-02, 10:45
Ja?

Jag skrev ju att det inte är bra att pressa sig mer och mer varje gång.

Lugn, jag frågade bara. :)

LadyG
2007-11-02, 10:46
Hört ordet "progressiv" förut?

Inom passet ja, men inte mellan passen.

Eddie Vedder
2007-11-02, 10:47
Lugn, jag frågade bara. :)

Okej, sorry hehe.:em: Jag trodde att du uppfattade det som att jag menade tvärtom.:)

Yankeee
2007-11-02, 10:53
Inom passet ja, men inte mellan passen.

Öh, va? Ökar man inte träningsnivån och ställer högre krav på sig själv hela tiden kommer man aldrig att bli bra.

LadyG
2007-11-02, 10:53
Okej, sorry hehe.:em: Jag trodde att du uppfattade det som att jag menade tvärtom.:)

Nej nej, jag bara undrade om det inte var ett bra recept om man vill skaffa sig någon ny åkomma att oja sig över :)

Det kunde ju tänkas annars att det fanns ett träningsrecept där man skulle göra just så, jag är så pass ny på löpning fortfarande att jag mest frågar och är förvånad :D

LadyG
2007-11-02, 10:56
Öh, va? Ökar man inte träningsnivån och ställer högre krav på sig själv hela tiden kommer man aldrig att bli bra.

Öka kraven är bra men inom rimliga gränser, iaf om det är någon som är så ny på löpning som trådskaparen verkar vara. En härdad, erfaren löpare kanske kan köra så utan att bli skadad tillsist, det vet jag inget om. Men som nybörjare? Tror inte så. Man blir aldrig bättre om man drar på sig skador.

machine gun
2007-11-02, 10:56
Öh, va? Ökar man inte träningsnivån och ställer högre krav på sig själv hela tiden kommer man aldrig att bli bra.

Att öka varje pass känns ju dock som att be om skador.

Yankeee
2007-11-02, 11:02
Att öka varje pass känns ju dock som att be om skador.

Vem har sagt något om att öka varje pass? Att ställa högre krav på sig själv och försöka göra bättre pass hela tiden är en helt annan sak och det är något man ska sträva efter.

Yankeee
2007-11-02, 11:07
Öka kraven är bra men inom rimliga gränser, iaf om det är någon som är så ny på löpning som trådskaparen verkar vara. En härdad, erfaren löpare kanske kan köra så utan att bli skadad tillsist, det vet jag inget om. Men som nybörjare? Tror inte så. Man blir aldrig bättre om man drar på sig skador.

Det är iof som nybörjare det är enklast att prestera bättre hela tiden utan att bli skadad.

LadyG
2007-11-02, 11:12
Vem har sagt något om att öka varje pass? Att ställa högre krav på sig själv och försöka göra bättre pass hela tiden är en helt annan sak och det är något man ska sträva efter.

Ta tid och försök slå tiderna för var gång ;)

Det var det inlägget vi diskuterade.

Förhoppningsvis menade han det som ett skämt, men man vet aldrig. Det finns faktiskt folk som ger nybörjare exakt det rådet.

Yankeee
2007-11-02, 11:18
Det var det inlägget vi diskuterade.

Förhoppningsvis menade han det som ett skämt, men man vet aldrig. Det finns faktiskt folk som ger nybörjare exakt det rådet.

Ja? Han skriver "Ta tid och försök slå tiderna för var gång". Det är precis så man ska tänka, att det sedan inte är möjligt är en helt annan sak.

Jag försöker i princip alltid slå mina pb när jag springer, annars kommer jag inte upp i den nivån som krävs för att jag ska bli bättre eller behålla min kondition. Sedan ska man inte glömma att man måste träna sig mentalt hela tiden för att kunna ligga på 90% av maxpuls under en längre tid. Den sortens träning får man inte av att lamjogga.

Eddie Vedder
2007-11-02, 11:24
Jag försöker i princip alltid slå mina pb när jag springer, annars kommer jag inte upp i den nivån som krävs för att jag ska bli bättre eller behålla min kondition. Sedan ska man inte glömma att man måste träna sig mentalt hela tiden för att kunna ligga på 90% av maxpuls under en längre tid. Den sortens träning får man inte av att lamjogga.

Men nu pratar ju du om personer som verkligen gillar löpning och vill prestera bättre. Då är ju såklart tipset om att försöka bli bättre och öka rimligt.

Anledningen till att det inte är något bra tips här är ju att den här tråden handlar om hur man motiverar sig till att göra nånting man tycker är astråkigt, inte hur man på det bästa sättet ökar och blir bättre.

LadyG
2007-11-02, 11:25
Imho springer du på för hög intensitet, men vi tränar säkert för olika saker.

Jag tycker nog att rekommendationen på marathon.se är bäst:

"Största delen av löparens träningssträcka under en vecka (75-80%) består av lätt löpning då hjärtat får arbeta 60-75 % av sin maximala förmåga."

"De flesta utnyttjar 60-70% av maxpulsen när de springer. Det motsvarar 1 till 2 minuters långsammare takt per kilometer jämfört med 10 km tävlingsfart. En måttstock är att man bör kunna prata utan att bli andfådd."

http://www.marathon.se/news/kalkyl4.cfm

Jag tänker inte bli snabb på korta distanser, det kommer jag aldrig bli. Fast jag är så envis att marathon och ultramara är helt överkomligt. Men då kan man inte ligga och försöka knäcka pb:n varje pass för då kommer man garanterat göra sig illa.

LadyG
2007-11-02, 11:27
Anledningen till att det inte är något bra tips här är ju att den här tråden handlar om hur man motiverar sig till att göra nånting man tycker är astråkigt, inte hur man på det bästa sättet ökar och blir bättre.

Förvisso kan ju framgångar, att bli snabbare eller orka längre, vara motiverande att ge sig ut men tills framgångarna kommer måste man komma på ett sätt att orka genomföra det regelbundet, tills det blivit en vana.

Yankeee
2007-11-02, 11:27
Men nu pratar ju du om personer som verkligen gillar löpning och vill prestera bättre. Då är ju såklart tipset om att försöka bli bättre och öka rimligt.

Anledningen till att det inte är något bra tips här är ju att den här tråden handlar om hur man motiverar sig till att göra nånting man tycker är astråkigt, inte hur man på det bästa sättet ökar och blir bättre.

Fast nu var det ju som så att vissa började komma in på ett spår som tråden inte handlade om från början och som jag fortsatte på.

Yankeee
2007-11-02, 11:32
Ett tillägg till tidigare inlägg.

Som så mycket annat blir även löpning roligare på alla sätt och vis ju bättre man blir, och för att bli bättre måste man...?

Lars Brinkhoff
2007-11-02, 13:54
och vis ju bättre man blir, och för att bli bättre måste man...?

...variera sin löpträning?

Yankeee
2007-11-02, 14:50
...variera sin löpträning?

Verkligen inte som nybörjare.

LadyG
2007-11-02, 16:38
16 råd när du sätter igång

...

Lagom fort.
När du väl kommit igång med träningen så ska du springa i ett tempo som känns skönt. Det är bättre att springa lite långsammare och orka hålla på lite längre än att höja tempot. Inte förrän du ligger på träningspass på över 45 minuter är det någon idé att börja bry sig om hur fort du springer.

Tävla aldrig på träning.
Om du tränar tillsammans med någon annan tävla inte mot varandra på träningspassen. Låt alltid den som är sämst bestämma tempot.

Flack bana.
I början är det viktigt att försöka vara ute och jogga så länge som möjligt. Undvik kuperade banor. Många av de motionsslingor som finns runtom i Sverige och speciellt de som är lite äldre är ofta dragna över de värsta bergsknallar som finns i trakten. Sådana banor passar bäst för elitlöpare.

Prattest.
Är du osäker på vilket tempo du skall hålla så finns det ett bra knep: Du ska aldrig springa fortare än att du kan prata med en träningskompis. Är du för andfådd för att kunna prata så sänk tempot. Mjukt underlag. När det torkat upp i naturen så träna gärna på sågspånsbanor eller på skogsstigar. Risken för skador minskar om du tränar på mjukt underlag.

Variera träningen.
Det är inte nödvändigt att springa under samtliga träningspass under veckan. Det går bra att variera löpträningen med till exempel simning, cykling, jymping eller med skidåkning under vintern. Men löpning skall vara det dominerande inslaget.



http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8177

Betar
2007-11-11, 17:08
Det var det inlägget vi diskuterade.

Förhoppningsvis menade han det som ett skämt, men man vet aldrig. Det finns faktiskt folk som ger nybörjare exakt det rådet.

Hahah vaah? Varför skulle de vara ett skämt?

Jag menar självklart inte att man ska/måste slå sina tider för varje gång. Tro det eller ej Eddie men för många är det kanske motiverande att slå tider och att dom verkligen kan se sina resultat, svart på vitt sas. Iaf så är de så för mig.*slap*

Förstår inte varför de skulle vara så riskabelt att löpa i ett bra tempo än att göra det i ett lugnt tempo? Jag är inte så insatt i ämnet kanske :/ Men vad för skador är det vi talar om.

Yankeee
2007-11-11, 17:21
Förstår inte varför de skulle vara så riskabelt att löpa i ett bra tempo än att göra det i ett lugnt tempo? Jag är inte så insatt i ämnet kanske :/ Men vad för skador är det vi talar om.

Jag undrar också vilka riskerna är. Tror dock att det handlar om att vissa är överdriver riskerna något så brutalt.

Betar
2007-11-11, 17:40
Jag undrar också vilka riskerna är. Tror dock att det handlar om att vissa är överdriver riskerna något så brutalt.

Precis vad jag också tror ;)

Jag skrev i en tidigare tråd att man inte behövde skölja äpplena. Men eddie fann stora risker i det också.

Hur överlevde man som barn? Springa fort och äta osköljda äpplen har jag nu lärt mig att man hellst ska undvika.

(Hoppas du inte blir sur utan ser det roliga i det Eddie)

wintersnowdrift
2007-11-11, 18:18
Jag undrar också vilka riskerna är. Tror dock att det handlar om att vissa är överdriver riskerna något så brutalt.

Överbelastningsskador på ovana senor/ligament/muskelfästen osv? Skaderisken är naturligtvis individuell - vissa är hårdare än andra både fysiskt och psykiskt - men trots allt beror många (flertalet?) löparskador på för kraftig ökning av träningsmängd och/eller intensitet.

//Kristin

LadyG
2007-11-11, 18:31
Överbelastningsskador på ovana senor/ligament/muskelfästen osv? Skaderisken är naturligtvis individuell - vissa är hårdare än andra både fysiskt och psykiskt - men trots allt beror många (flertalet?) löparskador på för kraftig ökning av träningsmängd och/eller intensitet.

//Kristin

Exakt, det finns löpare som är tuffare psykist än fysiskt. De kan bokstavligen springa sig sönder och samman.

Skidåkare t ex har suverän kondition och starkt psyke, och det är inte alls ovanligt att de springer sönder sig på sommarhalvåret just pga att konditionen har de men senor, muskelfästen och leder inte alls är beredda på den typen av belastning.

