handdator

Visa fullständig version : vet inte hur jag ska göra mer ? ;S


roflkebab
2007-10-31, 10:54
hej jag är 16 år, ca 1,75m lång och väger ca 64-65kg.

jag har tränat på gym i ca 1 år nu tog protein innan. tänkte börja igen. sen kunde jag inte träna så hårt mer så träna lite hemma med handlar osv.

nu har jag börjar på gym igen. asså jag har inte märkt mycket skillnad under hela tiden jag har hållt igång vet inte vad som är fel ;S

äter inte onödigt som godis och läsk på vardagar och skräpmat sker inte så ofta. någon som har tips vad jag ska göra för att få bättre träning eller vrf jag inte märker skillnad ?

tacksom för svar (:

King Grub
2007-10-31, 10:55
En kvalificerad och antagligen korrekt "gissning" är att du äter för lite. Mat.

roflkebab
2007-10-31, 10:56
jag kan inte äta mer jag blir mätt dir fortsätter jag äta så mår jag illa ;/

King Grub
2007-10-31, 10:57
Det är ändå där problemets orsak ligger.

Det finns inget annat du kan göra som skulle innebära att du kan göra framsteg utan att ge kroppen den energi och näring den behöver.

JJ
2007-10-31, 10:58
jag kan inte äta mer jag blir mätt dir fortsätter jag äta så mår jag illa ;/

Då får du väl energirikare livsmedel alternativt pusha dig lite. Mer energi måste du ha om du vill växa.

roflkebab
2007-10-31, 10:59
okej skitjobbigt asså :( vadå ska jag äta mer skräpmat eller vanlig nyttig ?

roflkebab
2007-10-31, 11:06
tack för svaren får försöka äta mer (: :eating:

augustsson
2007-10-31, 11:07
skräpmat är bättre än inget, nyttig mat är bättre än skräpmat

Arf Pingvin
2007-10-31, 11:12
jag kan inte äta mer jag blir mätt dir fortsätter jag äta så mår jag illa ;/

Du får helt enkelt äta oftare. 5-6 lagade mål mat om dan är inget konstigt.

roflkebab
2007-10-31, 11:19
jag brukar små äta hela tiden mackor, dricka juice ofta osv (:

Alexton
2007-10-31, 11:44
Prova att äta 100g osaltade nötter varje dag. Det är inte jobbigt och har ganska högt kcal värde.

snartspensligvegan
2007-10-31, 11:53
Torkad frukt ger också rätt mycket energi och är inte jobbigt att äta ;D

Gott!

Sedan är det så att om du trycker i dig mat någon vecka så vänjer du dig med den mängden och fortsätter...

Arf Pingvin
2007-10-31, 12:25
jag brukar små äta hela tiden mackor, dricka juice ofta osv (:

Gör inte det. Ät ordentlig mat. Håll mat-tiderna.

zydar
2007-10-31, 12:56
tränar du ordentligt? verkar va skit skumt sånt där,, jag har ökat rätt hyffsat på ett år, en polare har tränat typ ett halvår, han har gått om mej som fan o tar mycke mer i typ allt, fast jag är biffigare,,fast han är iförsig styrkelyftare. ja funderar på att börja träna som en sån istället, verkar vara mycket effektivare.

sen är ju kosten väldigt viktig ockå,, men du skriver ju att du äter bra o så :S

Rahf
2007-10-31, 12:59
Gör inte det. Ät ordentlig mat. Håll mat-tiderna.

Ja, ät mer till de riktiga måltiderna istället för småätning.

Betar
2007-10-31, 14:49
jag kan inte äta mer jag blir mätt dir fortsätter jag äta så mår jag illa ;/

Vet du hur det är precis så gjorde jag också. Lägg istället till 2 mål per dag så ska du se att det händer saker.

Fattade jag rätt med att du inte går upp i vikt, eller?

jonteman
2007-10-31, 15:00
Tänk... jag känner så väl igen mig här. Har såna bekymmer med att gå upp i vikt. Var inte förrän jag börjat lusläsa i träningsforumet och räknat på kcal som jag kommit fram till att jag i ett par år kanske ätit på tok för lite. Men jag har ändå inte gått omkring hungrig.

