handdator

Visa fullständig version : Färska champinjoner!!


Ronja
2007-10-31, 10:21
Läste på slv en artikel om att champinjoner kan vara cancerframkallande och att man helst inte skulle äta mer än 2-2,5kg per år.

nån som vet mer om detta?

Jag älskar färska champinjoner äter dem som godis varje dag + till maten, får väl i mig ca 4-5 st per dag ( runt 1hg)

något som ä bra mä champinjoner annars?

tjing! *gah!*

King Grub
2007-10-31, 10:31
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11601&epslanguage=SV

machine gun
2007-10-31, 12:26
Det är uppenbart att det är mycket svårt att ge råd till allmänheten utifrån de gjorda försöken. Det kan dock, utifrån en samlad bedömning av alla data, vara lämpligt att avråda från en alltför hög konsumtion av champinjoner. På samma sätt som med många andra livsmedel bör man undvika extrem konsumtion. Som ett riktmärke för en konsumtion som innebär en mycket liten risk kan man ta medelintaget av champinjoner i Sverige som ligger mellan 2 och 2,5 kg per person och år. Detta motsvarar ett par hekto per månad. Konsumerar man i stället denna mängd varje vecka under lång tid kan det finnas anledning att tänka över sitt intag.
Från länken ovan.

Det är sällan nyttigt att extremkonsumera ett livsmedel, så i ditt fall kanske det kan vara bra att minska konsumtionen något. Tillagning kan även vara en idé:

För att minska exponeringen för de ingående fenylhydrazinerna kan man koka svampen innan den äts. Kokvattnet bör i sådana fall kastas.

Jag brukar torrsteka svamp så att de vätskar ur sig och så har jag inte i något fett förrän vätskan ångar bort. Det blir dessutom mkt godare så :)

Mental
2007-10-31, 15:28
Sen är ju snöbollschampinjon en hejjare på att ta upp kadmium. Men det borde vara lungt med odlade antar jag?

machine gun
2007-10-31, 15:34
Sen är ju snöbollschampinjon en hejjare på att ta upp kadmium. Men det borde vara lungt med odlade antar jag?

Förutsatt att inte odlarna tillsätter kadmium bara för att, så är det nog lugnt ;)

Ronja
2007-10-31, 15:46
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11601&epslanguage=SV

jo det var den jag menade :)

mks
2007-10-31, 15:46
Jag brukar torrsteka svamp så att de vätskar ur sig och så har jag inte i något fett förrän vätskan ångar bort. Det blir dessutom mkt godare så :)

Att ånga bort "kokvattnet" innebär rimligen att du blir av med just vattnet och får ett koncentrat av de ämnen som SLV föreslår att man ska hälla bort?

Ronja
2007-10-31, 15:48
Från länken ovan.

Det är sällan nyttigt att extremkonsumera ett livsmedel, så i ditt fall kanske det kan vara bra att minska konsumtionen något. Tillagning kan även vara en idé:



Jag brukar torrsteka svamp så att de vätskar ur sig och så har jag inte i något fett förrän vätskan ångar bort. Det blir dessutom mkt godare så :)

Grejen är ju bara den att jag Älskar RÅA champinjoner(när de ä så där hårda o goa, inte svampigt mjuka)

Är cancer enda risken eller ä d fler saker?

machine gun
2007-10-31, 15:50
Att ånga bort "kokvattnet" innebär rimligen att du blir av med just vattnet och får ett koncentrat av de ämnen som SLV föreslår att man ska hälla bort?

Sant. Kom på det när jag skrivit det. Spelar mindre roll hursomhelst i mitt fall, jag konsumerar inga jättemängder.

Ronja
2007-10-31, 15:51
Att ånga bort "kokvattnet" innebär rimligen att du blir av med just vattnet och får ett koncentrat av de ämnen som SLV föreslår att man ska hälla bort?

det vore ju inte alltför bra det ....:smash:
:D

machine gun
2007-10-31, 15:52
det vore ju inte alltför bra det ....:smash:
:D

Det blir ju visserligen inte mer än det var i svampen från början, bara inte mindre. Gjorde en lätt tankevurpa där.

Ronja
2007-10-31, 15:55
Det blir ju visserligen inte mer än det var i svampen från början, bara inte mindre. Gjorde en lätt tankevurpa där.

jajämän :)

Vet ni nå om riskerna??

machine gun
2007-10-31, 15:57
jajämän :)

Vet ni nå om riskerna??

Nej, inte ens SLV verkar ju veta säkert ännu, eftersom de studier som finns var tvivelaktigt genomförda, så det är svårt att säga nåt.