Yankeee
2007-11-11, 18:42
Överbelastningsskador på ovana senor/ligament/muskelfästen osv? Skaderisken är naturligtvis individuell - vissa är hårdare än andra både fysiskt och psykiskt - men trots allt beror många (flertalet?) löparskador på för kraftig ökning av träningsmängd och/eller intensitet.

//Kristin

Fast det handlar inte att öka träningsdosen med 100% varje vecka eller att idiotspringa varje pass utan om att hålla ett högt, men ändå normalt, tempo istället för att päronjogga som vissa i tråden förespråkar.

skaparn
2007-11-11, 19:15
Exakt, det finns löpare som är tuffare psykist än fysiskt. De kan bokstavligen springa sig sönder och samman.

Skidåkare t ex har suverän kondition och starkt psyke, och det är inte alls ovanligt att de springer sönder sig på sommarhalvåret just pga att konditionen har de men senor, muskelfästen och leder inte alls är beredda på den typen av belastning.

Nej, den här tråden var lite för mycket.

Innan du säger "det är inte alls ovanligt" så skulle jag vilja ha lite siffror på det där. Bara för att det finns människor med olika mängder glas i kroppen behöver inte det innebära att det är ett bra nybörjartips att springa sakta. När jag tänker efter är "det är inte så ovanligt" eller liknande svepande uttalanden ett av de vanligaste verktygen använda av de som vill sprida FUD. Att sedan posta inlägg från marathon.se där man förespråkar att folk ska orka prata på sina pass vet jag inte ens vad jag ska tänka om. De måste vara det sämsta tipsen jag sett på riktigt länge. Tyvärr. Prata samtidigt som man springer gör man på ultrapass, och ultrapass ägnar man sig åt om man inte vill att det ska göra ont - för inte kan det vara för konditionen i alla fall.

Jag tror att om det är något en nybörjare ska undvika är det väldigt långa pass då belastningen på leder och ligament inte är så mycket mindre bara för att man håller ultratempo på 5 km. Bättre är då att man som ny springer snabbt och således tränar upp sin kondition riktigt ordentligt samtidigt som man sakta ökar distansen till den man önskar bli bra på.

Betar
2007-11-11, 19:26
Nej, den här tråden var lite för mycket.

Innan du säger "det är inte alls ovanligt" så skulle jag vilja ha lite siffror på det där. Bara för att det finns människor med olika mängder glas i kroppen behöver inte det innebära att det är ett bra nybörjartips att springa sakta. När jag tänker efter är "det är inte så ovanligt" eller liknande svepande uttalanden ett av de vanligaste verktygen använda av de som vill sprida FUD. Att sedan posta inlägg från marathon.se där man förespråkar att folk ska orka prata på sina pass vet jag inte ens vad jag ska tänka om. De måste vara det sämsta tipsen jag sett på riktigt länge. Tyvärr. Prata samtidigt som man springer gör man på ultrapass, och ultrapass ägnar man sig åt om man inte vill att det ska göra ont - för inte kan det vara för konditionen i alla fall.

Jag tror att om det är något en nybörjare ska undvika är det väldigt långa pass då belastningen på leder och ligament inte är så mycket mindre bara för att man håller ultratempo på 5 km. Bättre är då att man som ny springer snabbt och således tränar upp sin kondition riktigt ordentligt samtidigt som man sakta ökar distansen till den man önskar bli bra på.

+1

LadyG
2007-11-11, 20:07
Det kanske inte framgick, men råden är till nybörjare. Inte sådana som tränat kondis förut. I början handlar det mer om att få in vanan, inte överanstränga/skada sig och inte ledsna.

Även om nu marathon.se tydligen inte kan något om löpning så vill jag ändå hänvisa till dem när det gäller det där med tempo. Största delen av löparens träningssträcka under en vecka (75-80%) består av lätt löpning då hjärtat får arbeta 60-75 % av sin maximala förmåga, anser de, men det betyder inte att de inte tycker man ska springa fort (kvalité, någon?). Bara inte så ofta som ni tycks tro.

Vill man t ex bli bra på halvmara bör långpasset ligga på runt 20-30km (mara upp till 40km). Varför? Uthållighet. Kondition är inte det enda man måste träna upp. Fast på korta distanser blir det kanske lättare att strunta i uthålligheten.

skaparn
2007-11-11, 20:29
Det kanske inte framgick, men råden är till nybörjare. Inte sådana som tränat kondis förut. I början handlar det mer om att få in vanan, inte överanstränga/skada sig och inte ledsna.

Även om nu marathon.se tydligen inte kan något om löpning så vill jag ändå hänvisa till dem när det gäller det där med tempo. Största delen av löparens träningssträcka under en vecka (75-80%) består av lätt löpning då hjärtat får arbeta 60-75 % av sin maximala förmåga, anser de, men det betyder inte att de inte tycker man ska springa fort (kvalité, någon?). Bara inte så ofta som ni tycks tro.

Vill man t ex bli bra på halvmara bör långpasset ligga på runt 20-30km (mara upp till 40km). Varför? Uthållighet. Kondition är inte det enda man måste träna upp. Fast på korta distanser blir det kanske lättare att strunta i uthålligheten.

Jaså var det nybörjare? Om du hade läst mitt inlägg så framgår det att även jag diskuterar nybörjare, och vad de borde undvika om de nödvändigtvis ska undvika så mycket. Rehabpatienter och nybörjare är inte samma sak.

Du behöver inte bli ledsen för att jag sågar marathon.se's tips. Dåliga tips är dåliga tips, även om Gebreselassi kommer hit och på klingande swahili klickar fram dem i egen hög person. Prattempo är i min mening kanske inte helt värdelöst, men bortkastad tid på samma sätt som alla andra aktiviteter som med rätt utförande skulle kunna ge så mycket mer. Marathon börjar bli lite som Runners World. Man lägger tipsen och nivån på en som skulle passa i Blossoms TV-program bara för att inte sänka folks självförtroende. Visst kan det fylla sin funktion att övertyga även de som inte tränar hårt att de tränar bra, men det är inte nödvändigtvis sanningsenligt. Lite som kvällstidningar som inte fördjupar sig för mycket i dagsaktuella ämnen utan tillgodoser folks behov av lättsmälta rubriker.
Du är medskyldig när du sprider budskapet om att träning inte ska vara särskilt jobbig. De må passa dina preferenser vad gäller ett pass komfortnivå, men det går inte att komma bort från det faktum att trots några undantag ni kan hitta på ultralöpare som dominerar på tio kilometer, det är en illusion att tro gemene man kan utöva konditionsidrott i prattempo 80% av träningen och förvänta sig att bli bra.

Nu har jag visserligen ingen forskning att backa upp detta, men jag vågar ändå påstå att det är mängden och inte intensiteten som är den stora boven bakom skador. Därför finns det ingen anledning att förlångsamma nybörjares utveckling genom att skrämma dem till ultratempo.

Till sist. Vad är enligt dig, "bra på en halvmara"?

Eddie Vedder
2007-11-11, 20:41
Tro det eller ej Eddie men för många är det kanske motiverande att slå tider och att dom verkligen kan se sina resultat, svart på vitt sas. Iaf så är de så för mig.*slap*

Absolut, vi tänker på lite olika saker här. Att slå sina tider och ständigt förbättras är såklart det mest motiverande som finns men för att nå den nivån ska man ju passera gränsen där man spyr av blotta tanken på löpningen.

Och som jag uppfattade trådskaparen handlar det om att överhuvudtaget motivera sig till att knyta skorna i stort sett. Tycker man det är SÅ tråkigt att springa tror jag inte tanken att "idag ska jag minsann tömma mig ännu mer än sist!" är den mest lockande. Dit kommer man dock så småningom.:thumbup:

(Hoppas du inte blir sur utan ser det roliga i det Eddie)

Hehe, nejdå. Jag är aldrig sur.:) Tror dessutom vi förstår varandra bättre nu.:)

LadyG
2007-11-11, 20:43
Till sist. Vad är enligt dig, "bra på en halvmara"?

Vi får väl vara överens om att vi inte är överens helt enkelt, jag tycker RW och marathon.se fungerar utmärkt till en viss nivå. Sen får man tänka själv, fast när det är så dags har man hållit på så pass länge att man vet vad man gör och känner sig själv imho. Du är "way beyond that" s a s och kanske glömt lite hur det är att vara blåbär?

Eftersom jag bara kan utgå från vad som är bra för min egen del, ingen annans, så tycker jag att bra skulle vara någonstans i krokarna runt 2:30-2:45 beroende på dagsform, bana och humör. För någon annan är det säkert ingen bra tid, men efter mina förutsättningar är det en bra tid.

Koloftw
2007-11-11, 20:44
Eddie, påstår du på allvar att du tycker att det är kul med löpning :confused? Iofs så kanske jag har alldelles för dålig kondis för att kunna tycka att det är kul ... men låter jävligt skumt iaf.

Respekt iallfall :bow: :D

skaparn
2007-11-11, 20:46
Vi får väl vara överens om att vi inte är överens helt enkelt, jag tycker RW och marathon.se fungerar utmärkt till en viss nivå. Sen får man tänka själv, fast när det är så dags har man hållit på så pass länge att man vet vad man gör och känner sig själv imho. Du är "way beyond that" s a s och kanske glömt lite hur det är att vara blåbär?

Eftersom jag bara kan utgå från vad som är bra för min egen del, ingen annans, så tycker jag att bra skulle vara någonstans i krokarna runt 2:30-2:45 beroende på dagsform, bana och humör. För någon annan är det säkert ingen bra tid, men efter mina förutsättningar är det en bra tid.

Vi är inte överens, det håller jag med om. Men jag måste bara fråga, visst skrev du fel och lade till en timme på tiden? För annars talar vi ju inte ens om samma sport.

Eddie Vedder
2007-11-11, 20:47
Eddie, påstår du på allvar att du tycker att det är kul med löpning :confused? Iofs så kanske jag har alldelles för dålig kondis för att kunna tycka att det är kul ... men låter jävligt skumt iaf.

Respekt iallfall :bow: :D

Kul är fel ord egentligen, det är en drog.:D

Vi är många som älskar löpningen här på kolo.*cupid* Men som du säger krävs en viss konditionsnivå för att kunna njuta av det. När man kan springa långt och hyfsat fort med fortfarande filosofera och fundera. Har man dålig kondis är det bara "fy fan va tungt, fy fan jag måste hem snart, fy fan jag dör!" som rör sig i huvudet.:D

LadyG
2007-11-11, 20:57
Vi är inte överens, det håller jag med om. Men jag måste bara fråga, visst skrev du fel och lade till en timme på tiden? För annars talar vi ju inte ens om samma sport.

21km i ungefär 7:00-7:30 min/km blir väl ungefär så? Eller räknade jag fel? För fortare än så klarar jag inte halvmaradistansen på tror jag, nu har jag iofs inte testat de senaste månaderna. Men jag gissar att det är där ungefär jag ligger (utgår från ett mellanting mellan maratiden och bästa miltiden).

skaparn
2007-11-11, 21:04
21km i ungefär 7:00-7:30 min/km blir väl ungefär så? Eller räknade jag fel? För fortare än så klarar jag inte halvmaradistansen på tror jag, nu har jag iofs inte testat de senaste månaderna. Men jag gissar att det är där ungefär jag ligger (utgår från ett mellanting mellan maratiden och bästa miltiden).