Det är så fasligt svårt att äta stora mängder mat för mig. Jag blir rejält mätt på en microtallrik från frysdisken på konsum. Det går ju liksom inte att pressa i sig mer än vad aptiten tillåter. Då mår man ju bara illa och kommer inte att vilja äta på mycket länge.

Att man är tallanglös på matlagning och avskyr att stå i köket hjälper inte direkt heller.

RassK
2007-10-31, 15:19
Fet. Gainer.

roflkebab
2007-10-31, 16:13
asså jag kan gå upp i vikt men inte ta bort underhudsfett ;(

von huff
2007-10-31, 16:49
jag har ibland svårt med mat men juice och mjölk får man alltid ner:)

jonteman
2007-10-31, 17:13
Gainer dricker jag åtminstone för närvarande. Men när jag dricker 3dl med en massa kcal i så blir jag nästan helt mätt.

Mjölk tyckte jag hemskt mycket om... tills jag kom på att det var den som orsakade min plötsliga akne jag fick för några månader sedan. Nu då jag fått hyn att bli i stort sett helfin så törs jag inte hälla i mig det längre.

Det är inte särskilt muskelmassa jag har svårt för att öka vikt med, utan rent allmänt. Skulle inte bli fet om jag så åt 5 pizzor om dagen och satt klistrad vid datorn 24/7.

EDIT: iofs inte min tråd det här ~_~. .. öhö

myling
2007-10-31, 17:52
asså jag kan gå upp i vikt men inte ta bort underhudsfett ;(

0m du väger 65 kilo till 175 cm så är det inte fettet som är problemet, det är brist på muskler. Du är 16, det kommer.

Apropå att äta mer, öka långsamt. En skiva ost till på mackan, en köttbulle till osv, kanske kan du "lura" dig själv till att äta det du behöver.

Frippe_L
2007-10-31, 18:03
Gainer dricker jag åtminstone för närvarande. Men när jag dricker 3dl med en massa kcal i så blir jag nästan helt mätt.

Mjölk tyckte jag hemskt mycket om... tills jag kom på att det var den som orsakade min plötsliga akne jag fick för några månader sedan. Nu då jag fått hyn att bli i stort sett helfin så törs jag inte hälla i mig det längre.

Det är inte särskilt muskelmassa jag har svårt för att öka vikt med, utan rent allmänt. Skulle inte bli fet om jag så åt 5 pizzor om dagen och satt klistrad vid datorn 24/7.

EDIT: iofs inte min tråd det här ~_~. .. öhö

Prova äta det i två veckor då, jag lovar att du har fel......

jonteman
2007-10-31, 18:33
Prova äta det i två veckor då, jag lovar att du har fel......Nu vill jag ju inte äta pizza eftersom osten är som mjölken, gör min hy dålig ;]

Men jag kan åt andra hållet lova dig att min ämnesomsättning inte gärna tjockar till mig. Det kommer väl med tiden, men än är jag blott 20 år gammal.

Svålade i mig enormt mycket pizza och kebab för ungefär ett år sedan i varje fall utan ens minsta lilla kilo i viktuppgång.

emil123
2007-10-31, 18:39
Hur tackar man nej till mer mat? Vad är med dig? Jag måste peppa mig så jag slutar äta.

Turbonisse
2007-10-31, 19:20
Hur tackar man nej till mer mat? Vad är med dig? Jag måste peppa mig så jag slutar äta.


:thumbup:

Frippe_L
2007-10-31, 19:35
Nu vill jag ju inte äta pizza eftersom osten är som mjölken, gör min hy dålig ;]

Men jag kan åt andra hållet lova dig att min ämnesomsättning inte gärna tjockar till mig. Det kommer väl med tiden, men än är jag blott 20 år gammal.

Svålade i mig enormt mycket pizza och kebab för ungefär ett år sedan i varje fall utan ens minsta lilla kilo i viktuppgång.


Jo iofs om man nu har det problemet, men prova ät samma mängd energi som 5 normala pizzor skulle ge dig och avstå från aktiviteter, 5-6000kcal/dag iaf.

Går du inte upp nåt på det efter 2-3v så har du en duktig ämnesomsättning som märker när du ätit för mycket och snällt ökar förbränningen åt dig :-)
(eller fel på sköldkörteln, men det hade man nog märkt innan)

Sen att det är jobbigt att äta så mycket utan att bara äta "skräpmat" är en annan sak.