Jag hyser all respekt för att var och en har sin egen nivå vad gäller träning, men en diskussions relevans är i viss mån avhängig att man delar några axiom. Och om trådskaparen väljer att kalla tråden så hör faktiskt inte en människoförflyttning med den hastigheten hit. Det är promenad - inte löpning.

LadyG
2007-11-11, 21:08
Jag hyser all respekt för att var och en har sin egen nivå vad gäller träning, men en diskussions relevans är i viss mån avhängig att man delar några axiom. Och om trådskaparen väljer att kalla tråden så hör faktiskt inte en människoförflyttning med den hastigheten hit. Det är promenad - inte löpning.

Du får gärna tycka så, det är din ensak. Jag kan tyvärr inte springa mycket fortare än så på den distansen. Att jag sprungit regelbundet i ungefär sju månader kan ha med saken att göra. Vilket ger mig just en nybörjares perspektiv på saken, det har inte du.

F ö anser inte jag det vara promenad när båda fötterna lämnar marken samtidigt. Vad är din definition?

skaparn
2007-11-11, 21:13
Du får gärna tycka så, det är din ensak. Jag kan tyvärr inte springa mycket fortare än så på den distansen. Att jag sprungit regelbundet i ungefär sju månader kan ha med saken att göra. Vilket ger mig just en nybörjares perspektiv på saken, det har inte du.

F ö anser inte jag det vara promenad när båda fötterna lämnar marken samtidigt. Vad är din definition?

Nu blir det lite svårt att förstå ditt resonemang? Skulle du ha rätt i att man som nybörjare ska springa långsammare än vad man klarar av... för att du är nybörjare? Och vad var jag när jag började springa? Så fort glömmer man inte.

Ok. På en stillbild skulle det kanske se ut som att man springer, även om det går i 7:30-tempo, men du kan väl åtminstone hålla med om att "löpning" i den hastigheten sannolikt är något annat än det trådskaparen och de flesta andra menar med löpning. I synnerhet när jag kan gå i det tempot.

LadyG
2007-11-11, 21:19
Inte för att man är nybörjare utan för att kroppen inte är van vid sånt som hård belastning, löparknä och hälsporre är ju inte allt för okända aber som drabbar t ex löpare. För min del satsade jag mer på distans, jag ville vara med på Växjömaran så fartträningen fick stå åt sidan för min del. Man skulle ju inte laborera med mer än en variabel åt gången, antingen öka farten eller distansen men inte båda samtidigt. Någonstans under de 30 veckor som jag sprungit har jag dock gått från snittid 8:00 min/km till 7:00 min/km utan att ens försöka. Mao borde jag nu under vintern kunna lägga in mer kvalité (intervaller, snabbdistans etc) och få upp tempot utan att behöva ändra långpassen så mycket, dem har jag ju redan kommit igång med. Hänger du med? Jag tänker springa tills jag blir 115, så jag har tid på mig att få upp farten. Under tiden tänker jag dessutom ha kul :)

skaparn
2007-11-11, 21:30
Inte för att man är nybörjare utan för att kroppen inte är van vid sånt som hård belastning, löparknä och hälsporre är ju inte allt för okända aber som drabbar t ex löpare. För min del satsade jag mer på distans, jag ville vara med på Växjömaran så fartträningen fick stå åt sidan för min del. Man skulle ju inte laborera med mer än en variabel åt gången, antingen öka farten eller distansen men inte båda samtidigt. Någonstans under de 30 veckor som jag sprungit har jag dock gått från snittid 8:00 min/km till 7:00 min/km utan att ens försöka. Mao borde jag nu under vintern kunna lägga in mer kvalité (intervaller, snabbdistans etc) och få upp tempot utan att behöva ändra långpassen så mycket, dem har jag ju redan kommit igång med. Hänger du med? Jag tänker springa tills jag blir 115, så jag har tid på mig att få upp farten. Under tiden tänker jag dessutom ha kul :)

Jag tror merparten av de som tränar inte accepterar att få halvdana resultat på grund av felaktig träning bara för att man har gott om tid. Som sagt har detta inget att göra med att jag motsätter mig dina mål och medel som just dina. Men de leder bevisligen inte till några bra tider på exempelvis halvmarathon.
Därför ska du inte omsätta din målsättning att ha så kul som möjligt, med så långsamma resultat som möjligt, till generella tips i trådar där folk faktiskt vill bli bra, och det så fort som det är möjligt.

LadyG
2007-11-11, 21:34
Men det är ju just det, man blir inte bra om man går omkring och är skadad hela tiden för att man tar i för mycket. (Notera för mycket, det är en viktig formulering)

Snabbt kör man på kvalitén, uthålligheten (distans) på långpassen. Ett bra intervallpass, om man inte fuskat, kräver ett par dagars vila från löpning efteråt. Man kan alltså få in tre fyra pass i veckan om man inte tränar något annat, och under förutsättning att man inte tar ut sig varje pass (vilket var ett av råden som är orsaken till att jag öht protesterade till att börja med).

Förstår inte riktigt vari felet med det resonemanget ligger? Eller är jag så otydlig?

skaparn
2007-11-11, 21:42
Ett bra intervallpass, om man inte fuskat, kräver ett par dagars vila från löpning efteråt.

Nej. Möjligtvis en dag av lugnare löpning, men du verkar tro att kroppen verkligen inte tål någonting. Det enda man åstadkommer med dina tips på vilomängd är uteblivna resultat.

Vi får helt enkelt enas om att vi har helt olika syn på träning. Jag menar att det är resultatet som är det roligaste, så eventuella obehag i form av ansträngning på vägen dit är något man får ta. I synnerhet obehaget av att släpa sig ut på ytterligare ett hårt pass när man egentligen bara vill läsa i RW om ursäkter för att få sitta inne.

LadyG
2007-11-11, 21:48
Tja, tar du det så lugnt på intervallerna att du kan springa dagen efter då kanske du ska ta i lite mer istället? Annars har du ju bara slösat bort tiden, någon vidare effekt kan du ju knappast få?

Yankeee
2007-11-11, 21:55
Tja, tar du det så lugnt på intervallerna att du kan springa dagen efter då kanske du ska ta i lite mer istället? Annars har du ju bara slösat bort tiden, någon vidare effekt kan du ju knappast få?

Det är inga som helst problem att springa eller träna whatever dagen efter ett intervallpass. Det finns dessutom ingen som helst anledning att köra sig totalt slut på ett träningspass. Att ligga strax under 95% av maxpuls räcker gott och väl för att uppnå effekt. Men du kanske har andra erfarenheter?

skaparn
2007-11-11, 21:57
Tja, tar du det så lugnt på intervallerna att du kan springa dagen efter då kanske du ska ta i lite mer istället? Annars har du ju bara slösat bort tiden, någon vidare effekt kan du ju knappast få?

Jag tycker faktiskt inte du ska uttala dig om hur man bör träna när du ibland i denna tråd hänvisat till att du endast tränat i 7 månader. Dessutom så är faktiskt din hastighet inte helt försumbar i detta avseende heller. Alla som är intresserade av att springa i sjuminuterstempo kanske bör lyssna, men andra gör nog bäst i att inte.

Jag skulle dessutom kunna tolka detta som en sorts pik mot min intensitetsnivå vid intervallträning. Stämmer detta?

wintersnowdrift
2007-11-11, 22:08
Nej. Möjligtvis en dag av lugnare löpning, men du verkar tro att kroppen verkligen inte tål någonting. Det enda man åstadkommer med dina tips på vilomängd är uteblivna resultat.

Vi får helt enkelt enas om att vi har helt olika syn på träning. Jag menar att det är resultatet som är det roligaste, så eventuella obehag i form av ansträngning på vägen dit är något man får ta. I synnerhet obehaget av att släpa sig ut på ytterligare ett hårt pass när man egentligen bara vill läsa i RW om ursäkter för att få sitta inne.

Jag tror att man bör anpassa träningsråden till individen, baserat just på det här fenomenet. Det är möjligt att det rent fysiologiskt finns en "one-size-fits-all"-formel för hur man ska träna för att utvecklas och bli bättre, men människor är olika funtade mentalt. Alla försöker inte hitta undanflykter för att slippa ifrån träningspass - det finns personer som letar anledningar till att kunna träna hårdare och oftare än vad som är optimalt (och ffa sunt). Soffpotatisen ska kanske piskas lite medan träningsnarkomanen snarare behöver få en stoppskylt uppslängd i fejan.

Att avgöra vilken kategori människor tillhör är givetvis svårt, särskilt på internet, men man kan ju nyansera sina råd.

//Kristin

schluug
2007-11-11, 22:32
du kanske kan prova att underprestera för att få motivationen att hålla i längre, dvs lägga ner löppasset medans du fortfarande är sugen på att löpa vidare och har ork, så inte det sista du minns från varje pass är att du var slut å less utan fortfarande taggad. Då kan du ju knappt vänta till nästa gång :) Har aldrig provat det här, bara nåt jag läste nånstans...

skaparn
2007-11-11, 23:05
du kanske kan prova att underprestera för att få motivationen att hålla i längre, dvs lägga ner löppasset medans du fortfarande är sugen på att löpa vidare och har ork, så inte det sista du minns från varje pass är att du var slut å less utan fortfarande taggad. Då kan du ju knappt vänta till nästa gång :) Har aldrig provat det här, bara nåt jag läste nånstans...

Bland alla dåliga tips så var det där ett av de sämre

Noodles
2007-11-12, 09:40
Den här tråden har definitivt blivit intressant. Jag måste sälla mig till skaparns och Yankeees sällskap. Ibland känns det som att löpningen på Kolo börjar närma sig det som styrketräningen tidvis anklagas för. För mycket teori och alldeles för lite praktik. Runner's World är en tidning jag brukar bläddra igenom på biblioteket. Varje gång påminns jag om att den sällan är värd att köpa. De två nummer man får i samband med Stockholm marathon har en tendens att följa samma mönster. Det handlar varje gång om hur man kommer igång med löpningen och tre år i rad har jag nu läst om "oumbärliga" sista minuten-tips inför maran.

Reportagen i tidningen handlar många gånger om riktigt duktiga löpare. Tyvärr verkar de flesta träningsrelaterade artiklarna mest handla om att rekrytera nya löpare. Det handlar mer om prattempo än att då och då köra ett ansträngande pass.

Det är visserligen jättebra att nybörjare lockas att börja springa, tyvärr nischar de sig för mycket och det blir lite väl mycket feel good-känsla. Att Blossom har börjat bli ett återkommande inslag är ytterligare ett tecken. Nu ska jag inte klaga för mycket på att en tidning är kommersiell och försöker öka sin upplaga. Det jag egentligen vill klaga på är att Runner's World har blivit för löpningen vad Body är för styrketräningen. Alldeles för många verkar basera hela sin träning på vad som står där och glömmer bort att faktiskt testa lite praktiserande med egna idéer. Jag vet flera löpare som kan rabbla varenda artikel i RW men fortfarande inte har provat att anstränga sig ordentligt på ett pass. Deras utveckling är också därefter.

Visst ska man vara försiktig med vilka råd man ger till nybörjare. Däremot är det inte omöjligt att faktiskt våga anstränga sig ibland och ändå lyssna på kroppens signaler.

Vinter
2007-11-12, 10:06
Spenderade ett halvår med att springa på känn utan för mycket teori och planering, funkade utmärkt. Blev personligen mycket bättre på att känna av dagsformen och lägga mig på ett bra tempo.

Det enda tipset som är riktigt bra att tänka på imho är att inte försöka öka träningsdosen för mycket för snabbt. Speciellt inte om man springer för att gå ned lite i vikt. Det gillar inte knäna i längden.

Betar
2007-11-13, 15:56
du kanske kan prova att underprestera för att få motivationen att hålla i längre, dvs lägga ner löppasset medans du fortfarande är sugen på att löpa vidare och har ork, så inte det sista du minns från varje pass är att du var slut å less utan fortfarande taggad. Då kan du ju knappt vänta till nästa gång :) Har aldrig provat det här, bara nåt jag läste nånstans...

Hahhah, bland det roligaste jag läst här på kolo :laugh: Känns som klippt och klistrat från någon tidnings "kom i form"-tips. Det kan ju omöjligt vara specielt många som verkligen blir motiverad av sånt skit.

machine gun
2007-11-13, 17:33
Jag skulle säga att springer man bara, låt säga, 5 km 2-3 ggr/vecka, så kan man springa det precis som man vill, skaderisken är ändå väldigt låg på den volymen. Det känns som att det är först när man börjar komma upp i stora träningsvolymer och kanske betar av 50 km i veckan eller mer, som det där med med att en större andel bör vara distanstempo är applicerbart.

Palm
2007-11-13, 19:54
Leta upp en slinga med mjukt underlag. Vänta tills mörkret fallit och din andning skapar små kondensmoln i den kalla luften. Ladda mp3-spelaren med musik som gör att man kör bil fortare. Knyt skorna. Säg "jag drar nu, morsan". Småjogga i 10 minuter utan musik för att få upp värmen och mjuka upp benen. Tryck play och öka farten efter ytterligare 5 minuter. När endorfinruset infinner sig: kuta. Känn hur du flyger fram när steglängden närmar sig max och kroppen viktlöst spänstar uppför backar, passerar långsammare medlöpare och förskräckta promenerande kvinnor som tror att du ska överfalla dem. Hoppa upp på parkbänkar och över stubbar. Öka sakta farten så länge du kan. Ta långa, djupa andetag. Fyll lungorna till bristningsgränsen i varje andetag. När det gör så fruktansvärt ont i mellangärdet att du inte längre kan andas, de undre revbenen kräver att få kontakt med bäckenbenen och gatubelysningen flimrar kan du ta en liten paus. Andas. Gå coolt. Upprepa. Avsluta med några minuters nerjoggning och sidohopp.
Mmmm... *drool*

Noodles
2007-11-14, 08:21
Leta upp en slinga med mjukt underlag. Vänta tills mörkret fallit och din andning skapar små kondensmoln i den kalla luften. Ladda mp3-spelaren med musik som gör att man kör bil fortare. Knyt skorna. Säg "jag drar nu, morsan". Småjogga i 10 minuter utan musik för att få upp värmen och mjuka upp benen. Tryck play och öka farten efter ytterligare 5 minuter. När endorfinruset infinner sig: kuta. Känn hur du flyger fram när steglängden närmar sig max och kroppen viktlöst spänstar uppför backar, passerar långsammare medlöpare och förskräckta promenerande kvinnor som tror att du ska överfalla dem. Hoppa upp på parkbänkar och över stubbar. Öka sakta farten så länge du kan. Ta långa, djupa andetag. Fyll lungorna till bristningsgränsen i varje andetag. När det gör så fruktansvärt ont i mellangärdet att du inte längre kan andas, de undre revbenen kräver att få kontakt med bäckenbenen och gatubelysningen flimrar kan du ta en liten paus. Andas. Gå coolt. Upprepa. Avsluta med några minuters nerjoggning och sidohopp.
Mmmm... *drool*

Erotiska noveller för löpare? Vackert hur som helst.

Bärs
2007-11-14, 15:57
Det här är väldigt enkelt. Lyssna på skaparn och ni kommer att stifta bekantskap med kirurgkniven istället för startfältet. Lyssna på LadyG och nå era mål sakta men säkert. Om prattempo är 7min/km (eller t.o.m. 8min/km) detta år, så är det kanske 6min/km nästa år, 5,30/km året därpå och 5min/km tre år senare.

Kontinuitet är det viktiga.

LadyG
2007-11-14, 16:05
Det här är väldigt enkelt. Lyssna på skaparn och ni kommer att stifta bekantskap med kirurgkniven istället för startfältet. Lyssna på LadyG och nå era mål sakta men säkert. Om prattempo är 7min/km (eller t.o.m. 8min/km) detta år, så är det kanske 6min/km nästa år, 5,30/km året därpå och 5min/km tre år senare.

Kontinuitet är det viktiga.

Tack. Exakt min poäng.

skaparn
2007-11-14, 16:17
Det här är väldigt enkelt. Lyssna på skaparn och ni kommer att stifta bekantskap med kirurgkniven istället för startfältet. Lyssna på LadyG och nå era mål sakta men säkert. Om prattempo är 7min/km (eller t.o.m. 8min/km) detta år, så är det kanske 6min/km nästa år, 5,30/km året därpå och 5min/km tre år senare.

Kontinuitet är det viktiga.

Det må vara att sannolikheten för skador är något högre om man tränar hårdare än prattempo i den omfattning som nämnts, men det är inget nödvändigt. Som sagt är min övertygelse att skaderisken korrelerar i betydligt högre utsträckning med volymen än intensiteten.
Sannolikheten att man kommer fortsätta i all evighet med ett alldeles för lågt tempo är däremot nästan oändligt om man hela tiden skyr den maximala ansträningen påhejad av allsköns kioskblaskor som säljer lösnummer på att rättfärdiga bekvämlighet. Nu är det fult att använda anekdotisk evidens, men jag tillåter mig ändå att säga att jag känner betydligt fler som fastnat i mediokerhetens träsk än de som dragit på sig skador på grund av att de haft för hög puls på sina pass.

Prattempo tycker jag egentligen inte hör hemma någonstans annat än på de riktigt långa passen, och även om man ska ta det lite lugnare vid vissa faser av sin träning så är det bara extremt otränade, överviktiga och de som har skador som inte kan springa någon längre tid i ett tempo snabbare än 7 minuter. Det handlar, med upprepad risk att låta machotuff, bara om en inställning till ansträning.

Men det är väl redan konstaterat att vi pratar om helt olika ting. Jag tränar för att att uppnå min fulla potential givet vissa begränsningar för tid till träning och även sociala hänsyn. Tränar man däremot bara för att de är kul att bege sig ut i joggingspåret en halvtimme så kan man tillämpa vilken metod som helst. Att däremot använda sin metod som generellt tips till andra som verkligen vill förbättra sig bör man akta sig för.

Bärs
2007-11-14, 18:20
Man måste ju börja någonstans. En nybörjare kan vara 40-åriga mulliga Anna som fått höra att blodsockret är för högt och nu skall hon försöka ta sig genom tjejmilen utan att gå alltför mycket och gå ner 15 kg. Hon sprang senast i skolan. Hur skall hon börja? Ett tänkbart första pass kunde vara 4 x (4min gång plus 1 min jogg), och joggningen är så långsam att hon knappt kommer framåt. Mängder av "vanliga människor" är motsvarande situationer och det är väl dessa LadyG riktar sig till. Din filosofi passar kanske bäst för redan tränade individer som snabbt vill nå sitt max inom en för dem ny sport, dvs. i detta fall löpningen.

Med prattempo förstår jag långpasstempo och det vanligaste är väl nog att största delen av träningen går i detta tempo. Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna ösa på för fullt dag efter dag och samtidigt utvecklas fysiskt och behålla motivationen.

Noodles
2007-11-14, 19:11
Med prattempo förstår jag långpasstempo och det vanligaste är väl nog att största delen av träningen går i detta tempo. Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna ösa på för fullt dag efter dag och samtidigt utvecklas fysiskt och behålla motivationen.

Men om jag inte minns fel har du en normal dos uppemot 70 km i veckan. Vid en sådan volym är det klart viktigare att en del pass går i ett lugnare tempo.

Jag håller med skaparn i det mesta. Som jag skrev tidigare behöver inte det ena utesluta det andra. Min erfarenhet är att en nybörjare kan lämna ständiga pass i prattempo relativt snabbt. Det behöver ändå inte betyda att de går och skadar sig direkt. Att ge sådana råd och skrämma upp folk i onödan tycker jag är att misstro folks förmåga att själva känna efter när deras kropp kräver lite lugnare träning. Det krävs inte speciellt mycket löpning för att känna hur din egen kropp reagerar på olika förutsättningar.

Det är klart att kroppen behöver återhämtning och lugnare pass ibland. Jag är själv en förespråkare av varierad löpträning. Däremot verkar många fastna i en fas där de inte vågar låta pulsen gå över 70% av max pga rädsla för skador. Du måste skilja på de som faktiskt ökar sin löpning gradvis till mer ansträngande kvalitetsträning och de nötter som förespråkar stenhård intervallträning som totalt otränad. De sistnämnda har dykt upp här några gånger och nästa gång man väntar sig att se dem är i en tråd om benhinneproblem.

Yankeee
2007-11-14, 19:29
Jag kan inte förstå hur någon skulle kunna ösa på för fullt dag efter dag och samtidigt utvecklas fysiskt och behålla motivationen.

Nu utgår du ifrån att löpning är det enda man gör och satsar på. Springer man 2-3 gånger i veckan är det inga problem alls att köra näst intill max varje gång.

Bärs
2007-11-14, 21:09
Men om man vill utveckla sin fulla potential som löpare kan man inte springa endast 2-3 gånger i veckan. En veckomängd på 20 km duger inte för det. Två eller t.o.m. tre hårda fradgaframkallande kvalitetspass per vecka är däremot fantastiskt bra om de paketeras in i en större veckomängd med 5-6 pass i veckan. Men den mängden kommer att bestå av lätt löpning (prattempo) eftersom ingen (extremfall undantagna etc.) fixar maxlöpning mer än 2-3 gånger i veckan. Så jag inte se att man kommer undan det faktum att mer kvalitet förutsätter ökad kvantitet, samt att den kvantiteten måste byggas upp stegvis - givetvis förutsatt att man strävar efter att utveckla sin fulla potential som löpare.

Klart man inte skall vara rädd för kvalitetsträning och nybörjare kan säkert lägga in tuffare träningselement rätt snart i programmet. Däremot anser jag nog att verkliga nybörjare som endast springer 2-3 gånger i veckan bör prioritera ökad mängd (hellre fler kortare pass i veckan än färre längre pass) och kontinuitet så att hela "löpapparaten" hinner med i utvecklingen.

Nu är jag ju själv just avslutat rehabträning och gör bara 35 km/vecka. Av dessa är 6 km tröskelintervall fördelat på två kvalitetspass (2 x (3 x 1000 med en minut vila) och resten är lätt löpning. De proportionerna tror jag lämpliga denna vecka. Nästa vecka blir det mer, både sammanlagda km och intervall. Tanken är att bygga upp mot 85 km/vecka på vårvintern.

Betar
2007-11-14, 21:27
Men om man vill utveckla sin fulla potential som löpare kan man inte springa endast 2-3 gånger i veckan.

Tror du att tråd-skaparen hade tänkt att börja löpträna mer än 3ggr/veckan? Har svårt att tro de när han nu verkar ha svårt över att ens komma upp i 1gång per vecka. Och om det nu handlar om ca 2 pass/veckan så lär de inte vara några problem att springa för fullt och hinna återhämta sig innan nästa pass. Som skaparen säger så har nog skederisken mer med distansen än med farten att göra, och hur som helst är den förmodligen väldigt liten trots allt så länge som det känns okej under tiden.

Bärs
2007-11-14, 21:41
Tror du att tråd-skaparen hade tänkt att börja löpträna mer än 3ggr/veckan? Har svårt att tro de när han nu verkar ha svårt över att ens komma upp i 1gång per vecka. Och om det nu handlar om ca 2 pass/veckan så lär de inte vara några problem att springa för fullt och hinna återhämta sig innan nästa pass. Som skaparen säger så har nog skederisken mer med distansen än med farten att göra, och hur som helst är den förmodligen väldigt liten trots allt så länge som det känns okej under tiden.

Det jag skrev som du kommenterade var främst en kommentar till Yankee, Noodles och skaparen.

Att endast springa två pass i veckan för fullt kan säkert fungera för redan ytterst vältränade individer som Yankee, men inte för mulliga fyrtioåriga Anna som senast sprang när hon flydde skolgymnastiken. Det är jag helt säker på och det skulle inte förvåna mig om man kan mobilisera vetenskapen som stöd för det påståendet.

Bärs
2007-11-14, 21:50
Trådskaparens fråga har ju redan besvarats bra av flera.

Dr. Phil skulle säga att du skall ge löpningen "projektstatus". Mitt råd är att du skall anmäla dig till Stockholm marathon och hoppa på marathon.se:s nybörjarprogram. Det borde börja i december, så du har tid att förbereda dig mentalt för den stora dagen då programmet kör igång. Är programmet för lätt hoppar du över till femtimmarsprogrammet och springer i mål på 4,40.

Betar
2007-11-14, 22:08
Det jag skrev som du kommenterade var främst en kommentar till Yankee, Noodles och skaparen.

Att endast springa två pass i veckan för fullt kan säkert fungera för redan ytterst vältränade individer som Yankee, men inte för mulliga fyrtioåriga Anna som senast sprang när hon flydde skolgymnastiken. Det är jag helt säker på och det skulle inte förvåna mig om man kan mobilisera vetenskapen som stöd för det påståendet.

Om du hängde med från börja av denna tråd så började det med att LadyG ifrågasätte mitt inlägg och sa att de var riskabelt att löpa i snabbt tempo om man inte var än van löpare, oavsett hur vältränad man var.

Visst är trådskaparen kanske inte någon van löpare men verkligen inte "mulliga fyrtioåriga Anna" heller då han är ung och håller på med boxning 2gg/vecka plus 3 till träningspass i veckan så han ska nog klara av ett snabbare tempo än promenadfart. *slap*

Därför anser jag att tips som jogga i 60% av max som ytterst olämpligt.

LadyG
2007-11-14, 22:35
Om du hängde med från börja av denna tråd så började det med att LadyG ifrågasätte mitt inlägg och sa att de var riskabelt att löpa i snabbt tempo om man inte var än van löpare, oavsett hur vältränad man var.


Citera gärna det understrukna någonstans ifrån, för jag nämnde aldrig något annat än nybörjare.

HÄR (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2612570&postcount=22) t om förtydligar jag vad jag menar.

Bärs
2007-11-14, 22:37
Om du hängde med från börja av denna tråd så började det med att LadyG ifrågasätte mitt inlägg och sa att de var riskabelt att löpa i snabbt tempo om man inte var än van löpare, oavsett hur vältränad man var.

Visst är trådskaparen kanske inte någon van löpare men verkligen inte "mulliga fyrtioåriga Anna" heller då han är ung och håller på med boxning 2gg/vecka plus 3 till träningspass i veckan så han ska nog klara av ett snabbare tempo än promenadfart. *slap*

Därför anser jag att tips som jogga i 60% av max som ytterst olämpligt.

Dr. Phil lär oss att en vana ofta börjar av en orsak men fortsätter av en annan. Det gäller också trådar på forum.

LadyG har helt rätt när hon säger att trådskaparen inte skall löpa i snabbt tempo om han är ovan löpare. Det resulterar i två saker: skador och motivationsproblem. Ditt tips att trådskaparen skall försöka slå sin tid varje gång är trådens sämsta.

Faktum är att schluugs tips i princip är vad normal löpträning ofta går ut på. Man skall känna sig pigg och löpsugen när ett vanligt pass är slut för att psykiskt och fysiskt orka med veckans kvalitetsträning. Man skall bäva inför ett kvalitetspass, annars är det i själva verket slöjogg man sysslar med när man anser sig "springa för fullt". Tänk på det.

skaparn
2007-11-15, 08:29
Men om man vill utveckla sin fulla potential som löpare kan man inte springa endast 2-3 gånger i veckan. En veckomängd på 20 km duger inte för det. Två eller t.o.m. tre hårda fradgaframkallande kvalitetspass per vecka är däremot fantastiskt bra om de paketeras in i en större veckomängd med 5-6 pass i veckan. Men den mängden kommer att bestå av lätt löpning (prattempo) eftersom ingen (extremfall undantagna etc.) fixar maxlöpning mer än 2-3 gånger i veckan. Så jag inte se att man kommer undan det faktum att mer kvalitet förutsätter ökad kvantitet, samt att den kvantiteten måste byggas upp stegvis - givetvis förutsatt att man strävar efter att utveckla sin fulla potential som löpare.

Klart man inte skall vara rädd för kvalitetsträning och nybörjare kan säkert lägga in tuffare träningselement rätt snart i programmet. Däremot anser jag nog att verkliga nybörjare som endast springer 2-3 gånger i veckan bör prioritera ökad mängd (hellre fler kortare pass i veckan än färre längre pass) och kontinuitet så att hela "löpapparaten" hinner med i utvecklingen.


Nu fattar jag ingenting. Först säger du att mina tips leder raka vägen till kallt stål, sedan skriver du ett inlägg som förordar kvalitetsträning, bara man inte köra varenda pass på max. Om du slutar skriva exakt nu, så håller jag med dig. Det jag vill protestera mot är när en ung man som startar en tråd om löpning får höra att han kommer skada sig svårt om han inte joggar i prattempo.
Det klart att du kan dra fram exempel på nybörjare som med en 40 år gammal övervikt borde ta det lugnare än vad vi alla trodde var möjligt, men vad tillför det? För de allra flesta fungerar det alldeles utmärkt att träna hårt.

skaparn
2007-11-15, 08:41
LadyG har helt rätt när hon säger att trådskaparen inte skall löpa i snabbt tempo om han är ovan löpare. Det resulterar i två saker: skador och motivationsproblem. Ditt tips att trådskaparen skall försöka slå sin tid varje gång är trådens sämsta.

Aha, det fanns en till sida. Då tar jag tillbaka allt medhåll efter att ha läst det där. Vad hände egentligen men känna efter? Kroppen skickar varningssignaler om knän eller benhinnor håller på att gå sönder. Att vissa sedan skiter i det är en annan femma, men säg den aktivitet som inte kan förgöra utövaren om den inte lyssnar på kroppen.

Du får komma med påståendet att snabbt tempo ger motivationsproblem, för då kan jag debitera ditt åsiktskonto för uttalandet, hur mycket jag än är av en annan åsikt. Men att skrämmas om de hemska SKADORNA som kommer av att man ägnar sig åt kvalitetsträning som nybörjare tyckler jag är lika onödigt som det är fel. Jag har aldrig heller sagt att man ska köra på max varje pass, utam bara att eran kategoriska bannlysning av hård träning är absurd.

En sak som slår mig är nu att det nämns marathon lite här och där hela tiden i tråden. Det som talades om i första inläget var bara hur man ska få upp sin motivation, och då gjorde jag antagandet att personen i fråga ville förbättra sin kondition. Det klart att ett marathon på en vettig tid är inget man ska tro sig fixa på ett år utan att få skadeproblem. Men då beror ju det på att det krävs en tränigsvolym alldeles för stor för nybörjare, och det är denna jag hela tiden hävdat att ska trappas upp mycket försiktigare än intensiteten på kvalitetspassen. För den som vill förbättra sin kondition finns det ingen som helst anledning att springa några marathon, det är ju inte ens kul(!).

Ultrasmittan sprider sig...

Bärs
2007-11-15, 12:52
Du har trappat upp dosen i sarkasmsprutan en smula skaparn. Underhållande, men på sikt antagligen inte så bra för din trovärdighet.

Nybörjare skall inte ägna sig åt kvalitetsträning. Lätt löpning (prattempo) ger mängder av goda träningseffekter till ett relativt lågt pris, förhindrar skador samt bygger en grund för framtida kvalitetsträning. Så här är det helt enkelt.

Är det motivationen som fallerar tycker jag att ett nybörjarmaratonprogram på ett halvår är det lämpligaste. Det är en eggande utmaning som just pga att träningen är lågintensiv och progressiv är möjlig för vem som helst att ta sig an - även för fyrtioåriga mulliga Anna - utan att riskera skador.

JJ
2007-11-15, 13:03
Du har trappat upp dosen i sarkasmsprutan en smula skaparn. Underhållande, men på sikt antagligen inte så bra för din trovärdighet.

Nybörjare skall inte ägna sig åt kvalitetsträning. Lätt löpning (prattempo) ger mängder av goda träningseffekter till ett relativt lågt pris, förhindrar skador samt bygger en grund för framtida kvalitetsträning. Så här är det helt enkelt.

Är det motivationen som fallerar tycker jag att ett nybörjarmaratonprogram på ett halvår är det lämpligaste. Det är en eggande utmaning som just pga att träningen är lågintensiv och progressiv är möjlig för vem som helst att ta sig an - även för fyrtioåriga mulliga Anna - utan att riskera skador.

Ska inte? Om de vill göra det då? Att hålla ett högt tempo under ett eller ett par pass i veckan knappast ökar knappas skaderisken och erbjuder variation i löpningen. Att det sen ger resultat vilket ytterligare höjer motivationen skadar knappast.

skaparn
2007-11-15, 13:18
Du har trappat upp dosen i sarkasmsprutan en smula skaparn. Underhållande, men på sikt antagligen inte så bra för din trovärdighet.

Nybörjare skall inte ägna sig åt kvalitetsträning. Lätt löpning (prattempo) ger mängder av goda träningseffekter till ett relativt lågt pris, förhindrar skador samt bygger en grund för framtida kvalitetsträning. Så här är det helt enkelt.

Är det motivationen som fallerar tycker jag att ett nybörjarmaratonprogram på ett halvår är det lämpligaste. Det är en eggande utmaning som just pga att träningen är lågintensiv och progressiv är möjlig för vem som helst att ta sig an - även för fyrtioåriga mulliga Anna - utan att riskera skador.

Sant. Detta är för viktigt för att slarvas bort i ett försök att göra sig lustig. Men det finns egentligen inte något att tillägga. Jag har försökt få fram att man kan träna så hårt man orkar även fast man är nybörjare och jag antar att jag inte ens behöver övertyga någon om att snabbare tempo ger bättre resultat.
Du med flera har en något annorlunda ståndpunkt och jag tycker inte vi närmar oss varandra. Nu är det upp till läsarna att bilda sig en egen uppfattning, framför allt genom empiriska fältstudier.

Bärs
2007-11-15, 14:00
Man tränar som du vet olika delar av löpsystemet med olika tempon. Man blir inte en bättre löpare av att byta ut mer och mer lätt löpning mot tung kvalitetsträning. Mer kvalitetsträning måste åtföljas av mer kvantitet. Däremot höjs ju tempot på s.k. lätt löpning med tiden, och gör det inte det automatiskt kan man höja det själv med jämna mellanrum. Alla löpare gagnas av träning i prattempo, och det är därför det tempot utgör grunden för så många träningsprogram.

Men varför inte bli mer konkreta och posta denna veckas (löp)träning. Om vi nu är några här i tråden/forumet som strävar efter att utvecklas som löpare, skaparn rentav efter att nå sin fulla potential, och har så här olika uppfattningar om grundläggande träningsmetodik, så kan vi väl dela med oss av vår träning. Jag kan börja. Mitt mål är att vara så bra som möjligt under ett maratonlopp i augusti och nu försöker jag komma tillbaka efter en knäskada:

må: gym (bröst, axlar, triceps, lite ben med lätta vikter)
ti: 1,5 lätt; 3 x 1000 m tröskelintervall 4,50/km, 1min paus; 1,5 lätt (genomfördes 07.00)
ons: 7 km lätt (5,45/km)
to: gym (rygg, biceps, lite ben igen)
fre: 10 km lätt (5,45/km) + fylla
lö: baksmälla plus lekdag hemma, mycket rökning
sö: 3 km lätt; samma kvalitet som tisdagen; 3 km lätt

Detta ger 26 km lätt löpning och 6 km tröskeltempo. Hur utvecklas ni andra som löpare denna vecka?

LadyG
2007-11-15, 15:09
Min vecka ser ut såhär, än så länge har jag hållit planen:

Måndag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4)
em: uppjogg + tröskelintervaller (1 min 6:00 min/km/1 min 8:00min/km) + nerjogg (summa sträcka 5,4km varav 3,2 tröskeltempo)
Tisdag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4)
em: klättring 1,5H
Onsdag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4)
em: klättring knappt 3H
Torsdag:
fm: motionscykel (60 min pulszon 3)
em: Löpning, 73 min maratontempo (7:30 min/km), 10km
Fredag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4) Tempopass
em: vila
Lördag:
Långdistanspass (8:00 min/km), cirka 3H, 25km
Söndag:
fm: vila
em: Klättring, cirka 3 H

Sträckan borde bli, om jag räknat rätt 40 kilometer denna veckan varav strax över 3km i tröskeltempo. Vill komma upp i 4 mil i veckan några veckor till innan jag ökar farten.

Bärs
2007-11-15, 17:14
Min vecka ser ut såhär, än så länge har jag hållit planen:

Måndag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4)
em: uppjogg + tröskelintervaller (1 min 6:00 min/km/1 min 8:00min/km) + nerjogg (summa sträcka 5,4km varav 3,2 tröskeltempo)
Tisdag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4)
em: klättring 1,5H
Onsdag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4)
em: klättring knappt 3H
Torsdag:
fm: motionscykel (60 min pulszon 3)
em: Löpning, 73 min maratontempo (7:30 min/km), 10km
Fredag:
fm: motioncykel (60min pulszon 4) Tempopass
em: vila
Lördag:
Långdistanspass (8:00 min/km), cirka 3H, 25km
Söndag:
fm: vila
em: Klättring, cirka 3 H

Sträckan borde bli, om jag räknat rätt 40 kilometer denna veckan varav strax över 3km i tröskeltempo. Vill komma upp i 4 mil i veckan några veckor till innan jag ökar farten.

Vilken aktivitet!

Jag tar mig friheten att kommentera:

Mer än hälften av din veckas icke föraktliga löpmängd placeras på ett jättepass. Det utgör en skaderiskförhöjande faktor. I ditt läge skulle jag dela långpasset på två kortare pass (inte nödvändigtvis lika långa), och lägga det kortare passet på t.ex. onsdagens motionscykelpass.

LadyG
2007-11-15, 18:58
Vilken aktivitet!

Jag tar mig friheten att kommentera:

Mer än hälften av din veckas icke föraktliga löpmängd placeras på ett jättepass. Det utgör en skaderiskförhöjande faktor. I ditt läge skulle jag dela långpasset på två kortare pass (inte nödvändigtvis lika långa), och lägga det kortare passet på t.ex. onsdagens motionscykelpass.

Tack för input, det uppskattas. Kanske kan korta långpasset till 19-20km och ta en 5-6km sväng i marathontempo på onsdagen som du föreslår. Jag antar att två relativt lugna pass efter varandra är ofarligt, det är bara efter intervaller jag känner behov av att vila dagen efter egentligen.

Yankeee
2007-11-15, 20:54
Veckans löppass, den vanliga 6 km-rundan. Målet med löpningen är att behålla en ok kondition under vintern när fokus ligger på tyngdlyftningen.

Betar
2007-11-15, 21:01
Skidåkare t ex har suverän kondition och starkt psyke, och det är inte alls ovanligt att de springer sönder sig på sommarhalvåret just pga att konditionen har de men senor, muskelfästen och leder inte alls är beredda på den typen av belastning.

Citera gärna det understrukna någonstans ifrån, för jag nämnde aldrig något annat än nybörjare.


Skidåkare kan skada sig för att dom inte är vana vid löpning utan just skidåkning. Detta var enligt dig då. Och skidåkare är väl vältränade ändå?


Måste tillägga att jag är imponerad av ditt träningsschema:thumbup: Keep it up!

Betar
2007-11-15, 21:19
LadyG har helt rätt när hon säger att trådskaparen inte skall löpa i snabbt tempo om han är ovan löpare. Det resulterar i två saker: skador och motivationsproblem. Ditt tips att trådskaparen skall försöka slå sin tid varje gång är trådens sämsta.

Faktum är att schluugs tips i princip är vad normal löpträning ofta går ut på. Man skall känna sig pigg och löpsugen när ett vanligt pass är slut för att psykiskt och fysiskt orka med veckans kvalitetsträning. Man skall bäva inför ett kvalitetspass, annars är det i själva verket slöjogg man sysslar med när man anser sig "springa för fullt". Tänk på det.

Kan du utveckla vad som var så dåligt med mitt tips? Är det för att de kanske skulle vara farligt för en nybörjare?

Sen när du hela tiden skriver att man ska, vart kommer de ifrån? Efter ett pass är jag långt ifrån löpsugen och absolut inte pigg, snarare motsatsen. Det är jobbigt att löpa om inte så anser jag att man tar det för lungt. Sen att man ska bäva för ett kvalitetspass annars skulle de tydligen vara slöjogg? Tss, inte fan sitter jag och hackar tänder för ett pass och de brukar funka ändå. Lägg ner din predikan om hur allt ska gå till.

Bärs
2007-11-15, 21:42
Tack för input, det uppskattas. Kanske kan korta långpasset till 19-20km och ta en 5-6km sväng i marathontempo på onsdagen som du föreslår. Jag antar att två relativt lugna pass efter varandra är ofarligt, det är bara efter intervaller jag känner behov av att vila dagen efter egentligen.

Inte skall du ändra något om det fungerar för dig. Det var bara en kommentar. Minns att skaparn funderade kring skador och löppassens längd, och det ligger en hel del i det att tiden man är ute har betydelse. Under tre timmar går många stötar genom kroppen utan att den hinner återhämta sig. Jack Daniels menar t.ex. att långpassen (eller veckans längsta om man inte vill kalla det långpass) i regel skall utgöra 25 % av veckans träningsdos. Det skulle innebära ett långpass på 10 km för dig, eller lite på en timmes ansträngning i sträck per gång. Ur ett skadeförbyggande perspektiv är det antagligen ett klokt råd att följa, och istället springa fler gånger kortare sträckor. Men, som skaparn även sade, kan man ju också känna efter. Funkar det nuvarande programmet, ös på.

Bärs
2007-11-15, 21:48
Kan du utveckla vad som var så dåligt med mitt tips? Är det för att de kanske skulle vara farligt för en nybörjare?

Sen när du hela tiden skriver att man ska, vart kommer de ifrån? Efter ett pass är jag långt ifrån löpsugen och absolut inte pigg, snarare motsatsen. Det är jobbigt att löpa om inte så anser jag att man tar det för lungt. Sen att man ska bäva för ett kvalitetspass annars skulle de tydligen vara slöjogg? Tss, inte fan sitter jag och hackar tänder för ett pass och de brukar funka ändå. Lägg ner din predikan om hur allt ska gå till.

Jepp, ditt tips är farligt för nybörjare.

Man skall värma upp ordentligt före VO2-maxintervall = jag tycker att man skall värma upp för VO2-maxintervall. Men det förstod du säkert. Gillar du inte personligt tyckande skall du inte hänga på forum.

Högst antagligen slöjoggar du under dina rundor. Att du dessutom är helt slut fysiskt och psykiskt efter några km slöjogg gör ju inte saken bättre. Släng upp veckans löpschema så får vi bedöma.

Betar
2007-11-15, 22:14
Jepp, ditt tips är farligt för nybörjare.

Man skall värma upp ordentligt före VO2-maxintervall = jag tycker att man skall värma upp för VO2-maxintervall. Men det förstod du säkert. Gillar du inte personligt tyckande skall du inte hänga på forum.

Högst antagligen slöjoggar du under dina rundor. Att du dessutom är helt slut fysiskt och psykiskt efter några km slöjogg gör ju inte saken bättre. Släng upp veckans löpschema så får vi bedöma.

Är mitt itps farligt pga? Stor skaderisk? är lite trög kanske :) Alltså självklart ska man alltid värma upp, trodde de var underförstått. Btw vad är VO2?

Vet itne hur jag ska lyckas övertyga dig om att jag inte slöjoggar under mina pass. Men jag kan tillägga att efter det senaste passet så var jag otroligt slut trots att de inte var + grader så låg jag bara ner och kunde inte ens prata bara flämtade några minuter innan jag ens orkade resa mig. Visst vet jag innan passen att de blir jobbigt osv men att jag skulle bäva mig är att ta i.

Jag vet inte om jag omedvetet framstått som någon heltids löpare s.a.s, för jag joggar i stora drag endast under sommar halvåret och då blir de inte mer än 1-2 pass per vecka. Under vinter blir de längskidåkning m.m men inget regelbundet sådant. Så något schema finns tyvärr inte.

Så där tror jag du går lite övergränsen när du tar upp olika typer av pass osv, då det trådskaparen söker motivation till är förmodligen inte till något i den utsträckning som ditt och LadyG's scheman utan kanske 1 löp pass i veckan och då står jag fast vid att det är helt okej att köra för fullt vid detta tillfälle. Men du får gärna övertyga mig till motsatsen. ;)

Till sist vill jag bara säga att de du skriver inte bara är personliga åsikter utan du försöker få dina utalanden att framstå mer som ett facit till hur det egentligen ska gå till. För du skriver, vid mer än ett tillfälle, att man ska göra/reagera på ett visst sätt, och de jag vill påpeka var att de kan skilja sig lite där. Skulle inte du reagera om jag skrev att man ska skratta av lycka före/efter/under ett pass. (överdrivet exempel men poäng var den samma)

LadyG
2007-11-16, 00:13
Inte skall du ändra något om det fungerar för dig. Det var bara en kommentar. Minns att skaparn funderade kring skador och löppassens längd, och det ligger en hel del i det att tiden man är ute har betydelse. Under tre timmar går många stötar genom kroppen utan att den hinner återhämta sig. Jack Daniels menar t.ex. att långpassen (eller veckans längsta om man inte vill kalla det långpass) i regel skall utgöra 25 % av veckans träningsdos. Det skulle innebära ett långpass på 10 km för dig, eller lite på en timmes ansträngning i sträck per gång. Ur ett skadeförbyggande perspektiv är det antagligen ett klokt råd att följa, och istället springa fler gånger kortare sträckor. Men, som skaparn även sade, kan man ju också känna efter. Funkar det nuvarande programmet, ös på.

Tja, det fungerar rätt okej än så länge men å andra sidan är det ju så dags att börja ändra saker när man sitter med någon ny åkomma att klaga på. Man måste dra lärdom av andras erfarenheter, man lever inte länge nog för att hinna göra alla misstag själv.

Dessutom gör det inget om jag kör en kort runda på löpbandet som uppvärmning inför onsdagens klättring. Då är jag ju ändå på gymmet.

Helt OT: Jag betalar inte träningskort på gymmet, jag betalar hyra så mycket som jag är där..!

LadyG
2007-11-16, 00:20
Skidåkare kan skada sig för att dom inte är vana vid löpning utan just skidåkning. Detta var enligt dig då. Och skidåkare är väl vältränade ändå?


Måste tillägga att jag är imponerad av ditt träningsschema:thumbup: Keep it up!

Jo men skidåkarna kan dra på sig skador av helt andra orsaker, ofta problem med t ex tibialis anterior (den berömda "benhinneinflammationen" som inte är någon inflammation) enligt en vän som var aktiv åkare en gång i tiden. Naturligtvis finns det de som är kloka och trappar upp löpningen på ett klokt sätt, alla är inte så dumma att de tränar sönder sig varenda sommar :)

Tack, jag har en mastodontutmaning framför mig till våren så jag behöver all träning jag törs klämma in. :)

Bärs
2007-11-16, 10:48
Är mitt itps farligt pga? Stor skaderisk? är lite trög kanske :) Alltså självklart ska man alltid värma upp, trodde de var underförstått. Btw vad är VO2?

Vet itne hur jag ska lyckas övertyga dig om att jag inte slöjoggar under mina pass. Men jag kan tillägga att efter det senaste passet så var jag otroligt slut trots att de inte var + grader så låg jag bara ner och kunde inte ens prata bara flämtade några minuter innan jag ens orkade resa mig. Visst vet jag innan passen att de blir jobbigt osv men att jag skulle bäva mig är att ta i.

Jag vet inte om jag omedvetet framstått som någon heltids löpare s.a.s, för jag joggar i stora drag endast under sommar halvåret och då blir de inte mer än 1-2 pass per vecka. Under vinter blir de längskidåkning m.m men inget regelbundet sådant. Så något schema finns tyvärr inte.

Så där tror jag du går lite övergränsen när du tar upp olika typer av pass osv, då det trådskaparen söker motivation till är förmodligen inte till något i den utsträckning som ditt och LadyG's scheman utan kanske 1 löp pass i veckan och då står jag fast vid att det är helt okej att köra för fullt vid detta tillfälle. Men du får gärna övertyga mig till motsatsen. ;)

Till sist vill jag bara säga att de du skriver inte bara är personliga åsikter utan du försöker få dina utalanden att framstå mer som ett facit till hur det egentligen ska gå till. För du skriver, vid mer än ett tillfälle, att man ska göra/reagera på ett visst sätt, och de jag vill påpeka var att de kan skilja sig lite där. Skulle inte du reagera om jag skrev att man ska skratta av lycka före/efter/under ett pass. (överdrivet exempel men poäng var den samma)

*rolleyes*


Ok. När jag skrev "man skall = jag tycker att man skall" betydde det just att formuleringar av typen man skall göra si och så innebär personligt tyckande baserat på egna praktiska och teoretiska erfarenheter. Allt på ett forum är av den karaktären eftersom vi inte formulerar lagtext. Jag skulle inte reagera på om du skrev att man skall skratta av lycka efter ett pass, eftersom jag förstår att det skall tolkas som så att du anser baserat på dina erfarenheter att ett löppass bör ge stor tillfredsställelse. Förstår du nu?

Jag har inte tagit upp olika typer av pass. Tvärtom har jag förespråkat en inledande period av endast lätt löpning (prattempo) några gånger i veckan för nybörjare. Ett mer odramatiskt och okontroversiellt råd får man leta efter. Orsaken är, för tionde gången, att det tillvägagångssättet stärker de relevanta delarna av kroppen utan att belastningen blir för stor. Därtill är det bra för psyket att förknippa löpningen med måttlig ansträngning tills man fått en stabil rutin som erbjuder hårdare träning. Jag tror att en nybörjare borde springa 3-4 gånger i veckan för att personen skall upptäcka löpglädjen. Annars är risken stor att motivationen tynar bort efter ett tag.

Googla lite på "VO2-max" etc. och lär dig. Pröva på ett sådant pass och se hur det känns. Står det t.ex. 6 x 1000 m på programmet och tempot är VO2-max så brukar jag bäva. Det var just den typen av överoptimistisk träning som pajade lårmuskeln senast. Därför springer jag bara 6 km tröskelintervall per vecka nu, fördelat på två pass.

Man kan träna hårt och känna efter. Problemet är dock att när man känner efter och verkligen känner något kan det vara för sent. Därför satsar jag nu på skadeförebyggande träning istället, och mina skriverier är därefter. Jag orkar inte vara skadad två gånger per år. Vill någon däremot träna hårt och se om det håller, vem fan är jag att hindra den?

skaparn
2007-11-16, 11:41
Man kan träna hårt och känna efter. Problemet är dock att när man känner efter och verkligen känner något kan det vara för sent. Därför satsar jag nu på skadeförebyggande träning istället, och mina skriverier är därefter. Jag orkar inte vara skadad två gånger per år. Vill någon däremot träna hårt och se om det håller, vem fan är jag att hindra den?

Passade på att under några sömnlösa timar i natt tänka igenom denna diskussion (samt se några avsnitt 24).

Jag står fast vid min tidigare ord om att nybörjare kan träna hårt och att den upptrappning av intensistet somliga förespråkar inte är nödvändig. Däremot har jag nog inte i tillräckligt hög utsträckning gett dig rätt i det att för att blir en riktigt bra löpare, och inte bara sträva efter att förbättra sin kondition, så bör man nog utforma sin träning ganska långsiktigt. Många har emellertid inte denna målsättning att utvecklas som långdistanslöpare utan ser springandet som ett medel mer än ett mål. För dessa är tre pass i veckan med väldig hög intensitet betydligt mer effektiv tidsallokering än prattempo i alla de timmar som krävs för samma effekter på konditionen som ett tröskelpass skulle gett. Vill nämligen minnas att grubben postade en studie som visade på att effekten från lugnare tempo visserligen kom även den, men efter betydligt längre tid.
Detta kommer du då kanske inte hålla med om eftersom vi inte riktigt delar uppfattning om vad som orsakar skador av de två faktorerna intensitet och distans (eller tid).

Ibland känns du lite schizo eftersom vissa av dina inlägg skulle lika gärna kunna vara skrivna av mig (med undantag för några av våra retoriska olikheter), medan andra känns som en träningsfilosofisk örfil. Du är välkommen till Stockholm nästa års LL så får vi utkämpa denna kamp inte bara i text utan även i spåret.

Noodles
2007-11-16, 11:50
Du är välkommen till Stockholm nästa års LL så får vi utkämpa denna kamp inte bara i text utan även i spåret.

Handsken är kastad. Helt plötsligt känns LL 2008 och ett varv till i lervällingen lockande.

Palm
2007-11-16, 11:57
Du är välkommen till Stockholm nästa års LL så får vi utkämpa denna kamp inte bara i text utan även i spåret.

Åh. Det är sällan man ser någon utdela ansiktsdask med den tunna löparvanten. Bra utveckling av tråden. *popcorn*

Bärs
2007-11-16, 12:16
Handsken kastades iofs i en tidigare tråd, men jag tänker inte låta mig bli fånge av prestigestinna tuppdueller. Mitt mål är ett maraton i augusti eller början av september (oklart vilket), och det är det jag tränar för. Eftersträvad tid är 3h15min. Året därpå är målet sub3h. Om fyra år kan jag kanske springa nära min absoluta förmåga, men det kräver en träningsmängd på många tusen km/år och det tar tid att komma dit. LL2008 är alltså enbart aktuellt under speciella omständigheter.

Som skaparn redan skrev finns det begränsad potential att nå samförstånd i denna fråga. Vill man köra tre högintensitetspass per vecka, gör det. Jag tycker det låter riskabelt även för vältränade individer, och absolut felaktigt för nybörjare. I så fall borde väl träningen även riktas mer mot intervallträning, för det är ju där de största vinsterna finns att hämta konditionsmässigt. Minns att HIIT diskuterades flitigt för ett par år sedan. Tycker det lät som idioti att plötsligt bege sig ut och springa allt man kan.

machine gun
2007-11-16, 12:18
Följer trådutvecklingen med spänning *popcorn*

Bärs
2007-11-16, 12:23
Dags att påbörja helgens rökfest nu förresten. Hoppas 40 st räcker.

http://img209.imageshack.us/img209/7660/180pxmarlbororedsoftre1.jpg

Bärs
2007-11-16, 12:25
Det ultimata målet är förstås att springa genom USA. Men det är kanske inte aktuellt för trådskaparen.

Yankeee
2007-11-16, 12:54
Bärs, som både jag och skaparn har påpekat tidigare så verkar du utgå ifrån att alla som springer vill bli så bra långdistanslöpare som möjligt. Det är antagligen fler som springer av andra anledningar (än att bli optimal långdistansare) och då handlar det om helt annan sorts träning.

skaparn
2007-11-16, 13:01
Det var inte en handskastning så mycket som det var en faktisk inbjudan. Det vore kul om du kom och sprang.
Skulle denna diskussionen vinnas genom att springa snabbast av samtliga kolodebattörer på löparbanan kunde vi ha lagt ner den efter mitt första inlägg.

Bärs
2007-11-16, 13:28
Bärs, som både jag och skaparn har påpekat tidigare så verkar du utgå ifrån att alla som springer vill bli så bra långdistanslöpare som möjligt. Det är antagligen fler som springer av andra anledningar (än att bli optimal långdistansare) och då handlar det om helt annan sorts träning.

Yankee, nu blir det lite rundgång i diskussionen. Jag utgår inte från att alla vill bli optimala långdistansare. Jag tror att samma principer gäller om man vill utveckla sin kondition i största allmänhet genom löpning, behålla sin kondition genom löpning, eller på amatörnivå träna för ett lopp på 10 km uppåt - och samtidigt undvika skador och motivationssvackor. Träningsveckorna torde innehålla samma ingredienser, med undantag för absoluta nybörjare och sådana som åtekommer till löpningen efter en lång paus.

Bärs
2007-11-16, 13:44
Det var inte en handskastning så mycket som det var en faktisk inbjudan. Det vore kul om du kom och sprang.
Skulle denna diskussionen vinnas genom att springa snabbast av samtliga kolodebattörer på löparbanan kunde vi ha lagt ner den efter mitt första inlägg.

Men det finns ingen diskussion att vinna. Du och Yankee får helt enkelt acceptera att jag tycker att ni borde träna på annat sätt och ge andra råd till nybörjare. För dig/(er?) som övertygad liberal kan detta förstås upplevas som en diskvalifikation gränsande till ett uttryck för intolerans. Jag önskar dock innerligt att trådens mästrande pekpinnar inte var orsaken till din förstörda nattsömn.

Dueller är skoj, även om de maskeras som "en faktisk inbjudan". De flesta lopp jag har löpt har innehållit ett oftast outtalat element av tävling. Detta är dock en naturlig ingrediens i en myckenhet sund male bounding. Det skall dock duelleras med glimten i ögat, annars får motparten bokstavligt talat köra sitt eget rejs. Problemet med LL08 är att det eventuellt kommer alltför tätt inpå säsongens mara. Men den som lever får se, det lär väl komma fler möjligheter om jag inte orkar ladda upp. Ett stort tack för inbjudan skall du emellertid ha.

Yankeee
2007-11-16, 18:48
Men det finns ingen diskussion att vinna. Du och Yankee får helt enkelt acceptera att jag tycker att ni borde träna på annat sätt och ge andra råd till nybörjare. För dig/(er?) som övertygad liberal kan detta förstås upplevas som en diskvalifikation gränsande till ett uttryck för intolerans. Jag önskar dock innerligt att trådens mästrande pekpinnar inte var orsaken till din förstörda nattsömn.

Kan du öht ge ett vettigt skäl till varför jag (eller skaparn för den delen) ska träna som du rekommenderar? Vet du någonting om varför vi tränar som vi gör, vilka förutsättningar vi har och vilka mål vi har?

Nästa fråga är, vad backar du upp dina träningstips med? Jag kan utan tvekan tänka mig att ändra upplägg, men då krävs det mer än att en random person på ett forum påstår si och så. Hur snabb är du på 400 m, 1000 m, 2000 m och 5000 m? Har du tränat andra med bra resultat? Hur kombinerar du en "fit" fysik, ökad styrka och explosivietet med en över medel kondition?

Shajjn
2007-11-17, 15:50
Svårt att tvinga sig att göra något - det blir i alla fall inte så kul då.
Skapa en inre motivation för det som du måste/vill göra. Hitta ett bra skäl till varför du vill springa - något personligt, något som du alltid kan relatera till.

Bärs
2007-11-17, 20:06
Kan du öht ge ett vettigt skäl till varför jag (eller skaparn för den delen) ska träna som du rekommenderar? Vet du någonting om varför vi tränar som vi gör, vilka förutsättningar vi har och vilka mål vi har?

Nästa fråga är, vad backar du upp dina träningstips med? Jag kan utan tvekan tänka mig att ändra upplägg, men då krävs det mer än att en random person på ett forum påstår si och så. Hur snabb är du på 400 m, 1000 m, 2000 m och 5000 m? Har du tränat andra med bra resultat? Hur kombinerar du en "fit" fysik, ökad styrka och explosivietet med en över medel kondition?

Du/ni skall träna som jag säger därför att jag har läst en bok om löpning. Och just nu tror jag på att det som står i den boken är sant. Men jag har i och för sig inte kommenterat er träning, det är ju nubörjarens första löpsteg vi diskuterat i tråden.

Men visst kan jag kommentera ditt upplägg också. Du springer sex km i veckan nästan allt vad du kan och ditt mål är att upprätthålla en kondition över medel. Mitt råd är att börja varje vardag (raka vägen från sängen ut i snöyran) med 6 km lätt löpning och köra ett intervallpass på helgen. Då får du tid med annan träning på kvällarna.

Yankeee
2007-11-17, 20:27
Du/ni skall träna som jag säger därför att jag har läst en bok om löpning. Och just nu tror jag på att det som står i den boken är sant. Men jag har i och för sig inte kommenterat er träning, det är ju nubörjarens första löpsteg vi diskuterat i tråden.

Men visst kan jag kommentera ditt upplägg också. Du springer sex km i veckan nästan allt vad du kan och ditt mål är att upprätthålla en kondition över medel. Mitt råd är att börja varje vardag (raka vägen från sängen ut i snöyran) med 6 km lätt löpning och köra ett intervallpass på helgen. Då får du tid med annan träning på kvällarna.

Men hur snygg är du? Du har läst en bok och tror att du ska få "respekt"? Get real.

Du har inte kommenterat vår träning, men du skrev däremot.

Du och Yankee får helt enkelt acceptera att jag tycker att ni borde träna på annat sätt...

Och då faller det sig naturligt att man ställer ett antal följdfrågor. Men det är inte längre speciellt konstigt att du inte svarade på någon utav dem då du uppenbarligen bara är en random motionär. Ditt tips är typ så uselt ett tips kan bli. Du vet uppenbarligen inte hur styrkan och explosiviteten påverkas av en sådan löpmängd. Återkom när du har något att komma med, egna prestationer, framgångsrika adepter eller ett diplom från vårruset.

Bärs
2007-11-17, 23:42
Men hur snygg är du? Du har läst en bok och tror att du ska få "respekt"? Get real.

Du har inte kommenterat vår träning, men du skrev däremot.

Och då faller det sig naturligt att man ställer ett antal följdfrågor. Men det är inte längre speciellt konstigt att du inte svarade på någon utav dem då du uppenbarligen bara är en random motionär. Ditt tips är typ så uselt ett tips kan bli. Du vet uppenbarligen inte hur styrkan och explosiviteten påverkas av en sådan löpmängd. Återkom när du har något att komma med, egna prestationer, framgångsrika adepter eller ett diplom från vårruset.

Så du blev psykad? Jag trodde du hade en viss humor, men jag misstog mig.

Menar du att du blir svagare av att jogga en stund på morgnarna?

LadyG
2007-11-17, 23:55
Fråga: Mustafa Mohammed springer väl en mil mer eller mindre varje morgon under vinterträningen (när han inte springer längre)? Är inte han den snabbaste löparen vi har för närvarande, iaf på de distanser han väljer att ställa upp?

Yankeee
2007-11-18, 08:11
Så du blev psykad? Jag trodde du hade en viss humor, men jag misstog mig.

Menar du att du blir svagare av att jogga en stund på morgnarna?

Jag blev psykad, det kan jag erkänna. Jag är inte alltid säker på vars jag har dig och igår satte jag dig i ett fack där du kanske inte hör hemma.

Det är precis vad jag menar. Tränar man en explosiv idrott som jag gör märks det direkt om man ökar mängden kondition. Dessutom ger 6 km i bärtempo mig ingenting. Det är inte kul och det är inte positivt för annan träning jag sysslar med. Det finns också studier på området, även fast de kanske inte går att appliocera rakt av nu.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82537&highlight=kondition

skaparn
2007-11-18, 08:23
Fråga: Mustafa Mohammed springer väl en mil mer eller mindre varje morgon under vinterträningen (när han inte springer längre)? Är inte han den snabbaste löparen vi har för närvarande, iaf på de distanser han väljer att ställa upp?

Mustafa Muhammed

http://blog.doctissimo.fr/php/blog/capitaux/images/bodybuilder_Mustafa-Mohammed.jpg

Mustafa Muhamed

http://www.mustafamohamed.com/images/tavling2/images/Musse_tavl9_hsjog.jpg

Vaderna släpar.

Bärs
2007-11-18, 09:35
Jag blev psykad, det kan jag erkänna. Jag är inte alltid säker på vars jag har dig och igår satte jag dig i ett fack där du kanske inte hör hemma.

Det är precis vad jag menar. Tränar man en explosiv idrott som jag gör märks det direkt om man ökar mängden kondition. Dessutom ger 6 km i bärtempo mig ingenting. Det är inte kul och det är inte positivt för annan träning jag sysslar med. Det finns också studier på området, även fast de kanske inte går att appliocera rakt av nu.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82537&highlight=kondition

Poängen med att springa i prattempo (alltså 60-75 % av maxpuls) är att träningsfördelarna är stora (och det gäller generellt) och slitaget lågt. Det känns ingenstans men man får ändå betydande konditionsträning. Tanken med det var ju att du eftersträvade ok/bra/över medel kondition men samtidigt måste vara fräsch i benen för annan träning. Vi kanske därför har olika uppfattningar om hur "ok kondition" skall tolkas. Som det nu är får du ju 1h52min konditionsträningen per månad, dvs. strax över 11h under hela vinterhalvåret. Det är ju faktiskt inte mycket om man vill ha en hyfsad kondition. Det kanske vi kan enas om.

Yankeee
2007-11-18, 09:37
Poängen med att springa i prattempo (alltså 60-75 % av maxpuls) är att träningsfördelarna är stora (och det gäller generellt) och slitaget lågt. Det känns ingenstans men man får ändå betydande konditionsträning. Tanken med det var ju att du eftersträvade ok/bra/över medel kondition men samtidigt måste vara fräsch i benen för annan träning. Vi kanske därför har olika uppfattningar om hur "ok kondition" skall tolkas. Som det nu är får du ju 1h52min konditionsträningen per månad, dvs. strax över 11h under hela vinterhalvåret. Det är ju faktiskt inte mycket om man vill ha en hyfsad kondition. Det kanske vi kan enas om.

Ok kondition för mig är 5 km runt 20 min och 10 km under 45 min, det är inga problem för mig att uppnå detta med nuvarande upplägg. Det krävs inte speciellt mycket träning för att ligga kvar på samma nivå.